Решение по дело №106/2019 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 13
Дата: 16 март 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20195340200106
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 май 2019 г.

Съдържание на акта

 

№ 13

 

град Първомай, 16.03.2020 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на десети декември две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 106 по описа на Съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НП - 145 / 03.05.2019 година на Министъра на земеделието, храните и горите, с което на Т.Н.П., ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение по чл. 33б, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) на основание чл. 49а от същия Закон е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева.

Т.Н.П. чрез процесуалния си представител адвокат И.С.Д. *** моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна Министерство на земеделието, храните и горите чрез процесуалния си представител Б.С.Д.– старши юрисконсулт в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“ в Областна дирекция „Земеделие“ - Пловдив – моли Наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, а Жалбата да се отхвърли като неоснователна.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

От фактическа страна:

 

Въз основа на Доклад изх. № 93-9267 / 12.12.2018 година от заместника си от министъра на земеделието, храните и горите е издадена Заповед № РД 46-503 / 12.12.2018 година, с която е разпоредено директорите на областните дирекции „Земеделие“ и началниците на общинските служби по земеделие да извършат на място теренни проверки на имотите, попадащи в специализирания слой „Постоянно затревени площи“ по чл. 33а от ЗПЗП, и при констатиране на разораване или преобразуването им от постоянно затревени площи в друг вид начин на трайно ползване, да се съставят актове за установяване на административно нарушение.

Към Заповедта са приложени разпечатка в табличен вид (excel формат) на двеста деветдесет и пет земеделски имота с посочване на данни за код по ЕКАТТЕ и номер на имота, площта, местонахождението по община в област и собствеността му (Приложение 1) и типови бланки на акт за установяване на административно нарушение и наказателни постановления за налагане на глоба или на имуществена санкция (Приложения 2, 3, 3а).

След получаване на административния акт на министъра в Общинска служба по земеделие - Първомай началникът й Р.Ф.С. (актосъставител) с двама старши експерти от Службата започват проверки на място на постоянно затревените земеделски площи в община Първомай, посочени в Приложение 1 към Заповедта. На 22.01.2019 година и 23.01.2019 година са посетени тридесет и пет имота в землищата на село Бяла река, село Виница, село Градина, село Дълбок извор, село Православен и град Първомай, като за целта на проверката и в съответствие с указанията от Министерството на земеделието, храните и горите е използвано джипиес устройство за извършване на измерванията и заснемане на площите. Констатирано е, че тридесет и два от имотите са обработени – разорани са, а някои са засети и с култури, и само три имота са затревени.

Един от проверените обекти е имот № *** в землището на село Градина, община Първомай, област Пловдив (кадастрален имот ЕКАТТЕ ***-**-***), с площ от 3,002 дка (0,3002 ха), с начин на трайно ползване по КВС / КККР пасище, мера.

Въпросният имот в местността Летището (образуван заедно с имот № *** с площ 3,119 дка от разделянето на имот № *** с площ 6,121 дка) е закупен от Т.Н.П. на 02.12.2013 година с Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № ***, том VІІ, рег. № 5500, дело № 1392 / 2013 година, като през месец септември 2018 година по негова молба е изоран от познатия му С.Г.И., който е земеделски производител и разполага с необходимата техника.

Така при проверката на 23.01.2019 година служителите на Общинска служба по земеделие - Първомай констатират, че е проведена агротехническа дейност (дълбока оран) и още на същата дата е съставен и връчен на жалбоподателя Акт за установяване на административно нарушение № 31 / 23.01.2019 година, въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитаните в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетели, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по надлежния ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

На жалбоподателя е вменено в отговорност нарушение по чл. 33б, ал. 1 от ЗПЗП, който забранява на собствениците и ползвателите да преобразуват и разорават площите си, включени в слой „Постоянно затревени площи“, като няма спор, че по силата на представения по делото Нотариален акт Т.Н.П. е собственик на процесния имот и към инкриминираната дата процесната земя е разорана, а санкционната норма за нарушението – по чл. 49а от ЗПЗП – визира, че който наруши забраната по чл. 33б, ал. 1 се наказва с глоба или имуществена санкция от 500 лева до 10000 лева.

Но с оглед на доказателствената съвкупност Наказателно постановление № НП - 145 / 03.05.2019 година е незаконосъобразно и необосновано.

Още при започване на производство е допуснато съществено нарушаване на процедурните правила – Акт за установяване на административно нарушение № 31 / 23.01.2019 година е съставен без спазване на императива на чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН да бъде поканен нарушителят, когато е известен, и документът да бъде съставен в негово присъствие и ако не може да бъде намерен или не се яви, тогава актът да се състави в негово отсъствие.

От показанията на Р.Ф.С. се разбира, че жалбоподателят е известен, защото по думите му той е уведомен, че ще се извърши проверка и при установяване на нещо различно от начина на трайно ползване на имота по карта на възстановената собственост ще му бъде съставен акт, но липсват данни лицето изобщо да е търсено за съставяне на Акта от 23.01.2019 година, а едва след изготвянето на документа – за да му се връчи.

Административнонаказателното производство въвежда строги предписания за осъществяването му, свързани с гаранция за правото на защита на лицата, чиято административнонаказателна отговорност се ангажира, и нарушаването на което и да е от тези правила е самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление, с което се санкционира субектът.

Наказателното постановление е порочно и от материална страна, защото са налице безспорни доказателства, че деянието нито е извършено на посочената, нито от лицето, сочено като нарушител.

С.Г.И. свидетелства, че лично той през месец септември 2018 година изорава процесната земя, като нищо по делото не опровергава думите му, за да се счете изказването им с цел защита на жалбоподателя, с когото са от едно и също село и се познават отдавна, но за извършеното от физическо лице административно нарушение, като съзнателен волев акт, отговорността за деянието е лична.

Нещо повече – по представената с Писмо изх. № РД-12-02-1131-32 / 29.10.2019 година от началника на Общинска служба по земеделие - Първомай информация имот № *** с ЕКАТТЕ *** в землището на село Градина е с начин на трайно ползване пасище, мера и няма документи за промяна на този начин на трайно ползване по реда на чл. 78а от ППЗСПЗЗ, но съгласно Нотариалния акт закупеният от жалбоподателя през 2013 година поземлен е с начин на трайно ползване нива, което сочи и за липса на субективен елемент от състава на вмененото в отговорност нарушение – Т.П. да е могъл поне да предвиди нарушаване на закона с молбата си към С.И.да изоре нивата му.

За пълнота и във връзка с горното следва да се отбележи, че по разпоредбата на чл. 33а, ал. 3 от ЗПЗП в правомощията на Министерството на земеделието, храните и горите е да създава слой „Постоянно затревени площи“ с цел запазване на постоянно затревените площи, който се одобрява и изменя със заповед на министъра на земеделието, храните и горите, но от въззиваемата страна не са представени доказателства, нито че кадастрален имот ЕКАТТЕ ***-**-*** с начин на трайно ползване по КВС / КККР пасище, мера към датата на деянието – 23.01.2019 година, е включен в този слой „Постоянно затревени площи“, нито че това обстоятелство е сведено по някакъв начин до знанието на жалбоподателя.

В административнонаказателното производство при обжалване на наказателното постановление пред съда тежестта на доказване лежи единствено и само върху административнонаказващия орган, който с предвидените по закон процесуални способи и средства следва да докаже: 1) че е установено извършване на административно нарушение; 2) че нарушението е извършено от лицето, посочено като нарушител (лично или чрез негов представител, когато се касае за ЮЛ или ЕТ); 3) че нарушителят го е извършил виновно. Когато административнонаказващият орган не докаже някоя и от трите кумулативно посочени предпоставки, това е основание за отмяна на наказателното постановление.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Наказателно постановление № НП - 145 / 03.05.2019 година на Министъра на земеделието, храните и горите, с което на Т.Н.П., ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение по чл. 33б, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители на основание чл. 49а от Закона за подпомагане на земеделските производители е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

 

 

Районен съдия:                              (п)               

СЗ / МИ