Присъда по дело №2282/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 138
Дата: 27 юни 2022 г. (в сила от 13 юли 2022 г.)
Съдия: Даниела Михайлова
Дело: 20213110202282
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 15 юни 2021 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 138
гр. Варна, 27.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 23 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и седми юни през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Даниела Михайлова
СъдебниМариянка А. Нейчева

заседатели:Татяна Милкова Георгиева
при участието на секретаря Пламен Б. Пламенов
и прокурора Ст. Ст. Ст.
като разгледа докладваното от Даниела Михайлова Наказателно дело от общ
характер № 20213110202282 по описа за 2021 година
ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА ПОДСЪДИМАТА Т. СТ. П. - родена на 08.03.1965г. в гр.Варна,
живуща в гр.Варна, бълг.гражданка, с висше образование, работи, неомъжена, неосъждана,
ЕГН **********.

ЗА ВИНОВНА В ТОВА, че на 09.03.2019г. в гр. Варна при управление на МПС –
лек автомобил „Мазда СХ 5“ с рег. № В 6238 ВК, нарушила правилата за движение по чл.
116 от ЗДвП „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и
предпазлив към пешеходците.“ и по непредпазливост причинила две средни телесни
повреди на Б. Р. ЯГ., изразяващи се в счупване на тибия и фабула /голям и малък пищял/ в
дясно и счупване на тялото на талуса /скочната кост/ в ляво, обусловили поотделно и в
съвкупност трайно затруднение в движението на двата крака за период по-голям от един
месец, като след извършване на деянието е направила всичко зависещо от нея за оказване
помощ на пострадалата, престъпление по чл. 343а ал.1 б.“а“ вр. чл. 343 ал.1 б. „б“ от НК,
поради което на осн.чл. 78а от НК Я ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност и Й
НАЛАГА административно наказание „Глоба“ в размер на 1000 /хиляда/ лева.

1
На осн. чл. 304 от НПК ПРИЗНАВА подс. Т. СТ. П. за НЕВИНОВНА в това да е
нарушила чл. 119 ал.1 от ЗДвП, както и да е извършила деянието на пешеходна пътека,
поради което и Я ОПРАВДАВА по първоначално възведеното й обвинение по чл. 343 ал.3
пр.8 б. „а“ пр.2 вр. ал.1 б. „б“ пр.2 вр. чл. 342 ал.1 от НК.

На осн.чл.189 ал.3 от НПК ОСЪЖДА ПОДСЪДИМАТА Т. СТ. П. ДА ЗАПЛАТИ
направените по делото разноски в размер на 3178.17 лв. в полза на бюджета на ОД на МВР-
Варна, 2298,48 лв. в полза на ВРС, както и 1300 лв., представляващи разноски за адвокатско
възнаграждение в полза на ч. обв. Б. Р. ЯГ..
На осн. чл.310 ал.2 вр. чл.308 ал.2 от НПК мотивите към присъдата ще бъдат
изготвени не по-късно от 60 дни.

ПРИСЪДАТА подлежи на въззивно обжалване пред Варненския Окръжен Съд в 15-
дневен срок от днес.
Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
2

Съдържание на мотивите

МОТИВИ към присъда от 27.06.2022г по НОХД № 2282/2021г. по описа на
Варненския Районен Съд
ХХІІІ -ти наказателен състав


Производството пред първоинстанционния съд е образувано по депозиран от
Варненска Районна Прокуратура обвинителен акт против Т. СТ. П.-ЕГН **********
за престъпление от общ характер по чл. 343 ал.3 пр. 8 б.»а» пр.2 вр. ал.1 б. »б» вр.
чл.342 ал.1 от НК за това, че на 09.03.2019 г. в гр. Варна при управление на МПС - лек
автомобил „Мазда СХ 5", с per. № В 6238 ВК, нарушила правилата за движение по чл.
119, ал. 1 от ЗДвП: „При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово
пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или
преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре" и по
непредпазливост причинила две средни телесни повреди на Б. Р. ЯГ., изразяващи се в
счупване на тибия и фабула /голям и малък пищял/ в дясно и счупване на тялото на
талуса /скочната кост/ в ляво, обусловили поотделно и в съвкупност трайно
затруднение в движението на двата крата за период по-голям от един месец, като
деянието е извършено на пешеходна пътека.
В наказателното производство, съобразно направеното искане, като частен
обвинител лично и чрез процесуалният си представител бе конституирана св. Б.Я. .
Производството по делото протече по реда на чл.371 т.1 от НПК, като
подсъдимата и нейния защитник изразиха съгласие да не се провежда разпит на
свидетелите Ц. П., М.Н., Д.Л., И.И. Д.Т.Д., П. Я. и С.Г. Съдът прецени, че тези
действия по разследването са извършени при условията и по реда на НПК и одобри
изразеното съгласие, като обяви че при постановяване на присъдата ще се ползва от
съдържанието на съответните протоколи за разпит на свидетелите от досъдебното
производство.
Участващият в производството представител на ВРП поддържа изцяло
предявеното против подс. Т.П. обвинение като счита, че същото е доказано както от
обективна, така и от субективна страна със събраните в хода на предварителното и
съдебното производство безпротиворечиви и категорични доказателства, чрез които е
потвърдена фактическата обстановка, описана в обвинителния акт.Прокурорът
изразява становище, че следва да бъде кредитирана комплексната експертиза,
изготвена от в.л. инж. А.Б. и проф.Р., а не тази, назначена в хода на съдебното
следствие и изготвена от в.л. д-р С.М., инж.М.П. и инж.Т.Т., както и да бъде прието, че
произшествието е настъпило на пешеходна пътека. Представителят на ВРП сочи, че
заключението на последната изслушана по делото експертиза е било неубедително и
противоречи на събраните по делото доказателства.Поради това и прокурорът пледира
подс.П. да бъде призната за виновна и да й бъде наложено наказание „Лишаване от
свобода“ при условията на чл.55 а.1 от НК, под минималния предвиден в закона
минимален размер, изтърпяването на което да бъде отложено с изпитателен срок.
Повереникът на частният обвинител Б.Я. - адв. А. А. се присъединява към
становището на ВРП относно обективната и субективна съставомерност на деянието ,
извършено от подс. П., което счита, че безспорно е осъществено на пешеходната
пътека, както и с поисканото за него наказание като вид и размер.Той изразява
позиция, че с оглед зачестилите пътно-транспортни произшествия с пострадали и
загинали хора, наказателната политика следва да е по-строга.Адв.А. пледира подс.П. да
1
бъде лишена от право да управлява МПС, както и да бъде осъдена да заплати
направените от частният обвинител разноски за адвокатски хонорар.
Подс. Т.П. участва в производството лично и с надлежно упълномощен
процесуален представител. В хода на съдебното следствие тя дава обяснения по
предявеното й обвинение, като сочи, че се е движела бавно, търсейки място за
паркиране, че е спряла пред пешеходната пътека и след като не е видяла пресичащи
пешеходци е потеглила отново бавно напред.Подс.П. заявява, че при излизане от
пешеходната пътека в дясната част на колата и по-точно в десния ъгъл видяла „ нещо
синьо“ , веднага натиснала спирачки , усетила съприкосновение с „нещо“ и спряла.
Когато тя и спътниците й слезли от колата видели, че в близост до предната дясна част
на колата , успоредно на тротоара лежи жена, като главата й била между калника и
гумата, а краката й били в противоположната посока.Подс.П. сочи още, че веднага е
отишла при жената, попитала я как се чувства, тъй като имала намерение да я качи в
колата и да я заведе на лекар.Пострадалата обаче казала, че я боли крака.Тогава
подс.П. казала на дъщеря си да се обади на тел.112, а самата тя отишла до магазин,
намиращ се в близост и купила минерална вода за пострадалата.Подсъдимата сочи
още, че автомобилът не е бил местен след инцидента.Тя разказва, че е направила опит
да окаже помощ на пострадалата докато е била настанена в болничното заведение, но
жената отказала. В последната си дума подс.П. изразява съжаление за случилото се,
поднася извинения към пострадалата и заявява, че е готова да понесе наказанието си,
но е категорична, че ударът е настъпил извън пешеходната пътека.Подсъдимата моли
още да не бъде лишавана от право да управлява МПС.
Процесуалният представител на подс. П. – адв. М.Р. прави задълбочен анализ
на събраните по делото писмени и гласни доказателства и изразява становище, че
безспорно е била установена посоката на движение на св.Я. спрямо автомобила, а
именно от ляво на дясно, вида и характера на причинените телесни увреждания, както
и че същата е била ударена с изключително ниска скорост от предния десен ръб на
автомобила, по който е имало единствено обезпрашаване и никакви други
деформации.Адв.Р. счита, че заключението на назначената и изготвена в хода на
съдебно следствие повторна комплексна експертиза следва да бъде кредитира изцяло,
като същото в частта относно мястото на удара , а именно извън очертанията на
пешеходната пътека, се потвърждава и след извършването на прости аритметични
действия , основани на данните от разположението на превозното средство,
обективирани в протокола за оглед на местопроизшествие, височината на пострадалата
и заявеното от всички по делото падане от собствен ръст без отхвърляне и
влачене.Поради това и той безапелационно пледира подс.П. да бъде оправдана за това,
че е извършила деянието на пешеходна пътека, а да бъде призната за виновна в това, че
нарушавайки разпоредбите на чл.20 ал.2 от ЗДвП по непредпазливост е причинила на
св.Я. средна теледна повреда, като след извършване на деянието е направила всичко
зависещо от нея за оказване помощ на пострадалата. В тази връзка адв.Р. счита, че
подсъдимата следва да бъде освободена от наказателна отговорност с приложението на
чл.78 „а“ от НК и да й бъде наложено административно наказание „Глоба“, което с
оглед наличието само на смекчаващи отговорността обстоятелства и
продължителността на разследването, да бъде в минималния предвиден от закона
размер. Защитникът на подсъдимата пледира същата да не бъде лишавана от право да
управлява МПС, доколкото това сериозно би затруднило осъществяването на
служебните й задължения.
След преценка на събраните по делото релевантни гласни и писмени
2
доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено от
фактическа страна следното:
На 09.03.2019 г. около 13:40 ч. в гр. Варна подс. Т.П. управлявала собственият
си л.а. „Мазда СХ 5", с per. № В 6238 ВК , като се движела по бул.“Съборни“,
преминала покрай сградата на МБАЛ „Св.Клементина“ /“Градска болница“/ и на
светофара с бул.“Христо Ботев“ продължила по ул.“Бачо Киро“ , като се насочила към
обръщача на тролейбусите. В автомобила се намирали дъщерята на подсъдимата- св.Ц.
П. и сестра й св.М.Н. , който седели на задната седалка. Времето било слънчево и
видимостта била добра. Подс.П. управлявала превозното средство с ниска скорост ,
като се оглеждала за свободно място за паркиране.
В същото време св.Б.Я. се намирала на тротоара на ул.“Бачо Киро“ от страната
на „ синия пазар“. Тя имала намерение да пресече улицата по маркираната там
пешеходна пътека, намираща се в близост до училище „Димчо Дебелянов“, поради
което и се огледала в двете посоки.От към гарата идвал автомобил, който спрял и я
пропуснал да мине.Тогава св.Я. започнала да пресича, като когато се намирала около
средата на пешеходната пътека видяла и идващият от към бул.“Христо Ботев „
автомобил, управляван от подс.П., който се намирал в близост до кръстовището, и
ускорила хода си. Действията на свидетелката били видени от св.Т.Р., който в този
момент се намирал на десният тротоар на ул.“Русе“ и имал намерение да пресече
улицата в посока „синия пазар“. Докато пресичала пътното платно и се намирала по-
близо до тротоара от страната на училище „Димчо Дебелянов“ , св.Я. почувствала
удар в дясното бедро , в следствие на което „ подскочила“ на горе и паднала странично
с лявата част на тялото си на пътното платно. Този удар бил причинен от дясната част
на предната броня на автомобила, управляван от подс.П..Тя, както и спътничките й не
били забелязали пресичащата жена.Когато подс.П. усетила удара , веднага натиснала
спирачки и спряла.След това тя и двете свидетелки слезли от автомобила и отишли при
св.Я..При тях отишъл и св.Р..Св.Я. била в съзнание , като усещала болка в областта на
краката.Главата й била разположена в близост до намиращите се там отводнителни
шахти и в близост до предната дясна гума на автомобила в посока към ЖП Гара-
Варна, а краката й сочели към бул.“Христо Ботев“. Подс.П. й донесла вода, като
междувременно казала на дъщеря си – св.Ц. П., да подаде сигнал за случилото се на
тел.112, което тя и направила.Св.Р. от своя страна позвънил на своя позната лекарка, с
която имал среща и тя пристигнала на мястото, като предположила че жената има
фрактури и на двата крака.Св.Я. също се обадила на съпруга си- св.П. Я., който бързо
дошъл на място. Не след дълго пристигнал екип на „Спешна помощ“ и пострадалата
била отведена в МБАЛ „Св.Анна“-Варна. Установило се, че тя е получила
множествени счупвания на подбедрицата и по-конкретно фрактура на тибия и фибула /
голям и малък пищял/ в дясно и на тялото на талуса/ скочната кост/ в ляво.
На място пристигнали и полицейски служители, като бил направен оглед на
местопроизшествие и било започнато настоящото досъдебно производство. Подс.П.
била изследвана за употреба на алкохол, като резултатът бил отрицателен.
хода на разследването , за изясняване на вида и характера на причинените на св.Я.
телесни увреждания, била назначена и изготвена съдебно-медицинска експертиза,
чието заключение като обективно, компетентно и пълно поддържано от вещото лице в
съдебно заседание , съдът кредитира изцяло.От него е видно , че св.Я. е получила
фрактура на тибия и фибула / голям и малък пищял/ в дясно и на тялото на талуса/
скочната кост/ в ляво.Тези механични увреждания са получени по общия механизъм на
удари съсъ или върху твърти тъпи предмети и могат да бъдат получени при
3
конкретното пътно-транспортно произшествие.Вещото лице е посочило, че обикновено
глезенните счупвания са резултат на индиректни травми, които причиняват
прекомерни движения на глезенната става: пронация, супинация, външно въртене и
комплесия.В случая десният крак на св.Я. е бил опорен.Тези увреждания са
обусловили трайно затрудняване на движенията и на двата крака на свидетелката за
период, по-голям от един месец.
По делото е била назначена и изготвена комплексна авто-техническа и
съдебно-медицинска експертиза, чието заключение съдът кредитира отчасти.По
отношение на авто-техническата част от експертизата вещото лице е установило, че
скоростта на автомобила към момента на настъпване на удара е била около 11 км/ч, а
по време на движение по ул.“Бачо Киро“ и преди подс.П. да реагира на опасността, тя
се е движела с около 34 км/ч.Ударът е бил реализиран на около 1.5 -2.00м. след
основния ориентир, на около 2.00-2.309м. в ляво от него и на около 1,3 м. в ляво от
десния бордюр по протежението на пешеходната пътека в дясната пътна лента на
платното за движение по ул.“Бачо Киро“ посока ул.“Русе“.При установената скорост
на движение преди удара от 34 км/ч. вещото лице е изчислило, че дължината на
опасната зона е 21м., а при скорост на движение от 20-25 км/ч-10-14 метра.Било е
прието още, че лекият автомобил се е намирал на отстояние около 72м. преди мястото
на удара, в момента в който св.Я. е предприела пресичане по пешеходната пътека.В
този смисъл и водачът на автомобила е имал техническата възможност да предотврати
произшествието, спирайки го преди мястото на удара, доколкото е имал пряка
видимост на разстояние не по- малко от 100м. В случая обаче водачът е реагирал на
създалата се ситуация когато пострадала вече е била в обхвата на опасната зона за
спиране , поради което и подс.П. не е успяла да спре напълно автомобила преди
мястото на удара.В следствие на това пресичане на траекториите е настъпил удар, като
първоначалният контакт между пострадала и автомобила е бил в предната му дясна
част , на нивото на предната броня, на около 30-50см. в ляво от десния габарит, в
областта над фара, като е било констатирано обезпрашаване. По отношение на
причинените телесни увреждания вещите лица са дали заключение, че пешеходката е
пресичала от ляво на дясно спрямо движението на автомобила, както и че десния й
крак в момента на удара е бил опорен и тя е получила двуглезенно счупване на десния
глезен от пронационен вид с псевдолуксация на ставата.При това ходилото се огъва
прекомерно навън, при което вътрешната странична връзка се опъва и откъсва
външния глезен, за която се залавя / отломъчен механизъм/.Когато пронационната сила
продължи да действа, се отчупва и външния глезе по същия механизъм.Вещото лице е
посочило, че счупването на скочната кост на лявото ходило е било причинено от
директна травма- при удара на крака в пътното платно.
С оглед на наведените в хода на досъдебното производство твърдения за това, че
произшествието не е настъпило на пешеходната пътека, по делото е била назначена и
изготвена тройна съдебно-медицинска и автотехническа експертиза. В нея вещото
лице-съдебен медик, е приело, че движението на пешеходката е било в посока от
дясно на ляво относно движението на лекия автомобил, като съответните авто-
технически изчисления са били извършени въз основа на това заключение.В хода на
съдебното следствие обаче д-р М. се присъединява към становището на проф.Р., че
посоката на удара е от дясно на ляво, реализиран в областта на горна трета на дясното
бедро, дясна подбедрица и вътрешната повърхност на левия глезен, както и че
пострадалата се е движела от „Синия пазар“ към училище „Димчо Дебелянов“ и е била
с дясната си страна към автомобила, т.е от ляво на дясно спрямо посоката на
4
движение на автомобила, а не от дясно на ляво както се сочи в експертизата.Поради
това и вещите лица в хода на съдебното следствие заявиха, че не поддържат
заключението, дадено в хода на досъдебното производство, поради което и съдът им
назначи отново експертиза със същите въпроси, чието заключение по тях кредитира
отчасти.
От последната повторна комплексна съдебно-медицинска и автотехническа
експертиза се установява, че посоката на движение на пострадала е била от ляво на
дясно спрямо посоката на движение на автомобила.След извършване на съответните
изчисления, съобразени с данните , фиксирани в протокола за оглед на
местопроизшествие вещите лица са стигнали до извода, че най – вероятното място на
удара се е намирало от около 1,75м. до около 1,95м. в ляво от ориентир 1 и на около
3.00м. след него, т.е. на около 0,50м. след пешеходната пътека, като тялото на
пешеходката е било отхвърлено на разстояние , съизмеримо с ръста на пешеходката,
мерено по посока на огледа.Вещите лица са приели още, че непосредствено преди
удара скоростта на автомобила е била 10,78 км/ч. Изчислена е била и дължината на
пътя, изминат от пешеходката при пресичането спрямо посоката на движение на
автомобила, като същата е била около 10,88м. от момента на слизане на св.Я. от левия
бордюр до мястото на удара и 2,88м. от момента на навлизане в пътната лента , по
която се е движел автомобилът до мястото на удара. Вещите лица са установили, че
дължината на опасната зона на спиране на автомобила при скорост на движение от
10,78 км/ч е 4,20м. Били са разработени варианти за наличието на техническа
възможност подс.П. да предотврати произшествието, като е било установено че
подсъдимата не е имала възможност своевременно да реагира на движещата се от ляво
на дясно пешеходка към момента, когато е пресичала осовата линия на пътното платно
и съответно да спре преди мястото на удара, тъй като дължината на опасната зона на
спиране е по-голяма от отстоянието, на което се е намирал автомобила преди мястото
на удара.От техническа гледна точка обаче подс.П. е имала възможност своевременно
да възприеме движещата се о т ляво на дясно пешеходка / от ляв бордюр/ и да не
предприема навлизане върху пешеходната пътека, а да изчака преминаването й, като е
било прието че автомобилът е бил в покой около 4,66 сек., докато пешеходката се е
движила от ляво на дясно. В хода на съдебното следствие в.л.Т. дава разяснения , като
обяснява , че автомобилът се е движел в права посока и след удара се е придвижил на
разстояние 4,20м., колкото е дължината на опасната му зона. Самият удар е бил
реализиран с предния десен ръб на автомобила, който е силно скосен.Така тялото на
пострадалата е било избутано едновременно малко напред и е реализирано
своеобразно оттласкване и на дясно, като в случая няма типичен удар с носене,
отхвърляне, падане и претъркаляне на тялото, а падането е от собствен ръст, при който
дължината на падане е съизмерима с ръста на пешеходката. В.л.Т. е категоричен, че
ако скоростта на автомобила в момента на удара е била по-висока от посочената в
експертизата, то разстоянието на отхвърляне на тялото е щяло да бъде значително
повече от ръста на пешеходката.Той сочи още, че посоченото място на удара от не по-
малко от 0,50м. след пешеходната пътека е най-неблагоприятния вариант за подс.П.
при анализиране на това обстоятелство. Това място пък е било уточнено въз основа на
събраните по делото гласни доказателства за местоположението на пострадалата след
удара и данните, отразени в протокола за оглед на местопроизшествие.
Подс. Т. СТ. П. е българска гражданка, с висше образование, омъжена ,
работи. Към момента на извършване на деянието и към настоящият момент тя не е
била освобождавана от наказателна отговорност и не е била осъждана за извършени
5
престъпления от олщ характер.Видно от приобщената по делото характеристимчна
справка е,че същата е отговорен и дисциплиниран човек и се ползва с добро име сред
приятелите си.Подс.П. е правоспособен водач на МПС от 1983г., като към настоящият
момент по отношение на нея е било издадено едно наказателно постановление за
нарушение на ЗДП, извършено на 01.11.1994г. и два ел. фиша за управление на МПС с
превишена скорост през 2017г. и 2018г.
Горната фактическа обстановка съдът приема за установена въз основа на
гласните доказателства – отчасти от обясненията на подс. П., от показанията на св.
Б.Я. и св.Т.Р., депозирани в хода на съдебното следствие, от показанията на св. Я.,
приобщени на основание чл.281 ал.5 вр. ал.1 т.1 от НПК, от показанията на св. Ц. П.,
св.М.Н., св.И.И., св.Д.Д. , св.П. Я. и св.С.Г. и отчасти от показанията на св.Д.Л., дадени
в хода на досъдебното производство и приобщени по реда на чл.283 в чл.371 .1 от
НПК, от заключението на назначената и изготвена по делото от проф.Р. съдебно -
медицинска експертиза, отчасти от заключението на комплексната съдебно-
медицинска и автотехническа експертиза, назначена хода на досъдебното
производство, поддържано от вещите лица в съдебно заседание, отчасти от
заключението на назначената в хода на съдебното следствие повторна тройна
комплексна съдебно-медицинска и автотехническа експертиза, поддържано от
вещите лица в съдебно заседание, от писмените доказателства по досъдебно
производство № 88/2019г по описа на сектор «ПП» при ОД –МВР- Варна ,
инкорпорирани по реда на чл.283 от НПК – докладна записка , протокол за оглед на
ПТП и фотоалбум към него, протокол за химическа експертиза, заверени копия от
медицинска документация , справка за нарушител от района, справка за съдимост и
др., както и от приобщените в хода на съдебното следствие писмени доказателства :
характеристична справка за подс.П., които са последователни, безпротиворечиви,
взаимно обвързани и допълващи се по отношение на главните подлежащи на доказване
факти, и съвкупният им анализ не налага различни изводи.Съдът изключва от
доказателствата по делото заключението на назначената в хода на досъдебното
производство повторна комплексна тройна съдебно-медицинска и автотехническа
експертиза, доколкото вещите лица в хода на съдебното следствие заявяват, че не го
поддържат.
За да приеме така описаната фактическа обстановка , съдът прецени събраните по
делото писмени и гласни доказателства по отделно и в тяхната съвкупност .От техния
анализ се установява, че безспорно установените факти по делото са свързани с това,
че на 09.03.2019г. на ул.»Бачо Киро» в близост до училище «Димчо Дебелянов» в
посока ул.»Русе» е възникнало пътно-транспортно произшествие, като подс.П. е била
водач на л.а. «Мазда СХ 5» с рег. № В 62 38 ВК, а св.Я. е пресичала пътното платно.
Безспорно е също така, че в следствие на пътния инцидент на св.Я. са били причинени
две средни телесни повреди, а именно счупване на тибия и фабула /голям и малък
пищял/ в дясно и счупване на тялото на талуса /скочната кост/ в ляво, обусловили
поотделно и в съвкупност трайно затруднение в движението на двата крата за период
по-голям от един месец.Доказано е и че непосредствено след произшествието подс.П. е
отишла при пострадалата, занесла й е вода, изчакала е идването на медицинския екип,
а в последствие я е потърсила в болничното заведение, в което е била настанена с цел
да й окаже помощ, която свидетелката е отказала.
Спорните обстоятелства в настоящият казус между държавното и частното
обвинение и защитата на подс. П. са свързани с мястото на възникване на
произшествието – дали е било на или извън пешеходната пътека, респективно с
6
причините за него.
Доказателствата по делото са категорични и непротиворечиви за това, че св.Я. е
предприела пресичане на пътното платно на ул.»Бачо Киро» по намираща се там
пешеходна пътека, като посоката й на движение е била от «Синия пазар» в посока
училище «Димчо Дебелянов», т.е. от ляво на дясно спрямо посоката на движение на
автомобила, управляван от подс.П..Това обстоятелство се установява от показанията на
самата пострадала и от тези на св.Р., който е непосредствен очевидец на случилото се,
както и косвено от показанията на св.С.Г., с която св.Я. непосредствено преди
инцидента е имала среща.Посоката на движение на пострадалата безапелационно се
доказва и от заключенията на съдебно-медицинската експертиза, изготвена от проф.Р.,
както и от съдебно-медицинските части и на останалите назначени и изготвени по
делото експертизи.Вещите лица са категорични, че св.Я. е била ударена в дясната си
част на тялото, като в този момент десния крак е бил опорен, поради което и се е
получило двойното счупване на вътрешен и външен глезен с частично изкълчване.В
следствие на удара, тя е « подскочила» нагоре и е последвало « падане» на левия крак,
което е довело до счупване и на левия глезен. Поради тези съображения съдът не
кредитира показанията на св.Д.Л. от досъдебното производство, за това, че
пострадалата се е намирала на десния тротоар и от там е предприела пресичане.По
същите съображения съдът намира за неотносими частите от заключението на
повторната комплексна съдебно-медицинска и автотехническа експертиза, свързани с
обсъждане на причините и механизма за настъпване на пътно-транспортното
произшествие при движение на пешеходката от дясно на ляво. В тази връзка следва да
се отбележи, че и подс.П. и нейните спътници в колата не сочат да са възприели св.Я.
да пресича от дясно на ляво, а сочат че са видели силует на човек в дясно от
автомобила, където в същност е настъпили и удара. Поради това и съдът намира за
безспорно установено, че св.Я. е пресичала пътното платно от ляво на дясно спрямо
посоката на движение на лекия автомобил, както и че като е започнала това пресичане
се е движела по пешеходната пътека.Това обстоятелство се потвърждава отново от
нейните показания и от тези на св.Р., които са последователни , логични и
непротиворечиви и съдът ги кредитира изцяло.
Съобразно заключението на назначената в хода на съдебното следствие повторна
комплексна експертиза съдът намира, че ударът не е настъпил на пешеходната
пътека.Този извод на вещите лица е в съобразен с данните, описани в протокола за
оглед на местопроизшествие относно разположението на пешеходната пътека и
автомобила, който е спрял непосредствено след удара и не е преместван, с показанията
на св.Р. и св.П.Я., които лично са възприели къде се намирало тялото на св.Я., както и с
величината на нейния ръст.В тази връзка следва да се отбележи, че и в двете
комплексни експертизи, в авто-техническите им части, вещите лица сочат, че към
момента на удара автомобила на подс.П. се е движел с около 11 км/ч. , като
обстоятелството дали е намалявал или ускорявал преди това съдът намира, че не е от
съществено значение за подлежащите на доказване факти. При доказаното движение
на св.Я. от ляво на дясно спрямо посоката на движение на автомобила, тя е изминала
разстояние от 10,88м. по пътното платно и 2,88м. в пътната лента, в която се е движел
автомобила. Съдът възприема свидетелските показания и заявеното от съдебните
медици в хода на съдебното следствие за това, че след удара при пострадалата не са
били налице носене, отхвърляне, падане и претъркаляне, а падане от собствен ръст.
Това е обяснимо както с ниската скорост на автомобила, така и с мястото, с което е бил
реализиран удара- десния преден ръб на автомобила, който е силно скосен и по който е
7
било установено единствено обезпрашаване . Други деформации и повреди по
превозното средство не са били констатирани , което е видно от протокола за оглед.
Доказано е също така, че след падането, тялото на св.Я. се е намирало успоредно
между автомобила и десния тротоар, като главата й е била в близост до първата от три
отводнителни шахти и на нивото на предната дясна гума на автомобила, която пък се е
намирала на 5,5 метра след ориентира на огледа и на 1,8м. от ръба на десния
бордюр.При тези изходни данни, съобразявайки и отстоянията , фиксирани в
протокола за оглед на местопроизшествие, вещите лица са достигнали до обоснования
извод, че ударът е настъпил на не по-малко от 50см. от края на пешеходната
пътека.Това тяхно заключение е лесно проверимо с прости аритметични действия. От
протоколът за оглед на местопроизшествие е видно , че края на пешеходната пътека се
намира на 2,40м. след ориентира, а предната дясна гума на 5,5 м. Св.Я. в показанията
си сочи, че е висока 158см. и че е била с боти с платформи. Вещото .лице инж. Т. в
хода на съдебното следствие пояснява, че автомобилът след удара се е придвижил на
разстояние от 4,20м., колкото е дължината на опасната му зона при движение с 11
км/ч. В този смисъл, като се вземе предвид доказано падане от собствен ръст на
пострадалата, което като разстояние вещите лица приемат да е около 1,70см.,
установеното разстояние от 5,50м. , на което се е намирала от ориентира предната
дясна гума на автомобила, които пък да се съпоставят с отстоянието на края на
пешеходната пътека от ориентира, което е 2,40м. , става ясно, че мястото на удара е
извън очертанията на пешеходната пътека, най- малко на 50см. от нея, което както
сочи в.л. инж. Т. е най-неблагоприятния вариант за подсъдимата. С оглед на това съдът
кредитира заключението на тази експертиза .При анализа на доказателствата съдът
съобрази, че вещите лица при изготвяне на различните експертизи са използвали едни
и същи изходни данни, като са приели и еднаква скорост на движение на автомобила в
момента на удара.Различията им в заключенията за това дали ударът е бил върху или
извън пешеходната пътека , съдът счита, че се дължат на обстоятелството, че в.л. Б. не
е съобразила в заключението си местоположението на автомобила след удара и
разположението на пострадала спрямо него, което е видно от съдържанието на
аналитичната част тази експертиза. Поради изложеното до тук съдът намира, че
произшествието не е настъпило на пешеходната пътека, а извън нейните очертания.
При така установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:
Подс. Т. СТ. П. е осъществила от обективна и субективна страна състава на
престъпление от общ характер по чл. 343 «а» ал.1 б.»а» вр. чл.343 ал.1 б.»б» от НК,
тъй като на 09.03.2019г. в гр. Варна при управление на МПС – лек автомобил „Мазда
СХ 5“ с рег. № В 6238 ВК, е нарушила правилата за движение по чл. 116 от ЗДвП
„Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към
пешеходците.“ и по непредпазливост причинила две средни телесни повреди на Б. Р.
ЯГ., изразяващи се в счупване на тибия и фабула /голям и малък пищял/ в дясно и
счупване на тялото на талуса /скочната кост/ в ляво, обусловили поотделно и в
съвкупност трайно затруднение в движението на двата крака за период по-голям от
един месец, като след извършване на деянието е направила всичко зависещо от нея за
оказване помощ на пострадалата.
От обективна страна изпълнителното деяние е осъществено от обвиняемата чрез
действие - управление на МПС, при което тя е нарушила императивна разпоредба,
установена със специалния ЗДвП. С оглед на установеното в хода на съдебното
следствие, че произшествието не е възникнало на пешеходната пътека, съдът прие, че
8
подс. П. не е нарушила разпоредбата на чл.119 от ЗДП, а тази на чл.116 от ЗДП, която я
задължава като водач да бъде внимателна и предпазлива към пешеходците.В случая
безспорно е установено, че св.Я. е била пешеходец по смисъла на ЗДП, както и че
подсъдимата очевидно не е била внимателна и предпазлива към нея, доколкото не я е
възприела своевременно след като е била длъжна и е имала обективна възможност за
това . Съдът намира, че нарушението именно на тази норма е в причинно - следствена
връзка с настъпилия инцидент, а не на чл.20 ал.2 от ЗДП, каквото становище изразява
адв.Р.. От заключението на повторната комплексна авто-техническа експертиза се
установява, че към момента на удара скоростта на автомобила е била 10,58 км/ч.
Разпоредбата на чл.20 ал.2 от ЗДП задължава водачите на ППС при избиране
скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на
местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с
характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да
бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие, както и да намалят
скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за
движението. С оглед на това за „ съобразена” скорост следва да се приеме онази, при
която ПТП не би могло да бъде допуснато. Тази скорост е обективно понятие и следва
да се изясни дали е налице причинна връзка между движението с несъобразена скорост
и допускането на ПТП. От събраните по делото писмени и гласни доказателства
безспорно се установява, че скоростта, с която подс. П. е управлявала автомобила е
била в рамките на разрешената за населено място и е била съобразена с характера и
интензивността на движението. Дори да се приеме, че подсъдимата е спряла преди
пешеходната пътека както твърди тя и нейните спътнички, то същата е имала реална и
обективна възможност да възприеме пресичащата пешеходка, която е представлявала
опасност за нея още от момента на слизане от левия тротоар.Тя обаче въобще не я е
видяла, макар да е била длъжна. В този смисъл съдът намира, че произшествието не е
възникнало поради движение с несъобразена скорост, доколкото подс.П. е имала
възможност да спре когато е възникнала опасността за движението, а именно при
стъпването на пострадалата на пътното платно, когато е била на 10,88м. от мястото на
удара.Такива факти , свързани с управление на автомобила с несъобразена скорост, не
са описани и в обстоятелствената част на обвинителния акт, за да е налице принципно
процесуална възможност за съда , съгласно т.7 от Тълкувателно решение № 2 от 2016г.
на ВКС , да приеме, че е допуснато нарушение на чл.20 ал.2 от ЗДвП.С оглед на това ,
като съобрази изложеното в обвинителния акт и установените в хода на съдебното
следствие фактически положения съдът прие, че именно нарушението на чл.116 от
ЗДвП е в пряка причинно следствена връзка с настъпилия пътен инцидент и
причинения от него съставомерен резултат. Поради изложените съображения съдът
оправда подс. П. да е извършила деянието на пешеходна пътека и при нарушение на
чл.119 от ЗДП.
При анализа на доказателства съдът прецени , че не е налице съпричиняване от
страна на св. Я..За нея безспорно е доказано, че е започнала да пресича пътното
платно и когато е видяла приближаващият автомобил, е ускорила темпа си на
движение, за да се изтегли от пътя.Както бе посочено по-горе св.Я. е станала опасност
за движението при слизане от левия тротоар и предприетото пресичане, като
разстоянието на което са били отдалечени тя и автомобила е било достатъчно подс.П.
да спре и да я пропусне да премине, което тя не е сторила. Поради това съдът намира,
че св. Я. с поведението си не е допринесла за настъпване на съставомерния резултат.
На следващо място съдът съобрази събраните по делото доказателства за
9
поведението на подс. П. непосредствено след извършване на деянието.От нейните
обяснения и от показанията на Я., св.Ц. П. и св.М.Н. е видно, че подсъдимата веднага
е спряла автомобила, отишла е при пострадалата и й дала вода. В този смисъл и с оглед
константната съдебна практика, съдът приема за безспорно доказано, че подс. П. след
деянието е направила всичко зависещо от нея за оказване помощ на пострадалата
.Поради това съдът квалифицира обвинението на подс. П. в горния смисъл.
От субективна страна изпълнителното деяние е извършено при форма на вината
непредпазливост по смисъла на чл.11 ал.3 пр.1-во от НК, и конкретно – несъзнавана
непредпазливост/ небрежност/,тъй като подс. П. не е целяла пряко и не е предвиждала
настъпването на общественоопасните последици, но е била длъжна и е била в
обективна възможност да ги предвиди и предотврати чрез изпълнение на задълженията
си по смисъла ЗДвП , което не е сторила.
При горните констатации, и тъй като прецени, че обвинението против
подсъдимия е доказано по несъмнен начин по см.чл.303 ал.2 от НПК със събраните в
производството доказателства, съдът призна подс. Т.П. за виновна в извършването
на деяние по чл. 343 «а» ал.1 б.»а» вр. чл.343 ал.1 б.»б» от НК, и я оправда по
първоначално възведеното му обвинение.
При определяне вида и размера на наказанието съдът взе предвид следното:
На първо място, съдът прецени кумулативното наличие на предвидените в
разпоредбата на чл.78 ”а” ал.1 от НК предпоставки- деянието на подс.П. е
извършено непредпазливо и за него е предвидено наказание лишаване от свобода за
срок до две години или пробация, П. не е осъждана за престъпления от общ характер и
не е освобождавана от наказателна отговорност по реда на глава VIII, раздел IV от НК.
Предвид горното, съдът освободи подс.Т.П. от наказателна отговорност и й наложи
административно наказание – «Глоба».
При определяне размера на глобата съдът съобрази от една страна степента на
обществена опасност на деянието , както и тежестта на причинения съставомерен
резултат - нанесените средни телесни повреди на пострадалата. Като смекчаващи
отговорността обстоятелства съдът приема добрите характеристични данни на
подс.П. и изразеното от нея съжаление за случилото се.Отегчаващи отговорността
обстоятелства съдът не установи.
При горните констатации , при превес на смекчаващите отговорността
обстоятелства , и като съобрази изминалия период от време от извършване на
деянието, съдът наложи на Т.П. административно наказание «Глоба» в
минималния предвиден с разпоредбата на чл.78а ал.1 от НК размер , а именно – 1
000лв.
Съдът счете, че с оглед постигане целите както на генералната, така и на
специалната превенция, не е необходимо подс. П. да бъде лишавана от право да
управлява МПС.На първо място същата е правоспособен водач от 1993г. и до момента
на деянието е било санкционирана само за три нарушения на правилата за движение,
последното от които е от 2018г., а самите нарушения не са свързани с причиняване
на пътно-транспортно произшествие, .От този факт може да бъде направен извод, че
настоящият случай е инцидентен, а не проява на утвърден модел на противоправно
поведение.Поради това и съдът прецени, че целите на наказанието да превъзпитат
наказаните да се съобразяват с установените правила в обществото, ще бъдат
изпълнени и без подс. П. да бъде лишена от право да управлява МПС.
Съдът прецени, че с така наложеното по вид и размер наказание подсъдимата
10
успешно ще бъде превъзпитана към спазване на установените със специалните закони
правила за движение.
В хипотезата на чл.189 ал.3 от НПК съдът осъди подс. П. да заплати направените
по делото разноски в размер на 3 178,17 лв. в полза на бюджета на ОД-МВР-Варна, 2
298, 48лв. в полза на ВРС и 1 300лв. в полза на ч.обв. Б.Я. , представляващи разноски
за адвокатско възнаграждение съобразно направеното искане и представените
доказателства.
Като причини за осъществяване на деянието съдът възприе незачитане на
установения в страната правов ред и самонадеяност.
По изложените съображения съдът постанови присъдата си.





РАЙОНЕН СЪДИЯ:
11