Решение по дело №340/2020 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 260100
Дата: 16 март 2021 г. (в сила от 13 април 2021 г.)
Съдия: Невена Иванова Несторова
Дело: 20202330200340
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 260100/16.3.2021 г.

гр.Ямбол, 16.03.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         Ямболският Районен Съд, VІІ-ми наказателен състав в публично заседание на деветнадесети февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕВЕНА НЕСТОРОВА

 

при секретаря Ж.Ч. като разгледа докладваното от съдия  Несторова АНД № 340 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Г.Б.Г., ЕГН **********, адрес: *** срещу Наказателно постановление № 231/18.03.2020 г., издадено от Кмета на Община Ямбол, с което на жалбоподателят на основание чл.133, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците и чл.53 от ЗАНН е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв. за нарушение на чл.133, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците. Със жалбата се оспорва фактическата обстановка в АУАН и НП и се иска отмяна на издаденото НП.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се явява, като се представлява от редовно упълномощен процесуален представител – адв. Г. ***, който прави искане да бъде отменено наказателното постановление по съображения, че актосъставителят не е притежавал правомощия да съставя АУАН, както и че не е извършено вмененото от  жалбоподателя административно нарушение.

Административнонаказващият орган, редовно призован, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.                                               

Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства приема за установена следната фактическа обстановка:

На 19.02.2020 год. свид. С. съставил на жалбоподателят Г. АУАН № 0060119 за това, че на 17.02.2020 г. в 15:06 ч. в гр.Ямбол изхвърля с лек автомобил Хонда *** строителни отпадъци (гипсокартон, пластмасови кофи, мазилка и др.) в местност „Плачи Могила“ – гр.Ямбол. Актът е бил съставен по повод предоставен снимков материал от свид. В. ***. Актосъставителят е квалифицирал нарушението по чл.133, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците. В графата за възражения, жалбоподателят е записал, че „не е съгласен с обстоятелствената част, тъй като не работи с гипсокартон и не е изхвърлял боклук, събирал е камъни и тухли, защото започва строеж на малко цехче за пчелен мед“. Впоследствие въз основа на АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление, с което на жалбоподателят Г., на основание чл.133, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците и чл.53 от ЗАНН е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв. за нарушение на чл.133, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците.

 Горната фактическа обстановка се установява от свидетелските показания на актосъставителя С. и на свидетелите А. и В. и приобщените към доказателствения материал по делото писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка от правна страна, съдът намира следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и от надлежно легитимирано лице.

Разгледана по същество същата се явява основателна по следните съображения:

В правната норма на чл.133, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците законодателят е регламентирал, че се наказва с глоба от 300 до 1000 лв. физическо лице, което изхвърля отпадъци на неразрешени за това места.

Съдът намира, че по делото безспорно е установено, че АУАН № 0060119 от 19.02.2020 г. е съставен от свид. С.Б.С. ***.

Съгласно разпоредбата на чл.157, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците, нарушенията по чл.133, ал.1, т.1 се установяват с акт на директора на РИОСВ или на оправомощени от него длъжностни лица, както и от длъжностни лица, оправомощени от кмета на съответната община. При така изложената обосновка се установява, че свид. С. не е притежавал правомощия за съставяне на АУАН по ЗУО. По делото не са ангажирани доказателства от административнонаказващия орган, а и не бяха представени такива, въпреки, че съдът ги изиска, с които да се докаже, че актосъставителят е бил оправомощен от Кмета на Община Ямбол да съставя АУАН, т.е. същият е действал извън рамките на своята компетентност. И в случая така съставеният АУАН и издаденото въз основа на него НП са незаконосъобразни, тъй като АУАН е съставен от некомпетентен орган. 

Въпреки, че изложеното по-горе е достатъчно за отмяната на оспореното НП съдът намира, че вмененото на жалбоподателя административно нарушение е и  недоказано. В АУАН е описано, че жалбоподателят Г. е изхвърлял строителните отпадъци с лек автомобил Хонда ***, а в издаденото въз основа на него НП е описано, че изхвърлял строителните отпадъци с л.а. Хонда *** с прикачено към автомобила ремарке. АНО не е ангажирал доказателството, посочено в НП и обуславящо ангажирането на административнонаказателната отговорност на нарушителя, а именно бил ли е жалбоподателят с прикачено ремарке или не, с оглед тежестта на доказване в административния процес. Още повече, че и служителите на Община Ямбол не са очевидци на констатираното нарушение, а АУАН е съставен единствено и само въз основа на предоставения снимков материал от свид. В., който снимков материал е съставен два дни след констатиране на нарушението. Фактическите констатации в АУАН не се считат за установени до доказване на противното. В административнонаказателното производство в тежест на административнонаказващия орган е да докаже с допустимите от закона средства, както състава на административното нарушение, авторството и вината на дееца, но това не е сторено в настоящия случай по отношение на всички обективни елементи от нарушението на чл.133, ал.1, т.1 от ЗУО. Съдът намира, че при издаване на обжалваното НП АНО не е извършил задълбочена проверка и поради тази причина е издал несъставомерен административен акт. Ето защо НП се явява неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.          

           При този изход на делото и на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН вр. чл.143, ал.1 от АПК, искането на процесуалния представителя на жалбоподател за присъждане на адвокатско възнаграждение в размер на 400 лв. се явява частично основателно.            Съгласно чл.63, ал.3 от ЗАНН, в съдебните производства по обжалване на НП страните имат право на разноски по реда на АПК. Според чл.143, ал.1 от АПК, когато съдът отмени обжалвания административен акт, както е в случая, тези разноски следва да се възложат в тежест на органа, издал отменения акт. За това, съдът като съобрази и разпоредбата на чл.18, ал.4 от Наредба № 1 от 09. 07.2004 г. за минималните  размери на адвокатските възнаграждения, предвиждащ за процесуално представителство, защита и съдействие по дела от административнонаказателен характер извън случаите по ал.2 възнаграждението да е 300 лв., прие че същата следва да се присъди в тежест на  въззиваемата страна.

Предвид изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 231/18.03.2020 г., издадено от Кмета на Община Ямбол, с което на Г.Б.Г., ЕГН **********, адрес: ***, на основание чл.133, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците и чл.53 от ЗАНН е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв. за нарушение на чл.133, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците.

ОСЪЖДА ОБЩИНА ЯМБОЛ да заплати на Г.Б.Г., ЕГН **********, адрес: *** направените по делото разноски в размер на 300 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.Ямбол в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: