Решение по дело №244/2016 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 264
Дата: 22 декември 2016 г. (в сила от 20 януари 2017 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20167110700244
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юли 2016 г.

Съдържание на акта

                                              Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                    22.12.2016 г.

 

Номер        264                                 2 0 1 6 година                         гр. Кюстендил

 

                             В       И М Е Т О     Н А    Н А Р О Д А

 

Кюстендилският административен съд

на тринадесети декември                                                          2 0 1 6 година

в открито заседание в следния състав:

 

                                                          Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

Секретар: И.С.

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

административно дело № 244 по описа за 2016 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

   Производството е по реда на чл. 145 чл. 178 от АПК.

   Образувано е по жалба от А.А.С. ***, като предмет на съдебен контрол за законосъобразност е Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014 с изх. № 02-100-6500/4706 от 05.11.2015 г., издаден от Зам. изпълнителния директор на ДФ ”Земеделие”. В жалбата по същество се поддържа, че атакуваният административен акт е постановен в противоречие с материално - правните разпоредби на действащото в страната законодателство, в нарушение на административно – производствените правила, при липса на форма и компетентност. С изложените в жалбата мотиви жалбоподателят прави искане за постановяване на решение, с което да бъде отменен оспорваният административен акт, а преписката се върне на административния орган за ново произвасяне. Претендират се и разноски по делото.

   Ответникът – Зам. изпълнителния директор на ДФ ”Земеделие” София, чрез процесуалният си представител юк. Г, счита жалбата за неоснователна, а оспорения акт за правилно издаден. Претендира юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

   По делото е допусната съдебно – техническа експертиза, но същата е заличена, поради невнасяне на депозит от жалбоподателката.

   Кюстендилският административен съд, след като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, както и след проверка за допустимостта на жалбата, счита жалбата за процесуално допустима, а разгледана по същество за неоснователна. Съображенията са следните:

   А.А.С. *** е подала заявление за подпомагане с УРН 625218 от 12.05.2014 г. Заявлението е въведено с УРН 625218, като е заявено за подпомагане по мярка “СЕПП”; „СПП“; „СНДП“ и „НР 1“.  Към заявлението е приложена таблица за използваните парцели за 2014 г., както и картен материал. За посочените площи жалбоподателката е поискала финансово подпомагане. При подаване на заявлението е извършена административна проверка, при която са открити несъответствия – заявени площи, които не се стопанисват и попадат извън специализирания слой „Площи в добро земеделско състояние“ за 2014 г.  Приложена е и декларация за запознаване с определенията за нередност от 16.05.2014 г., подписана от А.С..

   За кампания 2014 със Заповед № РД 09-807/05.12.2014 г. на министъра на земеделието и храните е одобрен проект на специализирн слой „Площи, допустими за подпомагане“, който е актуализиран за кампания 2014, чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта /ЦОФК/ на страната по самолетно/сателитно заснемане през 2014 г. и чрез отразяване на рузултатите от теренни проверки проведени през годината. Заповедта, както и съобщение за възможността земеделските стопани да подадат възражения срещу този слой в определени негови части са публикувани на интернет страницата ва МЗХ. Жалбоподателката е депозирала в ОД „Земеделие“ гр. Кюстендил възражение срещу обхвата на слоя ПДП с рег. № ПО-01-31 от 06.01.2015 г.    

   Заявените от кандидата площи за 2014 г. попадат в частта от територията на страната извън извършеното през годината самолетно заснемане, т.е. за тези зони актуализацията на СИЗП и на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2014 е извършена чрез теренни проверки, включително на физическите блокове, в които има заявени площи извън актуалния към момента на кандидатстване допустим слой. За конкретното възражение е извършена проверка относно коректността на извършване на проверката и нанасяне на констатациите от нея в СИЗП, за което е изготвен и отговор до кандидата /изх. № 94-3926/11.06.2015г./. Резултатите от разглеждане на всички възражения са отразени в окончателния специализиран слой „ Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2014, одобрен със Заповед на министъра на земеделието и храните № РД 46-287/06.03.2015 г./.

   С процесното уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014 с изх. № 02-100-6500/4706 от 05.11.2015 г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ “Земеделие”, отказва финансово подпомагане на жалбоподателя за исканата финансова помощ за 2014 г. по заявената схема за подпомагане “НР 1”; „СЕПП“ и „СПП“. В самото уведомително писмо се съдържа таблица във връзка с установените несъответствие за всеки от заявените парцели. В колона 1 и 2 на таблицата са посочени идентификатори на БЗС и площ на декларирания парцел по съответната схема. В колона 3 е посочена площ на застъпване, която не е отстранена. За нея е посочено правното основание на чл. 17 ал. 7 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, за която кандидатът е доказал правното основание за ползването й, след разглеждане на документи по чл. 2а ал. 2 от викзи участници в застъпването на площи и обстоятелството, че за една и съща плащ са подадени две или повече заявления и застъпването не е отстранено. Колона 4 отразява резултати от извършените на място проверки, за които жалбоподателят е уведомен. Колона 5 отразява площта на парцела след извършени административни проверки. Както за нея, така и за колона 4 е посочено правно основание чл. 43 ал. 3 т. 4 от ЗПЗП и обстоятелството, че кандидатът е заявил площи, които не стопанисва. Посочените данни в колона 6 представляват площта на парцела, изчислена съгласно чл. 2 ал. 23 от РЕГЛАМЕНТ /ЕО/ № 1122/2009 НА КОМИСИЯТА от 30 ноември 2009 г., за която са изпълнени всички изисквания, определени в правилата за отпускане на помощ. В колона 7 е посочена разликата между декларираната и установената площ на парцела, която не покрива изискванията за подпомагане, както и площи с установено неспазване на базови изисквания /плащания по схемата за преразпределително плащане /СПП/; плащания на земеделски сторани за природни ограничения в планиниските райони /НР 1; плащания на земеделски стопани за райони с огравичения, различни от планинските райони /НР 2/.  В таблица 1 са посочени оторизираните суми в лева, а в таблица 2 – извършените плащания в лева, подробно описани за всяка мярка.

   Жалбоподателката е земеделски стопанин с УРН 625218 и стопанисваната от нея земеделска земя е включена в системата за идентификация на земеделските парцели.  

   Производството е приключило с издаване на оспореното уведомително писмо от страна на  ЗИД ДФ “Земеделие”. В мотивите е прието, че след като въз основа на извършени административни проверки на основание чл. 37 ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделски производители е одобрена оторизирана субсидия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014 г., съгласно подаденото общо заявление за подпомагане и съответните приложения за кандидатстване за плащания за кампания 2014 г., като за декларираните  площи по мерки “НР 1”, „СЕПП” и „СПП“ е отказано финансово подпомагане и са наложени санкции за бъдещ период, общо в размер на 1204.20 лв., поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане в описаните площи в приложената таблица.   

   Обжалваният акт е издаден от компетентен орган, като по силата на чл. 27 ал. 3 от ЗПЗП това е Разплащателната агенция, чиито функции, на основание чл. 11  ал. 2  т. 4  от  ЗПЗП се изпълняват от ДФ ”Земеделие”. Разплащателната агенция, съгласно § 1 т. 13 от ДР на ЗПДП е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. Акредитацията, според § 1 т. 15 от ДР на ЗПЗП е “процедура по признаване на статут на Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съгласно законодателството на Европейския съюз”. За изпълнение на своите функции разплащателната агенция следва да поддържа и използва Интегрираната система за администриране и контрол / ИСАК /, на основание Регламент /ЕО/ № 796/2004 г. на Комисията и чл. 30 и сл. от ЗПЗП. ИСАК от своя страна е комплексна автоматизирана система, в която се регистрират заявленията за подпомагане по съответните схеми и мерки и посредством, която се извършват административни проверки по заявленията.       Процесното уведомително писмо е издадено от зам. изпълнителния директор на фонда /Заповед № 03-РД/323/11.03.2015 г. на ИД на ДФ „Земеделие“/, който по силата на чл. 20а ал. 1 от  ЗПЗП е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и на основание ал. 2 от нея организира и ръководи дейността й. Делегирането е правомерно, тъй като е извършено от орган по чл. 162 ал. 2 от ДОПК във вр. с чл. 20 т. 2 и т. 3, чл. 20а ал. 1, 2  и 4 от ЗПЗП и има за предмет правомощия от кръга на визираните по чл. 20 т. 6 от ЗПЗП и чл. 10 т. 1 и т. 2 от Устройствения правилник на ДФ „Земеделие“, във връзка с чл. 11 ал. 2 от същия.

   Оспореният акт е издаден в предвидената от закона писмена форма. Уведомителното писмо за директни плащания за кавпания 2014 съдържа фактически и правни основания, които са задължителен реквизит на акта по чл. 59 ал. 2 т. 4 от АПК, като административният орган се позовава на резултатите от административна проверка по чл. 37 от ЗПЗП. Резултатите от административната проверка са обективирани в писмените доказателства по делото.

   Оспореният акт е в съответствие с материалния закон.

   Без съмнение е, че при действието на чл. 37 ал. 2 от ЗПЗП за Разплащателната агенция съществува задължение да извършва административни проверки на подадените заявления за подпомагане. По смисъла на регламента тази проверка се свежда до автоматично откриване чрез компютърни средства на нередности.

   Съгласно чл. 2 ал. 2 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявление по схеми и мерки за директни плащания, лицата по ал. 1 /земеделски стопани ползващи земеделска земя или отглеждащи животни/ подават общо заявление за подпомагане по схемите и мерките по чл. 1 по образец, съгласно приложение 1. Общото заявление за подпомагане включва заявление за регистрация и заявление за подпомагане, които жалбоподателят е подал съгласно посоченото по – горе. Разплащателната агенция, съгласно чл. 43 ал. 2 от ЗПЗП проверява заявленията за подпомагане по Схемата за единно плащане на площ, като извършва административни проверки на подадените заявления и проверки на място /чл. 37 ал. 1 от ЗПЗП/.

  Административните проверки на подадените заявления се извършват чрез интегрираната информационна система, при съпоставяне данните от заявленията с данните в регистрите. Съгласно чл. 24 ал. 3 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол, обхвата на административните проверки включва: 1. проверки за допустимост на кандидата; 2. проверки за допустимост на земеделските площи; 3. кръстосани проверки между данните в заявлението и отделните регистри; 4. кръстосани проверки между данните в отделните заявления.

  Съгласно чл. 39 от ЗПЗП земеделските стопани могат да получат директни плащания за земеделските площи, които ползват на територията на страната, по Схемата за единно плащане на площ, но при наличие на предпоставките за извършване на директни плащания, посочени в чл. 43 ал. 1 от ЗПЗП, а именно: 1. кандидатът ползва заявените земеделски площи; 2. площите се поддържат в добро земеделско и екологично състояние; 3. размерът на използваната от земеделското стопанство площ и размерът на земеделските парцели са не по – малки от определените по реда на чл. 39 ал. 2. Същевременно съгласно чл. 43 ал. 3 т. 4 от ЗПЗП Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по Схемата за единно плащане на площ.

  В оспореното уведомително писмо в табличен вид са отразени декларираните площи на процесните парцели, площите на същите след извършени административни проверки, както и разликата между декларираната и установената площ на БЗС. От същите е видно, че административният орган е приел наддекларирана площ, възлизаща на 1.75 ха по схема/мярка „СЕПП“; „СПП“ и „НР 1“. Като правно основание за издаване на акта органът е приел чл. 16а ал. 6 от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК и чл. 43 ал.3 т. 4 и т. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители.  Съгласно първата от цитираните норми, в редакцията й към датата на издаване на акта, въз основа на получения съгласно ал. 3 специализиран слой и извършените административни проверки РА може да извърши отказ, частично или пълно плащане на площ, а разпоредбата на чл. 43 ал. 3 т. 4 и т. 6 от ЗПЗП указва, че РА намалява размера или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато кандидатът е заявил площи, които не стопанисна или е заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане, или когато заявените за подпомагане площи не се включени в специализирания слой по чл. 33а ал. 1 за съответната година. От доказателствата по делото се установява, че обновеният специализиран слой „Площи допустими за за подпомагане“ за Кампания 2014 г. е одобрен по реда на чл. 16а от Наредба № 105/22.08.2006 г. със Заповед на Министъра на земеделието и храните от 05.12.2014 г.  С окончателния общ административен акт на МЗХ /Заповед № РД 46-287/06.03.2015 г./, с оглед чл. 16г ал. 5 от Наредба № 105/22.08.2006 г., РА извършва окончателна оторизация и плащания за площ за съответната година и приема заявления за подпомагане за следващата година.

  Основният довод на жалбоподателя е, че служителите на ДФ „Земеделие“ не са извършвали кръстосани проверки по начин, предвиден във вътрешното и общностното законодателство, в нарушение на съществени нарушения на процесуалните правила – не са събрани всички относими към производството доказателства, не е проявена нужната активност за събирането им, които биха довели до различен краен резултат.

  След анализ на представените доказателства, съдът констатира следното:

  Констатациите на административния орган са съобразени с одобрения от МЗХ окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, като същите са формирани въз основа на дешифрация на актуална цифрова оптофото карта, изготвена чрез самолетно заснемане. Въз основа на така формираните данни в колона 7 в атакуваното уведомително писмо, административният орган е обобщил разликата между декларираните и установените площи, които не покриват изискванията за подпомагане. В процесният случая наддекларираната площ възлиза на 1.75 ха, което обстоятелство е установено и от допълнително извършената проверка и правилно на оспорващата е отказано финансово подпомагане за заявените парцели. Процентът на наддеклариране възлиза на 100 %.

  При горните данни и с оглед разпоредбата на чл. 58 от РЕГЛАМЕНТ /ЕО/ № 1122/2009 НА КОМИСИЯТА от 30 ноември 2009 г. за определяне на подробни правила за прилагане на РЕГЛАМЕНТ /ЕО/ № 73/2009 НА СЪВЕТА, относно кръстосано спазване, модулация и интегрираната система за администриране и контрол по схемите за директно подпомагане на земеделски производители, придвидени за посочения регламент, както и за прилагане на РЕГЛАМЕНТ /ЕО/ № 1234/2007 НА СЪВЕТА, относно кръстосано спазване по предвидената схема за подпомагане, правилно е изчислен средният размер на финансовото подпомагане. Съгласно цитираната норма, при процентно отношение на наддекларирана площ към установената площ над 50 %, санкционираната площ е равна на установената площ, не се изплаща субсидия за годината на земеделския производител и се налага санкция за бъдещ период /3 г./ до сума, отговаряща на разликата между декларираната и установената площ /наддекларираната площ/. В случая разликата между декларираната и установената площ /наддекларирана площ/ е общо в размер на 1.75 ха, или процентното съотношение на наддекларирана към установената площ е 100.00 %, т.е. повече от 50 %, при което правилно по „СЕПП“, „СПП“ и „НР 1“ органът е отказал подпомагане за разликата между  декларираната и установената площ и е наложил санкция за бъдещ период общо в размер на 1204.20 лв.  

   По административната преписка няма данни или приложени документи за заявени площи от повече от един земеделски стопанин по отношение на зявените от жалбоподателя площи. За установените застъпвания в БЗС и кадастрални номера няма подадени /приложени/ декларации за потвърждаване или отказване ползването на цялата застъпена площ. Няма и декларация от жалбоподателя за потвърждаване ползването на застъпените площи или за отказване /непотвърждаване/ ползването на цялата застъпена площ /БЗС и кадастрални имоти. По направеното от жалбоподателката възражение и искането й за преразглеждане на установените несъответствия между  декларираната и площта в добро земеделско състояние, същата е уведомена с писмо /изх. № 94-3926/11.06.2015 г./, получено от жалбоподателката на 15.06.2015 г. – лист 63 по делото. Повторната проверка изцяло потвърждава резултата, касаещ парцелите, фигуриращи във възражението на С.. Същите са отразени и в приложен диск представен по делото.

   Тези факти са описани в уведомителното писмо, по отношение на БЗС относно размера на декларираната площ и резултатите след извършените проверки, оформени в табличен вид, като за всяка колона в таблиците са дадени разяснения с посочено правно основание, като общия размер на финансовото подпомагане е показан в отделна таблица.

   Оспореният акт е издаден и при спазване на административнопроизводствените правила. Ответникът представя доказателства за уведомяване на адресата на административния акт по реда на чл. 26 ал. 1 от АПК за започването на административното производство, като по този начин е осигурена възможността му по чл. 34 от АПК да участва в производството. Уведомителното писмо по схеми и  мярки за директни плащания за кампания 2014 е издадено като са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая по реда на чл. 35 от АПК.

   Административният акт преследва целите на контрола и в този смисъл съответства на целта на закона, като в този смисъл подадената жалба се явява неоснователна и следва да се отхвърли.                   

   На основание чл. 143 от АПК и изхода на делото, съдът следва да присъди на ответника разноски в размер на минималното юрисконсултско възнаграждение.

 

   Воден от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

                                           Р   Е   Ш   И:

 

   ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на А.А.С. с адрес: ***, против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014, изх. № 02-100-6500/4706 от 05.11.2015 г., издадено от Зам. изпълнителния  директор на ДФ ”Земеделие” - София.

   ОСЪЖДА А.А.С. с ЕГН **********, адрес: ***, да заплати на ДФ “Земеделие” – Разплащателна агенция София разноски  в размер на 300 лв. /триста лева/ юрисконсултско възнаграждение.

   Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

   Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него.

 

 

                                                                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: