РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 2275/9.12.2020г. 09.12.2020
г. гр. Пловдив
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд - Пловдив, ХХV състав, в
публично заседание на двадесет и четвърти ноември през две хиляди и двадесета
година в състав:
Административен съдия: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА
При секретаря
Станка Журналова, като разгледа докладваното АД № 1665 по описа за 2020 г. на Административен съд - Пловдив, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и във вр. с чл.145 - чл.178
Административно -процесуалния кодекс(АПК ).
Образувано е по жалба на А.К.М. с вх.
№10374 от 08.07.2020 г. по описа на Административен съд Пловдив срещу Отказ на
Кмета на Община Лъки, обективиран в писмо с изх. № УТ-40-1/26.06.2020г.
Жалбоподателят моли да се отмени отказа
на кмета на Община Лъки като незаконосъобразен,
издаден при неспазване на установената форма, съществено противоречие с
административнонаказалните правила и противоречие с целта на закона и да се
върне преписката за ново произнасяне със задължителни указания за издаване на
разрешение за поставяне. Навежда доводи за нищожност на обжалвания отказ поради
липса на компетентност. Моли да се прогласи за нищожен, евентуално да се отмени
като незаконосъобразен отказа за издаване на разрешение за поставяне по реда на
чл. 56 от ЗУТ на преместваем обект-дървен навес с подова конструкция и
одобряване на схема в УПИ-IV-153, в кв. 61 по плана на с. Джурково, общ. Лъки
по молба с вх. № УТ-40/21.02.2020г. Претендира разноски.
Ответникът –Кметът на Община Лъки не
взема становище по основателността на жалбата.
Съдът, като разгледа становищата и
възраженията на страните по делото и след преценка на събраните по делото
доказателства, намери за установено следното:
По
допустимостта:
Жалбата е подадена в изискуемия от
закона срок. Видно от административната преписка е, че актът е съобщен на
жалбоподателя на 24.06.2020г., според приложеното известие за доставяне(л.24),
а жалбата е подадена чрез Главния Архитект на Община Лъки до Административен
съд Пловдив на 03.07.2020г., което е в 14-дневния срок за обжалване.
Жалбоподателят е адресат на оспорваното
писмо, което обективира отказ да се издаде разрешение за поставяне на
преместваем обект и да се одобри схема за поставяне.
Касае се за акт, който подлежи на
съдебен контрол и от лице, за което е налице правен интерес от оспорването. Оспореното
писмо има белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 АПК и чл. 214 ЗУТ и представлява отказ за издаване на
поискано разрешение за поставяне. Видът на акта се извлича от неговото
съдържание, а в конкретния случай писмото съдържа изрично волеизявление, че не
може да се издаде разрешение за поставяне по молба с вх. № УТ-40 от 21.02.2020
г. от А.М..
От съдържанието на акта става ясно,че не
е одобрена и схема в УПИ-IV-153, в кв. 61 по плана на с. Джурково, общ. Лъки по
молбата на жалбоподателя, като в тази част следва да се отбележи,че не се касае
за отделен отказ,а за част от самото производство по издаване,респ. отказване
издаването на разрешение за поставяне. Тоест, не се касае за два отказа- за
одобряване на схема и за издаване на разрешение за поставяне,а за един,в който
се включва и предварителната процедура по одобряване на схема. Видно от
съдържанието на жалбата е, че така е възприето писмото и от самия жалбоподател.
По
същество:
Производството
е започнало по молба от А.К.М.
с вх. № УТ-199 от 20.09.2019 г. за
издаване на разрешение за поставяне по реда на чл. 56 и сл. от ЗУТ на
преместваем обект-навес с височина до 2,50
кв.м. в УПИ IV-153, кв. 61 по
плана на с. Джурково, допълнено молба с
вх. № УП-40 от 21.02.2020 г. (л.13), с която молба е
представена схема и нотариално заверени декларации
за съгласие от
Р.К.
и К.
М.,
в качеството си на съсобственици в УПИ-IV-153, в кв. 61 по плана на с.
Джурково, общ. Лъки, съгласно
които декларации лицата се съгласяват А.М.
да поставя по реда на чл. 56 и сл. от ЗУТ „всякакви“ преместваеми обекти в
съсобствения им имот.
Изготвено
е съобщение №
К-183 от 13.03.2020 г. на
Община Лъки за уведомяване на
„пряко заинтересованите страни“ относно
„предоставена за одобряване схема за поставяне на преместваем обект“ с описани
размери на площадката и местоположение на имота,
с възложител А.М..
Съобщението от
13.03.2020 г. е изпратено с писмо с
обратна разписка до П.Ш.
и Е.П.,
след което е постъпило възражение от същите лица срещу
поставяне на навеса на разстояние по-малко от 3 м.
В тази хронологична
последователност е издаден процесния отказ, обективиран
в писмо изх. № УТ-40-1/26.06.2020г. на
Кмета на Община Лъки
Като
мотиви за издаване на отказа е посочено постъпилото заявление от П.Ш.
и Е.П., с което се възразява монтирането на навеси и
конструкции на разстояние по-малко от 3 м.
При служебна проверка
на валидността и допустимостта на обжалвания административен акт, съдът
констатира, че същият е нищожен
поради липса на компетентност.
