Решение по дело №1815/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 253
Дата: 14 февруари 2020 г. (в сила от 10 март 2020 г.)
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20197040701815
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

град Бургас, № 253 / 14.02.2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на шестнадесети януари, през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

                                                                                ЧЛЕНОВЕ: СТАНИМИР ХРИСТОВ

                                                                                                   ДИАНА ГАНЕВА

 

при секретар Кристина Линова, като изслуша докладваното от съдия Л.АЛЕКСАНДРОВА по адм.д. № 1815/2019г. за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК.

Окръжна прокуратура Бургас, чрез прокурор Д.Х.е протестирала чл.7, чл.23, ал.1, чл.25, ал.1 в частта относно „…събиране, транспортиране…“ и чл.34, ал.1 в частта относно „…събиране…“ от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Сунгурларе, приета с решение по протокол № 30/31.01.2014г. на Общински съвет – Сунгурларе, променена с решение по протокол № 31/30.08.2017г. на Общински съвет – Сунгурларе, променена с решение № 562/22.03.2018г. на Административен съд - Бургас (Наредбата) с твърдения, че оспорените разпоредби от нормативният акт противоречат на нормативен акт от по-висока степен – Закон за управление на отпадъците. С протеста се иска отмяна на протестираните разпоредби от Наредба.

В съдебно заседание представителят на прокуратурата поддържа протеста и пледира за отмяна на протестираните разпоредби от Наредбата. Иска присъждане на разноски.

Ответникът – Общински съвет Сунгурларе, редовно призован не изпраща представител и не изразява становище.

ФАКТИ:

Оспорената Наредба е приета с решение на общинския съвет, взето на 31.01.2014г. и отразено в протокол № 30 от същата дата (л. 46). Предложението за приемането на наредбата е внесено от кмета на общината на 11.12.2013г. (л.44). В предложението се съдържат мотиви свързани с предотвратяване и намаляване вредното въздействие на отпадъците върху хората и околната среда и ограничаване броя на нерегламентираните сметища на територията на общината. Посочено е, че се цели съдържанието на Наредбата да бъде в съответствие с измененията на Закона за управление на отпадъците (обн. В ДВ, бр.53/13.07.2012г.).

Видно от разпечатка от интернет страницата на Община Сунгурларе предложението за приемане на Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Сунгурларе и мотиви за приемането й са публикувани на интернет страницата на Община Сунгурларе (л.45) на 28.11.2013г.

Протестираните чл.7, чл.23, ал.1, чл.25, ал.1 и чл.34, ал.1 от Наредбата предвиждат съответно:

Чл.7 Дейностите по събиране, съхранение, транспортиране, оползотворяване и обезвреждане на битови отпадъци могат да извършват само лица, притежаващи съответното разрешение по чл.35, ал.1 от ЗУО.

Чл.23, ал.1 Дейностите по събиране, съхраняване, транспортиране, преработване и/или обезвреждане на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО) се извършват само от лица, притежаващи съответното разрешение по чл.67 от ЗУО.

Чл.25, ал.1 Дейностите по събиране, съхраняване, преработване, транспортиране и/или обезвреждане на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти имат право да извършват само лица, притежаващи съответното разрешение по чл.67 от ЗУО.

Чл.34, ал.1 Дейностите по събиране, съхраняване, преработване и/или обезвреждане на излезли от употреба пневматични гуми имат право да извършват само лица, притежаващи съответното разрешение издадено по реда на ЗУО.

ПРАВНИ ИЗВОДИ:

Протестът е подаден от лице, което притежава надлежна процесуална легитимация да оспорва подзаконови нормативни актове. Оспорването не е обвързано със срок, поради което съдът приема, че протестът е допустим за разглеждане.

Съгласно чл.186, ал.2 от АПК прокурорът може да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт, а според чл.16, ал.1, т.1 и т.3 от АПК прокурорът следи за спазване на законността в административния процес като предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни и съдебни актове и започва или встъпва във вече образувани по АПК производства и когато прецени, че това се налага от важен държавен или обществен интерес.

Съдът счита, че компетентният общински съвет е спазил изискванията на чл.26, ал.2 от Закона за нормативните актове (ЗНА) в редакцията им към датата на приемане на наредбата, според които преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. В процесният случай проектът е бил публикуван на интернет страницата на община Сунгурларе на 28.11.2013г., а решението на общинския съвет, с което е приета наредбата, е взето на 31.01.2014г.

Съдът счита, че изискванията на чл.28 от ЗНА за мотивиране на проекта също са спазени, като мотивите се съдържат в предложението на кмета на общината за приемане на процесната наредба.

Разгледан по същество протестът е основателен, тъй като оспорените норми противоречат на нормативен акт от по-висока степен.

Според атакуваните от прокуратурата разпоредби за дейностите по събиране и транспортиране на битови отпадъци се изисква лицата, които ги извършват да притежават съответното разрешение по чл.35, ал.1 от ЗУО или разрешение по чл.67 от същия закон.

Съгласно чл.35, ал.1 от ЗУО за извършване на дейностите по третиране на отпадъци, включително за дейности по рециклиране на кораби по смисъла на Регламент (ЕС) № 1257/2013 се изисква разрешение, издадено по реда на глава Пета, раздел Първи или комплексно разрешително, издадено по реда на глава Седма, раздел Втори от Закона за опазване на околната среда. В алинея 2 на същия член са предвидени изключения, при които такива разрешителни и комплексни разрешителни не се изискват, а това са случаите когато се касае за събиране и предварително съхранение на отпадъци на мястото на образуване, включително на отпадъци от черни и цветни метали, както и когато се касае за събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на §1, т.41 и т.43 от ДР на ЗУО.

В последно посочените норми се съдържат легални дефиниции за понятията „събиране” и „транспортиране” на отпадъци. Според т.41 „Събиране” е натрупването на отпадъци, включително предварителното сортиране и предварителното съхраняване на отпадъци, с цел транспортирането им до съоръжение за третиране на отпадъци. Според т.43 „Транспортиране” е превозът на отпадъци, включително съпътстващите го дейности по товарене, претоварване и разтоварване, когато се извършва от оператора като самостоятелна дейност.

Съгласно чл.67 от ЗУО разрешение за извършване на дейности по третиране на отпадъци се издава от директора на РИОСВ, на чиято територия се извършват дейностите, по образец, утвърден от министъра на околната среда и водите на лица, регистрирани като търговци и на общински предприятия, сдружения на общини, кооперации и бюджетни предприятия по смисъла на §1, т.1 от ДР на Закона за счетоводството (ЗСч), които отговарят на изискванията на ЗУО.

От анализа на така цитираните норми от Закона за управление на отпадъците може да се направи единствено извод, че дейностите по събиране и транспортиране на отпадъци, съгласно легалните дефиници, определени в същия закон, са изключени от разрешителния режим, регламентиран в чл.35, ал.1 и чл.67 от Закона за управлението на отпадъците.

При приемане на нормите, протестирани в настоящото производство общинският съвет не се е съобразил с изискванията на Закона за управление на отпадъците в частта относно събиране и транспортиране на отпадъци, като в разпоредбите на чл.7, чл.23, ал.1, чл.25, ал.1 и чл.34, ал.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Сунгурларе е включил изисквания, на които лицата, извършващи дейности по събиране и транспортиране на отпадъци, трябва да отговарят – да притежават разрешение по чл.35, ал.1 от ЗУО или съответно разрешение по чл.67 от същия закон, въпреки че самият закон в нормата на чл.35, ал.2 изрично е изключил дейностите по събиране и транспортиране на отпадъци от дейностите по третиране на отпадъци, за които се изисква разрешение. Затова в тази част атакуваните разпоредби от наредбата следва да бъдат отменени.

В полза на прокуратурата следва да бъдат присъдени направените разноски в размер на 20 лв., представляващи такса за публикуване на съобщение в Държавен вестник съобразно изискванията на чл.188 от АПК.

Мотивиран от горното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, тричленен състав Административен съд - Бургас, 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ чл.7, чл.23, ал.1, чл.25, ал.1 и чл.34, ал.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Сунгурларе приета с решение по протокол № 30/31.01.2014г. на Общински съвет – Сунгурларе, В ЧАСТТА относно „събиране“ и „транспортиране“.

ОСЪЖДА Общински съвет Сунгурларе да заплати на Окръжна прокуратура Бургас направените по делото разноски в размер на 20 (двадесет) лева.

Решението може да се обжалва в 14 дневен срок от съобщаването пред Върховен административен съд на РБългария.

Решението да се разгласи по реда на чл.194 от АПК при неподаване на касационни жалби или протест или ако те са отхвърлени.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ: