РЕШЕНИЕ
№ 109
Ямбол, 13.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - IV състав, в съдебно заседание на двадесет и седми юни две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ВАНЯ
БЯНОВА-НЕЙКОВА |
При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20237280700071 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е образувано по жалба на И.А.И. *** против Заповед № РД-ЧР-25-28 от 13.03.2023
г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“, гр. Ямбол, с която е
прекратено служебното му правоотношение на длъжност „Старши експерт в офис
Стралджа на ОСЗ „Тунджа-Ямбол“ при ОД „Земеделие“ - Ямбол, след преназначаване
от „Младши експерт в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“.
Иска
се отмяната на обжалваната заповед по съображения, че е при липса на
компетентност, неспазване на установената форма, допуснати съществени нарушения
на административнопроизводствените правила,
противоречие с материалноправните разпоредби и с
целта на закона.
В
съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с редовно упълномощен
представител - адвокат Д.Й. от *. Жалбата се поддържа на посочените в нея
основания и отправеното искане за отмяна на оспорената заповед с присъждане на
сторените в производството разноски по списък.
Ответната
страна - Директорът на Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол, се представлява
от Главен юрисконсулт Е.К., която застъпва тезата за неоснователност на жалбата
и иска отхвърлянето . Подробни съображения по съществото на спора излага в
представена по делото в срок писмена защита. Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение.
По
делото са събрани писмени доказателства, приобщена е в цялост административната
преписка по издаване на оспорената заповед, включително и служебното досие на
оспорващия.
След
като извърши цялостна преценка на всички събрани и приложени към делото
доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:
Със
Заповед № РД-РЧ-24-09 от 13.07.2021 г., издадена от Директора на ОДЗ-Ямбол на
основание чл. 15, ал. 1 и ал. 2 от ЗДСл, във връзка с подадено писмено
Заявление вх. № ЧР-14-7 от 30.06.2021 г., И.А.И. е назначен за държавен
служител на длъжността „Младши експерт“ с място на работа в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“
при ОД „Земеделие“–Ямбол, считано от 13.07.2021 г. до завръщане на титуляря. С последваща Заповед № РД-РЧ-04-429 от 17.09.2021 г.,
издадена от Директора на ОДЗ-Ямбол на основание чл. 81а от ЗДСл и изрично
писмено съгласие от служителя с подадено Заявление вх. № ЧР-14-35 от 17.09.2021
г., И.А.И. е преназначен на длъжност „Старши експерт“ в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“,
офис гр. Стралджа при ОД „Земеделие“–Ямбол, считано от 20.09.2021 г. Тези
обстоятелства се установяват и от наличните по делото Длъжностно разписание на
ОДЗ-Ямбол в сила от 01.08.2020 г., Поименно разписание на длъжностите в
ОДЗ-Ямбол, актуални към 02.08.2021г. Длъжностно разписание на ОДЗ-Ямбол в сила
от 17.09.2021 г., Поименно разписание на длъжностите в ОДЗ-Ямбол, актуални към
01.10.2021 г., Длъжностно разписание на ОДЗ-Ямбол в сила от 07.02.2023 г., и
Поименно разписание на длъжностите в ОДЗ-Ямбол, актуални към 13.03.2023 г., (л.
86-97 от делото).
Със
Заповед № ЧР-25-28 от 13.03.2023 г., издадена от Директора на Областна дирекция
„Земеделие“, гр. Ямбол на основание чл. 103, ал. 1, т. 7, вр.
чл. 15, ал. 2, чл. 108 от ЗДСл и чл. чл. 3, ал. 3, т. 8 от Устройствения
правилник на областните дирекции „Земеделие“, считано от 13.03.2023 г., е
прекратено служебното правоотношение на И. А.И. с придобит ранг V младши на длъжност „Старши експерт
в офис Стралджа на ОСЗ „Тунджа-Ямбол“ при ОДЗ-Ямбол“ след преназначаване от
младши експерт в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“ поради завръщане на замествания служител С.Й.Б.
– „Младши експерт в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“. Разпоредено е
със заповедта на служителя да се изплати обезщетение по чл. 61, ал. 3 от ЗДСл
за неизползван платен годишен отпуск за 2022 г. и 2023 г. пропорционално на
времето, което се признава за служебен стаж, в т.ч. и допълнителен платен
отпуск по чл. 50, ал. 2 от ЗДСл, в размер на 1 060 лева. Във връзка с
прекратеното правоотношение са съставени Приемо-предавателен
протокол от 13.03.2023 г. (л. 78) и Декларация за връчване на служебна/трудова
книжка при напускане с дата 13.03.2023 г. (л. 79), както и Обходен лист с дата
15.05.2023 г. (л. 80).
В
заповедта се съдържат указания за начина и срока на обжалването . Тя е връчена
лично на оспорващия на 13.03.2021 г., видно от отбелязванията
върху акта. С Жалба вх. № 706 от 24.03.2023 г. заповедта за прекратяване на
служебното правоотношение е оспорена по съдебен ред пред ЯАС, като на основание
чл. 121, ал. 1, т. 3 от ЗДСл се претендира и обезщетение за времето, през което
жалбоподателят не е бил на служба поради незаконосъобразното прекратяване на
служебното му правоотношение. С Определение № 119 от 03.04.2023 г. по делото
претенцията за обезщетение е отделена за разглеждане в самостоятелно
производство.
При
горната фактическа установеност съдът прави следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от
обжалването и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, вр.
чл. 124, ал. 1 от ЗДСл.
Разгледана
по същество, жалбата се преценя като основателна по следните
съображения:
Предмет
на осъществявания съдебен контрол е Заповед № ЧР-25-28 от 13.03.2023 г.,
издадена от Директора на Областна дирекция „Земеделие“, гр. Ямбол на основание
чл. 103, ал. 1, т. 7, вр. чл. 15, ал. 2, чл. 108 от
ЗДСл и чл. чл. 3, ал. 3, т. 8 от Устройствения
правилник на областните дирекции „Земеделие“, с която, считано от 13.03.2023
г., е прекратено служебното правоотношение на И. А.И. с придобит ранг V младши
на длъжност „Старши експерт в офис Стралджа на ОСЗ „Тунджа-Ямбол“ при
ОДЗ-Ямбол“ след преназначаване от младши експерт в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“ поради
завръщане на замествания служител С.Й.Б. – „Младши експерт в ОСЗ
„Тунджа-Ямбол“.
Процесната заповед е издадена от материално
компетентен административен орган. В случая съобразно разпоредбата на чл. 108,
ал. 1 от ЗДСл това е органът по назначаването, какъвто според правилото на чл.
3, ал. 3, т. 8 от Устройствения правилник на
областните дирекции „Земеделие“ се явява Директорът на областната дирекция.
Спазена
е изискуемата писмена форма при издаването на заповедта. В нея се съдържат
визираните в чл. 108, ал.
1 от ЗДСл задължителни реквизити
- правното основание за прекратяване, дължимите
обезщетения и придобития ранг на държавна служба. Съдът счита,
че цитираното в
оспорената заповед правно основание,
соченото фактическо основание – завръщане на замествания служител С.Й.Б. –
„Младши експерт в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“, и приложените към
административната преписка доказателства позволяват да се извърши контрол за
законосъобразност на волеизявлението на административния орган. В този смисъл съдът намира, че не е
налице основание за отмяна на спорния акт по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК.
При
преценката досежно материалната законосъобразност на
оспорената заповед съдът съобрази следното:
Посоченото
от органа по назначаване основание за прекратяване на служебното
правоотношение с жалбоподателя
е това по чл. 103, ал.
1, т. 7, вр. чл. 15, ал. 2 от ЗДСл. Съобразно
разписаното в чл. 15, ал. 1 от ЗДСл държавният служител може да бъде назначаван
за определен срок за заместване на държавен служител, който отсъства от работа
повече от три месеца, като по силата на ал. 2 служебното правоотношение по ал.
1 може да възникне и без провеждане на конкурс при спазване на условията за
назначаване. От своя страна чл. 103, ал. 1, т. 7 от ЗДСл предвижда, че
служебното правоотношение може да се прекрати поради завръщане на замествания
държавен служител.
В конкретния случай
жалбоподателят е назначен на държавна служба по реда на чл. 15, ал. 1 и ал. 2
от ЗДСл, като е определена за заемане длъжността „Младши експерт“ с място на
работа ОСЗ „Тунджа-Ямбол“ при ОД „Земеделие“–Ямбол, считано от 13.07.2021 г.
със срок до завръщане на титуляря. Впоследствие, с нарочен акт същият служител
е преназначен на друга длъжност - „Старши експерт“ в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“, офис
гр. Стралджа при ОД „Земеделие“–Ямбол, считано от 20.09.2021 г. при условията
на чл. 81а от ЗДСл- Преминаване на
държавна служба в друга администрация. Тези обстоятелства не са спорни между
страните, а и се установяват от наличните в административната преписка
доказателства, в т.ч. заповеди за назначаване на държавна служба и за
преназначаване) и от представените в хода на съдебното производство длъжностни
и поименни длъжностни разписания.От Поименното разписание на длъжностите в
ОДЗ-Ямбол, актуални към 01.10.2021 г.(л. 92-93) е видно, че към дата 01.10.2021
г. длъжността на С.Й.Б.„Младши експерт в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“ при ОД
„Земеделие“–Ямбол се заема от Ц.Х.Й. – „Младши експерт по заместване“(позиция
37), а не от жалбоподателя, заемащ длъжност „старши експерт“ (позиция 42). От
Длъжностно разписание на ОДЗ-Ямбол в сила от 07.02.2023 г. (л. 94-95) се
установява, че към сочената дата 07.02.2023 г. оспорващият заема длъжността
„Старши експерт“ в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“, офис гр. Стралджа при ОД
„Земеделие“–Ямбол, като е налична и една заета бройка за длъжността „Младши
експерт в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“ при ОДЗ-Ямбол“. От Поименно разписание на
длъжностите в ОДЗ-Ямбол, актуални към 13.03.2023 г., (л. 96-97), е видно, че
към момента на прекратяване на служебното правоотношение с оспорващия, С.Й.Б.
изпълнява длъжността „Младши експерт в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“ при ОДЗ-Ямбол“, а не
заеманата от жалбоподателя „Старши експерт“ в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“, офис гр.
Стралджа при ОД „Земеделие“–Ямбол. При това положение следва да се приеме, че
не са осъществени сочените в нормата на чл. 103, ал. 1, т. 7 от ЗДСл
предпоставки, при наличието на които органът по назначаването може да прекрати
служебното правоотношение с жалбоподателя- на длъжността „Старши експерт“ в ОСЗ
„Тунджа-Ямбол“, офис гр. Стралджа при ОД „Земеделие“–Ямбол жалбоподателят не е
бил назначен по заместване, няма и доказателства че на тази длъжност е била назначена
служителят С.Й.Б. преди да я заеме жалбоподателят И.. С оглед на това съдът
приема, че е налице материална незаконосъобразност на оспорената заповед.
В
заключение съдът намира, че жалбата срещу Заповед № РД-ЧР-25-28 от 13.03.2023
г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“, гр. Ямбол е основателна и
оспорената в настоящото производство заповед следва да бъде отменена като
незаконосъобразна по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК.
При
този изход на спора и с оглед своевременно заявената претенция, на основание
чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на оспорващия следва да бъдат присъдени разноски
в размер на 760 лева за платено адвокатско възнаграждение, чийто размер е под
установения с чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/2004 г. минимум от 1 000 лева.
Претенцията за разноски за платена съдебна такса за разглеждане на делото от 10
лева не следва да бъде уважавана поради недължимостта
по аргумент от чл. 126 от ЗДСл, от една страна, и поради липса на доказателства
за нейното заплащане от друга страна.
Водим
от горното, Я А С, четвърти административен състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Заповед № РД-ЧР-25-28 от 13.03.2023
г., издадена от Директора на Областна дирекция „Земеделие“, гр. Ямбол, с която
е прекратено служебното правоотношение И.А.И. на длъжност „Старши експерт в
офис Стралджа на ОСЗ „Тунджа-Ямбол“ при ОД „Земеделие“ - Ямбол, след
преназначаване от „Младши експерт в ОСЗ „Тунджа-Ямбол“, считано от
13.03.2023г., поради завръщане на замествания служител С.Й.Б.-младши експерт в
ОСЗ Тунджа-Ямбол.
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ „ЗЕМЕДЕЛИЕ“, ГР.
ЯМБОЛ да заплати на И.А.И. ***, сумата от 760 (седемстотин и шестдесет) лева,
съставляваща разноски по делото за платено адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14–дневен
срок.
Съдия: /п/ не се чете |
||