Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Добрич, 09.02.2018 г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
ДОБРИЧКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в
публично съдебно заседание на тридесети януари две хиляди и осемнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МИТЕВА
При участието на секретаря СТОЯНКА
ПЕТРОВА, разгледа докладваното от Съдията АНД № 1127 по описа на Добричкия
районен съд за 2017 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:
Производството е по реда на чл. 59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „А.Г.”
ЕООД ЕИК *****, гр. Добрич, представлявано от А.Г.А.срещу НП №
272271/13.06.2017г., издадено от Директора на ТД на НАП Варна, с което на жалбоподателя
за нарушение по чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ /Наредбата/,
във вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1, във вр. с чл. 185, ал. 2, изр. последно, във
вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС и на основание чл. 185, ал. 2, изр. последно, във
вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 500 лв.
С жалбата се иска наказателното
постановление да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно, поради
маловажност на нарушението.
В съдебно заседание жалбоподателят
редовно призован, не се явява, представлява се от редовно упълномощен
процесуален представител, който поддържа изцяло жалбата и моли за отмяна на НП.
Въззиваемата страна, чрез редовно
упълномощеният си процесуален представител счита жалбата за неоснователна, а
наказателното постановление – за законосъобразно.
Добричкият районен съд, като прецени
събраните доказателства, становищата на страните, намира за установено
следното:
Жалбата е допустима като
депозирана в законоустановения 7-дневен срок / л. 7 / от лице притежаващо
активна процесуална легитимация.
Независимо от основанията,
посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна преценка обжалваното
наказателното постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка и
констатира следното:
В административно-наказателното
производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. АУАН е съставен в
отсъствие на представляващ наказаното лице, на основание чл. 40, ал. 2 от ЗАНН.
АУАН съдържа необходимите реквизити по чл. 42 от ЗАНН, съставен е в присъствие
на двама свидетели и е надлежно връчен. НП е издадено в рамките на законоустановения
срок по чл. 34 ал. 3 от ЗАНН, от компетентния административно-наказващ орган
съобразно представената по делото заповед № ЗЦУ-1582/23.12.2015 г. и е надлежно
връчено. Съобразно разпоредбата на чл. 44, ал. 1 от ЗАНН наказаното лице се е
възползвало от правото си да подаде писмено възражение в законоустановения
тридневен срок.
С оглед изложеното съдът намира,
че в административно-наказателното производство не са допуснати съществени
процесуални нарушения, които да са основания за отмяна на наказателното постановление
във формално-правен аспект.
По същество на визираното
нарушение, съдът констатира следното:
При извършена от св. В.В. и св. Д.Р.
– К. – инспектори по приходите в ТД на НАП Варна, офис Добрич на 30.03.2017 г.
данъчна проверка в търговски обект – бензин-газстанция, находящ се в гр. Д., Околовръстен
път „****” № *, стопанисван от „А.Г.” гр. Д. ЕИК ***, се установило от междинния
финансов отчет от инсталирания и въведен в експлоатация ЕСФП, че регистрираният
оборот за 30.03.2017 г. възлизал на 829,47 лв. Същевременно била установена
парична наличност в обекта в размер на 748,10 лв. Нямало служебно изведени или
въведени суми. Инспекторите установили разлика минус 81,37 лв.
С оглед констатираното в хода на
проверката, свидетелите приели, че търговецът не е изпълнил задължението си на 30.03.2017
г., извън случаите на продажби да регистрира във ФУ всяка промяна на касовата
наличност на ФУ, чрез операция „служебно изведени” суми в размер на 81.37 лв.
При проверката бил съставен Протокол
за извършена проверка от 30.03.2017 г. /л. 21-22/.
На 05.05.2017 г. св. В., в
съответствие с разпоредбата на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, образувал процесното
административно-наказателно производство, като съставил в присъствието на св. А.Т.Г.
и А.В.Г. АУАН № F 299545, в който описал
констатираното деяние и квалифицирал същото като административно нарушение по чл.
33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ /Наредбата/, във вр. с чл. 118,
ал. 4, т. 1, във вр. с чл. 185, ал. 2, изр. последно във вр. с чл. 185, ал. 1
от ЗДДС.
На 13.06.2017 г. било издадено
Наказателно постановление № 272271, с което на жалбоподателя за констатираното
нарушение на основание чл. 185, ал. 2, изр. последно във вр. с чл. 185, ал. 1
от ЗДДС била наложена имуществена санкция в размер на 500 лв., след като административно-наказващият
орган приел, че нарушението не е довело до неотразяване на приходи.
В хода на съдебното производство
били разпитани в качеството на свидетели – актосъставителят В., свидетелят при
съставяне на акта Г. и свидетелят на констатиране на процесното нарушение – Р.
– К., както и продавачът в обекта в деня на проверката Г.В.Т.. Св. В., Г. и Р.-К. потвърдили
констатациите в АУАН. Св. Т. посочила, че в деня на проверката се получило
разминаване в сумите по касовата наличност и финансовия отчет. Това се дължало на няколко причини - извършено
зареждане от служебен автомобил, при което водачът не плаща
горивото, но след като зареди, автоматично излиза касова бележка; имало също и
гражданин, който си купил две масла, които не били маркирани първоначално,
защото касиерът не е знаел, тъй като клиентът дава парите на служителя отвън
при колонките. Едва по-късно, когато служителят предаде парите на касиера, той
ги въвежда в касовия апарат и издава касов бон за закупените стоки, в случая
два броя масла по 7 лева всяко. Също така имало и 50 лева,
които били оборотни, но не били отразени като въведени, защото св. Т. нямала правомощията тези 50 лева да ги вкарва в системата. Само управителят можел да ги въвежда.
Обстоятелството за зареденото
служебно гориво се потвърдило и от самото лице, управлявало автомобила – св. Д.С.Д..
Предвид събраните гласни и
писмени доказателства в хода на съдебното производство била назначена ССчЕ,
видно от заключението по която и от изслушването на експерта в съдебно
заседание, сумата от 50 лева е била описана като начално салдо само в касовата
книга, била е налична в касата, но не е била отразена в касовия апарат като
„служебно въведена”. Данните за зареденото гориво са били отразени /в 8,54 ч./ чрез
издаден фискален бон от касовия апарат /л. 7/, но пък на практика такава сума /144,79
лева/ не е постъпвала в касовата наличност и не е била служебно изведена.
Относно сумата от 15.30 лева, същата е била резултат от закупени 2 бр. масла по
7 лева и една напитка за сумата от 1,30 лева, които са били отразени във
фискалното устройство /9,25 ч./ след извършване на проверката и пускане на междинния
дневен финансов отчет за тази цел в 9,20 ч. /л. 23/.
Горната фактическа обстановка се
потвърждава от показанията на разпитаните свидетели, които съдът кредитира изцяло
като логични, последователни и непротиворечиви с приложените по делото заверени
за вярност писмени доказателства – Лимитна карта за периода от 01.03.2017 г. до
31.03.2017 г.; фискален бон от 30.03.2017 г.; Касова наличност от различни
продажби; справка продажби – бонове по артикули от 30.03.2017 г.; Наказателно
постановление № 272271/13.06.2017 г.; Разписка от 17.08.2017 г.; Заповед №
ЗЦУ-1582/23.12.2015 г.; АУАН № F 299545/05.05.2017 г.; Протокол за извършена
проверка от 30.03.2017 г.; финансов отчет от 30.03.2017 г.; Приложение към ПИП
КД-78 № 0237592/30.03.2017 г.; възражение срещу АУАН № F299545/05.05.2017 г.; заключение по ССчЕ.
След анализ на така събраните
доказателства съдът направи следните изводи от правна страна:
Съгласно чл. 33, ал. 1 от
Наредбата „Извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност
(начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се
регистрира във ФУ чрез операциите „служебно въведени” или „служебно изведени”
суми”. Не се спори между страните, че използваното от жалбоподателя ФУ
притежава операциите „служебно въведени” и „служебно изведени” суми.
От събраните по делото
доказателства се установи, че нарушителят на 30.03.2017 г. не е отразил
промяната на касовата наличност в размер на 50.00 лв. начално салдо във ФУ чрез
операцията „служебно въведени”.
Съгласно разпоредбата на чл. 30
от Наредбата „Лицето по чл. 3 задължително прикрепва фискалните
касови бележки за количествата гориво, издадени във връзка с вътрешен оборот,
проверки на БИМ или ДАМТН, проби, обезвъздушаване и други служебни операции към
регламентираните за тези събития документи. Тези документи са основание за
намаляване на дневния оборот.” Следователно в конкретния случай за нарушителя не е съществувало
задължение да отразява сумата в размер на 144,79 лева във ФУ чрез операцията
„служебно изведени” след извършеното зареждане на служебния автомобил.
Достатъчно е било да представи на проверяващия орган касовия бон и той е
следвало да приспадне от сумата на дневния оборот /829,47 лева/ сумата от
144,79 лева, представляваща стойността на зареденото гориво, обективирано във
фискален бон, находящ се на стр. 7 от делото. Още повече, че служебното
зареждане е било отразено преди изваждане на дневния финансов отчет /л. 23/.
Независимо от горното
обстоятелство обаче от събраните в хода на производството доказателства се
установи по безспорен и категоричен начин, че сумата от 50 лева начално салдо
не е била отразена във фискалното устройство с функцията „служебно въведени”,
поради което и съдът приема вмененото нарушение за съставомерно и безспорно
доказано за тази сума.
Относно другите суми от 14 лева и
1,30 лв., то съдът намира, че същите са предмет на продажби и в случая не е
приложима разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредбата, а е следвало касиерът да
издаде касов бон за тези суми, което е станало, макар и по-късно, след
установяване от проверяващия орган на дневния финансов отчет.
Предвид гореизложеното съдът
намира, че законосъобразно за извършеното нарушение административно-наказващият
орган е ангажирал имуществената отговорност на търговеца на основание чл. 185,
ал. 2, изр. последно във вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС. Имайки предвид, че
нарушението е извършено за първи път от търговеца, съдът приема неговата степен
на обществена опасност за значително по-ниска от обичайните за този род прояви,
поради което счита, че наложената имуществена санкция в законоустановения
минимум от 500 лв. би реализирала целите на чл. 12 от ЗАНН.
В процесния случай е неприложима
разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като с нарушението е засегната сигурността
на документооборота и отчетността при осъществяване на търговската дейност на
търговеца, като стойността на невписаните парични средства е сравнително
висока.
Предвид изхода на спора и на
основание чл. 84 от ЗАНН, вр. чл. 189, ал. 3 от НПК сторените по делото
разноски в размер на 150 лева, представляващи възнаграждение на вещо лице по
изготвената Съдебно счетоводна експертиза в съдебно заседание следва да се
възложат в тежест на наказаното лице.
Водим от горното и на основание чл. 63,
ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НП
№ 272271/13.06.2017 г., издадено от Директора на ТД
на НАП Варна, с което на „А.Г.” ЕООД ЕИК ***, гр. Д., представлявано от А.Г.А.ЕГН
**********, за нарушение по чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ
/Наредбата/, във вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1, във вр. с чл. 185, ал. 2, изр.
последно, във вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС и на основание чл. 185, ал. 2, изр.
последно, във вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в
размер на 500 лв.
ОСЪЖДА „А.Г.”
ЕООД ЕИК *********, гр. Добрич, представлявано от А.Г.А.ЕГН **********, ДА ЗАПЛАТИ по сметка на Районен съд гр.
Добрич сторените по делото разноски в размер на 150.00 /сто и петдесет/ лева.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Добричкия административен
съд в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/Галя Митева/