Решение по дело №1025/2019 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 377
Дата: 14 ноември 2019 г. (в сила от 4 декември 2019 г.)
Съдия: Мая Андонова Миленкова
Дело: 20191520201025
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юли 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

                                                                  №............................

                                                            гр. К., 14.11.2019г.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

          К.ски районен съд, III – ти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и втори  октомври , две хиляди  и деветнадесета година , в състав :

                                                                   Председател: Мая Миленкова

          При Секретаря: Светла Христова

Като разгледа докладваното от съдия Миленкова  АНД  № 1025,  по описа за 2019  година на КРС  и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 59 от ЗАНН.

 

„К.Ш.- 1“ „ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление  гр.К., ул.“Ц.О.“№.., представлявано от Д.Д.обжалва наказателно постановление № 30-0000214/09.05.2019г.,издадено  от  Н.  ОО“АА“ К., с което  на дружеството, на осн. чл. 96г, ал.1, пр.2 от ЗАвтПр   е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева за нарушение по чл. 57, ал.5 от  Наредба №11/2002 г. на МТС.

 Иска се отмяна на наказателното постановление, като се сочат допуснати нарушения на процесуалните правила и  недоказаност на нарушенията.  Твърди се  неправилно прилагане на материалните норми. 

 Административнонаказващият орган не изпраща представител в съдебно заседание, но в придружително писмо ,с което жалбата е изпратена в съда, изразява становище за неоснователността на жалбата  и моли НП да бъде потвърдено.

          Като разгледа събраните по делото писмени и устни доказателства при условията на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за установено следното:

„КШ-1“ ЕООД  е  превозвач по смисъла на чл.2 от Наредба№11/2002 г. на МТИТС и притежава Лиценз на Общността №17742/11-07.2017 г.  за международен автомобилен превоз на товари.

С АУАН бл.№ 256547/15.04.2019г.  същото дружество е  привлечено към административно-наказателна отговорност за това ,че в качеството на „лицензиран  превозвач“ на 13.02.2019г. е допуснал водачът И. А., с ЕГН - **********, да извърши международен обществен превоз на товари с влекач м.“ДАФ“ , от кат. N3, с рег. № КН7321ВА, видно от CMR – товарителница  от 11.02.2019 г., както и от  тахографски лист от 13.02.2019 г.  и от Протокол от крайпътна проверка от Кралство Швеция от същата дата , без същият водач да притежава Сертификат за водач на МПС / розов лист–/, издаден от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България  и без издаден валиден документ / постоянен/  от страна членка на ЕС.

Проверката е  тематична и е извършена в ОО“АА“ К. на 15.04.2019 г., по повод писмо с рег. № 12-00-00-322/1/04.04.2019 г..

Извършеният превоз е установен от Протокол за крайпътна проверка от Кралство Швеция от 13.02.2019 г., както и от тахографски лист за същата дата .

В АУАН актосъставителя е дал правна квалификация на  нарушението – чл. 57, ал.5 от Наредба№11/2002 г. на МТС.

Към преписката АНО е приложил като доказателства – Заповед РД-08-249/15.05.2015 г. на Министъра на транспорта и съобщенията, относно материалната компетентност на наказващия орган; копие от CMR и копие от Протокол от крайпътна проверка.

Въз основа на съставения АУАН , на 09.05.2019 г.  АНО издал атакуваното НП, в което са възпроизведени фактическите констатации по АУАН.  Правната квалификация на нарушението според административнонаказващия орган е идентична с посочената такава в АУАН - чл. 57, ал.5 от Наредба№11/2002 г. на МТС. За това нарушение на  дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева, на осн. чл. 96г, ал.1, пр.2 от ЗАвПр.

В хода на съдебното следствие свидетелите на наказващия орган   поддържат изложеното в акта, като описват кога и при какви обстоятелства е извършена проверката и какво е нарушението, което са установили.

Разгледана жалбата по същество се явява основателна по следните съображения: 

Задължението по  чл. 57, ал.5 от Наредба № 11/2002 г. е установено за лицензираните превозвачи, т.е. в случая за „К.Ш.– 1“ЕООД.  В качеството на такъв превозвач дружеството  може да осъществява  международен превоз на товари с водачи - граждани на държава, която не е членка на Европейския съюз, само когато то притежава сертификат за водач на моторно превозно средство, издаден от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни лица (приложение № 28).

От друга страна съгласно разпоредбата на чл. 96г ал.1 пред. 2 от ЗАвП, осъществяването на превоз на пътници и товари от водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени със ЗАвПр и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, изискващо се по силата на посочената наредба обуславя неизпълнение на законоустановени задължения от страна на превозвача, в случая дружеството-жалбоподател в настоящото производство и обуславят ангажиране на административната му отговорност. Законодателят е предвидил при неизпълнение на това си задължение виновните лица да бъдат санкционирани за допуснато административно нарушение с наказание глоба или имуществена санкция в размер на 3000 лева.

В случаите когато се твърди, че е нарушено изискването на  чл. 57, ал. 5 от Наредба № 11/31.10.2002 г. на МТС , то управлението на превозното средство трябва да е при извършване на конкретен международен превоз и този факт е елемент от обективния състав на нарушението. Обстоятелството, че дружеството превозвач има лиценз за извършване на международни превози, не означава, че превозът, при който е извършено конкретното нарушение е международен, тъй като съгласно пар. 3 от ДР на Наредбата "Лицензът на Общността за международен превоз, издаден на лицата по чл. 2, ал. 1, е валиден и за извършване на превози на територията на Република България". Съгласно легалното определение, дадено в пар. 1, т. 14 от ДР на ЗАвП - "Международен превоз" е всеки превоз на товари или пътници, при които се преминава през държавна граница. В процесното НП по отношение на превоза не е посочено направление, начална или крайна точка, държава или друг факт, от който да е видно, че при превоза е премината държавна граница. По делото не са ангажирани и доказателства, които да установяват този съставомерен по чл. 57, ал. 5 от Наредбата признак. По делото не са ангажирани доказателства от страна на наказващия орган и относно установяване на обстоятелството, че водачът И. А. е гражданин на страна, която не  е членка на Европейския съюз, дори липсва твърдение в тази посока, което също е елемент от фактическия състав по чл. 57, ал. 5 от Наредбата.

В АУАН и НП е посочено, че че нарушението е извършено при осъществяването на "обществен превоз" на товари. Съгласно пар. 1, т. 1 от ДР на ЗАвП -"Обществен превоз" е превоз, който се извършва с моторно превозно средство срещу заплащане. Такова обстоятелство обаче в НП не се твърди, а от друга страна по делото не са ангажирани и доказателства, че превозът е осъществен срещу заплащане.

По изложените съображения съдът намира, от една страна че  АУАН и НП страдат от непълноти, които несъмнено ограничават правото на защита на нарушщителя, а от друга страна недоказани в производството  са останали съставомерните признаци по чл. 57, ал. 5 от Наредбата - че процесния превоз на товари е "международен" и че водачът на МПС И. А. е гражданин на страна, която не  е членка на ЕС, както и че превозът е "обществен"- съставомерен признак по приложената от наказващия орган разпоредба на чл. 96г, ал. 1 от ЗАвП.

 

                                      

                                Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯВА НП № 30-0000214/09.05.2019 г. на Н. ОО"АА" гр.К., с което на основания чл. 96г, ал.1, пр.2 от ЗАвтПр е наложена на „К.Ш.- 1“ „ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление  гр.К., ул.“Ц.О.“№.., представлявано от Д.Д."имуществена санкция" в размер на 3000 /три хиляди / лева за извършено нарушение на  чл. 57, ал. 5 от Наредба № 11 на МТС от 31.10.2002 година за международен автомобилен превоз на пътници и товари.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд гр.К. .

 

 

 

                                                        Районен съдия: