Решение по дело №8758/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 261361
Дата: 24 ноември 2020 г.
Съдия: Свилен Станчев Иванов
Дело: 20191100108758
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 2 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

Гр. С. 24.11.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Софийски градски съд първо гражданско отделение І-21 с-в в открито заседание на двадесет и девети октомври две хиляди и двадесета година в състав:

Съдия: Свилен Станчев

при участието на секретар Снежана Апостолова, като разгледа докладваното от съдия Свилен Станчев гр.дело № 8758 по описа за 2019 година, прецени:

            Делото е образувано по предявен от К.И.Б. срещу З. „Л.и.“ АД *** иск с правно основание чл. 432 ал. 1 от КЗ за заплащане на застрахователно обезщетение за неимуществени вреди от ПТП на 31.08.2018 г. между управляван от ищеца мотопед и л.а. „Киа К5“, управляван от Л.Н.И.. По делото с определение № 24747 от 23.10.2019 г. е привлечена В.К.Д. като трето лице помагач на страната на ответника З. „Л.и.“ АД ***.

 Ищецът К.И.Б. излага, че на 31.08.2018 г. около 22:53 ч. управлявал мотопед „Гарели“ с рег. №******по бул. „Цариградско шосе“ в посока Орлов мост в дясната пътна лента на платното. В района на ул. „Николай Ракитин“ движещият се пред него в лявата пътна лента лек автомобил „Киа К5“ с рег. № ******, управляван от Л.Н.И. се отклонил вдясно, спрял в дясната пътна лента и препречил пътя на ищеца. В резултат на действията на водача на автомобила, ищецът предприел действия по заобикаляне на лек автомобил „Киа К5“ и навлязъл в бус лентата на бул. „Цариградско шосе“, където непосредствено до спрелия лек автомобил се намирала пешеходката В.К.Д.. Последвал удар между пешеходката и мотопеда, управляван от ищеца, в резултат на който удар ищецът паднал на пътното платно. Ищецът твърди, че настъпилото ПТП било по вина на водача на л.а. „Киа К5“Л.Н.И., който при преминаването в дясната пътна лента за движение навлязъл в траекторията на движението на мотопеда и спрял, което било причина водачът на мотопеда да навлезе в лентата за движение на автобусите. Ищецът твърди, че в резултат на ПТП получил изключително тежки травматични увреждания – тежка степен на мозъчна контузия, фрактура на черепната основа, фрактура на париетална кост, фрактура на темпорална кост вляво и челна кост вляво, фрактура на фронтална кост вляво, с въздушни мехурчета в областта на фрактурите, фрактури на носните кости, въздушни мехурчета в областта на сфеноидалната кост,  контузионни промени на мозъчния паренхим вдясно фронто-темпоробазално, субдурална колекция 4 мм вдясно, стеснени субарахноидни пространства, компресия на десен вентрикул с дискретна дислокация на интехемисфериалната линия на ляво, хиперплазия на мукозатана параназалните кухини, пневмоцефалия, травматична САХ, субдурален хематом вляво фронто-париетално, мозъчен оток, фрактури на ІV и VІ ребра вляво, контузиа на гръден кош и контузионни промени на паренхима на ляв бял дроб, екскориацио по крайниците и торса. Ищецът бил приет б УМБАЛ „СВ. Анна“ в изключителмно тежко състояние. Ищецът твърди, че до момента не бил напълно възстановен, търпял изключително силни болки.

Собственият на лекия автомобил „Киа К5 сключил задължителна застраховка „гражданска отговорност“ с ответното дружество „З.Л.и.“ АД със застрахователна полица № BG/22/318001366903, валидна от 08.05.2018 г. до 07.05.2019 г.

На основание изложените обстоятелства, ищецът К.И.Б. прави искане до съда да осъди ответника „З.Л.и.“ АД *** да му заплати на застрахователно обезщетение в размер на 150 000 лева за претърпени неимуществени вреди, заедно със законната лихва върху присъдената сума от 31.08.2018 г. до окончателното изплащане на сумата.

            Ответникът „З.Л.и.“ АД *** оспорва иска с възражения за причиняване на ПТП изцяло поради виновни нарушения на правилата за движение от ищеца като водач на мотопед „Гарели“ с рег. ******и за липса на виновно и противоправно поведение на застрахования водач на таксиметров автомобил „Киа К5“ Л.Н.И..

            Третото лице помагач В.К.Д. оспорва иска със становище за причиняването на неимуществените вреди изцяло поради противоправно и виновно поведение на ищеца.

            По делото не се спори относно сключения договор за задължителна застраховка „гражданска отговорност“ с ответника „З.Л.и.“ АД *** за л.а. „Киа К5“ с рег. № ******, който е бил в сила на датата на произшествието. С доклада по делото съдът е приел за безспорно установено настъпило ПТП на 31.08.2018 г. в гр. С. *** в лентата за движение към „Орлов мост“ с посока от ул. „Незабравка“ към ул. „Загоре“, в района срещу ул. „Николай Ракитин“. С доклада съдът не е отбелязал като безспорно между кои участници в движението е настъпило ПТП.

            Механизмът на ПТП се установява от материалите по досъдебното производство – протокол за оглед, протоколи за разпит на свидетели в досъдебното производство (имащи характер на официални документи, удостоверяващи извънсъдебни изявления), показанията на свидетелите по настоящото дело и съдебно-автотехническата експертиза. Мястото на произшествието е било на бул. „Цариградско шосе“ в платното за движение към Орлов мост (участъка между ул. „Незабравка“ и ул. „Загоре“) в крайната дясна лента за движение, обозначена за движение на ППС от за обществен превоз. Произшествието е настъпило, като третото лице помагач В.К.Д., с цел достигане на спрял в съседната лента таксиметров автомобил, управляван от застрахования водач, предприела пресичане на крайната дясна лента за движение, по която се движел ищецът Б. с управлявания от него мотопед. При навлизането на платното пешеходката е попадала в опасната зона за спиране на мотопеда (САТЕ л. 178-179). Последвал удар между мотопеда, управляван от ищеца Б., и третото лице помагач Д. и падане на ищеца върху платното за движение. Вследствие удара с пешеходката и последващото падане, ищецът получил травматични увреждания, установени от медицинската документация и съдебно-медицинската експертиза. Съгласно заключението на автотехническата експертиза, не е произлязло съприкосновение между управлявания от ищеца мотопед и застрахования таксиметров автомобил „КИА К5“ с рег. № ******, управляван от Л.Н.И..

            От изготвената съдебно-автотехническа експертиза се установява, че преди произшествието ищецът се е движел с управлявания от него мотопед в дясната лента за движение (бус лента) (отговор на задача 2 л. 180, механизъм на ПТП л. 182, снимки л. 173). Това опровергава твърдението в исковата молба, че таксиметровият автомобил „препречил“ пътя на ищеца, като при спиране преминал в дясна пътна лента, което принудило ищеца да предприеме заобикаляне в дясната бус лента (л. 2). От приложените към автотехническата експертиза снимки – кадри от видеозапис, ползван от вещото лице, е видно, че таксиметровият автомобил се е движел в дясната лента за движение (съседна на бус лентата), а не е преминавал от лявата в дясната лента (снимки 5 и 7 л. 172). Същевременно, движението на мотопеда в дясната бус лента и липсата на принудително заобикаляне се установява от съпоставката на снимки 8 и 11 от САТЕ (кадри от наличен видеозапис). От приложените в експертизата кадри е видно, че преди приближаването на таксиметровия автомобил мотопедистът е осъществявал движение в крайната дясна лента (бус лента), а успоредно на нега в съседната лента се е движел друг автомобил. Не се установява извършване от водача на мотопеда на маневра заобикаляне на спрелия таксиметров автомобил.

            Следва да бъде прието за безспорно доказано, че при ПТП ищецът К.И.Б. е управлявал мотопед „Гарели“ с концентрация на алкохол в кръвта 1,9‰. Това се установява от одобрено споразумение по реда на глава ХХІХ от НПК по НОХД № 2485/2019 г. на СРС (л.159-160), имащо характер на влязла в сила присъда по смисъла на чл. 300 от ГПК.

            При така изложените обстоятелства съдът намира, че пътнотранспортното произшествие е настъпило изключително вследствие виновни нарушения от ищеца на правилата за движение. Извършено е нарушение на забраната на чл. 5 ал. 3 т. 1 от ЗДвП за управление на МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5‰, като е установено, че по време на произшествието ищецът е управлявал мотопеда с концентрация на алкохол в кръвта 1,9‰ –  т.нар. „пияно състояние“ (ВС ТР 19-1985-ОСНК). Съдът не приема доводите на пълномощника на ищеца в съдебно заседание на 29.10.2020 г., че независимо от установената концентрация на алкохол действията на ищеца на пътното платно са били „съвсем правомерни“. Напротив, след употребата на алкохол за ищеца е съществувала забраната изобщо да се намира на пътя като водач на МПС. Ако ищецът е спазил тази забрана, ПТП не би настъпило. Само по себе си управлението на МПС с установената концентрация на алкохол в кръвта е неправомерно действие и то е в пряка причинна връзка с настъпилото ПТП.

            Ищецът е нарушил и забраната на чл. 15 ал. 6 от ЗДвП, като се е движел с управляваното от него МПС в лентата за движение, предназначена за МПС от редовните линии за обществен превоз на пътници, обозначена с маркировка по чл. 63 ал. 2 от ППЗДвП. Това нарушение също е в пряка причинна връзка с произшествието, което е настъпило в тази лента за движение и не би настъпило, ако нарушението не беше извършено.

            Нарушена е и разпоредбата на чл. 5 ал. 2 предл. 1 от ЗДвП и чл. 193 от ППЗДвП, задължаваща ищеца като водач на ППС да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците. Съдът приема, че това нарушение е допуснато на водача, въпреки заключението на вещото лице, че при предприемане на пресичане пешеходката е попадала в опасната зона за спиране на управлявания от ищеца мотопед. Основание за този извод дава констатацията на вещото лице в отговор на задача 2.9 за видимостта на мотопеда от пешеходката, която е била не по-малко от 100 метра, а в зоната между мотопеда и пешеходката не е имало обекти, които да възпрепятстват взаимното им възприемане (л. 181-182). Това означава, че преди предприемане на пресичане пешеходката е била видима за водача на мотопеда от не по-малко от 100 метра, като водачът на мотопеда е имал видимост и към спрелия таксиметров автомобил. Това обстоятелство е давало възможност на водача на мотопеда да предвиди поведението на пешеходката и да реагира чрез своевременно намаляване на скоростта или напускане на лентата за движение, в която неправомерно се е намирал. Това е и в рамките на задължението на водача по чл. 20 ал. 2 изр. 2 от ЗДвП да намали скоростта или да спре винаги, когато възникне опасност за движението. Местонахождението на пешеходката в непосредствена близост до пътното платно и на спрял таксиметров автомобил на платното обуславя извод за предстоящо пресичане, което е безспорно опасност за движението и е задължавало водача на мотопеда да намали скоростта или да спре. Допуснатото нарушение и от страна на пешеходката с неправомерното пресичане не отменя тези задължения на водача и последиците от тяхното неизпълнение.

Поради тези съображение, произлязлото пътнотранспортно произшествие няма характер на застрахователно събитие по смисъла на § 1 т. 4 от ДР на КЗ във вр. с чл. 394 ал. 1 и чл. 429 ал. 1 т. 1 от КЗ по договора за застраховка „гражданска отговорност“ с ответника. Водачът на таксиметровия автомобил „Киа К5“ с рег. № ******, управляван от Л.Н.И. не е причинил пътнотранспортното произшествие – досег между автомобила и мотопедиста не е имало, а произшествието е произлязло между мотопедиста и пешеходката. На пътния участък няма забрана за престой, сигнализирана с пътен знак В27. Водачът на таксиметровия автомобил е спрял възможно най-вдясно на платното за движение, при спазване на чл. 94 ал. 2 от ЗДвП – преминаването му в бус-лентата вдясно от него би било в нарушение на чл. 15 ал. 6 от ЗДВП, а и при тези обстоятелства би способствало за реализация на ПТП с движещия се в тази лента мотопед, управляван от ищеца.

Липсата на застрахователно събитие и причиняването на ПТП изключително по вина на ищеца изключва отговорността на ответното дружество за обезщетяване на претърпените от ищеца вреди. Предявеният иск с правно основание чл. 432 ал. 1 от КЗ седва да бъде изцяло отхвърлен като неоснователен.

Ответникът е направил разноски по делото в общ размер 250 лева, които следва да се възложат в тежест на ищеца. Съдът определя юрисконсултското възнаграждение по делото в размер на 300 лева, което на основание чл. 25 ал. 2 от Наредбата за заплащане на правната помощ увеличава на 450 лева, платими от ищеца.

Мотивиран от горното, съдът

 

Р    Е    Ш    И:

 

            Отхвърля предявения от К.И.Б. ЕГН **********, адрес: ***, адрес за призоваване: гр. С. *** срещу „З.Л.и.“ АД ***, ЕИК ******, адрес за призоваване: гр. С. *** осъдителен иск с правно основание чл. 432 ал. 1 от КЗ за заплащане на застрахователно обезщетение в размер на 150 000 лева за неимуществени вреди от ПТП на 31.08.2018 г. с участието на К.И.Б. при управление на мотопед „Гарели“ с рег. № ******.

            Осъжда К.И.Б. да заплати на „З.Л.и.“ АД *** разноски в размер на 250 лева и юрисконсултско възнаграждение в размер на 450 лева.

            Делото е разгледано с участие на В.К.Д. ЕГН **********, адрес за призоваване: гр. Варна ул. „******като трето лице помагач на страната на ответника „З. „Л.и.“ АД.

            Решението подлежи на обжалване пред Софийския апелативен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

СЪДИЯ: