Определение по дело №1110/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 916
Дата: 23 юни 2020 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20197150701110
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 септември 2019 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 916 /23.6.2020г.

 

Административен съд – Пазарджик, в закрито заседание, като разгледа докладваното от съдията – докладчик Георги Видев административно дело № 1110 по описа на съда за 2019 г., намери за установено следното:

Делото е образувано по жалба на Община Батак против  действия на началника на Службата по геодезия, картография и кадастър – Пазарджик по изменение на КККР на гр. Батак досежно поземлените имоти, находящи се в кадастрален район „503“ по КККР на гр. Батак, П.К. 4580, Язовир Батак – Зона „А“, извършено на основание Решение № 427/31.07.2013 г., постановено по гр.д. № 38/2011 г. по описа на Районен съд – Пещера. Жалбата се отнася до следните две групи имоти: От една страна, до имотите, които преди процесното изменение са били записани, като общински но с процесното изменение на КККР общината е заличена и е записан като единствен собственик Държавата. Тези имоти са посочени в списъка, находящ се на листове 41 до 44 от делото. Жалбата се отнася и до втора група имоти, описани с техните собственици (физически лица, юридически лица и учреждения), посочени като заинтересовани лица в уведомление, находящо се на лист 45 до лист 71 от делото, с изключение на имотите, описани на лист 62, по отношение, на които община Батак е посочена като заинтересовано лице. С обжалваните действия на началника на СГКК Пазарджик имотите от  тази втора група са записани като собственост на Държавата наред с физическите лица, юридическите лица и учрежденията, които преди изменението са били посочени в кадастъра като единствени собственици на съответните имоти. При това някои от тези имоти с процесното изменение на кадастъра за разделени на отделни самостоятелни имоти и са им дадени нови индентификатори.

С настоящото определение съдът се произнася по допустимостта на жалбата в частта ѝ, насочена против извършеното изменение на кадастъра по отношение на имотите, при които Държавата е записана като собственик наред с предишните им собственици. По отношение на тези имоти Община Батак не е упражнявала нито преди, нито понастоящем собственически права, поради което от тази гледна точка няма правен интерес да оспорва изменението.

Община Батак обосновава правния си интерес по отношение на тези имоти, като представя няколко съдебни решения, с които общината е осъдена да извърши административни услуги по искане на граждани за издаване на разрешения за строеж, визи за проектиране, одобряване на инвестиционни проекти, които услуги тя първоначално е отказала, с мотива, че в кадастралната карта и кадастралния регистър въпросните имоти са записани като собственост на Държавата. По тези дела освен, че са отменени отказите на кмета и на главния архитект на общината, тя е осъдена и да заплаща съдебни разноски приблизително по всяко дело в размер около 1000 лева, което значително натоварва нейния бюджет. В момента администрацията на общината не е наясно дали следва да постановява откази за извършване на тези административни услуги или следва да осъществява производствата по извършване на същите.

Съдът намира, че тези доводи не представляват достатъчно основание, което да обуслови правния интерес на общината да оспорва посочените изменения на кадастъра.

Преди всичко е недопустимо да бъдат защитавани чужди права пред съд. Освен това смисълът на АПК не е административните съдебни дела да служат за разрешаване на спорове между административни органи. Затова, административни органи са легитимирани да оспорват административни актове само ако това изрично е посочено в съответен специален закон, какъвто не е настоящият случай. Действително създадената с процесното изменение на кадастъра ситуация, при която Държавата е записана като собственик на имотите съвместно с техните собственици – физически и юридически лица и учреждения е възможно да създава затруднения на общинските органи, които не са наясно дали е допустимо да разглеждат подадените до тях искания за извършване на административни услуги по отношение на тези имоти, предвид претенцията на Държавата, че е собственик на същите, основана на отразяването ѝ като такъв в кадастъра. Но това затруднение би следвало да се решава не посредством водене на настоящото съдебно производство, а при съобразяване с вече създадената съдебна практика по направените и отменени от съдилищата откази за извършване на административни услуги. Недопустимо е общината или нейните органи да образуват съдебно производство за преценка на законосъобразността на изменение на кадастъра по отношение на имоти, за които общината нито е собственик, нито упражнява ограничени вещни права. Правен интерес за образуване на такова производство биха имали единствено и само собствениците, съответно носителите на ограничени вещни права на всеки един имот, по отношение на който с процесното изменение на кадастъра като собственик е записана и Държавата. Именно те (но не и общината и нейните органи) са в правото си да преценят доколко изменението на кадастъра със записването на Държавата като собственик на съответните имоти уврежда техните права и законни интереси и дали създава някакви пречки за тях (включително дали препятства извършването по тяхно искане на административни услуги) и съответно дали е необходимо това записване да бъде оспорено пред съда и съответно отменено като незаконосъобразно.

Затова жалбата в тази ѝ част е недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, като в същата част делото – да бъде прекратено.

Предвид гореизложеното съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

Оставя без разглеждане жалбата на Община Батак против  действия на началника на Службата по геодезия, картография и кадастър – Пазарджик по изменение на КККР на гр. Батак досежно поземлените имоти, находящи се в кадастрален район „503“ по КККР на гр. Батак, П.К. 4580, Язовир Батак – Зона „А“, извършено на основание Решение № 427/31.07.2013 г., постановено по гр.д. № 38/2011 г. по описа на Районен съд – Пещера, в частта на жалбата, отнасяща се до имотите, описани с техните собственици (физически лица, юридически лица и учреждения), посочени като заинтересовани лица в уведомление, находящо се на лист 45 до лист 71 от делото, с изключение на имотите, описани на лист 62, по отношение, на които община Батак е посочена като заинтересовано лице и които имоти са записани като собственост на Държавата наред с физическите лица, юридическите лица и учрежденията, които преди изменението са били посочени в кадастъра като единствени собственици на съответните имоти и прекратява административно дело № 1110  по описа на Административен съд – Пазарджик за 2019 г. в тази му част.

Определението подлежи на обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на община Батак и на началника на Службата по геодезия, картография и кадастър – Пазарджик.

 

 

Съдия:/П/