Компетентността е
нормативно призната способност на даден орган да издаде определен акт.
Административният орган трябва да е компетентен по материя, място и степен.
Освен по силата на закона, административният орган може да придобие
компетентност и чрез прехвърляне на такава.
Преместваемите обекти
посочени в заявлението е предвидено да се поставят в УПИ IV-153, кв. 61 по
плана на с. Джурково, който е частна
собственост. На основание чл. 56, ал.2 от ЗУТ(приложимата
редакция), за обектите по ал. 1,
т. 1 и 2 се издава разрешение за поставяне въз основа на схема и проектна
документация, одобрени от главния архитект на общината. Схемата за поставяне
определя пространственото разположение, вида, типа, размерите и
предназначението на обекта по ал. 1, т. 1 и 2. В зависимост от вида и
предназначението на обекта се представя индивидуален проект, който съдържа архитектурно-художествена
и инженерно-техническа част, или типов проект, придружен с декларация за
характеристиките на обекта, издадена от производителя въз основа на протоколи
от изпитване или изчисления и/или сертификат за система за управление на
качеството, и/или на документи, удостоверяващи съответствие с техническите
изисквания на нормативните актове. Условията и редът за издаване на
разрешението за поставяне на обектите, за одобряването и за изискванията към
схемата и проектната документация се определят с наредба на общинския съвет.
За територията на
Община Лъки действа Наредба
за реда и условията за поставяне на преместваеми обекти за търговски и други
обслужващи дейности на територията на община Лъки
(Наредбата), приета с Решение № 163,
взето с Протокол № 24 от 12.07.2005 г., изм. с Решение № 105, взето с Протокол
№ 14 от 01.12.2016 г.
Съгласно чл. 7
във вр. с чл. 6 от Наредбата върху терени, собственост на физически и
юридически лица преместваеми обекти се поставят след разрешение за поставяне,
издадено от Главния архитект на Общината или упълномощено
от него длъжностно лице, въз
основа на одобрена схема пак от
Главния архитект на Общината или упълномощено от него длъжностно лице.
С оглед цитираните
разпоредби компетентен да се
произнесе по процесното заявление от
жалбоподателя е Главният архитект на Община Лъки или упълномощено от него лице.
В конкретния случай заявлението от
21.02.2020 г. с приложена схема и нотариално заверени декларации от съсобствениците
на имота е подадено именно до
Главният архитект на Община Лъки, но дори
заявлението да е било подадено до Кмета
на Община Лъки е следвало заявлението на основание чл. 31, ал.2 от АПК, да се
изпрати на компетентния орган.
От друга страна
не се твърди от страна на Главния архитект да са предоставени правомощия на
Кмета на Община Лъки за
издаване на разрешения за поставяне.
Съответно Кметът на Община Лъки е отказал издаване на разрешение за поставяне
без да разполага с правомощия за това. Компетентността
на всеки административен орган е нормативно определена. Издаването на
административен акт без необходимата компетентност води до нищожност на акта.
Ето защо процесният
отказ, обективиран в писмото
на Кмета на Община Лъки следва да бъде квалифициран
като издаден от материално
некомпетентен орган, който не е разполагал с необходимите правомощия за
постановяване на административни актове от тази категория.
Нищожният
административен акт не поражда никакви правни последици за адресатите си и за
да не създава правна привидност, когато Съдът констатира такъв акт, следва да
го отстрани от правния мир. Правно средство за това е обявяване на неговата
нищожност. Правомощие за това дават разпоредбите на чл. 168, ал. 2 и ал. 3 от АПК.
Ето защо, на основание
чл.172,ал.2 във връзка с чл.173,ал.2 от АПК следва да се обяви нищожността на
оспорения акт, а преписката да се изпрати на Главният архитект на Община Лъки за
произнасяне по молбата на
А.К.М. с
вх. № УП-40 от 21.02.2020 г.
От жалбоподателя са
претендирани разноски, които се констатираха в размер на 10 лв.-платена ДТ.
Водим от горното, Съдът
Р Е
Ш И :
ОБЯВЯВА
НИЩОЖНОСТТА на Отказ
на Кмета на Община Лъки, обективиран в писмо изх. № УТ-40-1/26.06.2020г. за
издаване на разрешение за
поставяне по реда на чл. 56 от ЗУТ на преместваем обект-дървен навес с подова
конструкция в УПИ-IV-153 в кв. 61 по плана на с. Джурково, общ.
Лъки по молба с вх. № УТ-40/21.02.2020г.
на А.К.М..
ВРЪЩА
ПРЕПИСКАТА на Главния Архитект на
Община Лъки за произнасяне по молба
с вх. № УП-40 от 21.02.2020 г. на
А.К.М., ЕГН **********,***
за издаване на разрешение за
поставяне по реда на чл. 56 от ЗУТ на преместваем обект-дървен навес с подова
конструкция и одобряване на схема
за поставяне в УПИ-IV-153 в кв. 61 по плана на с. Джурково, общ.
Лъки.
ОСЪЖДА
Община Лъки да заплати на А.К.М., ЕГН **********,*** сумата от 10 (десет) лв. разноски.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в
14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: