Решение по дело №287/2019 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 240
Дата: 24 юни 2019 г. (в сила от 1 ноември 2019 г.)
Съдия: Мариана Момчева
Дело: 20193230200287
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр. Добрич, 24.06.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Районен съд – гр. Добрич, Наказателна колегия, Петнадесети състав, в публичното съдебно заседание на двадесет и трети април две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Председател: Мариана Момчева

 

при участието на секретаря Милена Александрова

разгледа докладваното от съдия Момчева а.н.д. № 287 по описа на Добричкия районен съд за 2019г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от „Водоснабдяване и канализация Добрич” АД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: гр. Д., бул. „***, представлявано от Изпълнителния директор Т.И.Г., чрез главен юрисконсулт П.П. срещу НП № 03 – 1776/28.01.2019г., издадено от Началника на Регионален отдел „Метрологичен надзор Североизточна България” на Главна Дирекция „Метрологичен надзор” /ГД МН/ към Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 44 т. 4 във вр. с чл. 43 ал. 1 от Закона за измерванията /ЗИ/ на основание чл. 85 ал. 2 от Закона за измерванията е наложена имуществена санкция в размер на 200 лева.

С жалбата се прави искане наказателното постановление да бъде отменено, като неправилно и издадено при съществени нарушения на процесуалните правила.

В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния представител на жалбоподателя.

Въззиваемата страна, редовно уведомена, представлява се от П.К.Т. - Началник на Регионален отдел „Метрологичен надзор Североизточна България” в Главна дирекция „Метрологичен надзор” при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор.

Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства, становищата на страните, намира за установено следното:

Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения срок и от лице, което има правен интерес.

Независимо от основанията, посочени в жалбата, съдът подложи на цялостна преценка обжалваното наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното:

АУАН е съставен от компетентното длъжностно лице, съобразно разпоредбата на чл. 94 ал. 1 от Закона за измерванията /ЗИ/ и приложената по делото Заповед № А - 197/07.03.2018г. на Председателя на ДАМТН и в присъствие на двама свидетели. Връчен е на пълномощника и съдържа необходимите реквизити по чл. 42 от ЗАНН.

АУАН е съставен в определените от закона срокове по чл. 34 от ЗАНН. Нарушението и нарушителят са били открити при извършената на 04.06.2018г. надзорна проверка. Касае се за т.нар. „продължено нарушение”, т.е. такова, което се извършва непрекъснато във времето и продължава до неговото прекратяване. Изпълнителното деяние на процесното нарушение започва да се осъществява с изтичането на 31.12.2014г. на 5 - годишния срок и продължава до момента на извършване на последващата проверка или образуване на административнонаказателното производство. Нарушението е било прекратено със съставянето на 13.08.2018г. на АУАН, който е поставил началото на административнонаказателното производство. При съпоставка на датата на откриване на нарушението и нарушителя - 04.06.2018г. и датата на образуване на административнонаказателното производство - 13.08.2018г., се установява, че АУАН е съставен в сроковете по чл. 34 ал. 1 от ЗАНН.

Наказателното постановление е издадено в срока по чл. 34 ал. 3 от ЗАНН от компетентния административнонаказващ орган, съобразно разпоредбата на чл. 94 ал. 2 от ЗИ и приложената по делото Заповед № А - 33 от 14.01.2019г. на Председателя на ДАМТН, съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено на нарушителя.

По същество на визираното нарушение и приложимия материален закон, съдът съобрази следното:

На 04.06.2018г. в интервала от 12.40 часа до 13.00 часа, актосъставителят извършил надзорна проверка в обект – водопроводно отклонение с водомерен възел на ОУ „***“, намиращ се в гр. Д., ул. „***.

Дружеството, което осъществява присъединяване на недвижимите имоти и потребителите към водоснабдителни и канализационни мрежи и съоръжения и водоснабдяване с вода за питейно - битови, стопански и обществени нужди на територията на гр. Добрич е „Водоснабдяване и канализация Добрич” АД.

Следователно монтираният водомер във водопроводно отклонение на посочения обект се използва от същото дружество за непрекъснато измерване на обема на доставената вода, която преминава през водомера с цел осъществяване на търговски плащания. Т.е. средството за измерване - водомер, попада в приложното поле на чл. 5 от ЗИ.

При проверката е установено, че за непрекъснато измерване на обема на доставената вода, с цел осъществяване на търговски плащания по смисъла на чл. 5 от ЗИ, „Водоснабдяване и канализация Добрич” АД, на описания обект за абонат – ОУ „***“, с абонатен № 45629, използва водомер произведен от Б., гр. П., с идентификационен № 05001135 и номинален разход Qn = 5 m3/h. В момента на проверката показанието на водомера е 2454 m3. Водомерът е в употреба, тъй като е монтиран на водопроводно отклонение с водомерен възел на посочения адрес. Свързан е към водоснабдителната мрежа и осигурява подаване на питейна вода към водопроводната инсталация на абоната.

Във връзка с извършване на надзорната проверка и на основание чл. 76 ал. 1 т. 2 от ЗИ, търговецът е предоставил следните документи:

  • „Карнет № 160 на абонат ОУ „***“ /Приложение 1 към акт № ВН 665/13.08.2018г./;
  • Фактура № **********/21.06.2018г. /Приложение 2 към акт № ВН 665/13.08.2018г./;

В Приложение 1 карнет на абоната ОУ „***“ - № 45629 са вписани ежемесечните отчети на показанията му до 19.06.2018г., когато е записан последния му отчет 2467 m3.

В Приложение 2, въз основа на обявените резултати от измерванията /Приложение 1 от акта/ е пресметната разлика от показанията на водомера. Т.е. изчислен е обема на доставената и консумирана от абоната вода и е начислена дължимата сума за плащане от абоната.

Според административнонаказаващият орган, водомерът се използва правилно и по предназначение от „Водоснабдяване и канализация Добрич” АД за непрекъснато измерване на обема на доставената вода за абоната ОУ „***“ - № 45629, с цел осъществяване на търговски плащания по смисъла на чл. 5 от ЗИ.

При извършената надзорна проверка е установено, че върху описания водомер е поставен знак за последваща проверка – знакът за последваща проверка е съгласно чл. 846 т. 5 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол /НСИПМК/, Приложение № 52 от Наредбата и представлява оловна пломба с отпечатък: върху едната страна на пломбата индивидуалния номер на проверителя 07503, от другата - последните две цифри на годината на извършване на проверката – 09, т.е. последващата проверка е била извършена през 2009г.

Последваща проверка за водомери с номинален разход Qn 15 m3/h се извършва на всеки пет години. Тази периодичност е определена в Заповед № А - 791/30.09.2015г. на Председателя на ДАМТН /обн. ДВ, бр. 85/2015г./, издадена на основание чл. 43 ал. 4  от ЗИ. Следователно по отношение на посочения водомер 5 - годишният срок е изтекъл на 31.12.2014г. и след тази дата на водомера, намиращ се в употреба, е следвало да бъде извършена последваща проверка, която да се удостовери със знак за последваща проверка, съгласно чл. 846 т. 5 от НСИКПМК.

При надзорната проверка на 04.06.2018г. е извършен външен оглед на процесния водомер за наличие на знак за последваща проверка и е установено, че върху водомера няма поставен знак за последваща проверка на средство за измерване в употреба по чл. 43 ал. 1 от ЗИ, удостоверяващ извършването на последваща проверка, с валиден срок на проверката.

Достъпът до обекта – водопроводно отклонение с водомерен възел на посочения адрес е бил осигурен от С.Г. – инкасатор при „Водоснабдяване и канализация Добрич” АД и надзорната проверка е била извършена в нейно присъствие.

Въз основа на предоставените документи и установената фактическа обстановка, административнонаказващият орган е приел, че на 04.06.2018г., като използва за непрекъснато измерване на обема на водата, която преминава през процесния водомер, намиращ се гр. Д., област Д., който е монтиран правилно и се използва по предназначение на посочения адрес, с цел осъществяване на търговски плащания по смисъла на чл. 5 от ЗИ, без знак за последваща проверка, „Водоснабдяване и канализация Добрич” АД е извършило нарушение на чл. 44 т. 4 във вр. с чл. 43 ал. 1 от ЗИ.

Изложеното се потвърждава от показанията на актосъставителя и свидетелите по АУАН, които са непротиворечиви, последователни и логични и се подкрепят от приетите по делото писмени доказателства.

Както в АУАН, така и в НП, нарушението е описано с всички негови съставомерни признаци, като това описание и съответно правна квалификация, не създават неяснота, за какво точно нарушение е санкционирано дружеството.

В АУАН и в НП недвусмислено е описано, в кой обект наказаното лице използва средство за измерване – водомер, с цел осъществяване на търговски плащания по смисъла на чл. 5 от ЗИ, без знак за последваща проверка на средството за измерване в употреба по чл. 43 ал. 1 от ЗИ.

Законосъобразно за извършеното нарушение е санкционирано ЮЛ – търговското дружество „Водоснабдяване и канализация Добрич” АД.

Правилно наказващият орган е приложил санкционната норма на чл. 85 ал. 2 от ЗИ. От значение е това, дали е било изпълнено задължението по чл. 44 т. 4 от ЗИ да не се използва средството за измерване без необходимия знак, в случая такъв по чл. 43 ал. 1 от ЗИ, удостоверяващ извършената последваща проверка. Липсата на установено отклонение в точността на отчетените количества потребена вода не е елемент от състава на нарушението. Без правно значение е и обстоятелството дали водомерът е работил непрекъснато, както и дали впоследствие е бил изправен.

Предвидената имуществена санкция по чл. 85 ал. 2 от ЗИ е в размер от 200 до 500 лв.  Наложената имуществена санкция е в минималния, предвиден в закона размер, като не подлежи на преразглеждане от съда.

Неоснователно е направеното възражение от процесуалния представител на жалбоподателя, че нарушението представлява маловажен случай, по следните съображения:

Съгласно чл. 93 т. 9 от Наказателния кодекс, който се прилага на основание чл. 11 от ЗАНН, маловажен случай е този, при който извършеното престъпление /респективно нарушение/ с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по - ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление /нарушение/ от съответния вид. Т.е. маловажността е конкретна преценка на степента на обществената опасност на нарушението от страна на съда, респективно на административнонаказващия орган, в сравнение с други случаи на нарушения от съответния вид. В случая извършеното нарушение не е с по - ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените нарушения от този вид. Обстоятелството, че не са налице вредоносни последици не е основание за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, защото нарушението е формално. В действителност липсват доказателства, че жалбоподателят е извършил и други нарушения, за които да е бил санкциониран по административен ред, поради което следва да се приеме, че нарушението е първо по ред. Липсват и други обстоятелства, които да обуславят по - ниска степен на обществена опасност на деянието в сравнение с обикновените случаи на нарушение от този вид, поради липсата на обективни причини, довели до извършване на нарушението.

Не без значение е значимостта на охраняваните с нарушената материалноправна норма обществени отношения, свързани с осигуряване на достоверност и точност на измерванията - касае се за средство за измерване /водомер/ на потребена вода, с цел осъществяване на търговски плащания по чл. 5 от ЗИ.

Предвид горното, обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено.

По изложените съображения и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 03 – 1776/28.01.2019г., издадено от Началника на Регионален отдел „Метрологичен надзор Североизточна България” на Главна Дирекция „Метрологичен надзор” /ГД МН/ към Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на „Водоснабдяване и канализация Добрич” АД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: гр. Д., бул. „***, представлявано от Изпълнителния директор Т.И.Г. за нарушение по чл. 44 т. 4 във вр. с чл. 43 ал. 1 от Закона за измерванията /ЗИ/ на основание чл. 85 ал. 2 от Закона за измерванията е наложена имуществена санкция в размер на 200 лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд – гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.

 

Председател:

/Мариана Момчева/