Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
21.10.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА
НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
10 октомври |
Година |
2010 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и
следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валентин Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Диана Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното
от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
810 |
по описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
Обжалвано
е НП № 29-0000137/
31.07.2019г. на Началник ОО “АА” гр. Кърджали, с което на Р.И.Д. ***, ЕГН **********,
за нарушение на чл. 36 §2 т.(ii) от Регламент № 165/2014г.
му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1500 лева, на
основание чл. 93в ал.17 т.3 от Закон за автомобилните превози.
В жалбата се сочи, че атакуваното НП
било неправилно и незаконосъобразно, поради което моли съда да го отмени. В
писмена молба изразява становище за даване ход на делото, като излага
съображение за отмяна на атакуваното НП, касаещо обстоятелството, че за
описания в НП период той не е бил водач на товарния автомобил и не е изпълнявал
международния превоз по маршрута от Франция за с. Жълтуша, като представя
писмени доказателства относно лицето, което е било водач на товарния автомобил,
изпълнявал международния превоз по маршрута от Франция за с. Жъртуша: Заповед №
630/18.06.2019г., издадена от управителя на Европа Транс ЕООД, с която шофьорът
Валентин Стаматов е командирован да извърши международен превод от Р България
до Р Франция с автомобил с рег. № РА 2701 КК, за срок от 12 дни, считано от
18.06. до 29.06.2019г., както и Пътен лист 0 21818.06.2019г. Представя още и
Заповед от управителя на Европа Транс ЕООД, с която е разрешено на Р.И.Д. да ползва неплатен
отпуск в размер на 4 работни дни, считано от 25.06.2019г. Приложена е и Заповед
№ 682/01.07.2019г. на управителя на
Европа Транс ЕООД, с която Р.И.Д. е командирован да извърши международен превоз по направление Р
Турция за периода от 01.07 до 034.07.2019г. в товарен автомобил с рег. № РА
2701 КК, придружена с пътен лист.
Началника на
ОО “АА” гр. Кърджали, редовно призован,
се явява лично и моли съда да потвърди обжалваното НП като доказано и
законосъобразно.
Съдът като прецени събраните по делото
доказателства, приема за установено от фактическа и правна страна следното:
При извършена проверка от служители на
ОО”АА”-Кърджали, на 01.07.2019г. в около 12:30ч. на път III-507, разклона за с. Широко поле, 7,6км. на товарен
автомобил Мерцедес Актрос с рег. № РА 2701 КК от категория N3, управляван от жалбодателя Д., който извършвал
международен превоз на товар от Франция за с. Жълтуша, видно от международна
товарителница, било установено следното нарушение: при управление на превозното
средство, оборудвано с дигитален тахограф, не представил при поискване всички
ръчни записи и разпечатки за периода 00:00ч. на 25.06.2019г. до 04:30ч. на
01.07.2019г., видно от разпечатка от дигиталния тахограф, направена с контролна
карта № 61817010- нарушение на чл. 36 §2 т.(ii) от Регламент № 165/2014г.,
за което бил съставен АУАН, предявен и връчен на нарушителя, който го подписал
без възражение. Въз основа на акта било издадено и процесното НП.
Тази
фактическа обстановка се потвърди и прие от съда след събиране в съдебно
заседание на наличните гласни и писмени доказателства, включително и тези,
представени от жалбодателя с писменото становище. При тяхната оценка съдът
намира, че атакуваното НП е правилно и
законосъобразно поради следното:
От представените от
жалбодателя документи се установява, че на процесната дата Д. е извършвал
международен превоз по направление Р Турция по маршрут: с. Црънча- с. Жълтуша-
Капъ куле… Проверяващите са вписали в съставения АУАН, че водачът е извършвал
международен превоз на товар /палети с материали/ от Франция за с. Жълтуша,
видно от международна товарителница от 26.06.2019г. От пътен лист
21/18.06.2019г. се установява, че въпросния товарен автомобил на 26.06. е бил в
Р Франция, управляван от друг водач, чиито курс е приключил на 29.01.2019г. в
с. Црънча. От изложеното е видно, че проверяващите са приели правилно маршрута
на международния превоз, отразен в товарителницата, с оглед на пътния лист,
издаден на Д., в който изрично е вписана като една от точките на движение на
автомобила- с. Жълтуша. Прочее, конкретния маршрут на движение не е част от
фактическия състав на нарушението, за което е достатъчно да бъде установено, че
се е извършвал международен превоз.
Изискванията относно производството,
монтирането, използването, изпитването и контрола на тахографите, използвани в
автомобилния транспорт са регламентирани на общностно ниво с Регламент (ЕС) №
165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014г. относно
тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на
Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при
автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на
Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от
социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт.
Съгласно чл.34, пар.1 от Регламент (ЕС)
№ 165/2014, водачите използват тахографски листове или карти на водача всеки
ден, през който управляват превозно средство, считано от момента на поемането
му. Тахографският лист или картата на водача не могат да бъдат изваждани преди
края на дневното работно време, освен ако има специално разрешение за това.
Тахографският лист или картата на водача не могат да бъдат използвани за
по-дълъг период от време от този, за който са предназначени.
Според пар.3 от горецитирания член,
когато в резултат на отсъствие от превозното средство водачът не е в състояние
да използва тахографа, с който превозното средство е оборудвано, периодите,
посочени в параграф 5, буква б), подточки ii), iii) и iv): се вписват в
тахографския лист ръчно, чрез автоматично регистриране или по друг начин,
четливо и без зацапване на тахографския лист, ако превозното средство е
оборудвано с аналогов тахограф; или се вписват в картата на водача, като се
използва приспособлението за ръчно въвеждане на данни, осигурено за тахографа,
ако превозното средство е оборудвано с дигитален тахограф. Държавите-членки
налагат на водачите изискване да представят формуляри, свидетелстващи за действията
им във времето, когато не са били в превозното средство.
Изискването по чл.34, пар.3 от Регламент
(ЕС) № 165/2014 за представяне на формуляр, свидетелстващ за действията на
водача във времето, когато не е бил в превозното средство, на национално ниво е
въведено с разпоредбата на чл.10 от Наредба № Н-3/07.04.2009г. за необходимите
мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕС) № 165/2014г., според
която водач, който при проверка от контролните органи не може да предостави
необходимите тахографски листа, данни от картата на водача, ръчни записи или
разпечатки, както се изисква съгласно чл. 34
от Регламент
(ЕС) № 165/2014, поради това, че е бил в отпуск по болест, годишен
отпуск, отпуск или почивка, управлявал превозно средство, попадащо извън
обхвата на Регламент
(ЕО) № 561/2006 или AETR, извършвал друга работа, а не управление на
превозно средство или е бил на разположение, предоставя на контролните органи
удостоверение по образец съгласно Решение на Комисията от 12 април 2007г.
относно формуляр във връзка със социалното законодателство, свързано с
дейностите по автомобилния транспорт (ОВ L99/2007г.).
Съгласно чл.36, пар.2
от Регламент (ЕС) № 165/2014г., когато водачът управлява превозно средство,
оборудвано с дигитален тахограф, той трябва да е в състояние да представи по
искане на оправомощен служител на контролен орган: т.ii) всички ръчни записи и
разпечатки, направени през текущия ден и предходните 28 дни съгласно
изискванията на настоящия регламент и Регламент (ЕО) № 561/2006;
В конкретния случай
видно от АУАН и НП, на жалбодателя е повдигнато обвинение за нарушение именно
на посочената разпоредба от Регламент (ЕС) № 165/2014г. Още в хода на
проверката е безспорно установено, че товарният автомобил, управляван от Д. е
снабден с дигитален тахограф от одобрен тип. Според АУАН и НП нарушението се
изразява в това, че при извършване на превоз, попадащ в обхвата на Регламент
(ЕС) № 561/15.03.2016г. с превозно средство оборудвано с дигитален тахограф
водачът не представил при поискване всички ръчни записи и разпечатки за периода
00:00ч. на 25.06.2019г. до 04:30ч. на 01.07.2019г., видно от разпечатка от
дигиталния тахограф, направена с контролна карта № 61817010.
От приложените по
преписката разпечатки от картата от дигиталния тахограф безспорно се
установява, че действително за посочения период липсват записи, което е в
нарушение на разпоредбата на чл.34,
пар.3 от Регламент № 165/2014г. изискваща в случаите, когато в резултат на
отсъствие от превозното средство водачът не е в състояние да използва тахографа,
с който превозното средство е оборудвано, периодите на отпуск, попадащи извън
обхвата на работното време, да се вписват
в картата на водача, като се използва приспособлението за ръчно въвеждане на
данни. Тези данни не са въведени, поради което и не са били видни от
представените на контролните органи разпечатки от дигиталната карта за
процесния период. При това положение правилно е прието от АНО, че е извършено
нарушение на чл.36, пар.2, т.(ii) от Регламент № 165/2014г., доколкото
Република България е изпълнила задължението по чл.34, пар.3 от Регламента - да
наложи на водачите изискване да представят формуляри, свидетелстващи за
действията им във времето, когато не са били в превозното средство– чл.10 от Наредба
№ Н-3/07.04.2009г., правилно е прието и че нарушението е наказуемо по чл.93в,
ал.17, т.3 от ЗАвП.
Водим от изложеното,
Съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №
29-0000137/ 31.07.2019г. на Началник ОО “АА” гр. Кърджали, с което на Р.И.Д. ***,
ЕГН **********, за нарушение на чл. 36 §2 т.(ii) от Регламент № 165/2014г.
му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1500 лева, на
основание чл. 93в ал.17 т.3 от Закон за автомобилните превози.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Кърджалийския
АС в четиринадесет дневен срок, считано от датата на получаване на съобщението.
Районен съдия :