Решение по дело №2447/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2141
Дата: 11 ноември 2019 г.
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20197050702447
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р     Е     Ш    Е     Н     И     Е

 

N……….

 

Гр.Варна………………2019г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Варненският административен съд, Първи касационен състав, в публично заседание на двадесет и четвърти октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

                                                 ЧЛЕНОВЕ: ИВЕТА ПЕКОВА

      ИСКРЕНА Д.     

                   

при секретаря Анна Д. и в присъствието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова к.адм.дело № 2447 по описа на Административен съд гр.Варна за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 от АПК вр.с  чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на „Кей Холидей“ЕООД против Решение №1446/16.07.19г. по НАХД № 2406/2019г. на ВРС, ІІІ състав, с което е потвърдено наказателно постановление № **********-26/09.05.19г. на Директора на РИОСВ-Варна, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 1000лв. на основание чл.34и ал.24 ЗЧАВ. Касаторът твърди, че решението на ВРС е незаконосъобразно, постановено при съществени нарушения на производствените правила. Твърди, че неправилни са изводите на ВРС, че НП съдържа всички необходими реквизити, тъй като в същото липсват императивно заложени реквизити по чл.57, т.5 и т.6 ЗАНН. Твърди, че е допуснато съществено процесуално нарушение при постановяване на решението на ВРС, а именно в частта, в която се описва нарушението, тъй като към 15.02.18г. все още не е изтекъл периодът, за който се сочи задължение за предоставяне на информация/отчет. Твърди, че в НП е посочено, че нарушението е извършено в гр.Варна, ул.”Дръзки”, като подобно оборудване не съществува и никога не е съществувало/монтирано или експлоатирано на посочения от АНО адрес. Твърди, че дружеството е под наем в този офис, поради което не може да му се вмени задължение за отчитане пред РИОСВ Варна на показатели за находящото се на посочения адрес оборудване, тъй като не е собственост на дружеството, а и не е стационарно климатично оборудване, зависещо от над 3 кг. флуорсъдържащи парникови газове. Твърди, че изводите на ВРС, че това климатично оборудване е експлоатирано от дружеството са необосновани, тъй като такива доказателства не са посочен, като не са конкретизирани вида, количеството и характеристиките на експлоатираното оборудване, които го определят като такова, съдържащо 3 килограма или повече флуорсъдържащи парникови газове. В НП не се съдържа информация относно с притежанието/оперирането на какво точно оборудване е извършено нарушението, което прегражда възможността на санкционираното лице да организира своята защита и да разбере по какъв начин и поради оперирането с кое климатично оборудване е трябвало да представи годишен отчет в РИОСВ Варна. В НП не са описани обстоятелствата на проверката, както и доказателствата, на които се основават изводите за извършено нарушение, а липсата на тези съществени елементи опорочават административнонаказателното производство и съответно законосъобразността на издаденото НП. Твърди, че не е изяснено и как и кога дружеството е придобило качеството на оператор на стационарно климатично оборудване, съдържащо над 3 кг. флуорсъдържащи парникови газове за офис за климатично оборудване, като не е описан и начинът, по който е установено това обстоятелство. Твърди, че нито мястото на нарушението, нито обстоятелствата или доказателствата, съгласно изискванията на чл.57 т.5 ЗАНН, са налице или коректно отразени в НП. За да възникне задължение за дружеството по чл.35, ал. 1 от Наредба № 1 от 17.02.2017 г. за реда и начина за обучение и издаване на документи за правоспособност на лица, извършващи дейности с оборудване, съдържащо флуорсъдържащи парникови газове, както и за документирането и отчитането на емисиите на флуорсъдържащи парникови газове, то неговото качество на оператор на такова оборудване трябва да е безспорно установено и да се базира на събран и описан доказателствен материал, а такива доказателства не са посочени в НП. Не става ясно в кой момент и как е установено, че „Кей Холидей" ЕООД е оператор по смисъла на Наредба № 1/17.02.2017г., като пълното описание на нарушението в НП е от изключително значение за законосъобразното развитие на самия процес. Съществен елемент от описанието на нарушението в случая е оборудването и неговото правилно индивидуализиране, а императивно изискване е посочването на законните разпоредби, които са били нарушени виновно. В НП е посочено, че дружеството е нарушило чл.34и, ал.24 от ЗЧАВ, която разпоредба сочи санкцията на нарушението, а не неговата диспозиция - правилото за поведение на правния субект. Направена е връзка с чл.35, ал.1 и чл.36 от Наредба № 1 от 17.02.2017 г., в които са описани сроковете и задълженията за отчитане на информация за флуорсъдържащите парникови газове от задължените лица, но не е конкретизирана коя точка и предложение се има предвид. Дори и със самото описание на нарушението не се изяснява коя законова норма е нарушена. Описанието на нарушението не съвпада с конкретните законови хипотези, предвиденото дължимо поведение - задължени са оператори на климатично оборудване, „съдържащо” съответните количества флуорсъдържащи парникови газове, а не „зависещо от” такива. Съставомерните признаци на деянието от обективна и субективна страна следва да са коректно описани и посочени в НП. Фактите, относими към вмененото нарушение следва да са посочени в НП, а не да се извличат от правната норма, приета за нарушена, която същевременно и не е напълно конкретизирана. Нарушено е правото на защита на санкционираното лице, а непосочване на съставомерните белези на нарушението е съществено процесуално нарушение, което води до незаконосъобразност и отмяна на НП. Моли настоящата инстанция да отмени обжалваното решение на ВРС, както и издаденото НП.

Ответникът по касационната жалба Регионална инспекция по околната среда и водите-Варна, чрез процесуалния си представител ю.к.Костадинова, изразява становище, че жалбата е неоснователна, а решението на ВРС като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Представителят на ВОП дава заключение, че жалба е неоснователна и решението на ВРС следва да се остави в сила.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството пред ВРС е образувано по жалба на „Кей Холидей“ЕООД против наказателно постановление № **********-26/09.05.19г. на Директора на РИОСВ-Варна, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 1000лв. на основание чл.34и ал.24 ЗЧАВ. За да се произнесе по спора районният съд е установил от фактическа страна, че на 18.02.2019г. свидетелката Драгнева, служител в РИОСВ-Варна, при проверка в регистъра на инспекцията установила, че като краен потребител /оператор/ на оборудване, заредено с флуоросъдържащ парников газ, фигурира въззивното дружество, а при проверка в деловодната програма е установено, че то не е представило годишен отчет за периода 01.01.2018г. до 31.12.2018г. за експлоатираното стационарно климатично оборудване, зависещо от над 3 кг флуоросъдържащи парникови газове до 15.02.2019г. След покана до дружеството негов представител да се яви в РИОСВ за съставяне на акт за установяване на административно нарушение, на 22.04.2019г. св. Драгнева съставила такъв с № 3633, в който били отразени горните констатации, а нарушението е квалифицирано по чл.34и ал.24 вр. чл.17 ал.2 от ЗЧАВ вр. чл.35 ал.1 от Наредба № 1/2017г. Въз основа АУАН е издадено обжалваното НП. Съгласно информация подадена на 20.02.2017г. в РИОСВ от Клима маркет Ефендулов ЕООД за оператори на оборудване, заредено с флуоросъдържащ парников газ, е видно, че като такъв краен потребител на 2 бр. стационарни топлинни помпи със заредено количество от по 3.30 кг. е посочен и касаторът. Съгласно представените нотариален акт № 43/2002г. и договор за наем на надвижим имот от 07.04.2010г. жалбоподателят е наемател на обект с предназначение за офис в сграда на ул. Дръзки№8 в гр.Варна, което е и адресът му на управление. Сезираният със спора съд е приел в мотивите си, че АУАН и НП са издадени от компетентни лица, съдържат изискуемите реквизити по ЗАНН, описанието на нарушението в акта и НП е направено с достатъчна пълнота и конкретика, при провеждане на АНП не са допуснати съществени процесуални нарушения. ВРС е приел за безспорно установено, че дружеството е оператор на 2 бр.  оборудване, заредено с по 3.3 кг. флуорсъдържащ парников газ, тъй като е посочено в списък на операторите на стационарно климатично оборудване от юридическо лице „дистрибутор“ по см. на §1 т.6 от ДР на Наредба № 1/2017г. в изпълнение на задължението му по чл.31 от Наредба № 1/2017г. Въззивният съд е приел за безспорно, че в срок до 15.02.2018г., установен в чл.36 от Наредба № 1/17.02.2017г., касаторът не е подал изискуемата информация за експлоатираното оборудване, като с поведението си е нарушил разпоредбите на чл.34и, ал.24, вр. чл.17, ал.2 от ЗЧАВ и законосъобразно е ангажирана административнонаказателната му отговорност, а размера на наложената санкция е в минималния, предвиден от закона, като не са налице основания за приложението на чл. 28 от ЗАНН. ВРС е обсъдил възраженията в жалбата и е приел същите за неоснователни.

          Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.

          Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

В хода на производството пред ВРС не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Събрани са исканите от страните доказателства, които са анализирани подробно и мотивирано от въззивния съд.

Настоящият състав намира, че въз основа на установената по делото фактическа обстановка, въззивният съд е направил правилни и законосъобразни изводи, които напълно се споделят от настоящата инстанция.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства по безспорен и категоричен начин се установи извършването на нарушението, вменено на касатора с НП, както правилно е приел районният съд. При съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства обосновано ВРС е приел, че касаторът е извършил вмененото административно нарушение по чл.34и, ал.24, вр. чл.17, ал.2 от ЗЧАВ вр. чл.35 ал.1 и чл.36 от Наредба №1 от 17.02.2017г. Безспорно е установено, че дружеството е оператор по смисъла на §1 т.10 ДР на Наредба №1 на 2 бр. оборудване, заредено с по 3.3 кг. флуорсъдържащ парников газ. ВРС е обсъдил подробно събраните по делото доказателства и въз основа на тях обосновано е приел, че дружеството като оператор на оборудване, съдържащо повече от 3 кг. флуорсъдържащ парников газ е имало задължение до 15.02.19г. да представи информация за него за предходния период 01.01.-31.12.18г., което не е сторил.

Настоящата инстанция намира за правилни и обосновани изводите на ВРС, че при издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Установените в хода на административнонаказателното производство факти, отразени в АУАН и наказателното постановление, са подведени под хипотезата на приложимата в случая санкционна разпоредба, т.е. налице е пълно единство между описанието на нарушението от фактическа и правна страна, което обуславя извод, че по никакъв начин не е ограничено правото на защита на лицето при ангажиране на административнонаказателната му отговорност. Правилно е определена и датата на нарушението, предвид това, че срокът за изпълнение на вмененото му задължение изтича на 15.02.19г.-петък и следват почивни дни. Нарушението е описано със съставомерните му признаци и е доказано от събраните доказателства.

Настоящата инстанция споделя изцяло и изводите на ВРС относно размера на наложеното наказание, както и относно приложението на чл.28 ЗАНН.

Решението на ВРС е обосновано и мотивирано, като съдът е обсъдил събраните доказателства и е достигнал до правилен и законосъобразен извод, че наказаното лице е осъществило състава на вмененото нарушение, като правилно е определена и санкционната разпоредба, а наказание, определено в предвидения от закона минимален размер е съобразно обществената опасност на деянието и дееца и целите по чл.12 ЗАНН.

С оглед гореизложеното настоящата касационна инстанция намира, че решението на ВРС е правилно и законосъобразно, същото не страда от визираните в жалбата пороци, постановено е при спазване на изискванията на процесуалния и материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №1446/16.07.19г. по НАХД № 2406/2019г. на ВРС, ІІІ състав.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                    

 

ЧЛЕНОВЕ:     1.                

 

2.