РЕШЕНИЕ
№ 1919
Бургас, 07.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XVIII-ти състав, в съдебно заседание на осми февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | МАРИНА НИКОЛОВА |
При секретар ГЕРГАНА СЛАВОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИНА НИКОЛОВА административно дело № 20237040701500 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.220 от Закона за митниците (ЗМ).
Образувано е по жалба на „МАГНА ОЙЛ“ ООД, с [ЕИК], със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], представлявано от управителя Г. С. А., чрез адвокат Р. В. - БАК против решение № 32-490004/25.07.2023г. на директора на ТД Митница Варна, с което за стоки, поставени под режим допускане за свободно обръщение с митническа декларация (М.) с MRN 20BG002005025332R6/12.02.2020г., са определени за вземане под отчет и досъбиране вносно мито в размер на 6077.30 лева и ДДС в размер на 9142.76 лева, както и лихви за забава.
В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, поради липса на мотиви, допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправни норми. Релевират се възражения за погасяване по давност на възникналото митническо задължение в размер на 6077.30 лева и че съответстващото му задължение за ДДС в размер на 9142.76 лева не подлежи на заплащане. Излагат се доводи, че в решението липсват точни, ясни и разбираеми мотиви, че формално е предоставено право на становище на дружеството-жалбоподател и е нарушено правото му изслушване, тъй като в оспореното решение се съдържат мотиви и са посочени доказателства, с които той не е бил запознат, тъй като те не са били изложени в отправените до него съобщения по чл.22, §6 във вр.чл.29 от Регламент(ЕС) № 952/2013г. Твърди се освен това, че на дружеството не са били предоставени копия на документи от административната преписка, с което е нарушено правото му да изрази становище по основните доказателства, че решението е постановено в нарушение на чл.35 от АПК без да бъдат обсъдени релевираните възражения на дружеството по мотивите, съдържащи се във връчените съобщения по чл.22, §6 във вр.чл.29 от Регламент(ЕС) № 952/2013г. Оспорва се определянето на нова митническа стойност на стоките № 7 и № 8 от митническата декларация по метода на чл.70, §1 от Регламент(ЕС) № 952/2013г., както и срещу определянето на стоки с № 2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от тази митническа декларация като стоки с недоказан произход. Сочи се, че писма с рег.№ 32-197213/15.06.2022г. и № 32-436543/14.12.2022г. от Швейцарските митнически власти нямат обвързваща доказателствена сила, а уведомителен характер, тъй като няма данни за извършена проверка или разследване, в резултата на което да бъдат установени безспорни доказателства относно действително платената цена за автомобилите или за техния произход. Искането е за отмяна на оспореното решение. Ангажират се доказателства.
В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата на сочените в нея основания. Представя писмени доказателства и писмени бележки. Претендира присъждане на разноски.
Ответникът - Директор на ТД „Митница Варна“, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна в депозирано по делото писмено становище (л.121-122). Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение. Представя административната преписка по издаване на оспорения акт и допълнителни писмени доказателства.
В съдебно заседание, редовно призован, ответникът се представлява от процесуален представител, който моли за оставяне на жалбата без уважение. Претендира юрисконсултско възнаграждение и изразява становище за прекомерност на адвокатското възнаграждение в условията на евентуалност, ако съдът счете, че има предпоставка да бъде заплатено такова.
Бургаският административен съд, след преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, приема за установено следното от фактическа и правна страна:
На 12.02.2020 г. в МП Пристанище Варна [рег. номер], при ТД Митница Варна е подадена и приета от митническите органи М. за режим „допускане за свободно обращение” с MRN 20BG002005025332R6/ 12.02.2020г. за стоки с описание в ЕД 6/8, както следва:
- Стока № 1 - лек автомобил употребяван с повреди, [Марка] модел Land Cruiser тип: НDJ100, бр.места:5; първ.рег:20010314; цвят: тъмно зелен; раб.обем: 4164 куб см; мощност: 150 KWDIN; двигател: дизел, шаси № JTEHC05J804001297, код по Т. **********, декларирана фактурна стойност 300 CHF, при курс за 1 швейцарски франк - 1,81819 лв. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 1045,46 лв., определена съгласно разпоредбата на чл. 70, пap. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, коригирана съгласно разпоредбите на чл. 71, nap. 1, буква д) Регламент (ЕС) № 952/2013. Декларираното условие на доставка е FCA франко - превозвач. Декларираните разходи в митническата декларация с код АК (разходи за транспорт, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС) са в размер на 500,00 лева. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 1045,46 лева. (цена на стоката по фактура 300 CHF х 1,81819 лв. за 1 швейцарски франк + 500,00 лв. транспортни разходи, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС);
- Стока № 2 - лек автомобил употребяван с повреди [Марка]; модел Х5; бр.места:5; първ.рег: 20080327; цвят: тъмно син; раб.обем: 2993 куб см; мощност: 210 KWDIN; двигател: дизел, шаси № WBAFF01090L201642, код по Т. **********, декларирана фактурна стойност 700 CHF, при курс за 1 швейцарски франк - 1,81819 лева; Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 1772.73 лева, определена съгласно разпоредбата на чл. 70, пap. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, коригирана съгласно разпоредбите на чл. 71, пap. 1, буква д) Регламент (ЕС) № 952/2013. Декларираното условие на доставка е FCA франко - превозвач. Декларираните разходи в митническата декларация с код АК (разходи за транспорт, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС) са в размер на 500,00 лв. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 1772,73 лв. (цена на стоката по фактура 700 CHF х 1,81819 лв. за 1 швейцарски франк + 500,00 лв. транспортни разходи, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС);
- Стока № 3 - лек автомобил употребяван с повреди; [Марка], модел Alpina D3; тип biturbo бр.места:5; първ.рег: 20090414; цвят: черен; раб. обем:1995 куб.см; мощност:157 KWDIN двигател: бензин, шаси № : WAPD320009MN10049, код по Т. **********, декларирана фактурна стойност 500 CHF, при курс за 1 швейцарски франк - 1,81819 лв. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 1409,10 лв., определена съгласно разпоредбата на чл. 70, пap. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, коригирана съгласно разпоредбите на чл. 71, пap. 1, буква д) Регламент (ЕС) № 952/2013. Декларираното условие на доставка е FCA франко - превозвач. Декларираните разходи в митническата декларация с код АК (разходи за транспорт, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС) са в размер на 500,00 лв. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 1409,10 лв. (цена на стоката по фактура 500 CHF х 1,81819 лв. за 1 швейцарски франк + 500,00 лв. транспортни разходи, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС);
- Стока № 4 - лек автомобил употребяван с повреди; марка: РЕНО; модел: TWINGO, тип:1.2; бр.места:4; първ.рег: 20130510; цвят: бял; раб.обем:1149 куб см мощност: 55 KWDIN; двигател: бензин, шаси №:VF1CN041548316126, код по Т. **********, декларирана фактурна стойност 450 CHF, при курс за 1 швейцарски франк - 1,81819 лв. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 1318,19 лв., определена съгласно разпоредбата на чл. 70, пap. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, коригирана съгласно разпоредбите на чл. 71, пap. 1, буква д) Регламент (ЕС) № 952/2013. Декларираното условие на доставка е FCA франко - превозвач. Декларираните разходи в митническата декларация с код АК (разходи за транспорт, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС) са в размер на 500,00 лв. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 1318,19 лв. (цена на стоката по фактура 450 CHF х 1,81819 лв. за 1 швейцарски франк + 500,00 лева транспортни разходи, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС);
- Стока № 5 - лек автомобил употребяван с повреди; марка: ФОЛКСВАГЕН; модел: голф; бр.места: 5; първ.рег: 20130416; цвят: бял; раб. обем: 1395 куб.см; мощност: 103 KWDIN; двигател бензин, шаси №: WVWZZZAUZDP042058, код по Т. **********, декларирана фактурна стойност 650 CHF, при курс за 1 швейцарски франк - 1,81819 лв. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 1681,82 лв., определена съгласно разпоредбата на чл. 70, пap, 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, коригирана съгласно разпоредбите на чл. 71, nap. 1, буква д) Регламент (ЕС) № 952/2013. Декларираното условие на доставка е FCA франко - превозвач. Декларираните разходи в митническата декларация с код АК (разходи за транспорт, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС) са в размер на 500,00 лв. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 1681,82 лв. (цена на стоката по фактура 650 CHF х 1,81819 лв. за 1 швейцарски франк + 500,00 лв. транспортни разходи, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС); - Стока № 6 - пътнически автомобил, употребяван с повреди; марка: Фолксваген; модел: Т5 KOMBI; тип: TDI; бр.места:9; първ.рег.:20110301 цвят:бял; раб.обем: 1968 куб.см мощност:75 KWDIN двигател: дизел, шаси № :WV2ZZZ7HZBX007177, код по Т. **********; декларирана фактурна стойност 1500 CHF, при курс за 1 швейцарски франк -1,81819 лeва; Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 3 227.29 лева, определена съгласно разпоредбата на чл. 70, пaр.1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, коригирана съгласно разпоредбите на чл. 71, пap. 1, буква д) Регламент (ЕС) № 952/2013. Декларираното условие на доставка е FCA франко - превозвач. Декларираните разходи в митническата декларация с код АК (разходи за транспорт, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС) са в размер на 500,00 лв. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 3 227.29 лева (цена на стоката по фактура 1500 CHF х 1,81819 лв. за 1 швейцарски франк + 500,00 лв. транспортни разходи, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС);
- Стока № 7 - лек автомобил употребяван с повреди; марка: ОПЕЛ; модел: CROSSLAND X; тип:12XHL; бр.места: 5; първ.рег: 20190111; цвят:сив раб.обем:1199 куб.см мощност: 81 KWDIN; двигател: бензин, шаси №:W0V7H9ED7K4165472, код по Т. **********, декларирана фактурна стойност 1950,00 CHF, при курс за 1 швейцарски франк - 1,81819 лева Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 4045,47 лв., определена съгласно разпоредбата на чл. 70, пap. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, коригирана съгласно разпоредбите на чл. 71, nap. 1, буква д) Регламент (ЕС) №952/2013. Декларираното условие на доставка е FCA франко - превозвач. Декларираните разходи в митническата декларация с код АК (разходи за транспорт, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС) са в размер на 500,00 лв. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 4045,47 лв. (цена на стоката по фактура 1950,00 CHF х 1,81819 лв. за 1 швейцарски франк + 500,00 лв. транспортни разходи, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС)
- Стока № 8 - лек автомобил употребяван с повреди; марка:БМВ, модел:530i; тип: xDRIVE; бр.места:5; първ.рег:20170620;цвят:черен раб.обем:1998 куб. см мощност: 185 KWDIN; двигател: бензин, шаси № :WBAJA71050WB99357, код по Т. **********, декларирана фактурна стойност 3950 CHF, при курс за 1 швейцарски франк - 1,81819 лв. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 7681,85 лв., определена съгласно разпоредбата на чл. 70, пap. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, коригирана съгласно разпоредбите на чл. 71, nap. 1, буква д) Регламент (ЕС) № 952/2013. Декларираното условие на доставка е FCA франко - превозвач. Декларираните разходи в митническата декларация с код АК (разходи за транспорт, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС) са в размер на 500,00 лв. Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 7681,85 лв. (цена на стоката по фактура 3950,00 CHF х 1,81819 лв. за 1 швейцарски франк + 500,00 лв. транспортни разходи, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС).
Вносител на стоките по М. е „МАГНА ОЙЛ” ООД, с [ЕИК], а като износител е посочено Е.Ц.Експорт Център-Швейцария. Общата фактурна стойност на 8-те автомобила е 10 000 CHF.
При допускане за свободно обращение на стоки № 2, № 3, № 4, № 5, № 6, № 7 и № 8 е била декларирана тарифна преференция, предвидена в Споразумението между Европейската икономическа общност и Конфедерация Швейцария въз основа на представена декларация за произход, направена от износителя върху фактура, посочена в чл. 15, параграф 1 от Допълнение I към Регионалната конвенция за паневросредиземноморските преференциални правила за произход (2013/94/ЕС).
При последваща проверка на декларирането, на основание чл.84, ал.1 от ЗМ на автомобилите по горепосочената митническа декларация, в митническите служители възникват съмнения по отношение на декларираната митническа стойност, както и към текста за произход, поставен върху фактурите.
ТД Митница Варна е отправила искания до Централно митническо управление на Агенция „Митници“ за предоставяне на информация по линия на международното сътрудничество във връзка с извършване на последваща проверка на декларираната митническа стойност и произход на употребяваните автомобили с държава на изпращане – Швейцария, в това число за автомобили с вносител „МАГНА ОЙЛ” ООД.
С писмо с рег.№ 32-250288/04.08.2021г. ЦМУ е отправило молба за съдействие до митническите органи на Конфедерация Швейцария за предоставяне на информация и документи за 34 автомобили, за които са възникнали съмнения, че са декларирани на занижена стойност.
Официален отговор от швейцарската митническа администрация е постъпил в ЦМУ с писмо с peг. № 32-197213/15.06.2022 г. (л.447-478 и превод на български език на л.449-452). В същия е посочено, че приложените към искането на митническите органи договори за продажба на автомобилите, не са издадени и подписани от посочения в тях продавач и че същите са с невярна информация, включително и по отношение на продажните цени, поради което следва да се счита, че са фалшифицирани. В писмото се съдържат данни за действителните продажни цени. Посочено, че плащането при продажбата на превозните средства е извършено в брой. Към писмото са приложени заверени копия на 31 броя фактури, получени от съответните продавачи. Посочено е, че превозните средства с номера 1-5, 8, 9, 11-14, 16 20, 24, 25 и 28 са продадени от Е.С. Export Center SA на различни фирми в България, съгласно приложените фактури. Сред предоставените данни от Конфедерация Швейцария е копие на фактура от 01.02.2010г. за продажба на автомобил на стойност 18700 CHF (л.458 и превод на български език на л.457), съдържаща данни за декларирана стойност и номер на шаси на едно превозно средство, изнесено от Швейцария и допуснато за свободно обращение в Република България с вносител „МАГНА ОЙЛ” ООД - стока № 8 по митническа декларация с MRN 20BG002005025332R6/12.02.2020 г., а именно лек автомобил употребяван с повреди; марка:БМВ, модел:530i; тип: xDRIVE, шаси № :WBAJA71050WB99357. Писмо с peг. № 32-197213/15.06.2022 г. и приложените към него документи са изпратени от ЦМУ към ТД Митница Варна с писмо 32-202469/20.06.2022г. (л.446).
ЦМУ е отправило запитване до Щвейцарската митническа администрация във връзка с отправено от ТД Митница Варна искане с рег.№ 32-316091/19.09.2022г. за извършване на последваща проверка на представени договори за продажба на автомобили. В отговор от Щвейцарската митническа администрация е изпратен отговор, регистиран в ЦМУ с рег.№ 32-433032/12.12.2022г. (л.455 и превод на български на л.453-454) и препратен в ТД Митница Варна с писмо 32-436543/14.12.2022г. (л.466). В отговора е посочено, че от извършените при износителя проверки във връзка с възникнало подозрение за невярно декларирана стойност на девет превозни средства, сред които и автомобил деклариран от „МАГНА ОЙЛ” ООД - стока № 7 по митническа декларация с MRN 20BG002005025332R6/12.02.2020г., а именно лек автомобил употребяван с повреди; марка: ОПЕЛ; модел: CROSSLAND X 2XHL; шаси №:W0V7H9ED7K4165472, е установено, че същите са продадени и фактурирани на три български дружества на обща стойност 116 100 CHF, съгласно приложената документация, както и че износителят твърди, че фактурата представена на българските власти, не е била издадена от него и че подписите върху нея не принадлежат на нито един от неговите служители. Към отговора е приложен опис – таблица на проверяваните автомобили (л.456, 533 и превод на л.532) и копия на фактури за продажба на автомобилите, сред които и фактура от 01.02.2010г. за продажба на автомобил OPEL CROSSLAND X12XHL с шаси №:W0V7H9ED7K4165472 на стойност 9000 CHF (л.464 и превод на л.463), както и митническа декларация за оформяне на износ на този автомобил, както и на стока № 8 по митническа декларация с MRN 20BG002005025332R6/12.02.2020г., представени с превод на български (л.536 и следващите)
ЦМУ е отправило запитване до Щвейцарската митническа администрация във връзка с отправено от ТД Митница Варна искане с рег.№ 32-137361/27.04.2022г. относно последваща проверка на декларации за произход, съставени върху 54 броя фактури. Постъпил е отговор от швейцарската митническа администрация, регистриран в ЦМУ с № 32-252052/28.07.2022 г. (л.84 и превод на л.85) и препратен в ТД Митница Врана с писмо с рег. № 32-*********.07.2022г. (л.83). В отговора се съдържат данни за извършена проверка на доказателства за произход в 53 фактури за продажба на автомобили, посочени в приложен към него списък. Видно от отговора износителят е уведомил Щвейцарската митническа администрация, че нито е издавал, нито е подписвал доказателство за произход на превозните средства, включени в изпратените от страна на митническите органи документи.
На основание чл.22, §6 от Регламент (ЕС) № 952/2013г. на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза до дружеството жалбоподател е изпратено съобщение с рег. № 32-403543/23.11.2022 г. (л.36-39), връчено на 24.11.2022г. (л.40). С това съобщене „МАГНА ОЙЛ” ООД е уведомено, че по повод възникналите съмнения на митническите органи са били изпратени искания за съдействие по линия на международното сътрудничество за извършване на последваща проверка на декларираната стойност и доказателства за преференциален произход на стоките, изнесени от САЩ и от Швейцария и допуснати за свободно обращение в България по митнически декларации, по които дружеството е вносител. С писмото „МАГНА ОЙЛ” е информирано за предоставени данни от Швейцария за по-висока износна цена в сравнение с декларираната фактурна стойност на пет превозни средства, допуснати за свободно обращение в България, сред които и стока № 8 по митническа декларация с MRN 20BG002005025332R6/12.02.2020г., а именно лек автомобил употребяван с повреди; марка:БМВ, модел:530i; тип: xDRIVE, шаси № :WBAJA71050WB99357. В писмото е посочено, че износната цена на този автомобил, съгласно данните, предоставени от Швейцария е 18 700 CHF. Със съобщението „МАГНА ОЙЛ” ООД е уведомено също така, че съгласно предоставените данни от Швейцария за 53 броя от внесените от дружеството стокови позиции, включително и автомобилите по М. с MRN 20BG002005025332R6/12.02.2020г., износителят не е издавал и не е подписвал декларации за произход, поради което за тях не могат да бъдат предоставени тарифни преференции, същите следва да се считат за стоки с непреференциален произход и за тях следва да бъдат начислени дължими мита и други държавни вземания. В съобщението е уточнено, че за петте стокови позиции, за които има данни за по-висока износна цена, сред които и автомобил БМВ, модел:530i, тип: xDRIVE, с шаси №: WBAJA71050WB99357, също е ползвана неправомерно тарифна преференция. Със съобщението „МАГНА ОЙЛ” ООД е уведомено, че по повод констатациите относно декларираната митническа стойност и доказателства за преференциален произход общо за 56 стокови позиции, включително за 3 автомобила, изнесени от САЩ и допуснати за свободно ображение в България с 21 М., възниква митническо задължение на основание чл.77, пар.1, буква „а” от Регламент (ЕС) № 952/2013г. на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза и на основание чл.54 от ЗДДС данъкът става изискуем. В съобщението е посочено, че с решение на директора на ТД Митница Варна ще бъдат взети под отчет 376.59 лева и ДДС за досъбиране в размер на 20 764.75 лева. Със съобщението е разяснена възможността и е предоставен срок за изразяване на становище по изложените в него мотиви. В отговор от „МАГНА ОЙЛ” ООД е представено становище с рег.№ 32-450956/23.12.2022г., в което е изразно несъгласие със съобщението.
На основание чл.22, §6 от Регламент (ЕС) № 952/2013г. на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза до дружеството жалбоподател е изпратено съобщение с рег. № 32-158004/26.04.2023 г., издадено от директора на Митница Варна (л.36-39), по отношение на което не е налице спор между страните, че е получено от МАГНА ОЙЛ” ООД на 04.05.2023г. В отговор от „МАГНА ОЙЛ” ООД е подадно становище по имейл на 05.06.2023г. (л.19), което е било регистрирано с вх. № 32-209851/06.06.2023г. в ТД Митница Варна, в което е изразено несъгласие със становището.
На 25.07.2023г. директорът на ТД Митница Варна е издал оспореното в настоящото производство решение № 32-490004/25.07.2023г. на директора на ТД Митница Варна. В мотивите на решението е посочено, че предвид официалните отговори от швейцарската митническа администрация декларираните от жалбоподателя автомобили следва да се считат за стоки с неустановен произход и че декларациите за произход върху представените от него фактури за продажба на тези автомобили не могат да бъдат приети за целите на префиренциалното тарифно класиране, съгласно разпоредбите на чл.56, параграф 2, буква г. от Регламент (ЕС) 952/2013 във връзка със Споразуменетто между Европейската икономическа общност и Конфедерация Швейцария, следователно следва за автомобилите да бъде заплатено мито по отношение на трети страни със ставка 10 %, както и че митническата стойност на стока № 7 от процесната декларация следва да бъде определена на основание чл. 70, пар.1 от Регламент № 952/2013, въз основа на представените отговори от швейцарската митническа администрация фактура на стойност 9000 CHF, (л.464 и превод на български език на л.463). В решенито в таблиц са изложени данните за стока № 7 и № 8 по митническа декларация (М.) с MRN 20BG002005025332R6/12.02.2020г., включително Шаси, декларирана фактурна стойност в ЕС- 4/14-кл.42 , износител и износна цена. С оспореното решение е определена нова митническа стойност на стоки, поставени под режим допускане за свободно обращение с митническа декларация (М.) с MRN 20BG002005025332R6/12.02.2020г., както следва: 16 863.71 лева на стока № 7 - лек автомобил употребяван с повреди; марка: ОПЕЛ; модел: CROSSLAND X; тип:12XHL; бр.места: 5; първ.рег: 20190111; цвят:сив раб.обем:1199 куб.см мощност: 81 KWDIN; двигател: бензин, шаси №:W0V7H9ED7K4165472, код по Т. ********** и 34 500.15 лева на стока № 8 - лек автомобил употребяван с повреди; марка:БМВ, модел:530i; тип: xDRIVE; бр.места:5; първ.рег: 20170620; цвят: черен раб.обем:1998 куб. см мощност: 185 KWDIN; двигател: бензин, шаси № :WBAJA71050WB99357, код по Т. **********. С решението е отказано предоставянето на преференциално третиране, произтичащо от разпоредбите на чл.56, параграф 2, буква „г” от Регламент (ЕС) 952/2013 във връзка със Споразумението между Европейската икономическа общност и Конфедерация Швейцария за стоки с № 2,3,4,5,6,7 и 8 по митническа декларация (М.) с MRN 20BG002005025332R6/12.02.2020г. и са коригирани данните за всяка една от стоките по М. по отделно(ЕД 4/17 „Преференция” и ЕД „Задължения” и са определени за вземане под отчет и досъбиране вносно мито в общ размер на 6077.30 лева и ДДС в размер на 9142.76 лева, както и лихви за забава.
Решението е оспорено от „МАГНА ОЙЛ” ООД с жалба с вх. № 8162/08.08.2023г. пред Административен съд - Бургас.
В хода на съдебното производство са представени преводи на документи на чужд език, съдържащи се в преписката, както и допълнително представени такива.
По делото бе допусната и извършена съдебно-счетоводна експретиза, заключението по която е прието без оспорване от страните и което съдът кредитира като компетентно и обективно изготвено.
Установява се от заключението на експертизата, че съгласно представен от дружеството жалбоподател аналитичен дневник на сметка 304 1 /Стоки на склад/, осемте автомобила, поставени под режим допускане за свободно обращение на стоки с процесната М., са заприходени счетоводно по дебита на посочената сметка със стойност, равна на стойността, посочена в митническата декларация. Общата фактурна стойност на тези автомобили е 10 000,00 CHF с левова равностойност 18 181,90 лева. Вещото лице установява, че всяко плащане, извършено от дружеството жалбоподател обединява дължими суми по отделни доставки за даден период. Тъй като плащанията не са обвързани с отделен документ, а с преведените суми последователно са закривани фактурите за покупки, вещото лице след извършен анализ на оборотите на сметка 401 1/Доставчици - Е.Ц.Е. Ц.- Швейцария/ за периода 05.02.2019 г. - 14.03.2020 г. констатира, че общо задължението към този доставчик по всички доставки за посочения период, включително и процесните е в размер на 181 866,00 лв. Тези задължения са платени до 30.12.2020 г. Към 30.12.2020 г. няма неиздължени суми по начислените през този период задължения към посочения доставчик.
При така установените факти се налагат следните правни изводи:
Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА като подадена от надлежна страна, против индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол и в срока по чл.149, ал.1 от АПК.
Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:
Оспореното решение е издадено от компетентен административен орган, по аргумент от чл.19, ал.7 от ЗМ, в пределите на неговата териториална и материалноправна компетентност, съгласно чл. 101, § 1 и чл. 29 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 г., вр. чл. 19 ал. 1 и чл. 15, ал. 2, т. 8 от ЗМ, вр. чл. 5, т. 39 от Регламент № 952/2013 г., съобразно предоставените му правомощия, но при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и несъответствие с материалноправни разпоредби.
Съгласно чл.102 от Регламент (EС) № 952/2013 г. длъжникът се уведомява за митническото задължение в предвидената форма на мястото, където възниква или се счита, че е възникнало митническото задължение в съответствие с член 87, а съгласно чл. 196, ал. 1 от ЗМ уведомяването на длъжника за размера на задължението се извършва с връчването на решението, с което се установява митническо задължение.
Съгласно разпоредбата на чл.108, §1 от Регламент (EС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза длъжникът заплаща размера на вносните или износните мита, съответстващ на митническото задължение, за което е уведомен съгласно член 102, в определения от митническите органи срок.
Съгласно разпоредбата на чл.103, §1 от Регламент (EС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза, регламентиращ краен срок за митническо задължение, длъжникът не се уведомява за митническо задължение след изтичането на три години от датата, на която е възникнало митническото задължение. Съшият ред е приложим и за внасянето на дължим ДДС, съгласно чл. 60. ал. 1 от ЗДДС.
Съгласно чл.77, § 2 от Регламент (EС) № 952/2013 г. митническо задължение възниква в момента на приемане на митническата декларация.
Съгласно чл.103, § 3, буква б) от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. тригодишният срок се спира, когато в съответствие с член 22, § 6 от същия регламент митническите органи съобщават на длъжника мотивите, въз основа на които възнамеряват да го уведомят за митническото задължение; такова спиране се прилага, считано от датата на съобщението до края на срока, в който на длъжника е предоставена възможност да изрази становището си.
В конкретния случай митническото задължение за всички осем стоки, поставени под режим допускане за свободно обращение по М. с MRN 20BG002005025332R6/12.02.2020г. е възникнало на 12.02.2020 г., когато е била подадена и приета митническата декларация, поради което тригодишният срок по чл.103, §1 от Регламент (EС) № 952/2013 г. е следвало да изтече на 12.02.2023г.
В конкретния случай, обаче, преди изтичане на този срок е било издадено съобщение на основание чл. 22, § 6 от Регламент (EС) № 952/2013 г. с рег. № 32-403543/23.11.2022г. (л.36-39), което е връчено на дружеството жалбоподател на 24.11.2022г. (л.40). Срокът за предоставяне на становище по това съобщение е бил 30 дни, считано от датата на неговото получаване, но тъй като 24.12.2022г. е бил официален празник, този срок е изтекъл в първия работен ден, т.е на 29.12.2022г. Следователно и на основание чл. 103, § 3, буква б) от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. тригодишният срок за уведомяване на дружеството жалбоподател за възникнало задължение по процесната митническата декларация е бил спрян за периода от 24.11.2022г. до 29.12.2022г., след което остатъкът от него е изтекъл на 20.03.2023г. Вземането на задължението по процесната М. под отчет и уведомяването за това на дружеството жалбоподател в случая е сторено с връчването на оспореното решение на 27.07.2023г., т.е след като е бил изтекъл тригодишния срок за уведомяване на „МАГНА ОЙЛ" ООД за възникнало задължение по процесната М..
Съгласно чл.124, §1, б.а) от Регламент (EС) № 952/2013 г. без да се засягат действащите разпоредби за несъбиране на размера на вносните или износните мита, съответстващи на митническо задължение при обявена със съдебно решение несъстоятелност на длъжника, митническото задължение при внос или износ се погасява когато длъжникът вече не може да бъде уведомен за митническото си задължение съгласно член 103.
По изложените съображения съдът намира, че в случая правомощието на митническия орган да извърши уведомяването е било преклудирано на основание чл.103, §1 от Регламент (EС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. на 20.03.2023 г., а митническото задължение е погасено по смисъла на чл.124, §1, б.а) от Регламент (EС) № 952/2013 г. Второто съобщението с рег. № 32-158004/26.04.2023 г., връчено на жалбоподателя по реда на член 22, § 6 от Регламент (EС) № 952/2013 г. е издадено след като вече е бил изтекъл тригодишният срок за уведомяване на длъжника, считано от възникване на задължение по процесната М. с MRN 20BG002005025332R6/12.02.2020г.
В решението е посочено, че са налице обстоятелства за прилагане на разпоредбата на чл.103, § 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013, съгласно която когато митническото задължение възниква в резултат на действие, което към момента на извършване е основание за започване на наказателно преследване, три годишният срок, определен в параграф 1, се продължава най-малко на пет години и не повече от 10 години в съответствие с националното законодателство, но без да бъдат посочени конкретни фактически обстоятелства, обосноваващи този извод на митническия орган. При липса на данни за наличие на предпоставките по чл.103, § 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013, съдът намира, че в случая тази норма е неприложима.
Отделно от горното, в оспореното решение липсва посочване на правното основание за изменение митническата стойност на стока № 8 от процесната М.. Мотиви за изменение на митническата стойност на тази стока изобщо не се съдържат и в съобщението, което е връчено на жалбоподателя по реда на член 22, § 6 от Регламент (EС) № 952/2013 г. В съобщението изобщо не е посочен нов размер на митническата стойност на тази стока, нито основата за изчисляване на вносно мито и ДДС, които предстои да бъдат определени за вземане под отчет и досъбиране за автомобилите по процесната М., за които е прието, че са с неустановен произход, нито размера на тези задължения. Не са посочени конкретно и доказателствата, въз основа на които митническите органи са приели, че автомобилите са с непреференциален произход. Единствено са изложени в таблица данни за по-висока износна цена на стока № 8, без да бъдат посочени доказателствата, въз основа на които органите по приходите са приели тази по-висока цена. Ето защо, съдът намира, че правилата за предварително уведомяване, съгласно императивната разпоредба на чл. 22, § 6, първа алинея от Регламент (ЕС) № 952/2013 за мотивите, на които ще се основава решението са спазени само формално. Сочената липса на мотиви в съобщението по член 22, § 6 от Регламент (EС) № 952/2013 г. съществено ограничава правото на изслушване и на защита на лицето в административното производство, което е съществено процесуално нарушение и самостоятелно основание за отмяна на решението.
Воден от горното съдът намира, че решение № 32-490004/25.07.2023г. на директора на ТД Митница Варна е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
При този изход на спора и предвид своевременно направеното искане, на основание чл.143, ал.1 от АПК, следва да се присъдят на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на 50 лева - държавна такса и 300 лева - възнаграждение за вещо лице. Искането за заплащане на адвокатско възнаграждение е неоснователно, тъй като по делото липсват доказателства за плащането му в размера, договорен с анекса от 31.07.2023г. към договора за правна защита и съдействие от 05.05.2023г., а именно 1700 лева. С този анекс страните са постигнали съгласие, че сумата в размер на 1100 лева, заплатена с банков превод от 14.06.2023г., за който е представено платежно нареждане на стр.595 от делото, ще се счита платена за други, вече образувани административни дела, както и че пълният размер на договореното адвокатско възнаграждение за първата съдебна инстанция при оспорване на решение № 32-49004/25.07.2023г. на директора на ТД на Митница Варна в размер на 1700 лева, ще бъде заплатена по банков път в 30 дневен срок от подписване на анекса. По делото е представено платежно нареждане от 14.09.2023г. за извършено плащане от жалбоподателя по банкова сметка на адвокат Росиана Василева в размер на 2000 лева, но плащането е с основание „частично плащане по договор за правна защита“, без да бъде посочено конкретно по кой договор, при това същото надвиша по размер договореното възнаграждение с анекса от 14.06.2023г. По делото е представено и платежно нареждане от 15.11.2023г. за извършено плащане от жалбоподателя по банкова сметка на адвокат Росиана Василева в размер на 3420 лева, но плащането е с основание „хонорар по адм.д. 1338, 1448 и 1500 - Б.“, поради което не става ясно каква сума от платените 3420 лева е платена само за процесуално представителство по настоящото дело. По делото не са представени и доказателства за заплащане на допълнителното възнаграждението за адвокат в размер на 250 лева, договорено с анекс от 11.12.2023г.
Разноските, съгласно § 1, т. 6 от ДР на АПК, следва да бъдат възложени в тежест на Агенция „Митници“, която е юридическото лице - чл.7, ал.1 от ЗМ, в чиято структура е включен административният орган, издател на оспорения акт.
Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд-Бургас, осемнадесети състав,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ решение № 32-490004/25.07.2023г. на директора на ТД Митница Варна, с което за стоки, поставени под режим допускане за свободно обръщение с митническа декларация (М.) с MRN 20BG002005025332R6/12.02.2020г., са определени за вземане под отчет и досъбиране вносно мито в размер на 6077.30 лева и ДДС в размер на 9142.76 лева, както и лихви за забава.
ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на „МАГНА ОЙЛ" ООД, с [ЕИК], със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], представлявано от управителя Георги Стефанов Андреев, съдебно-деловодни разноски в размер на 350 /триста и петдесет / лева.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |