Определение по дело №793/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 677
Дата: 13 ноември 2019 г. (в сила от 21 ноември 2019 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20197080700793
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

ПРОТОКОЛ

 

гр. Враца, 13.11.2019 година

 

Административен съд – Враца, V състав, в публично съдебно заседание на тринадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

      

при участието на секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА

и с участието на прокурора НИКОЛАЙ ЛАЛОВ

сложи за разглеждане АДМ. Д. № 793 по описа за 2019 година

докладвано от съдия МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

На именното повикване в 11,00 часа се явиха:

 

Жалбоподателят, С.С., редовно уведомен, явява се лично.

Ответникът, Общинска избирателна комисия Мизия, редовно уведомена, представлява се от п.Ц.В. и В.И.Ц. - с.

            Заинтересованата страна, И.И., редовно призован, явява се лично.

            За Окръжна прокуратура Враца явява се прокурор Николай Лалов.

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Съдът намира направеното с жалбата искане за отваряне на чувалите с бюлетините и повторното им преброяване за неоснователно по следните съображения:

Производството пред съда няма за цел да повтори действията на секционните избирателни комисии, които единствено имат правомощие да извършват преброяване на бюлетините, съответно да определят последните за действителни/недействителни след приключване на изборния ден.

Целта на настоящето производство е да се установят конкретни нарушения, които са в състояние да опорочат изборния процес и да доведат до недействителност на изборния резултат, а не да се извърши изцяло или частично ново броене. При липса на каквито и да спорове относно отчитането на бюлетините като недействителни/действителни от страна на членовете на СИК, които са представители на различни политически партии и са извършили броенето и определянето на действителността на бюлетините в присъствието на застъпници, представители на партии, коалиции и наблюдатели, което е гаранция за законосъобразно провеждане на действията, няма основание за повтарянето на същите и извършване на броене или нова преценка на бюлетини от съда. В този смисъла е и трайната практика на  Върховния административен съд, както и  постановеното от Конституционният съд на Република България, решение № 9 от 26.09.2009 г., постановено по конституционно дело № 8/2009 г., който в т. 6, е мотивирал отказа си да извърши исканото ръчно преброяване, като е посочил, че подобна проверка не е оправдана, доколкото не са регистрирани възражения, жалби и особени мнения на членове на СИК, отразени в протоколите на СИК. В нито един от протоколите на 3-те СИК в с.Крушовица, подробно описани в жалбата, не е отразено особено мнение, липсват възражения или жалби, които да са относими.

Протоколите на СИК представляват официални удостоверителни документи, които не са оспорени по надлежния процесуален ред и в предвидения срок, поради което направените доказателствени искания следва да бъдат оставени без уважение.

  Водим от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ направеното с жалбата искане за отваряне на чувалите с бюлетините в трите секции в с.Крушовица и повторното им броене.

 

Съдът намира, че заявеното оттегляне на жалбата от г-н С., заявено в днешното съдебно заседание следва да бъде уважено.

Възможността за оттегляне на оспорването намира правно основание в разпоредбата на  чл. 155, ал. 1 АПК, съгласно която при всяко положение на делото оспорващият може да си оттегли оспорването. Подаването на жалба и разглеждане по същество на спора от съда е обусловено от волята на жалбоподателя като носител на правото да оспори постановен административен акт. Ето защо същият разполага с процесуално правомощие във всеки един момент в хода на производството да оттегли жалбата си. Упражняването му не е обвързано със становище, респ. съгласие или несъгласие от страна на административния орган.

Извършеното процесуално действие - оттегляне на оспорването в случая е направено в съдебно заседание, т.е. в съответствие е с разписаното в чл. 155, ал. 3 от АПК.

Същото изхожда от страна в процеса, която единствена е инициатор на развилото се производство. Упражнена е в съдебно заседание, в присъствието на ответника и заинтересованата страна.

С оглед заявлението на жалбоподателя за оттегляне на оспорването съдът намира, че в хода на производството са възникнали процесуални пречки за разглеждане на спора - оттеглянето на жалбата по своята правна същност представлява десезиране на съда от разглеждането на административноправния спор по същество и по аргумент от чл. 159, т. 8 от АПК е налице основание за оставяне на жалбите без разглеждане и прекратяване на делото.

Водим от горното, съдът

 

                                               О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.И.С. против Решение № 147- МИ/4.11.2019 г. на ОИК Мизия за избор на кмет на с.Крушовица.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 793/2019 г. по описа на АдмС Враца.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО за прекратяване подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в едноседмичен срок от днес.

 

ПРОТОКОЛЪТ се написа в съдебно заседание и приключи в 11,15 ч.      

 

 

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                               СЕКРЕТАР: