О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 19.05.2023
година град Стара Загора
Старозагорският административен съд, в закрито заседание на деветнадесети
май две хиляди двадесет и трета година,
в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове: ИРЕНА
ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар:
и с участието на прокурор:
като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА КА дело № 199 по описа за 2023
г., за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл.
227а, ал. 2, вр. ал. 1 от Административнопроцесуалния
кодекс, вр. чл.
285, ал. 3 ЗИНЗС.
Делото е образувано по подадена
до Върховния административен съд касационна жалба от И.Н.Н. против Решение № 505/16.12.2022 г. на
Административен съд Стара Загора, по адм. дело № 160/2022 г. С Определение
№3386/31.03.2023 г., по адм. дело № 2074/2023 г. състав на Трето отделение на
ВАС е прекратил съдебното производство по касационната жалба и е изпратил
делото по подсъдност на Административен съд Стара Загора, след като се е
позовал на разпоредбата на чл.
285, ал. 1 ЗИНЗС, в редакцията, в сила от 01.01.2020 г. (ДВ, бр.
100/2019 г.).
Административен съд – Стара
Загора, Първи касационен състав, приема, че делото не му е родово подсъдно, в
подкрепа на което излага следните мотиви.
Установява се от адм. дело №
160/2022 г. на Административен съд Стара Загора, че с исковата си молба И.Н.Н.
е предявил иск за обезщетяване на неимуществени вреди срещу Главна дирекция
"Охрана" за периода от 01.01.2017 г., до 09.03.2022 г. с твърдение, че
са му били причинени в резултат на незаконосъобразни действия и бездействия на
ответника при конвоирането му поради
неосигуряване на обезопасителен колан. Първоинстанционният съд, предвид
заявените претенции и посочения ответник, е квалифицирал иска като такъв по Глава
единадесета АПК (чл.
203, ал. 1, ал.
2, чл.
204, ал. 4), вр. чл. 1 ЗОДОВ, и по този процесуален ред е провел съдебното производство. С Част
седма на ЗИНЗС са въведени различни, специални правила за ангажиране
отговорност за дейност на специализираните органи по изпълнение на наказанията
за вредите, причинени на лишени от свобода и задържани под стража от
специализираните органи по изпълнение на наказанията, в резултат на нарушения
на чл. 3 от същия закон. Считано от 01.01.2020 г., с изменението на чл.
285, ал. 1, изр. второ ЗИНЗС законодателят възложи касационното
оспорване на решенията на административния съд, постановени по този ред, на
тричленен състав от същия съд. Тази родова компетентност обаче касае единствено
и само съдебни решения, постановени по реда на Част
седма ЗИНЗС, по искове за ангажиране отговорност за дейност на
специализираните органи по изпълнение на наказанията, които са под юрисдикцията
на Главна дирекция "Изпълнение на наказанията". Специализираните
органи по изпълнение на наказанието са уредени в Част първа от ЗИНЗС и ГД „
Охрана“ не е от изрично посочените в закона. С оглед на това не може да бъдат
споделени мотивите на ВАС в Определение № 3386/31.03.2023 г. по адм. дело № 2074/2023
г., че: "конвоирането по време на изтърпяване на наказанието се извършва
по реда на ЗИНЗС и ППЗИНЗС и че доколкото тази дейност на ГД „ Охрана“ има отношение към лицата, настанени
в местата за лишаване от свобода и се
осъществява при пряко взаимодействие с ГДИН,
то редът за разглеждане на исковите претенции на лишени от свобода за твърдените от тях
вреди от тази дейност следва да е този,
предвиден в чл. 285, ал.1 от ЗИНЗС. Следва да се отбележи, че конвоираното на
лишените от свобода, извършвано от ГД „ Охрана“, не се осъществява по правилата на ЗИНЗС и ППЗИНЗС, а по реда на Правила за условията и реда за
извършване на конвойна дейност от служители на ГД „Охрана“, утвърдени със
заповед № ЛС-04-1228/14.07.2017 година
на министъра на правосъдието, в сила за исковия период. Единствената норма,
която съществува в ППЗИНЗС относно извършвано конвоиране на лишени от свобода от
ГД „Охрана“, е тази на чл. 39
ППЗИНЗС (конвоиране при преместване на лишени от свобода), но тя не е относима към процесния случай. Конвойната
дейност сега се извършва въз основа на Инструкция №
И-1 от 30.09.2022 година за организацията и реда за осъществяване на конвойната
дейност от ГД „Охрана“. Същата е издадена от министъра на правосъдието на основание чл.391,ал. 8 от Закона за съдебната
власт. Поради това не може да бъде споделена тезата, че конвоирането,
извършвано от ГД „Охрана“, се извършва по реда на ЗИНЗС и ППЗИНЗС. Конвоиране може да се извършва и от служители
на ГДИН и правилата за това конвоиране наистина са уредени в ППЗИНЗС. ГД
„Охрана“ е отделно юридическо лице и не извършва конвоирането под прякото
ръководство на ГДИН – София.
При
тези данни родово компетентен да се произнесе по касационната жалба от И.Н.Н.
против Решение № 505/16.12.2022, постановено по адм.дело № 160/2022 година по
описа на Административен съд Стара Загора, е
Тричленният състав на Върховен административен съд. /Така и определение № 6177 от
27.5.2020 година, постановено по адм.дело № 3150/2020 година, 5-членин състав/.
Гореизложеното дава основание
на настоящия съдебен състав да повдигне спор с тричленния състав на Трето
отделение на ВАС за подсъдност пред петчленен състав на ВАС, като възобнови
производството по делото.
Водим от горното и на основание
чл.
135, ал. 5, вр. ал.
3 АПК, Административен съд Стара Загора, Първи касационен състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ
определението си за даване
ход по същество
ПОВДИГА
СПОР ЗА ПОДСЪДНОСТ с
тричленния състав на Трето отделение – ВАС, по адм. дело № 2074/2023 г.
ПРЕКРАТЯВА
касационно административно
дело № 199/2023 г. по описа на Административен съд Стара Загора.
ИЗПРАЩА
к. адм. дело № 199/2023
г., по описа на Административен съд Стара Загора на петчленен състав на
Върховния административен съд за определяне на родовата подсъдност.
Определението не подлежи на
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.