Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 961 28.07.2020 година гр.Бургас
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на осми юли две
хиляди и двадесета година, в публично заседание в следния състав:
Председател: Атанаска
Атанасова
при секретаря Галина Драганова, като разгледа
докладваното от съдията Атанасова административно дело № 913 по описа за 2020
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закона за
движението по пътищата (ЗДвП), вр. чл.145 и сл. от АПК, и е образувано по повод
жалбата на Д.К.И. с ЕГН **********, с адрес: ***, против Заповед № 20-0769-000766
от 23.04.2020 г., издадена от Росица Тодорова Паязова, началник на група в
сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР- Бургас, за налагане на принудителна
административна мярка- изземване на свидетелство за управление на водач на МПС,
поради отнемане на всички контролни точки и неизпълнение на задължението по чл.
157, ал.4 от ЗДвП.
В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на
обжалваната заповед, поради съществено нарушение на административнопроизводствени
правила, нарушение на материалния закон и несъответствие с целта на закона. По
същество се иска отмяна на заповедта.
В съдебното заседание процесуалният представител на
жалбоподателя поддържа жалбата. Не сочи нови доказателства. Моли за отмяна на
заповедта. Претендира разноски.
Ответникът- началник на група в сектор „Пътна полиция“
към ОДМВР- Бургас не изпраща представител в съдебното заседание, редовно
уведомен. Представя преписката по издаване на оспорения акт, като в съпроводителното
писмо заявява становище за неоснователност на жалбата.
Жалбата е депозирана от надлежна страна в
законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по
същество, съдът намира за установено следното:
С оспорената Заповед № 20-0769-000766 от 23.04.2020 г.
е отнето на основание чл.171, т.4 от ЗДвП свидетелството за управление на МПС
на жалбоподателя Д.К.И., поради отнемане на всички контролни точки. В заповедта
се сочи, че контролните точки са отнети с влезли в сила наказателни постановления,
както следва: 1) с НП № 5050 от 10.10.2001 г.- 3 контролни точки; 2) с НП № 1901
от 31.03.2003 г.- 6 контролни точки; 3) с НП № 1056 от 23.02.2004 г.- 9
контролни точки; 4) с НП № 3021 от 16.06.2004 г.- 10 контролни точки; 5) с НП №
7495 от 08.10.2004 г.- 16 контролни точки.
От приложената в преписката справка- картон на водача
се установява, че жалбоподателят Д.К.И. е придобил правоспособност да управлява
МПС, считано от 21.04.2000 г., когато е издадено свидетелство за управление на
МПС № *********. Към 01.01.2000 г. същият има 39 контролни точки. В справката
са отразени влезли в сила НП № 5050 от 10.10.2001 г., НП № 3230/16.07.2002 г.,
НП № 1901 от 31.03.2003 г., НП № 1056 от 23.02.2004 г., НП № 3021 от 16.06.2004
г. и НП № 7495 от 08.10.2004 г., с които са отнети на И. контролни точки. На
08.10.2006 г. е отбелязано възстановяване на 39 контролни точки и последващо
отнемане на такива с четири наказателни постановления за периода от 21.02.2007
г. до 04.09.2008 г. На 12.05.2010 г. е отразено издаване на ново СУМПС №
*********, валидно до 2020 г., с оставащи 39 точки. С НП № 961/2011 г. са
отнети 5 точки, възстановени на 28.06.2013 г., след което не са отнемани
контролни точки.
По делото са приложени наказателни постановления,
издадени срещу жалбоподателя, както следва: 1) НП № 5050 от 10.10.2001 г.,
издадено от началника на сектор „КАТ“ при РДВР- Сливен, с което са отнети 3
контролни точки; 2) НП № 1901 от 31.03.2003 г., издадено от началника на сектор
„КАТ“- Велико Търново, с което са отнети 6 контролни точки; 3) НП № 1056 от
23.02.2004 г., издадено от началника на сектор „КАТ“- Велико Търново, с което
са отнети 9 контролни точки; 4) НП № 3021 от 16.06.2004 г., издадено от
началник на група в сектор „Пътна полиция“- Хасково, с което са отнети 10
контролни точки; 5) НП № 7495 от 08.10.2004 г., издадено от началника на сектор
„Пътна полиция“- Велико Търново, с което са отнети 16 контролни точки.
Наказателните постановления са връчени на нарушителя и съдържат отбелязване за
влизането им в сила.
При тези фактически данни съдът намира от правна
страна следното:
Оспорената заповед е издадена от компетентен орган- началник
на група в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР- Бургас, овластен със заповед № 251з-269
от 18.01.2017 г. на директора на ОДМВР- Бургас (на л. 17 от делото), в обема на
правомощията му. Издадена е в предвидената от закона форма и съдържа
изискуемите реквизити по чл. 59, ал.2 от АПК, в т.ч. фактически и правни
основания за издаването и́, изложени в съобразителната и́ част и в
приложената справка.
Изземването на свидетелството за управление на МПС е
принудителна административна мярка с преустановителен характер и се налага с
цел да бъде преустановено управлението на моторно превозно средство от водач
без правоспособност. Предпоставка за изземване на свидетелството по реда на чл.
171, т.4 от ЗДвП е неизпълнението от страна на водача на задължението му по чл.
157, ал. 4 от същия закон да върне свидетелството в съответната служба на
Министерството на вътрешните работи, след отнемане на всички контролни точки.
В приложимите нормативни актове- Наредба
№І-139/16.09.2002 г. (отм.) и Наредба №Із-1959 от 27.12.2007 г. е предвиден максимален
брой от 39 контролни точки и ред за тяхното отнемане- с влязло в сила
наказателно постановление, при определени нарушения на правилата за движение по
пътищата. Отнетите контролни точки могат
да бъдат възстановени съгласно нормата на чл. 158 от ЗДвП, а загубената от
лицето правоспособност да управлява моторно превозно средство може да бъде
възстановена по реда на чл. 157, ал. 5 ЗДвП.
От данните в приложената справка картон на водача е
видно, че след 01.12.2004 г. (датата на влизане в сила на НП № 7495 от 08.10.2004 г., когато според
административния орган е загубена правоспособността) са възстановени на водача
контролни точки- на 08.10.2006 г., на 27.08.2010 г. и на 28.06.2013 г. е
отразено възстановяване на всички 39 контролни точки, а на 12.05.2010 г. е
вписано издаване на ново СУМПС № *********. Към момента на издаване на
обжалваната заповед няма отнети контролни точки и следователно към
правнорелевантния момент жалбоподателят не е неправоспособен и за него не
съществува задължение да върне СУМПС. Не е изпълнен фактическият състав на
приложимата разпоредба, поради което оспорената заповед се явява незаконосъобразна,
като издадена в нарушение на материалния закон. Отпаднала е и целта,
преследвана с прилагане на принудителната административна мярка, предвид настъпилите
след 01.12.2004 г. нови обстоятелства. Ето защо съдът приема, че са налице
отменителни основания по чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК, поради което заповедта
следва да се отмени.
С оглед формирания извод за основателност на жалбата и
своевременно направеното искане, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК следва да
се присъдят на жалбоподателя направените разноски по делото в размер на 310
лева, от които 10 лева държавна такса за производството и 300 лева- заплатено
адвокатско възнаграждение.
Мотивиран от горното, на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед № 20-0769-000766 от 23.04.2020 г.,
издадена от Росица Тодорова Паязова, началник на група в сектор „Пътна полиция“
при ОДМВР- Бургас, за налагане на принудителна административна мярка- изземване
на свидетелство за управление на Д.К.И. с ЕГН **********, поради отнемане на
всички контролни точки и неизпълнение на задължението по чл. 157, ал.4 от ЗДвП.
ОСЪЖДА ОДМВР- Бургас да заплати на Д.К.И. с ЕГН **********
сумата от 310.00 (триста и десет) лева, представляваща разноски по делото.
Решението е окончателно.
СЪДИЯ: