Решение по дело №1339/2018 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 510
Дата: 13 юли 2018 г. (в сила от 4 декември 2018 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20185530201339
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 май 2018 г.

Съдържание на акта

                  Р Е Ш Е Н И Е

 

   …..             13.07.2018 година       град Стара Загора

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД       VІІІ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На  04  юли                         2018 година

В публично заседание в следния състав:

 

                            Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА                                                     

 

Секретар: НИНА КЪНЧЕВА

Прокурор: 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ МИЛЕНА РИБЧЕВА

аНд № 1339 по описа за 2018 година и за да се произнесе, съобрази:

 

     Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 5053 от 16.04.2018 год., издадено от началник на отдел ”Контрол на републиканската пътна мрежа” в Дирекция  ”Анализ на риска и оперативен контрол” към АПИ (Агенция ”Пътна инфраструктура”) град София, надлежно упълномощен със Заповед № РД-11-42/29.01.2018 год. на председателя на управителния съвет на АПИ.

     Жалбоподателят Д.Р.Д. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. Алтернативно в депозираната до съда жалба прави искане издаденото наказателно постановление да бъде изменено в предвидения в закона минимален размер за извършеното нарушение.

     Въззиваемата страна АПИ град София счита жалбата за неоснователна и моли НП като законосъобразно да бъде потвърдено.

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

     С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 0006057 от 20.03.2018 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.53, ал.1 от ЗП - Закон за пътищата (Наказват се с глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл.25, чл.26, ал.1, т.1, букви в и г, т.2, ал.2 и ал.5 и чл.41 или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности: 1. нанасяне на повреди или унищожаване на пътищата, пътните съоръжения и принадлежностите на пътя; 2. движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя; 3. разпиляване на вредни вещества, опасни за хората и околната среда; 4. извършване в обхвата на пътя на: а) дейности, застрашаващи безопасността на движението, или използване на пътищата извън тяхното предназначение; б) дейности, предизвикващи прекъсване, отклоняване или спиране на движението; 5. извършване в обхвата на пътя и обслужващите зони без разрешение на администрацията, управляваща пътя, на: а) строителни и ремонтни работи по пътищата; б) прокарване на нови и ремонт на съществуващи телеграфни, телефонни, електропроводни, въжени и други линии, кабели, продуктопроводи, водопроводи, напоителни и други канали; в) (отм.); г) (отм.); 6. разкриване на кариери на разстояние, по-малко от 300 м от оста на пътя и на по-малко от 1000 м от мостовете, без разрешение на администрацията, която управлява пътя”) за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.”а” от ЗП (”За дейности от специалното ползване на пътищата [вж. пар.1, т.8 от ДР на ЗП] без разрешение се забраняват: 1. в обхвата на пътя [вж. пар.1, т.1 от ДР на ЗП] и ограничителната строителна линия [вж. пар.1, т.5 от ДР на ЗП]: а) движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства”) във връзка с чл.37, ал.1, т.1 от Наредба № 11 от 03.07.2011 год. на МРРБ (министъра на регионалното развитие и благоустройството) за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС (”Във вътрешността на страната съответните служби за контрол при МВР и Агенция Пътна инфраструктура спират и проверяват спрелите и навлезли в обхвата на пътя и ограничителната линия извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства и колесни трактори и друга колесна самоходна техника за земеделското стопанство, регистрирана за работа съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, както и съставят акт на водача, на съпровождащото лице и на другите длъжностни лица, когато при проверката се установи, че движението се извършва без разрешително или документ за платена такса в случаите по чл.14, ал.3”).

     Като описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, в НП е посочено, че на 20.03.2018 год. в 14,45 часа на път АМ Тракия, км.190+500, в посока град Стара Загора – град Пловдив жалбоподателят е управлявал и осъществявал движение на съчленено ППС (пътно превозно средство) със седем оси – МПС с три оси марка ”Скания”, модел ”Р580”, с рег. № РК 1347 ВН и полуремарке с четири оси с рег.№ РК 0219 ЕН. В процеса на проверката било направено измерване с ролетка Р50 и Р05, при което било констатирано, че ППС (пътното превозно средство) е с дължина 17,80 м., при допустима максимална дължина 16,50 м. съгласно чл.5, ал.1, т.3, б.”В” от Наредбата и широчина 3,00 метра при максимално допустима 2,55 метра съгласно чл.5, ал.1, т.1, б.”А“ от Наредба № 11 от 03.07.2011 год. на МРРБ, поради което се явява извънгабаритно по смисъла на пар.1, т.1 от ДР на цитираната наредба (”извънгабаритни ППС се наричат извънгабаритните ППС по чл.2 и/или тежките ППС по чл.3“), респективно по смисъла на чл.2 от същата (”Извънгабаритни са тези ППС или състав от ППС, на които поне един от размерите със или без товар е по-голям от стойностите по чл.5“). В процеса на проверката водачът (жалбоподателят) не представил валидно разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за движение на извънгабаритно ППС.

     Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП се потвърждават от показанията на актосъставителя И.Й.Д. и свидетеля по акта Ю.Х.К., кореспондиращи помежду си и взаимно допълващи се, поради което не се налага отделното им обсъждане.

В случая е без правно значение от чие име и за чия сметка жалбоподателят е извършвал процесния превоз, тъй като същият е бил водач на извънгабаритното ППС, а субект на административнонаказателната отговорност по чл.53, ал.1, т.2 от ЗП може да бъде всяко физическо лице, което наруши законово установената забрана по чл.26, ал.2, т.1, б.”а” от ЗП за движение на извънгабаритни и тежки ППС без надлежно разрешение, т.е. кръга на субектите на това нарушение не се изчерпва със съобствениците на извънгабаритни и/или тежки ППС и превозвачите по смисъла на пар.1, т.5 от Закона за автомобилните превози. Разпоредбата на чл.53, ал.1, т.2 от ЗП изрично предвижда налагане на санкция на лицата, които извършат или наредят да бъде извършено движение на извънгабаритни и тежки ППС без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя, което означава, че отговорността на последните е различна и отделна от тази на лицата, фактически осъществяващи движение на извънгабаритни и/или тежки ППС в нарушение на забраната по чл.26, ал.2, т.1, б.„а” от ЗП. В този смисъл е и решение № 40 от 28.02.2018 год. по к.а.н.дело № 4/2018 год. на Административен съд Стара Загора.

     При ангажиране на отговорността на жалбоподателя обаче са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Установената дължина на управляваното от жалбоподателя ППС – 17,80 м. и широчина на управляваното от жалбоподателя ППС – 3,00 метра, ако и да надвишава максимално допустимата такава според чл.5, ал.1, т.3, б.”В” и чл.5, ал.1, т.1, б.”А“ от Наредба № 11 от 03.07.2011 год. на МРРБ – 16,50 м. за дължина и съответно за широчина 2,55 метра, сочи на изключението по чл.8, ал.5 (”На извънгабаритните и тежките пътни превозни средства в случаите по чл.14, ал.3 се разрешава да се движат след заплащане само на дължимата такса за превишаване на максимално допустимите норми по раздел II“) във връзка с чл.14, ал.3 от цитираната Наредба (”Извънгабаритните и/или тежките ППС, на които се разрешава да се движат след заплащане само на дължимата такса, са тези, които имат обща маса до 45 тона или натоварване на ос, което не превишава с повече от 30 % допустимите максимални натоварвания на ос по раздел II, както и тези с габаритни размери: широчина - до 3,30 м, височина - до 4,30 м, и дължина - до 22 м“). Следователно движението му не може да бъде квалифицирано като нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.„а” от ЗП, защото тази разпоредба въвежда забрана за движение на извънгабаритни и тежки ППС без издадено разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси, а след като нормативно е предвидено изключение от забраната и управляваното от жалбоподателя ППС отговаря на условията на изключението, то приложимата за извършеното от него деяние административнонаказателна разпоредба е чл.177, ал.3, т.1 от ЗДвП – Закон за движение по пътищата („Наказва се с глоба от 500 до 3000 лв. водач, който, без да спазва установения за това ред, управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното развитие и благоустройството”), по който закон АПИ също разполагат с контролни правомощия, а не чл.53, ал.1, т.2 от ЗП. В този смисъл е и решение от 13.04.2018 год. по к.а.н.дело № 27/2018 год. на Административен съд Стара Загора.

     По изложените  съображения съдът намира, че обжалваното НП се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. 

   Водим от горните мотиви, съдът  

        

                    Р  Е  Ш  И :

 

     ОТМЕНЯВА наказателно постановление (НП) № 5053 от 16.04.2018 год., издадено от началник на отдел ”Контрол на републиканската пътна мрежа” в Дирекция  ”Анализ на риска и оперативен контрол” към АПИ (Агенция ”Пътна инфраструктура”) град София, надлежно упълномощен със Заповед № РД-11-42/29.01.2018 год. на председателя на управителния съвет на АПИ.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

 

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: