Определение по дело №612/2015 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 декември 2015 г.
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20157140700612
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2015 г.

Съдържание на акта

O   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

№ 651 / 03.12.2015г., гр.Монтана

В името на народа

                             

Административен съд Монтана, II-ри състав в закрито заседание на трети декември две хиляди и петнадесета година, в състав :  

 

                                                          Председател : М*** Н***

 

като разгледа докладваното от съдия Н*** административно дело №612/2015 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Съдебното производство е образувано по жалба от М.Й.Й.,  с адрес ***, срещу Уведомително писмо изх. № 02-120-6500/2508/26.09.2015 г. на зам. изп. директор на ДФ"Земеделие", с адресат М.Й. ***, ж.к.Б*** , бл.* , вх.* , ет.* , ап.* .

            Жалбата е била адресирана до АССГ, който с определение №6259/18.11.2015 г. е прекратил образуваното пред него съдебно производство по адм. дело №10857/2015 г. и е изпратил делото по подсъдност на настоящия съд, с аргументи за приложимост на разпоредбата на чл. 133, ал.1 от АПК.

            Съдът намира, че делото не му е подсъдно, по следните съображения:

            Съгласно разпоредбата на чл. 133, ал. 1 от АПК /Изм. ДВ бр. 104/2013 г., в сила от 04.01.2014 г./ делата по оспорване на индивидуални административни актове се разглеждат от административния съд по седалището на териториалната структура на администрацията на органа, издал оспорения акт, в чийто район се намира постоянният или настоящият адрес или седалището на жалбоподателя. Според настоящия съд при данни за различен настоящ адрес на жалбоподателя от постоянния такъв, какъвто е конкретният случай/ виж служебна справка на л.59 от делото/, жалбоподателят има право на избор пред кой съд да оспори адмистративния акт: по седалището на териториалната структура на администрацията на органа, издал оспорения акт, в чийто район е настоящият му адрес: Административен съд София град или пред съда по седалището на териториалната структура на администрацията на органа, издал оспорения акт, в чийто район е постоянният му адрес: Административен съд Монтана.

            Административният орган, издател на оспорения акт е  зам. изп. директор ДФ "Земеделие" РА, който действа чрез своите структури, включително и чрез структура в гр. София, където е настоящият адрес на жалбоподателя. По правилата на местната подсъдност се разпределят първоинстанционните дела между административните съдилища. Единственият критерий за това разпределение е териториалната връзка на делото със съответния съдебен район. Основно е правилото, регламентирано в чл. 133, ал.1 от АПК /изм., в сила от 04.01.2014 г./, според което, когато администрацията на органа, издал административния акт, има териториална структура, жалбата се разглежда от съда по седалище на тази структура, в чийто район е постоянният или настоящ адрес на оспорващия, съотв. неговото седалище. В конкретния случай не намира приложения разпоредбата на ал.2 на чл. 133 от АПК, съгласно които – когато актът има няколко адресата с постоянен или настоящ адрес в райони, различни от района на териториалната структура и когато административния орган няма териториална структура, тогава компетентния съд е този по седалището на органа, издател на акта. По арг. на чл. 133, ал.2, т.1 и т.2 АПК следва да се приеме, че ал.1 има предвид такава териториална структура на администрацията, при която районите на структурите покриват територията на страната и при всички случаи има такава структура, в чийто район е адреса /постоянен или настоящ/ на жалбоподателя.

Обжалваната заповед изхожда Държавен фонд "Земеделие"-РА, която структура има свои структури в гр.София. Административният орган е ДФ "Земеделие" РА, който действа чрез една от своите двадесет и осем териториални структури /арг. чл. 1 от УП на ДФ"Земеделие"/, който орган е ЮЛ със седалище гр.София, но съгласно чл. 12 от същия правилник, Фондът е структуриран в Централно управление и в 28 областни дирекции и както правилно е посочено в определението на АССГ, съгласно чл.43 от УП,  този административен орган има своя териториална структурна единица и в София, в чиято област /административно-териториална единица/, е настоящият адрес на жалбоподателя, поради което следва да намери приложение правилото на чл. 133, ал.1 от АПК, а не приложеното изключение на ал.2 на чл. 133 АПК. В потвърждение на тези изводи съдът счита, че е и установената структура на администрацията на ДФ"Земеделие", която е обща и специализирана за централното управление /ЦУ/ и отделно е налице администрация в териториалните структури на фонда, като именно чл. 42 от УП се установява кои са и колко са тези териториални структури на административния орган ДФ"Земеделие". Видно от чл. 43 от УП една от функциите, които териториалните структури на фонда могат да изпълняват е установената в т.1 такава във връзка с дейността на фонда по държавните помощи и предоставяне на целеви кредити, вкл. упражняват пряк контрол за разходване на средствата по предназначение, като в случай на установено отклонение на средства уведомяват ръководството на фонда за предприемане на действия за търсене на отговорност.          

            Същественият момент при определяне на приложимото правило за местна подсъдност в конкретния казус е именно кой е административният орган, издал процесния акт, като по аргумент на посочените текстове, настоящият съдебен състав приема за такъв ДФ "Земеделие" - РА, но доколкото в чл. 42 от УП се установява такава териториална структура и в гр.София, в чийто административен район е настоящият адрес на жалбоподателя, то приложим е чл. 133, ал.1 от АПК и съответно местно компетентния административен съд е този в гр.София. В тази насока е и съдебната практика на ВАС – напр. определение №9857 по адм.д.№9418/2015г., Iотд.

            По изложените съображения настоящият съд намира, че делото не му е подсъдно, поради което същото следва да се изпрати на ВАС за определяне на подсъдността.

            Предвид горното и на основание чл. 135, ал.1, вр. с ал.3 и ал.5 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №612/2015 г. по описа на Административен съд Монтана.

            ПОВДИГА спор за подсъдност между Административен съд - София град и Административен съд Монтана пред Върховния административен съд на Р България

            Препис от определението да се изпрати за сведение на страните.

            Определението не подлежи на оспорване.

 

                                            Административен съдия: