Решение по дело №650/2012 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 353
Дата: 23 юли 2012 г. (в сила от 27 септември 2012 г.)
Съдия: Пламен Петров Деянов
Дело: 20121520200650
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юни 2012 г.

Съдържание на акта

                                                   Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

              

                                           гр.Кюстендил, 23.07.2012  год.

 

                                        В     И М Е Т О     НА   Н А Р О Д А

 

 

 

Кюстендилският районен съд, наказателна колегия, в публичното съдебно заседание на  единадесети юли   две хиляди и дванадесета година  в състав:

  

                                                                                                

                                                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: Пламен Деянов

 

при участието на  съдебният секретар С. Х. , като разгледа докладваното от съдия Деянов НАХД №  650/2012  год., за да се произнесе , взе в предвид следното:

И.Г.В. , ЕГН - ********** ***.22 , обжалва Наказателно постановление № 179/ 09.05.2012 год. изд.от Началника на РУМВР към ОД на МВР - гр. Кюстендил , с което за нарушение по  чл.6, т.1 пр.3 на основание чл.53 от ЗАНН и чл. 183 ал.2 т.1 пр.2 от Закона за движение по пътищата му е наложено административно наказание съответно  глоба в размер на 20 лева.

Развиват се подробни съображения за незаконосъобразноста на атакуваното постановление.

Ответника по жалбата не взима становище по същата и редовно призован за съдебно заседание не изпраща представител.

Районен съд гр. Кюстендил, след като обсъди по отделно и в тяхната съвкупност събраните по делото доказателства , приема за установено следното:

            На  19.04.2012 год. около 16,50 часа жалбоподателя паркирал личният си автомобил марка „Форд екскорт” с ДК № КН 3253 АМ на паркинга намиращ се  по протежение на улица „Райна Цанева” край знак  Д-21 , обозначаващ паркоместа за инвалиди водачи на МПС. В същото време служители на РУП - МВР гр. Кюстендил съвместно със служители на общинска полиция и репатриращият автомобил проверявали неправилно паркирани автомобили. Тези служебни задължения се изпълнявали от свидетелите Р.К. М.и Ю. Е.Б.. Виждайки паркираният автомобил те предприели репатриране на същият. При появата на жалбоподателя , му обяснили , че така паркираният автомобил е в нарушение на ЗДвП чл.6 , поради което ще го санкционират. На възраженията , че мястото не е обозначено по надлежният ред и не е маркираното като място за паркиране от водачи инвалиди те отговорили , че табелата обозначаваща броят места е открадната , поради което след като местата са повече от едно то той е извършил нарушението.

            Разпитани в ОСЗ на 11.07.2012 година актосъставителя и свидетеля по съставянето на акта разказват,кога къде и как са констатирали нарушението. Актосъставителя М. твърди ,че действително автомобила на нарушителя е бил паркиран неправилно и затова е съставил акта за извършено нарушение на чл. 6  т.1 от ЗДВП. Нещо повече той твърди ,че това място за паркиране е било и със нанесена хоризонтална маркировка т.е. настилката оцветена със синя боя ясно различима от пътното покритие. В уверение на твърдението  си сочи направените от тях снимки на местонарушението. Свидетеля Б. потвърждава твърденото от свидетеля М.. Но твърденията на свидетелите след като жалбоподателя представи отговора на Директор  ОП „ Охрана” при Община Кюстендил с приложения към него снимков материал съдът счита ,че не следва да кредитират. Същите са в очевидно противоречие с  ОТРАЗЕНАТА ОБЕКТИВНА ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ на снимките. Видно от приложения снимков материал е липсата на стикер обозначаващ автомобила като такъв ползуван от инвалид. Но липсва каквато и да е снимка , чрез която безспорно да се установи , че същият автомобил е паркиран на място предназначено за водачи инвалиди. Заснетото пътно покритие е с изтрита бяло боя и липсващи каквито и да е части от синя такава. Всичко това не дава възможност към датата на проведеното ОСЗ да се определи дали е вярно твърдението на актосъставителя или не. Липсва снимка на посочения в акта знак № Д 21 или поне на части от него.На предявените в ОСЗ снимки липсва каквато и да е колонка сочеща каквото и да е наличие на пътен знак на посоченото от актосъставителя място. Нещо повече въпреки възраженията направени на мястопроизшествието и в последствие до актосъставителя , последните са оставени без каквото и да е последствие и на практика „Свидетелите” са се саморазправили с водача на автомобила , след като са го натоварили и закарали на наказателният паркинг. При това най - малко будят недоумение последващите им действия по съставянето на акта , след като са получили заплатената наказателна такса от тридесет лева. Свидетеля М.е съставил АУАН № 179/19.04.2012 в които убедително сочи ,че извършеното нарушение е нарушението на разпоредбата по ЗДвП. чл. 6  Участниците в движението: т.1съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка; . Но видно от съдържанието на ЗДвП тази разпоредба се намира в Глава втора , ПРАВИЛА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА , Раздел I „Общи правила” а описаното в диспозитива на АУАН нарушение а в последствие пренасянето на същото описание на нарушението и в атакуваното НП , очевидно касае специалните правила уредени в  ЗДвП същата глава но Раздел ХIХ , Престой. Паркиране. Пътно превозно средство, спряно поради повреда.  ЗДвП , Чл. 98 ал. (2) Освен в посочените в ал. 1 случаи паркирането е забранено:т.4. на места , определени за инвалиди;          Така чрез съставянето на АУАН и вследствие на него атакуваното НП чрез посочване на общото правило за поведение вместо специалното такова е довело до нарушение и на правилата на ЗАНН  и по точно на чл. 42 ,т. 4 и т. 5 както и на чл. 57 ал.1 т. 5  „ описание на нарушението,датата и мястото , където е извършено , както и на доказателствата , които го потвърждават”. И чл. 57 ал. 1 т. 6  „законните разпоредби , които са били нарушени виновно”. При това следва да се отбележи , че АНО не е изследвал въпроса относно наличието или липсата на виновно поведение от страна на жалбоподателя. Видно от отговора на писменото възражение и приложения към него снимков материал е наличието на стремеж на всяка цена да се наложи наказание. Нещо повече при наличието на собственика на автомобила АНО си е позволил да приложи превратно и разпоредбата на Глава шеста
„ПРИНУДИТЕЛНИ АДМИНИСТРАТИВНИ МЕРКИ”  , чл. 171  За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: т.5. преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач, когато превозното средство е: б) паркирано в нарушение на правилата за движение на места, обозначени с неподвижен пътен знак, предупреждаващ за принудително преместване на паркирано превозно средство, както и когато създава опасност или прави невъзможно преминаването на другите участници в движението; в този случай лицата по чл. 168 уведомяват районното полицейско управление, от територията на което е преместен автомобилът, за новото местоположение на превозното средство; разходите, направени във връзка с преместването на превозното средство, са за сметка на собственика на превозното средство, което може да бъде задържано до заплащане на тези разходи, а таксата за отговорното пазене на преместения автомобил се начислява от момента на уведомяването на районното полицейско управление; неправилното прилагане на законовите разпоредби е довело и до неправилното определяне видът и размера на наказанието чрез прилагането разпоредбата на ЗДвП , чл. 183 , ал. 2 Наказва се с глоба 20 лв. водач , който: 1. неправилно престоява или е паркирал неправилно; заедно с тази по чл. 171 т.5 / след като след отказа на водача на автомобила да заплати на място глоба в размер на 20 лева автомобилът му е вдигнат и закаран на наказателният паркинг а в последствие и съставен атакувания акт.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от показанията на свидетелите и  материалите по административнонаказателната преписка.

Съобразявайки горната фактическа обстановка съдът счете, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срок и от лице, имащо право на жалба, а  по същество частично неоснователна, поради което атакуваното постановление ще се отмени.

Мотивите на съда са следните:

 

Съгласно ЗДвП , Чл. 98 ал. (2) Освен в посочените в ал. 1 случаи паркирането е забранено: т.4. на места , определени за инвалиди; При неизпълнение на това им задължение са следва предвидената в закона санкция  ЗДвП -, чл. 183 , ал.2Наказва се с глоба 20 лв. водач, който: 1. неправилно престоява или е паркирал неправилно; При нарушение за виновното лице се следва санкцията предвидена в именно този закон. За административно наказващият орган остава правото но и задължението да прецени извършеното нарушение и съобразно предвиденото в закона да санкционира нарушителя. При това за него е задължителна преценката относно наличието на маловажен случай или не , както и тази относно съразмерността на санкцията с нарушението. В случая е видно , че такава преценка не е извършвана и административно наказващият орган е наложил най -тежкото предвидено в закона наказание. Видно от подаденото своевременно възражение е факта на отричане наличието на нарушението от страна на жалбоподатела ,които твърди , че не го е направил. Посочените от АНО и приложени в делото писмени доказателства не потвърждават наличието на описаното от него нарушение а по - скоро го опровергават. Както бе посочено по-горе на мастопроизшествието / от направената и приложена към писмените доказателства по делото снимка липсва какъвто и да е пътен знак и твърдяната  хоризантално маркировка в син цвят /. Видно от оригинала на АУАН е ,че жалбоподателя го е подписал на място и с особено мнение. Но АНО не е взел това в предвид и не е положил усилие да изпълни задължението си по чл. 52 ал.4 „като извърши и разследване на спорните обстоятелства”. Не без значение е и факта ,че за едно и също нарушение са наложени две коренно различни по вид и размер наказания. /репатриране на автомобила в наказателен паркинг въпреки присъствието на собственикът му за да бъде заплатена наказателната такса за освобождаването му а в последствие и налагане на глоба от двадесет лева за това че е нарушена разпоредбата на правилата за паркиране /.

Но очевидно допуснатото неизпълнение на задълженията по чл.42 и чл.57 от ЗАНН както и на чл.52 ал.4 ЗАНН са довели до неяснотата относно мястото , обстоятелствата при които е извършено нарушението както и доказателствата , които го потвърждават. Административно наказващият орган е задължен служебно да следи съответствието на отбелязаното в АУАН нарушение с материалния закон и приложи правилно разпоредбите му. Съдът счита , че не е доказано по надлежният ред описаното в Наказателно постановление № 179/ 09.05.2012 год. нарушение по  чл.6, т.1 пр. 3 от ЗДвП от страна на жалбоподателят и административнонаказателната му отговорност е незаконосъобразно ангажирана , поради което атакуваното постановление ще се отмени. Следва да се отбележи и това , че в АУАН не е индивидуализирано конкретното местонахождение на твърдяното нарушение по време на проверката , посочва се наличието на пътен знак , които липсва в приложените /снимки изготвени от АНО на мястото/ писмени доказателства по делото което също не позволява да се приеме за безспорно установено и доказано нарушение. Съдът счита , че този пропуски в АУАН не може да се попълват и поправят едва в съдебната фаза с показанията на свидетелите, констатирали нарушението. Допуснатите пропуски сами по себе  са до степен съществени , и нарушават правото на защита на жалбоподателят,което е и самостоятелно основание за отмяната на постановлението.

 

           Водим от горното и на осн.чл.63,ал.1 ЗАНН,съдът:

 

                                                Р     Е    Ш    И   :

 

 

 

 

ОТМЕНЯВА КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление № 179/ 09.05.2012 год. изд.от Началника на РУМВР към ОД на МВР - гр. Кюстендил , с което на И.Г.В. , ЕГН - ********** ***.22 за нарушение на ЗДвП чл.6, т.1 пр.3 на основание чл.53 от ЗАНН и чл. 183 ал.2 т.1 пр.2 от Закона за движение по пътищата му е наложено административно наказание съответно  глоба в размер на 20 лева.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Административен процесуален кодекс пред Административен съд-гр.Кюстендил в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

                                                                                     Районен съдия :