Решение по дело №676/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 129
Дата: 29 март 2022 г. (в сила от 22 април 2022 г.)
Съдия: Кремена Димова Костова Грозева
Дело: 20217240700676
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Logo copyР  Е  Ш  Е  Н  И  Е   №129

     29.03.2021 г., гр. Стара Загора

 

В   И  М  Е  Т  О   Н  А   Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд Стара Загора, седми състав, в открито съдебно заседание на двадест и трети март през две хиляди двадесет и втора година в състав:   

                                   

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

 

при секретаря Албена Ангелова

и в присъствието на прокурора Нейка Тенева

изслуша докладваното от съдията КОСТОВА-ГРОЗЕВА адм. д. №676 по описа на съда за 2021 г.

 

Производството е по реда на чл. 203 и сл. от АПК, във връзка с чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.

Образувано е по повод предявен от Н.Р.К., ЕГН ********** *** за присъждане на парично обезщетение, относно причинени му имуществени вреди в размер на 51.00 лв., произтичащи от незаконосъобразно приложена на 20.04.2021 г. от И. Д. - главен специалист „Контрол, кратковременно паркиране“ при Община Казанлък, принудителна административна мярка /ПАМ/ по смисъла на чл. 171, т. 5, б. „б“ от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/. Искът е предявен в хода на образуваното във връзка с оспорването на ПАМ съдебно производство по адм. д. №345 по описа на АС-Стара Загора за 2021 г., като след отделянето му на основание чл. 206, ал. 1 от АПК, разглеждането на иска продължава по настоящото адм. д. 676/2021 г.

В проведеното открито съдебно заседание, ищецът – Н.К., редовно и своевременно призован се явява лично и с пълномощника си – адв. П., която поддържа изцяло исковата претенция. Посочва се, че с влязло в сила Решение  №413 от 17.11.2021 г., постановено по адм. д. №345 по описа на АС-Стара Загора за 2021 г. е отменена като незаконосъобразна, наложената принудителната административна мярка по чл. 171, т. 5, б. „б“ от ЗДвП. В тази връзка били налице предпоставки за ангажиране имуществената отговорност на Община Казанлък да заплати обезщетение в размер на 51.00 лв. на ищеца, която сума представлявала заплатената от него такса за освобождаване на репатрирания му и впоследствие преместен на наказателен паркинг личен автомобил. Претендират се сторените по делото разноски.

Ответникът по иска   Община Казанлък, редовно и своевременно призован в съдебно заседание, не се явява и не се представлява. Не се взема и становище по исковата молба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора счита иска с  правно основание по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ за основателен и доказан, поради което следвала да бъде уважен изцяло.

Съдът, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становищата на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

             На 20.04.2021 г. в 15.50 ч. в град Казанлък от И. Д., главен специалист „Контрол, Кратковременно паркиране“, оправомощен със Заповед №1262/18.08.20 г. от Кмета на община Казанлък приложена ПАМ по смисъла на чл. 171, т. 5, б. „б“ от ЗДвП във връзка с чл. 31 от Наредба №4 нa Общински съвет - Казанлък за реда за спиране, престой и паркиране нa пътни превозни средства на територията нa Община Казанлък, като в следствие на същата било осъществено принудително преместване на неправилно паркиран автомобил марка Тойота, модел RAV-4, с рег. ХХХХ, собствен на ищеца. МПС било откарано на територията на предвидения за целта наказателен паркинг за отговорно пазене. Видно от представения по делото приемо-предавателен протокол и след заплащане на съответните такси в общ размер от 51.00 лв., ищецът взел обратно автомобила си на същата дата – 20.04.2021 г. наложената ПАМ била оспорена по административен ред пред Кмета на Община Казанлък с жалба от 21.04.2021 г., по която било постановено решение №777/18.05.21 г. за нейното отхвърляне като неоснователна. Решението на горестоящия орган било съобщено на Н.К. на 21.05.2021 г., като на 04.06.2021 г. в АС-Стара Загора е депозирана жалба срещу ПАМ. С постановеното и влязло в сила С Решение №413 от 17.11.2021 г. по адм. д. №345/2021 г. решение, ПАМ била отменена.

              По делото се прилага влязлото в законна сила на 07.02.2021 г. Решение №413 от 17.11.2021 г., постановено по адм. д. №345/2021 г. по описа на АС-Стара Загора за 2021 г., приемо-предавателен протокол от 20.04.2021 г., както и фискален бон за заплатена такса в размер на 51.00 лв.

При така установената фактическа обстановка, Съдът извежда следните правни изводи:

Според чл. 203 от АПК, гражданите и юридическите лица могат да предявяват искове за обезщетение за вреди, причинени от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица. Исковата защита е възможна при условията на чл. 1 от ЗОДОВ, като исковете се разглеждат по реда на чл. 203 и сл. от АПК, към който препраща и изрично текстът на чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ. Според чл. 4 от ЗОДОВ, Държавата и общините в лицето на своите органи дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице. Поради това отговорността се характеризира като обективна, безвиновна, а възникването на право на обезщетение предполага установяване на незаконосъобразни актове, действия и/или бездействия. Във фактическия състав на отговорността се включват следните елементи: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината, при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав, не може да се реализира отговорността на държавата или общината по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

В случая от доказателствата по делото безспорно се установява наличието на всички предпоставки за ангажиране отговорността на ответната по исковата претенция страна – Община Казанлък. Налице е незаконосъобразен акт – приложената на 20.04.2021 г. от И. Д., главен специалист „Контрол, Кратковременно паркиране“ при Община Казанлък ПАМ по смисъла на чл. 171, т. 5, б. „б“ от ЗДвП във връзка с чл. 31 от Наредба №4 нa Общински съвет–Казанлък, в последствие е отменена, като незаконосъобразна с влязлото в законна сила Решение №413 от 17.11.2021 г., постановено по адм. д. №345/2021 г. по описа на АС-Стара Загора за 2021 г. Налице са и конкретни претърпени от ищеца имуществени вреди – заплатената от него такса в общ размер на 51.00 лв. за освобождаване на принудително преместения и откаран на наказателен паркинг личен автомобил, както е и   налице причинно-следствена връзка между незаконосъобразния административен акт и настъпилия вследствие на него вредоносен резултат, чиято обезвреда се претендира в размер на заплатената от К. сума от 51.00 лв. Твърдените от ищеца имуществени вреди, изразяващи се в заплащане на такса „отговорно пазене” и такса „репатриране” /чл. 44а, ал. 4 и 5 от Наредба №26 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Казанлък/, се явяват пряка и непосредствена последица от незаконосъобразно издадената ПАМ. Заплащането на претендираните суми -1.00 лв. за такса „отговорно пазене” и 50.00 лв. такса за такса „репатриране” от ищеца, се доказва по делото с представения фискален бон от 20.04.2021 г. от 16.38 ч. По тези съображения ответникът Община Казанлък, в чийто бюджет постъпват визираните суми- обстоятелство, което не се оспорва по делото, следва да бъде осъден да ги възстанови на ищеца Н.К..

Дотук изложеното мотивира, Съдът да приеме, че се установяват и доказват всички кумулативни предпоставки за реализиране отговорността на Община Казанлък по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, поради което исковата претенция на Н.Р.К. се явява изцяло основателна и доказана по основание и размер, и следва да бъде уважена, като ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца претендираното обезщетение за имуществени вреди в размер на 51.00 лв.

            При този краен правен извод на Съда, основателно се явява своевременно направеното искане за присъждане на сторените в това производство разноски, поради което ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца такива в общ размер на 310.00 лв., от които 10.00 лв. внесена държавна такса и 300.00 лв., заплатено в брой възнаграждение за един адвокат /вж. л. 21/.

Водим от горното и на основание чл. 203 и сл. от АПК, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Община Казанлък, представлявана от Кмет на Община Казанлък да заплати на Н.Р.К., ЕГН ********** с адрес ***, сума в размер на 51.00 /петдесет и един/ лева, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди от отменена с влязло в сила Решение  №413 от 17.11.2021 г., постановено по адм. д. №345 по описа на АС-Стара Загора за 2021 г., принудителна административна мярка по чл. 171, т. 5, б. „б“ от ЗДвП, наложена на 20.04.2021 г. от И. Д. - главен специалист „Контрол, кратковременно паркиране“ при Община Казанлък спрямо МПС Тойота RAV-4, с рег. ХХХХ, собственост на Н.Р..***, представлявана от Кмет на Община Казанлък да заплати на Н.Р.К., ЕГН: ********** сторените по настоящото дело разноски в размер на 310.00 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен административен съд на Р. България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: