О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
№ 274 28.05.2021г. гр. Стара Загора
Старозагорският
административен съд, ІІ състав, в публично съдебно заседание на двадесет
и осми април през две хиляди двадесет и първа година, в състав:
СЪДИЯ:
ГАЛИНА ДИНКОВА
при
секретар Зорница Делчева
и с
участието на прокурора
като
разгледа докладваното от съдия ГАЛИНА ДИНКОВА административно дело № 130 по
описа за 2021 г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е с правно основание чл.145 и
сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба от Е.И.Ж. *** против отказ за
продължаване на процедура по изменение на ПУП и определяне на нова цена по
предварителен договор от 06.11.2019 г., обективиран в Писмо изх.№
10-11-1376/04.02.2021 г. на Заместник-кмета на Община Стара Загора. В жалбата
се твърди, че съгласно клаузите на сключения предварителен договор между Община
Стара Загора и жалбоподателя, и действащата нормативна уредба, при неплащане на
посочената в предварителния договор цена, кметът е следвало да внесе ново
предложение в Общинския съвет за определяне на нова цена, което обаче не е било
сторено, въпреки подаденото нарочно искане за това от жалбоподателя. Поради
това се счита, че отказът на Зам.-кмета на Община Стара Загора за продължаване
на процедурата по изменение на ПУП и определяне на нова цена по предварителния
договор от 06.11.2019 г., обективиран в процесното писмо изх.№
10-11-1376/04.02.2021 г., е незаконосъобразен, и моли да бъде отменен.
Въз
основа на данните от представената административна преписка съдът намира за
установено следното от фактическа страна:
Със
Заявление вх.№10-02-5835/ 18.07.2019г./л.17/, подадено от Е.И.Ж., Р.Д.Ж. и А.И.Ж.,
собственици на УПИ IV-789, кв. 126 и от В. Ж. К., А.Т.К. и Ж.Т.В., носители на
ограничено вещно право на строеж и собственици на гараж, находящ се в УПИ XII –
трафопост, е поискано от Кмета на Община Стара Загора да бъде извършена промяна
на плана за регулация на кв. 126, гр. Стара Загора в частта му за УПИ IV-789 и
УПИ XII-трафопост.
С
Решение № 2581 по Протокол № 47 от заседание на Общински съвет Стара Загора,
проведено на 26.09.2019 г./л.16/ е дадено съгласие за сключване на
предварителен договор между Община Стара Загора и Е.И.Ж., Р.Д.Ж. и А.И.Ж. за
промяна на регулацията на кв. 126 по ПУП на гр. Стара Загора, одобрен със
Заповед № 1885 от 26.06.1992г. на Община Стара Загора в частта му за УПИ IV-789
и УПИ ХII-трафопост, като се образува нов съсобствен УПИ IV-436,668 в кв. 126
по ПУП на гр. Стара Загора с площ 454 кв. м съгласно скицата-предложение,
образуван от ПИ 436 с площ 365 кв. м - собственост на Е.И.Ж., Р.Д.Ж. и А.И.Ж. и
89 кв.м. от УПИ XII-трафопост (ПИ 668) - собственост на Община Стара Загора. С
това решение Общински съвет Стара Загора е дал съгласие, след влизане в сила на
изменението на ПУП - ПР и промяната на кадастралната карта, да бъде прекратена
на съсобствеността между Община Стара Загора и Е.И.Ж., Р.Д.Ж. и А.И.Ж. в
новообразувания УПИ IV436,668 в кв. 126 по ПУП на град Стара Загора, чрез
закупуване на общинската част в размер на 89 кв. м от Е.И.Ж., Р.Д.Ж. и А.И.Ж.
на цена от 42 000 /четиридесет и две хиляди/ лева (без ДДС).
На
06.11.2019г. между Община Стара Загора и Е.И.Ж., Р.Д.Ж. и А.И.Ж., на основание
чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 15, ал. 3 и чл. 134, ал. 2, т. 6 от Закона за
устройство на територията, чл. 40, ал. 1 от НРПУРОС и Решение № 2581 по
Протокол № 47 от заседание на Общински съвет Стара Загора, проведено на
26.09.2019 г., е бил сключен предварителен договор /л.5 от делото/. По силата
на този договор страните са постигнали съгласие да бъде изработен искания
проект за изменение на ПУП - ПР на кв.126 гр. Стара Загора, относно промяна на
регулационната граница между УПИ IV-789 и XII-трафопост. Определени са квотите
на съсобствениците и е договорено, след влизане в сила на новия план за
регулация, да се прекрати съсобствеността в новообразувания УПИ IV-436,668 в
кв. 126 по ПУП на гр. Стара Загора, чрез закупуване на общинската част в размер
на 89 кв.м. от Е.И.Ж., Р.Д.Ж. и А.И.Ж. на цена от 42 000 лева без ДДС.
Със
Заповед № 19-12-55/ 26.02.2020г./л.45 от делото/ на гл. архитект на Община
Стара Загора, издадена на основание чл.129, ал.2 от ЗУТ, е одобрен проект за
изменение на ПУП - План за регулация в следния обхват : План за регулация на
град Стара Загора, одобрен със заповед № 1885 / 26.06.1992г., в частта му за
УПИ ХП - трафопост и УПИ IV-789, кв. 126, като 89кв.м от УПИ XII трафопост се
придават към УПИ IV-789, който се преотрежда за ПИ с идентификатор
68850.515.436 и ПИ с проектен идентификатор 68850.515.668- УПИ IV-436,668. УПИ
XII-трафопост се преотрежда за ПИ с проектен идентификатор 68850.515.669 - УПИ
XII-669, трафопост в кв. 126, съгласно скицата-проект, неразделна част от
заповедта. Тази заповед не е обжалвана и е влязла в сила, видно от констативен
акт от 23.03.2020г./л.44 от делото/.
На
06.01.2021г. с вх. № 10-02-70/ 06.01.2021г. от същите заявители е подадено ново
заявление за изменение на ПУП-ПР на кв. 126, гр. Стара Загора/л.11 от делото/,
напълно идентично по съдържание със Заявление вх. № 10-02-5835/ 18.07.2019г.
Към това второ заявление е подадено допълнително становище с вх.
№10-02-231/13.01.2021г. от Е.И.Ж. /л.10 от делото/, с което е уточнено, че
определената цена, съгласно Решение № 2581 по Протокол № 47 от заседание на
Общински съвет Стара Загора, проведено на 26.09.2019 г., за закупуването на 89
кв.м. ид.ч., собственост на Община Стара Загора, в размер на 42 000 лева
без ДДС, е твърде завишена като се иска определяне на нова по-ниска пазарна
цена.
С
оспореното Писмо изх.№ 10-11-1376/04.02.2021 г. на Заместник-кмета на Община
Стара Загора /л.9 от делото/, жалбоподателят е бил уведомен, че няма основание за започване на нова
процедура по промяна на ПУП-ПР в кв. 126 и входиране на ново предложение до
Общински съвет Стара Загора, тъй като Решение № 2581 от 26.09.2019г. е влязло в
сила и въз основа на него е сключен предварителен договор на 06.11.2019г.
При
така установените данни, съдът намира, че жалбата следва да се остави без
разглеждане на основание чл.159 т.1 от АПК, а образуваното по нея производство
следва да се прекрати.
Правото
на жалба възниква и може да бъде упражнено при определени процесуални
предпоставки, от които се определя и допустимостта на образуваното въз основа
на нея съдебно производство. Една от тези процесуални предпоставки /по аргумент
от разпоредбата на чл.159, т.1 от АПК/, от категорията на абсолютните, за които
съдът следи служебно е наличието на
подлежащ на оспорване акт. На съдебно обжалване по реда на АПК подлежат
административните актове /индивидуални, общи и подзаконови нормативни/,
доколкото не са изключени от приложното поле на действие на АПК респ. с изрична
нормативна разпоредба по отношение на тях не е установено изключение от общия принцип
за съдебен контрол за законосъобразност на административната дейност и на
постановяваните в хода на нейното осъществяване актове.
В
случая по своята правна същност оспореното писмо изх. № 10-11-1376/ 04.02.2021
г. на зам. Кмета на Община Стара Загора не представлява ИАА, подлежащ на съдебен контрол нито по специалната
норма на чл. 214 от ЗУТ, която очертава кръга на актовете по ЗУТ, които са
приети от законодателя като ИАА, подлежащи на съдебен контрол, нито по общата
разпоредба даваща легалното определение за ИАА по чл. 21 ал. 1 от АПК, поради
следните съображения:
Съгласно чл. 214 от ЗУТ „Индивидуални
административни актове по смисъла на този закон са: 1. актовете за устройство
на територията по чл. 1, отказите за издаване на такива актове и административните
актове за отмяна или оставане в сила на актове, издадени по административен
ред, с които се създават права или задължения или се засягат права или законни
интереси на отделни физически или юридически лица, независимо дали изрично са
посочени като адресати; 2. актовете по т. 1, издадени от Дирекцията за
национален строителен контрол, от кметовете на райони и кметства, от главните
архитекти и други овластени длъжностни лица в областните, общинските и
районните администрации; 3. актовете за спиране, за забрана на ползването и за
премахване на незаконни строежи“. Оспореното в настоящото производство писмо не
е от нито една от посочените категории актове, тъй като не е нито акт по
устройство на територията по чл. 1 от ЗУТ, нито отказ за издаване на такъв акт,
както и с него не се засягат права или законни интереси и не се създават
задължения за отделни физически или юридически лица.
Обективираното
в процесното писмо изявление има уведомителен и разяснителен характер относно
развилото се производство по подаденото от жалбоподателя заявление за изменение
на ПУП-ПР. От данните по делото по безспорен начин се установява, че
производството по инициираното от жалбоподателя изменение на ПУП-ПР за УПИ XII-трафопост и УПИ IV-789 кв.126 по плана на гр.Стара Загора, е
приключило с влязъл в сила акт – Заповед № 19-12-55/ 26.02.2020г., с който
проектът за изменение на ПР е одобрен. В случая, с атакуваното писмо не се
отрича визирано в закон субективно право, тъй като същото е вече реализирано от
заинтересованото лице. Следователно оспореният акт не съдържа твърдяното от
жалбоподателя волеизявление за отказ да бъде приключено висящо производство за
изменение на ПУП, нито с него се
засягат пряко права или защитени от правото интереси на оспорващия,
поради което не представлява
индивидуален административен акт и по смисъла на общата разпоредба, даваща
легално определение на понятието ИАА, а именно чл. 21 ал. 1 от АПК.
Освен
това за административния орган не е налице нормативно задължение да се
произнесе по повторно постъпилото заявление, с което по съществото си се
претендира да бъде определена по-ниска цена от тази, определена от Общинския
съвет. Следва да бъде отбелязано в тази връзка, че решението на Общинския
съвет, с което се е съгласил да бъде прекратена съсобствеността в посочения УПИ
и е определена продажната цена за частта от имота, собственост на Община Стара
Загора, не е било обжалвано и е влязло в сила – факт, който не се оспорва от
жалбоподателя. Отделно от това цената е била договорена и в сключения на
06.11.2019г. предварителен договор, т.е. жалбоподателят се е съгласил да я
заплати. В този смисъл поддържаната теза за наличие на годен за оспорване индивидуален
административен акт, обективиран в процесното писмо на зам. кмета на Община
Стара Загора, представлява опит да се подмени вида на търсената съдебна защита.
В случай, че жалбоподателят не е бил доволен от цената, която Общинският съвет
е определил, е имал възможност да обжалва именно това решение.
Позоваването
от жалбоподателя на клаузите на сключения предварителен договор не може да
доведе до друг правен извод, а на още по-силно основание изключва възможността
за осъществяване на съдебен контрол по реда на АПК. Договорните правоотношения
имат вече граждански характер и страните действат в качеството си на контрахенти
по облигационното правоотношение. Поради това всички спорове във връзка с
изпълнението на сключения предварителен договор са извън обхвата на
административните правоотношения и се решават по общия исков ред, а не по реда
на АПК.
Предвид изложеното съдът
намира, че жалбата, като подадена срещу акт който не подлежи на съдебно
оспорване и контрол за законосъобразност, е лишена от предмет и следва да се
остави без разглеждане, а образуваното производство по нея, след отмяна на
определението за даване ход на делото по същество, да се прекрати.
Водим от тези
мотиви и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът
О П Р
Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ
протоколно определение от 28.04.2021г. за даване ход на делото по същество.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Е.И.Ж. ***
против отказ, обективиран в писмо изх.№ 10-11-1376/04.02.2021 г. на
Заместник-кмета на Община Стара Загора, като процесуално недопустима.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело №
130/ 2021г. по описа на Административен съд - Стара Загора.
Определението
подлежи на обжалване в 7 дневен срок от съобщаването му на страните пред
Върховния административен съд.
СЪДИЯ: