Решение по дело №2210/2019 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 334
Дата: 10 юни 2020 г. (в сила от 30 юни 2020 г.)
Съдия: Елисавета Йорданова Радина
Дело: 20195220202210
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Пазарджик,

10,06,2020г.

 

В    И М Е Т О     Н А    Н А Р О Д А

 

            Пазарджишкият районен съд, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в публичното заседание на двадесет и осми май две хиляди и двадесета година, в състав:                                                                       

                                                                           Председател: ЕЛИСАВЕТА РАДИНА

 

при секретаря Х. В., като разгледа докладваното от районен съдия  РАДИНА анд № 2210/19  по описа на Пазарджишкия районен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 Производството  по реда на чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по жалба от Г.Е.Я., ЕГН:**********,*** против НП №19-1006-002215/28.06.2019 на началник група „КПДГПА“ при ОДМВР Пазарджик, с което на жалбоподателя е наложена на основание чл.178ж ал.1 пр.1 от ЗДвП - глоба в размер на 1000 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 3 месеца.

С жалбата се иска отмяна на постановлението с твърдения за неговата материално-правната неизправност.

В съдебно заседание, жалбоподателят настоява да се отмени постановлението като незаконосъобразно по представените в жалбата и развити по същество основания, вкл. на база на ангажирани доказателства.   

Въззиваемата страна не изпраща представител.

Районният съд, като прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства по отделно и в тяхната съвкупност и с оглед разпоредбата на чл.63 от ЗАНН, прие за установено следното:

На 16,09,18г. К.Ник. К.предоставил писмено сведение в МВР за възприето от него „движение в аварийна лента на АМ Тракия на червен автомобил с рег. номер  *****„ на същата дата. Подписал сведението под страх от наказателна отговорност по чл. 313 от НК и приложел към него няколко фотоса, онагледяващи наличие в лентата за лента за принудително спиране на трилентов път на автомобил с посочения рег. номер , като във сведението декларирал марка и модел на заснемащата камера , както и че снимковият материал не е манипулиран .

Сигналът бил препратен ( л. 11-12) по компетентност на СПП към ОД МВР Пазарджик и входиран на 19,10,18г.

По същият работил св. Х., който към определен момент установил, че собственик на автомобила е жалбоподателят и съставил на 19,03,19г .против него и в негово отсъствие процесния акт за нарушение на чл.  58,т.3 от ЗДвП, без предварително да покани нарушителя.

Актът бил изпратен в ОДМВР Бургас ( предвид местожителството на нарушителя) за предявяване и предявен на 16,09,19г. с връчен препис срещу подпис. В него нарушителят отразил, че има възражения, които ще представи писмено . Такива не са налични по делото, въпреки нарочното им изискване от Съда и неизпълнение от страна наказващият орган да ги предостави с цялата окомплектована преписка. За депозирането и съдържанието им обаче става ясно не само от твърденията на жалбоподателя, но и от докладна записка на л. 10, в която се възпроизвеждат твърденията във възражението за техническа повреда на МПС, която наложила придвижването в аварийната лента.Възраженията, предвид докладната записка на л. 10 и писмото на л. 15, са били отхвърлени и издадено процесното НП.

С него жалбоподателят е санкциониран за това, че управлява на 16,09,18г. посоченото МПС в лентата за принудителна спиране, без да има повреди на МПС или здравословен проблем на водача.  Актът е издаден въз основа на акта, който е ненадлежно съставен в отсъствие на нарушителя. Няма спор и е установено, че актът на 19,03,19г. е съставен без нарушителя да бъде поканен за това действие. Възприетото нарушение е с дата 16,09,18 г. и до датата на съставяне на акта са изтекли трите месеца по чл. 34 от ЗАНН, чието начало се поставя от откриване на нарушителя.  От представените материали по преписката въобще не става ясно кога точно св. Х. е установил собственика на автомобила, респ. кога и как е установил водача, в каквото качество е възприел жалбоподателя и в каквото той е санкциониран с НП. При липсата на тези данни и липсата на доказателства, гарантиращи достоверността на датата на съставяне на акта в процедура по чл. 40, ал.2 от ЗАНН, основателно се хвърлят съмнения върху достоверността на тази дата. Още повече, че предявяването на акта е станало  в деня на самия край на по-дългия срок за съставяне на акта по чл. 34 от ЗАНН - една година от датата на нарушението.

 Дори и  да не се възприеме констатираното нарушение като съществено и самостоятелно основание за отмяна на НП,  последната е налице и поради нарушение на  материалния закон, което ще се обсъди евентуално.

Още при предявяване на акта, на чието съставяне не е присъствал, нарушителят  е отразил, че ще представи възражения. Те са изискани като част от цялата административно-наказателна преписка, но не са представени . За депозирането и съдържанието им обаче става ясно не само от твърденията на жалбоподателя, но и от докладна записка на л. 10, в която се възпроизвеждат твърденията във възражението за техническа повреда на МПС, която наложила придвижването в аварийната лента. Така, установено е, че още към момента на предявяване на акта жалбоподателят е твърдял наличие на обстоятелства, които съставляват изключение от въведената с чл. 58, т.3 от ЗДвП забрана за движение в лентата за принудително спиране по АМ. В съдебно заседание тези твърдения са потвърдени с убедителните и съответни на обясненията на жалбоподателя показания на св. Р.( л. 28-29). От тези доказателствени средства се изясни, че жалбоподателят установил автомобил в аварийната лента поради загряване, което било преодоляно чрез почивка от движение и доливане на вода за охлаждане  на паркинга на Макданалдс, където спрели за известно време.  

Всъщност в представения към сигнала , въз основа на който е съставен акта, фотос е видно, че автомобилът се движи сам в аварийната лента, действително около 90 км. - тоест съвсем близо, както твърдят свидетелите  ( Макдоналндс е на 89 км на АМ Тракия“.  Тоест, при наличие на ясна за водача техническа неизправност на автомобила , напълно оправдано е да установи движение на автомобила именно в аварийната лента до достигане на отбивка, където да предприеме съответните действия по отстраняване на проблема ( както са и сторили ). 

Горното дава основание за отмяна на НП.

  По изложените съображения и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, ПАЗАРДЖИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД

 

                                         Р      Е       Ш     И:

 

  ОТМЕНЯ НП №19-1006-002215/28.06.2019 на началник група „КПДГПА“ при ОДМВР Пазарджик, с което на Г.Е.Я., ЕГН:**********,*** е наложена на основание чл.178ж ал.1 пр.1 от ЗДвП - глоба в размер на 1000 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 3 месеца.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-гр.Пазарджик в 14-дневен срок от датата на съобщаването на страните за изготвянето му.

 

                                                                                                                       

         РАЙОНЕН СЪДИЯ: