Решение по дело №236/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 54
Дата: 23 март 2022 г.
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700236
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е № 54/23.3.2022 г.

 

Гр. Ямбол, 23.03.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,   в публично заседание на двадесет и осми февруари  две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д. СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Ст. Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. д. № 236 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

 

Производството е образувано по жалба „ЛИДЕР АГРО ФУУД“ ЕООД, гр. * против Заповед № ТУ/02-00054 от 16.07.2021 г. на зам. кмета на Община Ямбол, с която е одобрен проект за изменение на действащия Подробен устройствен план (ПУП) – ПРЗ за УПИ V с отреждане „за производствено-складова дейност, търговия и услуги“ в кв. 165 по плана на гр. Ямбол. Твърди се, че същата е незаконосъобразна, тъй като  за предвиденото в нея изменение липсва съгласие от страна на жалбоподателя, както и че с него на практика част от уличната регулация, граничеща с имота на последния се намалява от 22.50 на 12 м., а съществуващата сграда, построена на уличната регулация е предвидена да стане такава, граничеща на вътрешна регулационна линия.  Иска се отмяната й, както и присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание дружеството – жалбоподател, чрез процесуалния си представител,  поддържа изцяло жалбата на изложените в същата основания.

Ответната страна, редовно призована, не се явява. Упълномощеният от нея    процесуален  представител оспорва жалбата, като изразява становище, че   с одобреното с обжалваната заповед изменение на ПУП не се изменя лицето на имота на дружеството – жалбоподател, тъй като това е сторено с други, предходни  изменения, одобрени със заповеди на Кмета на Община Ямбол. Твърди се, че заповедта – предмет на оспорване е напълно законосъобразна, поради което жалбата против нея следва да бъде отхвърлена. Иска се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна  ЕТ „Напредък – Д.Д.“,  чрез процесуалния си представител изразява становище, че твърдяните в жалбата нарушения не са налице, поради което същата следва да бъде отхвърлена.

Заинтересованите страни Община Ямбол и „Напоителни системи“ ЕАД, клон Тунджа, гр. *, редовно призовани, не изпращат процесуални представители в съдебно заседание. Същите не вземат и писмено становище по жалбата.

След като извърши цялостна преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

„ЛИДЕР АГРО ФУУД“ ЕООД, видно от представените по делото  Постановление за възлагане на недвижим имот от 12.10.2015 г. и Скица на поземлен имот № 15-289367-19.03.2021 г.,  е собственик на поземлен имот с идентификатор 87374.514.3, заедно с намиращите се в имота общо 28 бр. постройки.    Имотът е с начин на трайно ползване „За хранително-вкусовата промишленост“.  

 На 10.06.2020 г., ЕТ „Напредък – Д.Д.“***, собственик на поземлен имот с идентификатор 87374.513.22 по КККР на гр. Ямбол,   подал заявление рег. № 2801-12636, с което поискал от Кмета на Община Ямбол издаването на заповед за допускане на изменение на ПУП – ПРЗ на  УПИ V в кв. 165 по плана на промишлената зона на гр. Ямбол, както и да бъде сключен предварителен договор за прехвърляне на собствеността с нотариално заверени подписи по реда на чл. 15, ал. 5 от ЗУТ.  Към заявлението си приложил и Скица – предложение за изменение на ПУП – ПРЗ.

Към делото е приложен и Акт за частна общинска собственост № 2662 от 29.04.2020 г., от който е видно, че ПИ с идентификатор 87374.513.45, с площ 2 254 кв. м., с НТП имот за производствен, складов обект, представляващ част от паркинг по плана на гр. Ямбол, одобрен със Заповед № I-А-1273/14.09.1990 г., е   собственост на Община Ямбол и представлява частна такава.

Видно от приложеното към делото Становище № СГА-044/02.12.2020 г., Главният архитект на Община Ямбол   е приел, че исканото изменение не противоречи на действащата нормативна уредба за устройство на територията и доколкото непосредствено засегнат от предвижданията на изменението на ПУП е ПИ 87374.513.45, частна общинска собственост, същото може да бъде удовлетворено при наличието на съгласие на Общински съвет – Ямбол.  От това становище е видно също, че за територията, предмет на разработката действа ПУП – ПРЗ, одобрен със Заповед № I-А-1273/14.09.1990 г., както и че искането е на осн. чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ и се състои в следното: ПИ 87374.513.45 (частна общинска собственост) да се раздели на три нови поземлени имота, като:

- част от ПИ 87374.513.45 (ПИ с проектен идентификатор 87374.513.76 и площ 1310 кв. м.) се обединява с ПИ 87374.513.22, като се образува нов УПИ V с отреждане „за производствено – складова дейност, търговия и услуги“ в кв. 165;

- част от ПИ 97374.513.45 (ПИ с проектен идентификатор 87374.513.75 и площ 675 кв.м.) се урегулира в нов УПИ XX – 75, с отреждане „за озеленяване“;

- останалата част от ПИ 87374.513.45 (ПИ с проектен идентификатор 87374.513.77 и площ 265 кв.м.) остава като разширение на второстепенна улица – ПИ с идентификатор 87374.513.23;

- да се промени уличната регулация и да се премахне осовата линия между следните осови точки -  О.Т. 433, О.Т. 434, О.Т. 435 и О.Т. 436.

С Предложение № 2801-26775 от 04.12.2020 г., зам. кметът на Община Ямбол внесъл предложение в Общински съвет – Ямбол последният да вземе решение, с което на осн. чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 8, ал. 1 от ЗОбС и във вр. с чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ, да даде съгласие за изработването на проект за изменение на действащия ПУП – ПРЗ на УПИ V с отреждане „за производствено – складова дейност, търговия и услуги“ в кв. 165 по плана на гр. Ямбол – Промишлена зона, ПИ с идентификатор 87374.513.22 по КККР на гр. Ямбол.

С Решение по т. 17 от проведеното на 30.12.2020 г. заседание,   Общински съвет – Ямбол дал съгласието си за изработването на проект за изменение на действащия ПУП – ПРЗ на УПИ V в кв. 165 по плана на гр. Ямбол – Промишлена зона, ПИ с идентификатор 87374.513.22 по КК на гр. Ямбол.

Със Заповед № ТУ/02-0002 от 12.01.2021 г., Зам. Кметът на Община Ямбол, на осн. чл. 135, ал. 3 и 4 от ЗУТ, във вр. с чл. 134, ал. 2, т. 6, чл. 103, ал. 4 и чл. 104, ал. 1 от ЗУТ и становище на Гл. архитект на Община Ямбол № СГА-044/02.12.2020 г., разрешил изработването на проект за изменение на действащия ПУП – ПРЗ на УПИ V в кв. 165, ПИ с идентификатор 87374.513.22, а на осн. чл. 136, ал. 1, във вр. с чл. 124б, ал. 1 от ЗУТ, одобрил заданието за изработване на проект за изменение на действащия ПУП – ПРЗ на същия УПИ.  Тази заповед е публикувана на интернет страницата на общината.  

На 11.03.2021 г., видно от приложеното заявление рег. № УТС-00445 от 11.03.2021 г., ЕТ „НАПРЕДЪК – Д.Д.“*** проект за изменение на ПУП. От обяснителната записка към проекта се установява, че с предлаганото изменение  от съседния имот (с идентификатор 87374.513.45),  собственост на Община Ямбол се обособяват три имота, единият от които се присъединява към имота на възложителя, вторият се отрежда за зелени площи, а третият (ПИ с идентификатор 87374.513.77) се отрежда за улица (обръщало на тупична улица с дължина по-голяма от 100 метра). Застрояването е предвидено свободно, ограничителните линии на застрояване са предвидени да бъдат на 3 метра от страничните регулационни линии и от съществуващата канализация, преминаваща през имота.

На 12.05.2021 г. бил сключен предварителен договор за прехвърляне на собственост по чл. 15, ал. 3 и ал. 5 от ЗУТ, съгласно който ЕТ „НАПРЕДЪК – Д.Д.“ се е задължил да закупи от Община Ямбол ПИ с проектен идентификатор 87374.513.76 с площ от 1 312 кв. м., който заедно със собствения му ПИ с идентификатор 87374.513.22 образуват по разработката УПИ V в кв. 165 по плана на гр. Ямбол – Промишлена зона за сумата от 40 100 лв. без ДДС, равна на 48 120 лева с ДДС.

На 18.05.2021 г. било изготвено обявление за съобщаване на пряко заинтересованите лица, изброени в имотния регистър (измежду които е и дружеството – жалбоподател) за изработения проект за изменение на ПУП – ПРЗ,  което е връчено на „ЛИДЕР АГРО ФУУД“ ЕООД и на 10.06.2021 г. постъпило възражение от последното (вх. № 2801/12348).

Видно от представения Протокол № 7 от проведеното на 24.06.2021 г. заседание на ОЕСУТ, възражението на жалбоподателя е прието за неоснователно,  проектът за изменение на действащия ПУП – ПРЗ е приет без забележки е и  предложено същият да бъде одобрен.

Със Заповед № ТУ/02-0054 от 16.07.2021 г., Заместник кмета на Община Ямбол, на осн. чл. 129, ал. 2 от ЗУТ, във вр. с чл. 134, ал. 2, т. 6, чл. 103, ал. 3 и чл. 104, ал. 1 от ЗУТ, Заповед № ТУ/02-0002/12.01.2021 г. на Кмета на Община Ямбол и Протокол № 7/24.06.2021 г. на ОЕСУТ, одобрил проекта за изменение на действащия Подробен устройствен план (ПУП) – План за регулация и застрояване (ПРЗ) за УПИ V с отреждане „за производствено-складова дейност, търговия и услуги“ в кв. 165 по плана на гр. Ямбол – Промишлена зона, ПИ с идентификатор 87374.513.22 по КК на гр. Ямбол, състоящ се в следното:

-  ПИ 87374.513.45 се разделя на три нови поземлени имота, като:

·                   част от ПИ 87374.513.45 (ПИ с проектен идентификатор 87374.513.76 и площ 1310  кв. м.) се обединява с ПИ 87374.513.22, като се образува нов УПИ V-78 с отреждане „за производствено - складова дейност, търговия, услуги и обитаване“ в кв. 165;

·                   част от ПИ 87374.513.45 (ПИ с проектен идентификатор 87374.513.75 и площ 675  кв. м. ) се урегулира в нов УПИ ХХ-75, с отреждане „за озеленяване“;

·                   останалата част от ПИ 87374.513.45 (ПИ с проектен идентификатор 87374.513.77  и площ 265 кв. м.) остава като разширение на второстепенна улица – ПИ с идентификатор 87374.513.23.

·                   променя се уличната регулация, като се премахва осовата линия между осови точки:  о.т. 433, о.т. 434, о.т. 435 и о.т. 436.

·                   за новообразувания УПИ V-78 се запазва устройствената зона за предимно производствени дейности, установява се свободно застрояване, като линиите на застрояване са съобразени с преминаващата през имота канализация, паркиране в границите на имота.

Заповедта е връчена на представител на дружеството – жалбоподател на 20.07.2021 г. и именно тя е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство.  

По делото е назначена и изслушана и съдебно-техническа експертиза, вещото лице по която поддържа заключението си и в съдебно заседание и съобразно което по  плана за регулация от 1990 г.  западната граница на сграда № 17, собственост на дружеството – жалбоподател, находяща се в ПИ 87374.514.3 е на уличната регулационна линия, а по предлаганото изменение, западната граница на сградата е разположена на страничната граница между УПИ II (имота на жалбоподателя) и УПИ V (собственост на ЕТ „Напредък -  Д.Д.“).

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество, тя се преценява и като  ОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:   

Съгласно разпоредбата на чл. 14, ал. 1 от ЗУТ, с подробните устройствени планове се урегулират улици, както и квартали и поземлени имоти за застрояване и за други нужди без застрояване. Влезлите в сила подборни устройствени планове, видно от разпоредбата на чл. 134, ал. 2 от ЗУТ могат да се променят на изрично посочените в чл. 134, ал. 1 и ал. 2  основания, едно от които е съгласието на всички собственици на имоти по чл. 131, ал. 2, т. 1, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях, и на концесионерите (т. 6 от ал. 2 на чл. 134 от ЗУТ), което е и основанието, посочено в оспорената заповед. Според чл. 131, ал. 2 от ЗУТ, непосредствено засегнати от предвижданията на подробния устройствен план недвижими имоти са: 1. имотите – предмет на самия план; 2. съседните имоти, когато с подробния устройствен план се създава свързано застрояване между тях и имоти, включени в обхвата на плана; 3. съседни имоти, включително имотите през улица, когато се допускат намалени разстояния; 4. съседните имоти, когато се променя предназначението на имота – предмет на плана; 5. имотите, за които с предвижданията на плана се въвеждат ограничения в режима на застрояване и ползване.

В настоящия казус, с одобреното с оспорената заповед изменение на ПУП,   ПИ с идентификатор 87374.513.45, собственост на Община Ямбол, с начин на трайно ползване: Незастроен имот, който е съседен на имот с идентификатор 87374.514.3, собственост на дружеството – жалбоподател, се разделя на три отделни поземлени имота, като всеки от тях има различно предназначение – първият – за второстепенна улица, вторият – за друг вид производствен, складов обект и третият – за   озеленени площи. С оглед на това  изменение на предназначението на имота и предвид разпоредбата на чл. 131, ал. 2, т. 4 от ЗУТ,  жалбоподателя се явява непосредствено засегнат от предвижданията на плана.

От самата заповед – предмет на оспорването става ясно, че за територията – предмет на изменението действа ПУП – ПРЗ, одобрен със Заповед № I – А – 1273 от 14.09.1990 г.  В този смисъл съдът намира за несъстоятелно твърдението на представителите на ответната страна и на заинтересованата такава ЕТ „Напредък – Д.Д.“, че за имотите има издавани и други заповеди, с които са допускани изменения на ПУП, с които одобреното с оспорената заповед изменение на ПУП е съобразено.   Единственият ПУП – ПРЗ, който е посочен както в заповедта за одобряването му, така и в цялата административна преписка, свързана с издаването му, е този от 1990 г.    Посочените в административния акт обстоятелства очертават предмета на доказване, поради което е недопустимо  същият  да бъде допълван с нови факти, и то едва в хода на съдебното производство по оспорването му.    

По ПУП – ПРЗ от 1990 г., видно от заключението на вещото лице, западната граница на сграда с № 17 (сграда с идентификатор 87374.514.3.17), находяща в  ПИ 87374.514.3 е на уличната регулационна линия, а по изменението, одобрено с  оспорената заповед, тази сграда вече е разположена на страничната граница между УПИ II, кв. 165 и УПИ V, кв. 162.  Вещото лице посочва още, че на кадастралната карта са отразени  някои от съществуващите огради на поземлени имот 87374.513.22 и ПИ 87374.513.45, но без ограда  до западната граница на ПИ 87374.513.22. За новообразувания УПИ V – 78, който се образува от ПИ 87374.513.22 и част от ПИ 87374.513.45, с одобрения с обжалваната заповед е предвидено свободно застрояване. Видно от разпоредбата на чл. 42, ал. 1 от ЗУТ обаче, постройките на допълващото застрояване се   разполагат свободно или допрени до основното застрояване в урегулирания поземлен имот или свързано с допълващо застрояване в съседен имот, а съгласно ал. 2, изречение второ,  постройки на допълващото застрояване могат да се изграждат на вътрешната граница на урегулирания поземлен имот, ако калканните им стени покриват калканни стени на заварени или новопредвидени постройки в съседния урегулиран поземлен имот или плътни огради.     Такава постройка, респ. ограда  нито съществува в имота на ЕТ „НАПРЕДЪК – Д.Д.“, нито е предвидена в ПУП. При това положение съдът намира, че с одобреното изменение на ПУП на практика се  създава недопустимо по закон разположение на съществуващата   в имота на дружеството – жалбоподател сграда с идентификатор 87374.541.3.17. А видно от разпоредбата на чл. 15, ал. 9 от ЗУТ, изменение на план за регулация се отказва със заповед на кмета на общината, когато с проекта за изменение се предвижда създаване на недопустимо по закон разположение на съществуващи сгради или на разрешени строежи. При това положение, като е одобрил проекта за изменение на ПУП – ПРЗ, административният орган е постановил един незаконосъобразен административен акт, подлежащ на отмяна.

Що се отнася до твърдението на жалбоподателя, че ПИ 87374.513.45, който е общинска собственост, е  отреден към днешна дата и използван като улица с ПУП от 1990 г., съдът намира същото за неоснователно. Видно от приложения  Акт за частна общинска собственост № 2662/24.09.2020 г., въпросният   поземлен имот не представлява публична общинска собственост. Същият  е с НТП: „за производствен, складов обект, представляващ част от паркинг по плана на гр. Ямбол, одобрен със заповед № I-А-1273/14.09.1990 г.“, а  в КККР същият фигурира като такъв с НТП: „незастроен имот“.

При този изход на делото  и предвид разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя следва да бъдат присъдени и направените по делото разноски, които възлизат на общо 2 150 лева, от които 50 лева, съставляващи държавна такса за образуване на делото, 1600 лева за договорено и заплатено адвокатско възнаграждение и 500 лева за съдебно-техническата експертиза.   

Водим от горното, Я А С, първи състав,

 

 

 

 

Р   Е   Ш   И  :

 

 

 

 

ОТМЕНЯ  по жалба на „ЛИДЕР АГРО ФУУД“  ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. *, бул. ****, представлявано от управителя В.К.  Г. Заповед № ТУ/02-00054 от 16.07.2021 г. на Зам. кмета на Община Ямбол.

ОСЪЖДА ОБЩИНА ЯМБОЛ да заплати на „ЛИДЕР АГРО ФУУД“ ЕООД, гр. * сумата от 2 150 (две хиляди сто и петдесет) лева за направените по делото разноски.

Решението ПОДЛЕЖИ на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      СЪДИЯ:/п/ не се чете