Решение по дело №886/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 706
Дата: 28 септември 2022 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20227150700886
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 706/28.9.2022г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ІІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и осми септември, две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

при секретар

Димитрина Георгиева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 886 по описа на съда за 2022 г.

 

Производството е по реда на чл. 8, ал. 4 от Изборния кодекс ИК) и е образувано по жалбата на Коалиция „Демократична България – Обединение“, представлявана от Х. Л. И. и А. П. А., подадена чрез адв. Й., САК, против Заповед № ТУ-184/23.09.2022 г. на Областния управител на Пазарджишка област, с която е отхвърлена като неоснователна подадена жалба срещу Заповед № З-266/14.09.2022 г. на Кмета на Община Сърница.

В жалбата се твърди, че атакуваната заповед е неправилна и незаконосъобразна, постановена без съобразяване с реалната фактическа обстановка. Посочено е, че областният управител не притежава необходимите специфични знания, за да извърши преценка дали уврежданията, послужили като основание за издаване на решение на ТЕЛК/НЕЛК са от категорията на трайни увреждания, които не позволяват на избирателите да упражнят избирателното си право, поради което следва да назначи комисия. Такава е назначена по реда на чл. 94 от АПК, но липсват данни на нейния състав. Сочи се, че областният управител и назначената от него комисия са се позовали изцяло на представената от кмета информация, като са направили бланкетна констатация, че лицата отговарят на законовото изискване за гласуване в подвижните секционни избирателни комисии (ПСИК) и не се дава информация дали наистина съществува реална невъзможност, удостоверена с медицински документи, лицето да упражни правото си на глас извън дома си. Моли се да бъде отменена оспорената заповед и преписката да бъде върната на административния орган с указания за преразглеждане на жалбата срещу заповедта на кмета на община Сърница.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. С. , която, по изложени съображения, моли съда да уважи подадената жалба и да отмени оспорената заповед като неправилна и незаконосъобразна.

Ответникът – Областният управител на Пазарджишка област, редовно призован, се представлява от М.А. – Директор на Дирекция АПОФУС в Областна администрация – Пазарджик, която оспорва подадената жалба като неоснователна. Счита обжалваната заповед за правилна и законосъобразна, поради което моли да бъде отхвърлена жалбата срещу нея.

Административен  съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Заповед № ТУ-184/23.09.2022 г. на Областния управител на Пазарджишка област, с която е отхвърлена като неоснователна подадена жалба срещу Заповед № З-266/14.09.2022 г. на Кмета на Община Сърница.

Със Заповед № З-266/14.09.2022 г. на Кмета на Община Сърница, постановена на основание чл. 44, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от ЗМСМА, и чл. 90 от ИК, са образувани два броя избирателни секции на територията на община Сърница за гласуване с подвижна избирателна кутия за провеждане на избори за народни представители на 02.10.2022 г. Утвърдени са номерата, обхвата и адресите на ПСИК в община Сърница, в съответствие с Решение на ЦИК № 1399-НС от 08.09.2022 г., а именно: 1) Секция № ********* – включва гр. Сърница с обхват на всички избиратели, подали заявление за гласуване с подвижна избирателна кутия в гр. Сърница. Определено е и помещение – зала на втория етаж в сградата на Общинска администрация гр. Сърница, ул. „Свобода“ № 20; 2) Секция № ********* – включва с. Побит камък и с. Медени поляни с обхват на всички избиратели, подали заявление за гласуване с подвижна избирателна кутия от с. Побит камък и с. Медени поляни. Определено е и помещение – ОУ „Георги Сава Раковски“ с. Медени Поляни.

Със своя Заповед № ТУ-183/23.09.2022 г. Областният управител на област Пазарджик, на основание чл. 94 от АПК, е определил комисия за извършване на преглед на представените от Кмета на община Сърница с писмо с вх. № 4000-61- 1/21.09.2022 г. решения на ТЕЛК/НЕЛК към датата на образуване на ПСИК за изясняване на обстоятелството дали трайните увреждания на заявителя не позволяват да упражни правото си на глас в изборното помещение, предвид разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ИК.

На база становището на комисията, определена със Заповед № ТУ- 183/23.09.2022 г. се установи, че заявителите имат следните групи инвалидност:

100% инвалидност с чужда помощ – 16;

95% инвалидност с чужда помощ – 4;

80% инвалидност – 4;

71,5% инвалидност – 3;

64% инвалидност – 1;

54 % инвалидност – 1.

Подадени са общо 29 броя заявления, от които 14 бр. за гр. Сърница, 10 броя заявления за с. Побит камък и 5 броя заявления за с. Медени поляни към 14.09.2022 г., на която дата е издадена обжалваната заповед. Това е констатирано и от определената със Заповед № 3-265/13.09.2022 г. на Кмета на община Сърница комисия от длъжностни лица, на която е възложено да извърши проверка и установи увреждането на избирателя, като направи справка като вътрешна електронна административна услуга. При липса на информация се изисква ТЕЛК/НЕЛК на лицето, документи, удостоверяващи увреждането или медицинска експертиза от други медицински органи. Съгласно т. III от заповедта, след проверка на избирателя, подал заявление за гласуване в ПСИК, на база извършена проверка, комисията има задача да определи дали съответното лице да бъде включено в списъка за ПСИК или да получи отказ и да гласува в СИК. Към преписката е приложен и протокол от 14.09.2022 г. от проведено заседание на комисията, сформирана с цитираната заповед на кмета по повод проверка на подадените заявления за разкриване на ПСИК. От протокола, който Областния управител кредитира като доказателство, е видно, че са извършени съответните проверки чрез системата RegiX, до която общината има достъп и правилно е констатирала, че в 28 от случаите е налице решение на ТЕЛК/НЕЛК, а в 1 от случаите няма такова, но към него е приложена епикриза от лечебно заведение, от което е видно наличието на сериозно заболяване.

Разглеждайки заявленията, комисията правилно е установила, че подалите заявления лица отговарят на законовото изискване за гласуване с ПСИК. В резултат на направените констатации, комисията е излязла със становище, че е налице обективна необходимост и законово задължение за образуване на 2 броя избирателни секции с ПСИК на територията на община Сърница – 1 за гр. Сърница и 1 за с. Побит камък и с. Медени поляни.

Последвало е издаването на обжалваната заповед на областния управител, с която е отхвърлена жалбата на Коалиция „Демократична България – Обединение“ срещу заповедта на кмета на община Сърница, като неоснователна. Административният орган е приел, че издадената заповед е мотивирана, като част от мотивите се съдържат в съпътстващата я документация. Същата е издадена от компетентен орган, при спазване на предвидените законови изисквания.

Като доказателства по делото са представени заявления за гласуване с подвижна избирателна кутия, към които са приложени справки за последното експертно решение на лицата, както и експертни решения на ТЕЛК/НЕЛК.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице, имащо правен интерес от обжалването, поради което същата е допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Обжалваната заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма и от компетентен за това административен орган, при спазване на административнопроцесуалните правила, както и на материалноправните разпоредби на закона.  

Съгласно чл. 37, ал. 1 от ИК, избирателите с трайни увреждания, които не им позволяват да упражнят избирателното си право в изборното помещение, но желаят да гласуват с подвижна избирателна кутия, заявяват желанието си не по-късно от 14 дни преди изборния ден в писмена форма чрез заявление по образец, подписано саморъчно и подадено от упълномощено лице или изпратено по пощата, факс или чрез електронно заявление през интернет страницата на органите по чл. 23, ал. 1 по постоянния адрес или по настоящия адрес, когато е направено искане по чл. 36. За електронното заявление не се изисква подпис.

Безспорно по делото се установи, че към дата 14.09.2022 г. са подадени 14 броя заявления за гласуване с подвижна избирателна кутия за гр. Сърница, 10 броя заявления за с. Побит камък и 5 броя заявления за с. Медени поляни. Установи се, че по повод на подадените заявления, със Заповед № З-365/13.09.2022 г. кметът на община Сърница е определил комисия, на която е възложил да извърши проверка и установи увреждането на избирателя, като направи справка чрез вътрешната електронна административна услуга, при липса на информация, да се изиска от лицето информация за решение на ТЕЛК/НЕЛК, както и документи, удостоверяващи увреждането или медицинска епикриза от други медицински органи.

От представените по делото доказателства се установи, че такава проверка реално е била извършена, събрани са и приложени по делото относимите медицински документи, удостоверяващи здравословното състояние на заявителите, решили да гласуват с подвижна избирателна кутия, като съдът намира, че кметът на община Сърница правилно е приел, че предвид броя на заявителите, следва да бъдат обособени две секции за гласуване с подвижна избирателна кутия.

Съдът намира за неоснователни твърденията в жалбата, че областният управител не е извършил самостоятелна проверка за законността на обжалваната заповед. Установи се по делото, че със своя Заповед № ТУ-183/23.09.2022 г. Областният управител на област Пазарджик, на основание чл. 94 от АПК, е определил комисия за извършване на преглед на представените към административната преписка медицински документи, с цел да бъде установено дали трайните увреждания на заявителя не позволяват да упражни правото си на глас в изборното помещение, предвид разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ИК. С протокол от 23.09.2022 г. назначената комисия е извършила констатации, като е установила групите инвалидност на общо 29 броя заявители, установени са и извършените справки в системата RegiX, до която общината има достъп и е установила, че действително подадените заявления са от 28 броя избиратели, които са с трайни увреждания, които им дават право да изискат да гласуват в ПСИК.

Освен това, съдът намира, че тази правна възможност, предвид разпоредбите на АПК, е предоставена на решаващия орган, извършващ проверката и е в рамките на оперативната самостоятелност на същия. Правилно и законосъобразно, при условията на чл. 90, ал. 1 от ИК, административният орган е образувал две ПСИК при наличие на не по-малко от 10 избирателя, подали заявления по чл. 37 от Кодекса.

Разпоредбата на чл. 37, ал. 3а от ИК регламентира, че „Органът по чл. 23, ал. 1 установява наличието на трайно увреждане на избирателя, което не му позволява да упражни избирателното си право в изборно помещение: 1) служебно, като вътрешна електронна административна услуга по реда на Закона за електронното управление; 2) като изиска документ от ТЕЛК (НЕЛК), когато служебната проверка по т. 1 е неуспешна“. Предвид на тази регламентация в закона, административният орган правилно е приел, че изискването на документ от ТЕЛК/НЕЛК е допълнителен, алтернативен способ за установяване на фактите относно наличието на трайно увреждане на избирателя, което не му позволява да упражни избирателното си право в изборно помещение. Ясно и недвусмислено законодателят е предвидил този способ да се налага само тогава, когато служебната проверка в съответния електронен регистър е неуспешна.

С оглед на гореизложеното, съдът намира, че при установяването на наличието на трайно увреждане на заявителите – избиратели, административният орган е спазил изцяло процедурата по установяване на предпоставките за обособяване на ПСИК, като законът предвижда обособяването на една ПСИК при наличие на не по-малко от 10 избиратели, подали заявления. В конкретния случай са установени минимум 29 лица, подали заявления, за които са извършени справки в системата RegiX, за някой от тях са представени медицински документи, удостоверяващи увреждането, съответно правото им да се възползват от законовата възможност, при подаване на заявление за гласуване, това да бъде осъществено в ПСИК.

С оглед на гореизложеното, съдът намира обжалваната заповед на областния управител на Пазарджишка област за правилна и законосъобразна, издадена от компетентен орган в предоставените му правомощия, в установената форма, при спазване на административно-процесуалните разпоредби, материалния закон и целта на закона, предвид на което жалбата – като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.

По делото не са направени своевременно искания за заплащане на разноски, поради което съдът не дължи произнасяне в частта за разноските.

На основание чл. 8, ал. 4 от ИК, решението не подлежи на обжалване.

Воден от горното и на основание чл. 8, ал. 4 от ИК, Административен съд – Пазарджик, ІІІ – състав,

 

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Коалиция „Демократична България – Обединение“, представлявана от Х. Л. И. и А. П. А., подадена чрез адв. Й., САК, против Заповед № ТУ-184/23.09.2022 г. на Областния управител на Пазарджишка област, с която е отхвърлена като неоснователна подадена жалба срещу Заповед № З-266/14.09.2022 г. на Кмета на Община Сърница.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

                                                             СЪДИЯ: