Решение по дело №16/2022 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 34
Дата: 9 март 2023 г.
Съдия: Тихомир Колев Колев
Дело: 20225540100016
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 34
гр. Чирпан, 09.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ II, в публично заседание на
шести март през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Тихомир К. К.
при участието на секретаря Донка Д. Василева
като разгледа докладваното от Тихомир К. К. Гражданско дело №
20225540100016 по описа за 2022 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Предявени обективно съединени искове с правно основание чл. 26 ал.1, предл.1 от
ЗЗД, вр. чл. 24а, ал.9 от ЗДПЗЗ и чл.37 и, ал.15 от ЗЗД, чл. 55, ал. 1 предл. 1 от ЗЗД и при
условията на евентуалност чл. 59 от ЗЗД.
Ищецът „ФЕРМПЕРСПЕКТИВ“ ООД твърди в исковата си молба, че дружество им
се занимава с животновъдство, за целите на което „Фермперспектив" ООД сключвало
договори за наем на общински земеделски земи - пасища и мери с Община Братя Даскалови.
Договорите били сключвани по силата на чл.37и, ал.1 и сл. от ЗСПЗЗ, според която
норма пасищата, мерите и ливадите от държавния и общинския поземлен фонд се отдават
под наем или аренда по реда на чл.24а, ал.2 на собственици или ползватели на
животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната
информационна система на БАБХ, съобразно броя и вида на регистрираните животни, по
цена, опредЕ. по пазарен механизъм. Пасища, мери и ливади от държавния и общинския
поземлен фонд се предоставяли под наем или аренда на лица, които нямат данъчни
задължения, както и задължения към Държавен фонд „Земеделие", държавния поземлен
фонд, общинския поземлен фонд и за земи по чл.37в, ал.З, т.2.
По силата на Договор № 33 / 13.05.2019 г. за наем на общински пасища и мери,
вписан в Служба по вписванията гр. Чирпан под дело № 743 от 11.06.2019 г., том III, № в
тома 142, вх. per. № 1922 и съгл. чл.37и, във вр. с чл.24а, ал.2 от ЗСПЗЗ и протокол на
комисията по чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ за разпределяне на мери, пасища и ливади Община
Братя Даскалови, като наемодател отдала под наем на „Фермперспектив" ООД, като
наемател пасища и мери публична общинска собственост с обща площ от 473 63 0 кв. м
1
(четиристотин седемдесет и три хиляди шестстотин и тридесет квадратни метра), които
представлявали осем на брой земеделски имота, подробно описани в чл.1, ал.1 от Договора.
За описаните земеделски имоти наемателят се съгласил да заплаща наемна цена от 5 лв. (пет
лева) на декар за година. Уговорено било, че наемът за стопанската 2019 г. / 2020 г. се
заплаща в срок до 10.10.2019 г., а за останалите години в срок до 10.10 всяка година.
Договорът бил в сила от 01.10.2019 г. и бил за срок от 5 (пет) стопански години.
Във връзка с договора била издадена фактура № 7752 / 10.10.2019 г. за сумата от
2368,15 лв. с основание „наем общинска земеделска земя - пасище, мера по Договор №
33/13.05.2019 г. в землището на с. Съединение за стопанската 2019 г. /2020г."
Заявява, че по този договор ищецът заплатил наем както по посочената Фактура,
така и наем за стопанската 2020 г. / 2021 г.
Земеделските земи предмет на описания договор били предоставени под наем на
„Фермперспектив" ООД, чрез разпределение - чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ „Кметът на общината
назначава комисия, която определя необходимата за всеки кандидат площ по реда на ал.4 и
разпределя имотите за всяко землище.“ При разпределението предимство имат кандидати,
които до датата на разпределението са ползвали съответните имоти по договори с изтекъл
срок. Останалите неразпределени имоти се разпределяли по възходящ ред, като се започвало
от лицата, които притежават най-малко животински единици. Комисията съставяла
протокол за окончателното разпределение на имотите при наличие на необходимите площи
в срок до 1 май.
Според чл.37и, ал.12 от ЗСПЗЗ Въз основа на протоколите на комисиите по ал. 6 и
10 кметът на общината, съответно директорът на областната дирекция „Земеделие",
сключвал договори за наем или аренда по цена, опредЕ. по пазарен механизъм.
Минималният срок на договорите бил 5 стопански години. Договорите съдържали данните
по ал.1, 4, 6 и 7 и се регистрирали в общинската служба по земеделие.
Съгласно чл.37и, ал,15 от ЗСПЗЗ „При сключване на договори за наем или аренда на
пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд, които изцяло или
частично не попадат в актуалния към датата на подписване на договора специализиран слой
по чл.5, ал.2 от Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за допустимост на
земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, не се дължи
заплащане на наемна цена, съответно арендно плащане за две стопански години от
сключването на договора“.
Прави изявление, че седем броя от земеделските земи - пасища и мери публична
общинска собственост предмет на Договор № 33 / 13.05.2019 г. изцяло или частично не
попадали в актуалния към датата на подписване на договора специализиран слой по чл.5.
ал.2 от Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за допустимост на земеделските
площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, а именно:
•Поземлен имот с идентификатор № 70531.143.202, находящ се в с. Съединение,
общ. Братя Даскалови, обозначен под № 1 в Договора;
2
•Поземлен имот с идентификатор № 70531.74.208, находящ се в с. Съединение, общ.
Братя Даскалови, обозначен под № 2 в Договора;
•Поземлен имот с идентификатор № 70531.74.160, находящ се в с. Съединение, общ.
Братя Даскалови, обозначен под № 3 в Договора;
•Поземлен имот с идентификатор № 70531.43.66, находящ се в с. Съединение, общ.
Братя Даскалови, обозначен под № 4 в Договора;
•Поземлен имот с идентификатор № 70531.188.264, находящ се в с. Съединение,
общ. Братя Даскалови, обозначен под № 5 в Договора;
•Поземлен имот с идентификатор № 70531.144.339, находящ се в с. Съединение,
общ. Братя Даскалови, обозначен под № 6 в Договора;
•Поземлен имот с идентификатор № 70531.143.203, находящ се в с. Съединение,
общ. Братя Даскалови, обозначен под № 7 в Договора.
Посочената по-горе норма на чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ създавала облекчение за
животновъдите, наели пасища, мери и ливади, които към датата на сключване на договора за
наем не попадали в специализирания слой по чл.5, ал.2 от Наредбата. Не само, че това
облекчение не било предвидено, като възможност в договора, но била налице изрична
уговорка, че наемната цена за първата стопанска година е дължима до 10.10.2019 г. В този
смисъл било налице грубо нарушение на публичноправните норми, а именно установяване
на договорни уговорки в противоречие на закона (чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ). Ето защо за
дружеството възниквал правният интерес за прогласяване на нищожността на чл.2, ал.2 от
Договора, по смисъла на чл.26, ал.1, предл. първо (поради противоречие на закона) от ЗЗД,
тъй като същата безусловно задължавала дружеството да заплаща наемна цена, без да държи
сметка за наличието на попадане на земите в специализирания слой. Порокът на чл.2, ал.2 от
Договора се състоял в това, че ответната Община е задължила дружеството да заплаща
наемна цена за първите две стопански години, като не се съобразила с разпоредбата на
чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ регламентираща параметрите въз основа на които животновъдите
следва да бъдат освобождавани от плащане на наемна цена, която представлявала
публичноправна норма.
Във връзка с горното счита, че на осн. чл.55, ал.1, предл. първо от ЗЗД за
дружеството възниква правен интерес да търси дадената от него сума за наем по договора за
процесиите земи. Това било така, защото нищожността била абсолютна и не подлежала на
саниране. Тя била изначална, тъй като се касаело за противоречие на закона изначално, още
при сключването на договора. В този смисъл още при сключването на договора нямало
основание за заплащане на наема, следователно той бил даден без основание. Така по
отношение на Договор № 33 / 13.05.2019 г. дружеството неоснователно заплатило за седемте
броя земеделски земи за две години наем в общ размер на 4698,16 лв. (четири хиляди
шестстотин деветдесет и осем лева и шестнадесет стотинки) - сумата за две стопански
години била формирана както следва: 5 лв./дка по 469815 кв. м (469,815 дка), което прави
2349,08 лв. наемна цена за една стопанска година.
3
По силата на Договор № 19 / 12.05.2021 г. за наем на общински пасища и мери,
вписан в Служба по вписванията гр. Чирпан под дело № 358 от, том II, № в тома 55, вх. per.
№ 2742 и съгл. чл.37и, ал.12 от ЗСПЗЗ и протокол на комисията по чл.37и, ал.6 за
разпределяне на пасища Община Братя Даскалови, като наемодател отдала под наем на
„Фермперспектив" ООД, като наемател пасища и мери публична общинска собственост с
обща площ от 329089 кв. м (триста двадесет и девет хиляди осемдесет и девет квадратни
метра), които представлявали двадесет и пет на брой земеделски имота, подробно описани в
чл.1, ал.1 от Договора.
Уговорено било, че за ползването на земеделските земи наемателят дължи наемна
цена в размер на 5 лв./дка за пасища и 7 лв./дка за ливади или общо 1648,46 лв. годишен
наем за всяка стопанска година. Договорът бил със срок от 5 стопански години и бил в сила
от 01.10.2021 г. Наемната цена за 2021 г. / 2022 г. се заплаща до 10.10.2021 г., а за останалите
години в срок до 10.10 всяка година. В чл.2, ал.З от Договора била възпроизведена
законовата възможност освобождаваща наемателя от плащане на наем за недвижимите
имоти, които изцяло или частично не попадали в специализирания слой към датата на
подписване на договора.
Към Договора бил сключен Анекс № 1 от 03.06.2021 г., вписан в Агенция по
вписванията гр. Чирпан под дело № 418 от 02.07.2021 г., том II, № в тома 116, вх. per. №
3121, по силата на който се прекратявал частично сключеният на 12.05.2021 г. Договор № 19
между Община Братя Даскалови и „Фермперспектив" ООД по отношение на недвижими
имоти, находящи се в землището на с. Съединение и с. Православ, подробно описани в
Раздел I, т.1 до т.18 от Анекса. В резултат на което и според Раздел II от Анекса Раздел I
„Общи условия" чл.1, ал.1 се изменя, като наемодателят отдава под наем на наемателя за
временно и възмездно ползване недвижими имоти публична общинска собственост с обща
площ от 179452 кв. м (сто седемдесет и девет хиляди четиристотин петдесет и два квадратни
метра), срещу ползването на които наемателят бил задължен да плаща сумата от 5 лв./дка
годишен наем. Чл.2, ал.З от Договора бил изменен по следния начин: Имотите описани в
чл.1, ал.1, които изцяло или частично не попадат в актуалния към датата на сключване на
договора специализиран слой за критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схеми и мерки за плащане на площи, за тях наемателят не дължи заплащане
на наемна цена за две стопански години от сключване на договора за площ от 200292 кв. м
(двеста хиляди двеста деветдесет и два квадратни метра).
Във връзка с договора била издадена Фактура № 9537 от 22.10.2021 г. за сумата от
646,47 лв., изцяло заплатена от ищеца.
Тук, прави изявление, че два от имотите предмет на договора, след сключване на
анекса изцяло или частично не попадали в специализирания слой, а именно:
Поземлен имот с идентификатор № 47305.57.227, находящ се в с.Марково, с площ
от 13898 кв. м, посочен под № 4 от Договора и
Поземлен имот с идентификатор № 47305.64.64, находящ се в с.Марково, с площ от
20441 кв. м, посочен под № 8 от Договора.
4
Макар, че същите не попадали в специализирания слой ищецът платил наемна цена
за тях за стопанската 2021 г. / 2022 г. Посоченото в Раздел II от Анекса изменение на чл.2,
ал.3 от Договора не отговаря на действителната фактическа обстановка. В него е записано,
че дружеството няма да заплаща наем за първите две стопански години за земи с площ от
200292 кв./м, а всъщност действително наетите земи, съгл. Раздел II, чл.2, ал. 1 от Анекса
урежда, че предмет на договора били земеделски земи с обща площ от 179452 кв. м. Видно
от съдържанието на анекса се установявало, че наетите площи са единствено пасища, а във
Фактура № 9537 от 22.10.2021 г. бил начислен наем за 1,24200 дка ливади. Не ставало ясно
по какъв начин Общината е изчислила дължимия се наем. Независимо от това ищецът
заплатил всичко, което му е било начислено с фактурата.
В самия договор и анекса към него ответната Община възпроизвела нормата на
чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ, която давала възможност на животновъдите на един облекчен
режим при заплащането на наем за земеделски земи непопадащи в специализирания слой
чл.5, ал.2 от Наредбата. Без значение, че това било законово и договорно уредено ответната
община начислила наем за посочените по-горе две земеделски земи, който бил заплатен от
„Фермперспектив" ООД. В този смисъл за ищеца възниквала правната възможност да търси
платения от него наем поради изначална липса на основание - чл.55, ал.1, предл. първо от
ЗЗД, а именно отнапред било уговорено в договора, че за тази категория земи не следвало да
бъде заплащан наем. От представения договор, анекс и фактура не можело да се установи по
какъв начин Общината е изчислила дължимия се наем за 2021 г / 2022 г.
Счита, че сумата, която следва да бъде възстановена на ищцовото дружество за
заплатен наем по отношение на процесните два имота е в размер на 50 лв. (петдесет лева).
По силата на Договор № 38 / 18.06.2021 г. за наем на общински пасища и мери и на
осн. чл.37и, ал.13 от ЗСПЗЗ и спечелен публичен търг на 14.06.2021 г. Община Братя
Даскалови, като наемодател отдала под наем на „Фермперспектив" ООД, като наемател
поземлен имот с идентификатор № 53624.43.287, находящ се в с. Опълченец, общ. Братя
Даскалови, с площ от 297203 кв. м (двеста деветдесет и седем хиляди двеста и три
квадратни метра). Уговорена била наемна цена в размер на 5 лв./дка за една стопанска
година или общо 1486,05 лв. За стопанската 2021 г. / 2022 г. уговореният наем се заплащал
при подписване на договора. Договорът бил в сила от 01.10.2021 г. със срок една стопанска
година.
По този договор дружеството било заплатило дължимия наем.
За разлика от посочените по-горе два договора, правното основание на което се
основава давал възможност на „Фермперспектив" ООД да наеме земеделска земя не чрез
разпределение, а чрез участие на публичен търг - чл.37и, ал. 13 от ЗСПЗЗ. От тук
произтичали и различията с предходните два договора. В ал.1 на чл.37и от ЗСПЗЗ било
посочено, че пасищата, мерите и ливадите от държавния и общинския поземлен фонд се
отдават под наем или аренда по реда на чл.24а, ал.2 от ЗСПЗЗ, където е уредено
провеждането на търг за отдаване под наем на публични общински земи. Според чл.24а,
5
ал.5, изр. първо от ЗСПЗЗ Отдаването на земите от общинския поземлен фонд, с изключение
на пасищата, мерите и ливадите по ал.6, т.4, под наем или аренда се извършва чрез търг или
конкурс при условия и по ред, определени от общинския съвет. Според ал.9 на цитираната
правна норма При сключване на договори за наем или аренда по реда на ал.1 или 5 за имоти,
които изцяло или частично не попадат в актуалния към датата на подписване на договора
специализиран слой по чл.5, ал.2 от Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за
допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ,
не се дължи заплащане на наемна цена, съответно арендно плащане за една стопанска
година от сключването на договора. Тази разпоредба е аналогична с предвиденото в чл.37и,
ал.15 от ЗСПЗЗ, като и в двата случая законодателят е уредил вакантен период за
наемателите, ползватели на земеделски земи, които не попадат в специализирания слой по
смисъла на чл.5, ал.2 от Наредбата.
Прави изявление, че поземленият имот, предмет на договора, изцяло или частично
не попада в специализирания слой по чл.5. ал.2 от Наредбата, към датата на влизане в сила
на договора.
Както в останалите случай, така и тук, дружеството заплатило наема, който в
случая бил 1486,05 лв. Нещо повече в чл.22.1, т.6 от Договора била уговорена клауза, при
която договорът може да бъде едностранно прекратен при незаплащане на наемната цена.
Описаната фактическа обстановка пораждала правния интерес на дружеството на
осн. чл.26, ал.1, предл. 1 от ЗЗД да търси обявяване на чл.2, ал.1 и ал.2 от Договора за
нищожна поради противоречието й със закона чл.24а, ал.9 от ЗСПЗЗ. Въздигнатото в чл.26,
ал.1 от ЗЗД противоречие на закона, като основание за нищожност на сделките, означава
противоречие с норма от публичен ред на нормативен акт, каквато е чл.24а, ал.9 от ЗСПЗЗ.
Съдебната практика била категорична, че основанията за нищожност по чл.26 от ЗЗД се
преценяват към сключването на договора. Съгласно чл.9 от ЗЗД, страните могат свободно да
определят съдържанието на договора, доколкото това съдържание не противоречи на
повелителни норми на закона и на добрите нрави. В настоящия случай посочената
разпоредба категорично противоречи на закона, който гарантира на ползвателите на земи
общинска собственост, че същите не следва да заплащат наем за срок от една години ако
земите не попадат в специализирания слой, каквато е и настоящата ситуация. Тази
разпоредба има своя логичен произход, а той е че при наемането на земя, която не попада в
специализирания слой към подписване на договора, наемателят не може да кандидатства за
получаването на субсидии. Вакантния период от една стопански години се предоставя на
ползвателите, за да може те да предприемат всички необходими действия за облагородяване
на земята. Въвеждайки този гратисен период законодателят полага грижа за животновъдите,
които са по-уязвимата страна по тези договори за наем. С тези договори Община Братя
Даскалови пренебрегнала духа на закона, като с това си действие освен, че противоречи на
закона ответната Община нарушила и добрите нрави, погазвайки законодателно уредените
облекчения за животновъдите - наематели.
Прави уточнение, че в чл.24а, ал.9 от ЗСПЗЗ законодателят не държи сметка какъв е
6
срокът на договора, а за да бъде освободен наемателя от плащане на наем трябва да е налице
едно единствено условие и то е общинските земи да не попадат изцяло или частично в
специализирания слой, актуален към датата на подписване на договора. Обстоятелството, че
договорът е сключен за една стопанка година не е решаващ елемент. Самият законодател в
чл.37и, ал.13 от ЗСПЗЗ предвидил, че тези договори са със срок една стопанска година.
Резонно било заключението, че и в този случай „Фермперспектив" ООД без
основание заплатило наемната цена по договора. Във връзка с горното счита, че на осн.
чл.55, ал.1, предл. първо от ЗЗД за ищцовото дружество възникнал правен интерес да търси
дадената от него сума за наем по договора. Аргументите тук се припокривали с казаното в
първия пункт, което водело до извода, че още при сключването на договора не е имало
основание за заплащане на 1486,05 лв., следователно тази сума била дадена без основание.
В условията на евентуалност, в случай, че съдът не приеме горните аргументи,
счита, че ответникът дължи възстановяване на наемите по процесните договори на осн.
чл.59 от ЗЗД.
Тази претенция произтичала от обстоятелството, че първите два договора (посочени
в пункт I и II) са сключени по реда на чл.37и, ал.6 и ал.12 от ЗСПЗЗ, следователно към тях
била приложима разпоредбата на чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ, даваща възможност на
животновъдите наели общински земеделски земи, които изцяло или частично не попадали в
актуалния към датата на сключване на договора специализиран слой да не заплащат наем за
съответните земи за две стопански години от датата на сключване на договора.
Изброените поземлените имоти, посочени в пункт I и II, предмет на Договор № 33 /
13.05.2019 г. и Договор № 38 / 18.06.2021 г., категорично не попадали в специализирания
слой съгл. чл.5, ал.2 от Наредбата, поради което за дружеството - ищец било налице
условието на чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ. Въпреки това „Фермперспектив" ООД заплатило наем
за две стопански години по Договор № 33 / 13.05.2019 г. и за една стопанска година по
Договор № 38 / 18.06.2021 г. Съгласно т.2 от Тълкувателно решение № 27 от 30.10.1954г.,
постановено по гр. дело № 3 от 1954 г. правото на иск по чл.59 от ЗЗД възниква, когато
обеднелият не разполага с друг иск, с който да се защити.
Що се отнася до Договор № 38 / 18.06.2021 г., чийто предмет - поземлен имот с
идентификатор № 53624.43.287, находящ се в с. Опълченец, също изцяло или частично не
попадал в актуалния към датата на сключване на договора специализиран слой съгл. чл.5,
ал.2 от Наредбата и отчитайки, че договорът е сключен на осн. чл.37и, ал.13 от ЗСПЗЗ, то за
него била приложима нормата на чл.24а, ал.2 и сл. от ЗСПЗЗ. Както беше посочено в чл.24а,
ал.9 от ЗСПЗЗ на цитираната норма е предвидено облекчение за наемателите ползващи
общинска земя, която не попада в специализирания слой по чл.5, ал.2 от Наредбата,
актуален към датата на подписване на договора. Прочита на чл.24а, ал.9 от ЗСПЗЗ води до
извода, че единственият критерий който трябва да е налице, за да се приложи нормата е
несъответствието със специализирания слой на земите, предмет на договорите. По този
договор доверителят ми изцяло е заплатил наемната цена от 1486,05 лв. за стопанската 2021
г. / 2022 г., която също считам за недължима.
7
Твърди се в исковата молба, че горните аргументи подкрепяли изложеното, че
дружеството неоснователно заплатило наем за земеделски земи, които изцяло или частично
не попадат в специализирания слой по чл.5, ал.2 от Наредбата.
Моли съда да постанови решение, с което:
Да признае за установено в отношенията между страните ОБЩИНА БРАТЯ
ДАСКАЛОВИ, ЕИК *********, с адрес: с. братя Даскалови, общ. Братя Даскалови, обл.
Стара Загора, ул. „Септемврийци" № 55, представлявана от И. Стоянов Танев - Кмет и
„ФЕРМПЕРСПЕКТИВ" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с.
Малко Дряново, п. к. 6227, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора, представлявано от
Черньо Господинов Дохчев -Управител, че са нищожни клаузите на:
чл.2, ал.2 от Договор № 33 / 13.05.2019 г. за заплащане на годишен наем за
стопанската 2019 г. / 2020 г., както и за следващата стопанска година 2020 г. / 2021 г.,
дължим до 10.10.2020 г., съответно до 10.10.2021 г. на основание чл.26, ал.1, предл. първо
(поради противоречие със закона) от ЗЗД, във вр. чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ;
чл.2, ал.1 и ал.2 от Договор № 38 / 18.06.2021 г. за заплащане на наем в размер на 5
лв./дка, който наем за стопанската 2021 г. / 2022 г е 1486,05 лв. (хиляда четиристотин
осемдесет и шест лева и пет стотинки), платим при подписване на договора на основание
чл.26, ал.1, предл. първо (поради противоречие със закона) от ЗЗД, във вр. чл.24а, ал.9 от
ЗСПЗЗ.
Моли, на осн. чл.55, ал.1, предл.1 от ЗЗД, да ОСЪДИ ОБЩИНА БРАТЯ
ДАСКАЛОВИ, БИК *********, с адрес: с. братя Даскалови, общ. Братя Даскалови, обл.
Стара Загора, ул. „Септемврийци" № 55, представлявана от И. Стоянов Танев - Кмет да
заплати на „ФЕРМПЕРСПЕКТИВ" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: с. Малко Дряново, п. к. 6227, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора,
представлявано от Черньо Господинов Дохчев - Управител сумата в общ размер на 6234,21
лв. (шест хиляди двеста тридесет и четири лева и двадесет и една стотинки),
представляваща поотделно сумите:
4698,16 лв. (четири хиляди шестстотин деветдесет и осем лева и шесдтнадесет
стотинки) - наем за две стопански години за седем имота (ПИ идентификатор №
70531.143.202; ПИ с идентификатор № 70531.74.208; ПИ идентификатор № 70531.74.160;
ПИ с идентификатор № 70531.43.66; ПИ с идентификатор № 70531.188.264; ПИ с
идентификатор № 70531.144.339 и ПИ с идентификатор № 70531.143.203) по Договор № 33 /
13.05.2019 г.;
50 лв. (петдесет лева) - наем за една стопанска година за два имота (ПИ с
идентификатор № 47305.57.227 и ПИ с идентификатор № 47305.64.64) по Договор № 19 /
12.05.2021 г. и Анекс № 1 към него и
1486,05 лв. (хиляда четиристотин осемдесет и шест лева и пет стотинки) - наем за
една стопанска година по Договор № 38 /18.06.2021 г.,
ВЕДНО със законната лихва върху претендираните суми от датата на завеждане на
8
иска до окончателното им изплащане.
в условията на ЕВЕНТУАЛНОСТ Моли, на осн. чл.59, ал.1 от ЗЗД , да осъди
ОБЩИНА БРАТЯ ДАСКАЛОВИ, ЕИК *********, с адрес: с. Братя Даскалови, общ. Братя
Даскалови, обл. Стара Загора, ул. „Септемврийци" № 55, представлявана от И. Стоянов
Танев - Кмет, да заплати на „ФЕРМПЕРСПЕКТИВ" ООД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: с. Малко Дряново, п. к. 6227, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора,
представлявано от Чернъо Господинов Дохчев - Управител сумата в общ размер на 6234,21
лв. (шест хиляди двеста тридесет и четири лева и двадесет и една стотинки) представляваща
поотделно сумите:
4698,16 лв. (четири хиляди шестстотин деветдесет и осем лева и шесдтнадесет
стотинки) - наем за две стопански години за седем имота (ПИ идентификатор №
70531.143.202; ПИ с идентификатор №> 70531.74.208; ПИ идентификатор № 70531.74.160;
ПИ с идентификатор № 70531.43.66; ПИ с идентификатор № 70531.188.264; ПИ с
идентификатор № 70531.144.339 и ПИ с идентификатор № 70531.143.203) по Договор № 33 /
13.05.2019 г.; 50 лв. (петдесет лева) - наем за една стопанска година за два имота (ПИ с
идентификатор № 47305.57.227 и ПИ е идентификатор № 47305.64.64) по Договор № 19 /
12.05.2021 г. и Анекс № 1 към него и 1486,05 лв. (хиляда четиристотин осемдесет и шест
лева и пет стотинки) - наем за една стопанска година по Договор № 38 / 18.06.2021 г.,
ВЕДНО със законната лихва върху претендираните суми от датата на завеждане на
иска до окончателното им изплащане.
Претендира за всички направени по делото разноски.
В срока по чл. 131 от ГПК е постъпил отговор от ответника в който взема
становище, че подадената искова молба е допустима съгласно разпоредбите на ГПК.
Оспорва исковата претенция по обективно съединените искове като неоснователна и моли
да бъде оставена без уважение, като на Община Бр.Даскалови бъдат присъдени направените
по делото разноски. Излага подробни съображения. Претендира за направените по делото
разноски и представя списък с разноски.
От събраните по делото писмени доказателства, преценени по отделно и в тяхната
съвкупност, както и от заключенията на вещите лица, съдът приема за установена следната
фактическа обстановка:
Видно от представения по делото Договор № 33 / 13.05.2019 г. за наем на общински
пасища и мери, вписан в Служба по вписванията гр. Чирпан под дело № 743 от 11.06.2019
г., том III, № в тома 142, вх. per. № 1922 и съгл. чл.37и, във вр. с чл.24а, ал.2 от ЗСПЗЗ и
протокол на комисията по чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ за разпределяне на мери, пасища и ливади,
се установява, че Община Братя Даскалови, като наемодател отдала под наем на
„Фермперспектив" ООД, като наемател пасища и мери публична общинска собственост с
обща площ от 473 63 0 кв. м (четиристотин седемдесет и три хиляди шестстотин и тридесет
квадратни метра), които представлявали осем на брой земеделски имота, подробно описани
в чл.1, ал.1 от Договора. За описаните земеделски имоти наемателят се съгласил да заплаща
9
наемна цена от 5 лв. (пет лева) на декар за година. Уговорено било, че наемът за стопанската
2019 г. / 2020 г. се заплаща в срок до 10.10.2019 г., а за останалите години в срок до 10.10
всяка година. Договорът бил в сила от 01.10.2019 г. и бил за срок от 5 (пет) стопански
години.
Във връзка с договора е издадена фактура № 7752 / 10.10.2019 г. за сумата от 2368,15
лв. с основание „наем общинска земеделска земя - пасище, мера по Договор № 33/13.05.2019
г. в землището на с. Съединение за стопанската 2019 г. /2020г., като от представените по
делото писмени доказателства и от Заключението на вещото лице М. К. безспорно се
установява, че по този договор ищецът заплатил наем както по посочената Фактура, така и
наем за стопанската 2020 г. / 2021 г.
Земеделските земи предмет на описания договор били предоставени под наем на
„Фермперспектив" ООД, чрез разпределение - чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ „Кметът на общината
назначава комисия, която определя необходимата за всеки кандидат площ по реда на ал.4 и
разпределя имотите за всяко землище.“ При разпределението предимство имат кандидати,
които до датата на разпределението са ползвали съответните имоти по договори с изтекъл
срок. Останалите неразпределени имоти се разпределяли по възходящ ред, като се започвало
от лицата, които притежават най-малко животински единици. Комисията съставяла
протокол за окончателното разпределение на имотите при наличие на необходимите площи
в срок до 1 май. Според чл.37и, ал.12 от ЗСПЗЗ Въз основа на протоколите на комисиите по
ал. 6 и 10 кметът на общината, съответно директорът на областната дирекция „Земеделие",
сключвал договори за наем или аренда по цена, опредЕ. по пазарен механизъм.
Минималният срок на договорите бил 5 стопански години. Договорите съдържали данните
по ал.1, 4, 6 и 7 и се регистрирали в общинската служба по земеделие.
Съгласно чл.37и, ал,15 от ЗСПЗЗ „При сключване на договори за наем или аренда на
пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд, които изцяло или
частично не попадат в актуалния към датата на подписване на договора специализиран слой
по чл.5, ал.2 от Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за допустимост на
земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, не се дължи
заплащане на наемна цена, съответно арендно плащане за две стопански години от
сключването на договора“.
Видно от изготвената Експертиза от инж. Агроном И. М. се установява, чието
заключение съдът възприема като обективно и компетентно, че всички земеделски земи -
пасища и мери публична общинска собственост предмет на Договор № 33 / 13.05.2019 г.
изцяло или частично не попадат в актуалния към датата на подписване на договора
специализиран слой по чл.5. ал.2 от Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за
допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ,
а именно.
Посочената по-горе норма на чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ създавала облекчение за
животновъдите, наели пасища, мери и ливади, които към датата на сключване на договора за
наем не попадали в специализирания слой по чл.5, ал.2 от Наредбата. Не само, че това
10
облекчение не е предвидено, като възможност в договора, но е налице изрична уговорка, че
наемната цена за първата стопанска година е дължима до 10.10.2019 г. В този смисъл е
налице нарушение на публичноправните норми, а именно установяване на договорни
уговорки в противоречие на закона (чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ). Ето защо съдът приема, че
разпоредбите, които задължават наемателя да плаща наем за всяка стопанска година, без да
държат сметка за това дали земята попада изцяло или частично извън специализирания слой
проторечат на Закона , което е порок по смисъла на чл.26, ал.1, предл. първо (поради
противоречие на закона) от ЗЗД. Порокът на чл.2, ал.2 от Договора се състои в това, че
ответната Община е задължила дружеството да заплаща наемна цена за първите две
стопански години, като не се съобразила с разпоредбата на чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ
регламентираща параметрите въз основа на които животновъдите следва да бъдат
освобождавани от плащане на наемна цена, която представлявала публичноправна норма.
Във връзка с горното съдът счита, че са налице предпоставките за уважаване и на
иска с правно основание чл.55, ал.1, предл. първо от ЗЗД. Това е така, защото нищожността
е абсолютна и не подлежи на саниране. Тя е изначална, тъй като се касае за противоречие на
закона изначално, още при сключването на договора. В този смисъл още при сключването на
договора е нямало основание за заплащане на наема, следователно той е бил даден без
основание. Така по отношение на Договор № 33 / 13.05.2019 г. дружеството ищец
неоснователно е заплатило за две години наем в претендирания в ИМ общ размер на 4698,16
лв. (четири хиляди шестстотин деветдесет и осем лева и шестнадесет стотинки) - сумата за
две стопански години била формирана както следва: 5 лв./дка по 469815 кв. м (469,815 дка),
което прави 2349,08 лв. наемна цена за една стопанска година. Заплащането на наема се
доказва от представените по делото писмени доказателства и заключението на ССЕ, а и по
същество не се оспорва от страните.
Видно от представения по делото Договор № 38 / 18.06.2021 г. за наем на общински
пасища и мери и на осн. чл.37и, ал.13 от ЗСПЗЗ и спечелен публичен търг на 14.06.2021 г. ,
се установява, че Община Братя Даскалови, като наемодател отдала под наем на
„Фермперспектив" ООД, като наемател поземлен имот с идентификатор № 53624.43.287,
находящ се в с. Опълченец, общ. Братя Даскалови, с площ от 297203 кв. м (двеста деветдесет
и седем хиляди двеста и три квадратни метра). Уговорена била наемна цена в размер на 5
лв./дка за една стопанска година или общо 1486,05 лв. За стопанската 2021 г. / 2022 г.
уговореният наем се заплащал при подписване на договора. Договорът бил в сила от
01.10.2021 г. със срок една стопанска година.
По този договор дружеството е заплатило дължимия наем, който в случая бил
1486,05 лв. Горното се установява, както от представените по делото писмени
доказателства, така също и от Заключението на вещото лице М. К.. Между страните не се
спори, че наема и по трите договора е платен от ищцовото дружество.
Правното основание на което се основават страните в този договор е ищцовото
дружество да наеме земеделска земя не чрез разпределение, а чрез участие на публичен търг
- чл.37и, ал. 13 от ЗСПЗЗ.
11
В ал.1 на чл.37и от ЗСПЗЗ е посочено, че пасищата, мерите и ливадите от
държавния и общинския поземлен фонд се отдават под наем или аренда по реда на чл.24а,
ал.2 от ЗСПЗЗ, където е уредено провеждането на търг за отдаване под наем на публични
общински земи. Според чл.24а, ал.5, изр. първо от ЗСПЗЗ Отдаването на земите от
общинския поземлен фонд, с изключение на пасищата, мерите и ливадите по ал.6, т.4, под
наем или аренда се извършва чрез търг или конкурс при условия и по ред, определени от
общинския съвет. Според ал.9 на цитираната правна норма при сключване на договори за
наем или аренда по реда на ал.1 или 5 за имоти, които изцяло или частично не попадат в
актуалния към датата на подписване на договора специализиран слой по чл.5, ал.2 от
Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, не се дължи заплащане на наемна цена,
съответно арендно плащане за една стопанска година от сключването на договора. Тази
разпоредба е аналогична с предвиденото в чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ, като и в двата случая
законодателят е уредил вакантен период за наемателите, ползватели на земеделски земи,
които не попадат в специализирания слой по смисъла на чл.5, ал.2 от Наредбата.
Видно от изготвената Експертиза от инж. Агроном И. М. се установява, чието
заключение съдът възприема като обективно и компетентно, че всички / в случая е един
земеделски имот / земеделски земи - пасища и мери публична общинска собственост
предмет на Договор № 38 / 18.06.2021 г. частично не попада в актуалния към датата на
подписване на договора специализиран слой по чл.5. ал.2 от Наредба № 2 от 17 февруари
2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и
мерки за плащане на площ, а именно.
В случая съдът счита, че на основание чл.26, ал.1, предл. 1 от ЗЗД следва да
прогласи нищожността на чл.2, ал.1 и ал.2 от Договора поради противоречието й със закона-
чл.24а, ал.9 от ЗСПЗЗ. Въздигнатото в чл.26, ал.1 от ЗЗД противоречие на закона, като
основание за нищожност на сделките, означава противоречие с норма от публичен ред на
нормативен акт, каквато е чл.24а, ал.9 от ЗСПЗЗ. Съдебната практика е категорична, че
основанията за нищожност по чл.26 от ЗЗД се преценяват към сключването на договора.
Съгласно чл.9 от ЗЗД, страните могат свободно да определят съдържанието на договора,
доколкото това съдържание не противоречи на повелителни норми на закона и на добрите
нрави. В настоящия случай посочената разпоредба категорично противоречи на закона,
който гарантира на ползвателите на земи общинска собственост, че същите не следва да
заплащат наем за срок от една години ако земите не попадат в специализирания слой,
каквато е и настоящата ситуация. Тази разпоредба има своя логичен произход, а той е че при
наемането на земя, която не попада в специализирания слой към подписване на договора,
наемателят не може да кандидатства за получаването на субсидии. Вакантния период от
една стопанска година се предоставя на ползвателите, за да може те да предприемат всички
необходими действия за облагородяване на земята. Въвеждайки този гратисен период
законодателят полага грижа за животновъдите, които са по-уязвимата страна по тези
договори за наем. Следва изрично да бъде посочено, че чл.24а, ал.9 от ЗСПЗЗ
12
законодателят не държи сметка какъв е срокът на договора, а за да бъде освободен наемателя
от плащане на наем трябва да е налице едно единствено условие и то е общинските земи да
не попадат изцяло или частично в специализирания слой, актуален към датата на
подписване на договора. Обстоятелството, че договорът е сключен за една стопанка година
не е решаващ елемент. Самият законодател в чл.37и, ал.13 от ЗСПЗЗ предвидил, че тези
договори са със срок една стопанска година.
Във връзка с горното съдът счита, че са налице предпоставките за уважаване и на
иска с правно основание чл.55, ал.1, предл. първо от ЗЗД. Това е така, защото нищожността
е абсолютна и не подлежи на саниране. Тя е изначална, тъй като се касае за противоречие на
закона изначално, още при сключването на договора. В този смисъл още при сключването на
договора е нямало основание за заплащане на наема, следователно той е бил даден без
основание. Така по отношение на Договор № 38 / 18.06.2021 г. дружеството ищец
неоснователно е заплатило наем в на 1 486,05 лв. Заплащането на наема се доказва от
представените по делото писмени доказателства и заключението на ССЕ, а и по същество не
се оспорва от страните. Напротив в отговора ответната страна е взела становище, че и по
трите договора е заплатена твърдяната от ищцовото дружество наемна цена.
Видно от представения по делото Договор № 19 / 12.05.2021 г. за наем на общински
пасища и мери, вписан в Служба по вписванията гр. Чирпан под дело № 358 от, том II, № в
тома 55, вх. per. № 2742 и съгл. чл.37и, ал.12 от ЗСПЗЗ и протокол на комисията по чл.37и,
ал.6 за разпределяне на пасища, се установява, че Община Братя Даскалови, като наемодател
отдала под наем на „Фермперспектив" ООД, като наемател пасища и мери публична
общинска собственост с обща площ от 329089 кв. м (триста двадесет и девет хиляди
осемдесет и девет квадратни метра), които представлявали двадесет и пет на брой
земеделски имота, подробно описани в чл.1, ал.1 от Договора. Уговорено било, че за
ползването на земеделските земи наемателят дължи наемна цена в размер на 5 лв./дка за
пасища и 7 лв./дка за ливади или общо 1648,46 лв. годишен наем за всяка стопанска година.
Договорът бил със срок от 5 стопански години и бил в сила от 01.10.2021 г. Наемната цена
за 2021 г. / 2022 г. се заплаща до 10.10.2021 г., а за останалите години в срок до 10.10 всяка
година. В чл.2, ал.З от Договора била възпроизведена законовата възможност
освобождаваща наемателя от плащане на наем за недвижимите имоти, които изцяло или
частично не попадали в специализирания слой към датата на подписване на договора.
Към Договора бил сключен Анекс № 1 от 03.06.2021 г., вписан в Агенция по
вписванията гр. Чирпан под дело № 418 от 02.07.2021 г., том II, № в тома 116, вх. per. №
3121, по силата на който се прекратявал частично сключеният на 12.05.2021 г. Договор № 19
между Община Братя Даскалови и „Фермперспектив" ООД по отношение на недвижими
имоти, находящи се в землището на с. Съединение и с. Православ, подробно описани в
Раздел I, т.1 до т.18 от Анекса. В резултат на което и според Раздел II от Анекса Раздел I
„Общи условия" чл.1, ал.1 се изменя, като наемодателят отдава под наем на наемателя за
временно и възмездно ползване недвижими имоти публична общинска собственост с обща
площ от 179452 кв. м (сто седемдесет и девет хиляди четиристотин петдесет и два квадратни
13
метра), срещу ползването на които наемателят бил задължен да плаща сумата от 5 лв./дка
годишен наем. Чл.2, ал.З от Договора бил изменен по следния начин: Имотите описани в
чл.1, ал.1, които изцяло или частично не попадат в актуалния към датата на сключване на
договора специализиран слой за критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схеми и мерки за плащане на площи, за тях наемателят не дължи заплащане
на наемна цена за две стопански години от сключване на договора за площ от 200292 кв. м
(двеста хиляди двеста деветдесет и два квадратни метра).
Във връзка с договора е издадена Фактура № 9537 от 22.10.2021 г. за сумата от
646,47 лв., изцяло заплатена от ищеца/ виж мотиви по- горе относно заплащане на наемна
цена и по трите договора/.
Видно от изготвената Експертиза от инж. Агроном И. М. се установява, чието
заключение съдът възприема като обективно и компетентно, че Поземлен имот с
идентификатор № 47305.57.227, находящ се в с.Марково, с площ от 13898 кв. м, посочен под
№ 4 от Договора и Поземлен имот с идентификатор № 47305.64.64, находящ се в с.Марково,
с площ от 20441 кв. м, посочен под № 8 от Договор № 19 / 12.05.2021 г. частично не попадат
в актуалния към датата на подписване на договора специализиран слой по чл.5. ал.2 от
Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, а именно. Следва да се има предвид, че
посочените два земеделски имота са предмет на договора № 19 / 12.05.2021 г. , след
сключване на анекса, тъй като не попадат в подробно описани в Раздел I, т.1 до т.18 от
Анекса имоти.
Макар, че същите не попадали в специализирания слой ищецът платил наемна цена
за тях за стопанската 2021 г. / 2022 г. Посоченото в Раздел II от Анекса изменение на чл.2,
ал.3 от Договора не отговаря на действителната фактическа обстановка. В него е записано,
че дружеството няма да заплаща наем за първите две стопански години за земи с площ от
200292 кв./м, а всъщност действително наетите земи, съгл. Раздел II, чл.2, ал. 1 от Анекса
урежда, че предмет на договора били земеделски земи с обща площ от 179452 кв. м. Видно
от съдържанието на анекса се установявало, че наетите площи са единствено пасища, а във
Фактура № 9537 от 22.10.2021 г. бил начислен наем за 1,24200 дка ливади. Не става ясно по
какъв начин Общината е изчислила дължимия се наем.
В самия договор и анекса към него ответната Община възпроизвела нормата на
чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ, която давала възможност на животновъдите на един облекчен
режим при заплащането на наем за земеделски земи непопадащи в специализирания слой
чл.5, ал.2 от Наредбата. Без значение, че това било законово и договорно уредено ответната
община начислила наем за посочените по-горе две земеделски земи, който бил заплатен от
„Фермперспектив" ООД. В този смисъл за ищеца възниквала правната възможност да търси
платения от него наем поради изначална липса на основание - чл.55, ал.1, предл. първо от
ЗЗД, а именно отнапред е било уговорено в договора, че за тази категория земи не следвало
да бъде заплащан наем. От представения договор, анекс и фактура не можело да се установи
по какъв начин Общината е изчислила дължимия се наем за 2021 г / 2022 г.
14
Водим от горното съдът счита, че сумата, която следва да бъде възстановена на
ищцовото дружество за заплатен наем по отношение на процесните два имота е в размер на
50 лв. (петдесет лева).
По отговорността за разноски:
С оглед изхода на спора на основание чл. 78, ал. 1 ГПК в полза на ищеца следва да
бъдат присъдени претендираните и направени от него разноски.
Така мотивиран и на основание чл. 235, ал. 1 ГПК, съд,
РЕШИ:
ПРИЗНАВА за установено в отношенията в отношенията между страните
ОБЩИНА БРАТЯ ДАСКАЛОВИ, ЕИК *********, с адрес: с. братя Даскалови, общ. Братя
Даскалови, обл. Стара Загора, ул. „Септемврийци" № 55, представлявана от И. Стоянов
Танев - Кмет и „ФЕРМПЕРСПЕКТИВ" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: с. Малко Дряново, п. к. 6227, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора,
представлявано от Черньо Господинов Дохчев -Управител, че са нищожни клаузите на:
чл.2, ал.2 от Договор № 33 / 13.05.2019 г. за заплащане на годишен наем за
стопанската 2019 г. / 2020 г., както и за следващата стопанска година 2020 г. / 2021 г.,
дължим до 10.10.2020 г., съответно до 10.10.2021 г. на основание чл.26, ал.1, предл. първо
(поради противоречие със закона) от ЗЗД, във вр. чл.37и, ал.15 от ЗСПЗЗ;
чл.2, ал.1 и ал.2 от Договор № 38 / 18.06.2021 г. за заплащане на наем в размер на 5
лв./дка, който наем за стопанската 2021 г. / 2022 г е 1486,05 лв. (хиляда четиристотин
осемдесет и шест лева и пет стотинки), платим при подписване на договора на основание
чл.26, ал.1, предл. първо (поради противоречие със закона) от ЗЗД, във вр. чл.24а, ал.9 от
ЗСПЗЗ.
ОСЪЖДА ОБЩИНА БРАТЯ ДАСКАЛОВИ, БИК *********, с адрес: с. братя
Даскалови, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора, ул. „Септемврийци" № 55,
представлявана от И. Стоянов Танев - Кмет да заплати на „ФЕРМПЕРСПЕКТИВ" ООД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Малко Дряново, п. к. 6227, общ.
Братя Даскалови, обл. Стара Загора, представлявано от Черньо Господинов Дохчев -
Управител сумата в общ размер на 6234,21 лв. (шест хиляди двеста тридесет и четири лева и
двадесет и една стотинки), представляваща поотделно сумите:
4698,16 лв. (четири хиляди шестстотин деветдесет и осем лева и шесдтнадесет
стотинки) - наем за две стопански години за седем имота (ПИ идентификатор №
70531.143.202; ПИ с идентификатор № 70531.74.208; ПИ идентификатор № 70531.74.160;
ПИ с идентификатор № 70531.43.66; ПИ с идентификатор № 70531.188.264; ПИ с
идентификатор № 70531.144.339 и ПИ с идентификатор № 70531.143.203) по Договор № 33 /
13.05.2019 г.;
50 лв. (петдесет лева) - наем за една стопанска година за два имота (ПИ с
идентификатор № 47305.57.227 и ПИ с идентификатор № 47305.64.64) по Договор № 19 /
15
12.05.2021 г. и Анекс № 1 към него и
1486,05 лв. (хиляда четиристотин осемдесет и шест лева и пет стотинки) - наем за
една стопанска година по Договор № 38 /18.06.2021 г.,
ВЕДНО със законната лихва върху претендираните суми от датата на завеждане на
иска до окончателното им изплащане.
ОСЪЖДА ОБЩИНА БРАТЯ ДАСКАЛОВИ. ЕИК *********. с адрес: с. Братя
Даскалови, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора, ул. ..Септемврийци" № 55,
представлявана от И. Стоянов Танев - Кмет, да заплати на „ФЕРМПЕРСПЕКТИВ" ООД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Малко Дряново, п. к. 6227, общ.
Братя Даскалови, обл. Стара Загора, представлявано от Черньо Господинов Дохчев –
Управител направените по делото разноски в размер на 1 665,38 / хиляда шестстотин
шестдесет и пет лева / лв.
Решението може да бъде обжалвано с въззивна жалба пред Окръжен съд в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
16