Р Е Ш Е Н И Е
гр. Кърджали, 22.02.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Кърджалийският районен съд в публичното
заседание на двадесет и първи януари през две
хиляди двадесет и първа година в състав:
Председател: Дарина Байданова
при секретаря Марияна Суркова разгледа докладваното от съдията адм
д. № 1089/2020г.
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.145 и сл. от АПК, във вр. чл.18ж, ал.2 от Правилника за прилагане на Закона за собствеността
и ползването на земеделските земи /ППЗСПЗЗ/, образувано по жалба от Т.Б.К. като наследник на К.А.К.
срещу Решение по
Протокол № 204/10.11.1993г. по преписка по заявление 3976/27.05.1992г. за възстановяване правото на собственост на
наследниците на К.А.К., б.ж. на гр.Хасково.
С жалбата се
претендира прогласяване нищожността на посочения индивидуален административен
акт или отмяната му и признаване за възстановено правото на собственост върху
посочените в решението земеделски земи, поради нарушение на изискването за
форма – липса на задължителен реквизит по чл.15, ал.2 , т.6, изр.2 от ЗАП
/отм./ и по-конкретно, липса на подпис на секретар на комисията, което
жалбоподателят счита за съществено нарушение на процесуалните правила, поради
липса на валидно волеизявление на колективния административен орган и
обосноваващо извод за нищожност на издаденият акт. Счита и че в случая не може
да се направи извод и за формирано обикновено мнозинство, необходимо при
постановяване на решението на колективния орган, тъй като от посочените в
титулната част на обжалваното решение председател, секретар и седем членове,
подписи са положили четирима от членовете, които не могат да формират
обикновено мнозинство. На следващо място, сочи,че решението е нищожно, поради
липса на мотиви, водещо също до нарушение на формата на административния акт
съгласно чл.15,ал.1 от ЗАП /отм./, като изложените в същото мотиви са кратки и
неясни и волята на органа не може да бъде изведена, а това затруднявало правото
на защита и правело съдебния контрол невъзможен. Обжалва издаденото решение и
като незаконосъобразно и необосновано,
т.к. със същото не са посочени конкретните правни и фактически основания
на ЗСПЗЗ и ЗАП за издаването му и оспорва изложените фактически основания,
както и съществуването на посочените в акта фактически основания за издаването
му като непълни и неясни, за което излага съображения. Претендира разноски и
представя списък на разноските по чл.80 от ГПК. В съдебно заседание
жалбоподателят лично и чрез упълномощен адвокат поддържа жалбата и моли съда с
оглед признанието на ответника в съдебно заседание да прогласи нищожността на
обжалваното решение или евентуално да отмени същото.
Ответникът по
жалбата Общинска служба по земеделие – Кърджали /преди Поземлена комисия –
Кърджали/ в срока по чл.131 от ГПК не
депозира писмен отговор и не взема становище по жалбата, но представя
преписката, съдържаща оспореното решение. В съдебно заседание чрез И.Д. Началник
не оспорва жалбата и изложените в същата обстоятелства. Счита, че представената
декларация не представлява доказателство за собственост на процесните земи.
Съдът като обсъди
събраните по делото доказателства, оплакванията в жалбата и доводите и
възраженията на страните, намира следното:
Жалбата е подадена
от надлежна страна и е допустима. Жалбоподателят Т.Б.К. е законен наследник на К.А.К.,
по чието право на възстановяване собствеността на земи се е произнесла
Поземлената комисия с атакуваното решение /удостоверения за наследници с изх. №1698/28.02.1992г.,
и №ГРАОН1-2333/29.09.2020г., издадени от община Хасково/. Не се установява
обжалваният акт да е връчен на заинтересованите лица и такова твърдение не се
противопоставя в производството, поради което следва да се приеме, че жалбата е
подадена в 14-дневния срок по чл.149, ал.1 от ГПК, а разгледана по същество е
основателна.
С Решение по
Протокол № 204/10.11.1993г. на Поземлена комисия – Кърджали /сега Общинска
служба по земеделие-Кърджали/ е отказано да се признае правото на
възстановяване на собствеността на наследниците на К.А.К. по заявление вх.№
3976/27.05.1992г. на осн. чл.18ж, ал.2 от ППЗСПЗЗ и протоколи №
155/А/14.07.1993г. с план за земеразделяне на находящите се в землището на с.Рудина,
общ.Кърджали имоти: ниви – 3,000дка в местност Край село, ниви – 3,000дка в
местност Кара бунар, ниви – 3,000дка в местност Сулука, ниви – 3,000дка в
местност Край село, ниви – 2,000дка в местност Бахчата и ниви – 3,000дка в
местност Раман дере. Видно от съдържанието на обсъждания административен акт
поземлената комисия е съставена от председател, секретар и 7 членове, от които
подпис върху решението са положили председателят и трима от членовете на
комисията и същото не е подписано от секретаря и останалите четирима от
членовете, въпреки участието им в състава. Съгласно действащата към
постановяването на обжалвания административен акт разпоредба на чл.60,ал.4,
изр. 1 от ППЗСПЗЗ /редакция на ДВ, бр. 34 от 1992 г./ поземлените комисии се
съставят от председател, секретар и нечетен брой членове. В случая не може да
се обоснове извод, че решението е взето при мнозинство на списъчния състав. В
тази връзка, за да е валидно такова решение, същото следва да е постановено от
административен орган в състав и кворум, предвидени в закона. Както бе
посочено, разпоредбата на чл. 60, ал. 4 от ППЗСПЗЗ /редакция на ДВ, бр. 34 от 1992 г./ определя щатния състав на поземлената
комисия, но нито този текст, нито друга норма на ЗСПЗЗ и правилника за неговото
приложение /до приемането на чл. 60а от ППЗСПЗЗ с изменението на закона с ДВ
бр.31 от 2003г./ определят в какъв състав поземлената комисия следва да
постановява решенията си и кой следва да подписва тези решения. Поради това за
постановени до 2003г. решения на ПК следва да се приложат общите разпоредби на
Закона за административното производство /отм./, съгласно чл. 15, ал. 2, т. 6,
изр. 2 от който административният орган взема решение с обикновено мнозинство
от присъстващите, а административният акт се подписва само от председателя и
секретаря. Изискването на чл. 60, ал. 4 от ППЗСПЗЗ за състава на ПК е свързано
с възможността за формиране на мнозинство при вземане на решенията. Когато това
мнозинство е формирано, решението е валидно, независимо от това дали е взето
при участието на четен или нечетен брой членове на комисията /в този смисъл са
Решение № 237 от 15.06.2010 г. по гр.д.№ 578 от 2009 г. на ВКС, I г.о., Решение
№ 750 от 04.11.2010 г. по гр.д.№ 1794 от 2009 г. на ВКС, I г.о., Решение № 912
от 18.01.2011 г. по гр.д.№ 1753 от 2009 г. на ВКС, I г.о., Решение № 389 /
25.10.2011 г. по гр. д. № 1362/2010 г., I г.о., Решение № 193/17.08.2011 г. по
гр. д. № 1068/2010 г. на ВКС, I г.о. /. Изложеното обуславя липса на валидно волеизявление на колективния административен
орган при осъществяване
на властническите му правомощия при изпълняване на функции на държавно
управление, а констатираният порок толкова съществено
засяга законността на административния акт, че води до неговата нищожност.
Съдът намира за основателен и довода, че изложените в протоколното решение на комисията
мотиви не отговарят на изискванията на закона и са недостатъчни, тъй като от същите не става
ясно какви декларации за членство в ТКЗС от 1958г. са налице, за какви площи и
местности, което препятства осъществяването на ефективен контрол върху законосъобразността
на направените констатации, а съгласно императивното
изискване на разпоредбата на чл. 59, ал.2, т.4 от АПК административният акт
следва да съдържа фактически и правни основания за издаването му и липсата на такива е самостоятелно основание за отмяна
на акта, като незаконосъобразен, тъй като, както беше посочено,
препятства съдебния контрол. Липсата на мотиви
винаги е съществено нарушение на административно- производствените правила,
водещо до отмяна на административния акт на основание чл.146, т.3 от АПК само
на това основание. Ето защо оспореният акт е незаконосъобразен и следва
да се отмени и на основание чл.173,ал.2
от АПК се върне за
произнасяне от административния
орган, който вземе предвид и следното:
От приложената по
делото административна преписка се установява, че от Държавен архив са
представени молби-декларации за членство в ТКЗС за землището на с.Рудина, в
каквато връзка са и показанията на разпитания по делото св.С.Г.-един от
председателите на ТКСЗ до 1970г., установяващ ,че наследодателят К.К., въпреки събраните
от свидетеля данни за наличие на земи в
същото землище, отговарящи по площ и местност на претендираните, не е участвала
в ТКЗС и не е била поименно записана в откритата в Окръжен архив тетрадка с участниците
в ТКЗС, но земите й били обработвани от стопанството.
По представената нотариално
заверена на 25.05.1992г. декларация по чл.12, ал.3 от ЗСПЗЗ /отм./., на която
жалбоподателят основава претенцията си, следва да се отбележи, че ЗСПЗЗ преди
изменението му в ДВ,бр.13/2007г. допускаше при липса на писмени доказателства
от вида на посочените в чл. 12, ал.2, заявителят да декларира писмено с
декларация с нотариално заверен подпис и под страх от наказателна отговорност
правото си на собственост, която възможност отпадна след отмяната на
разпоредбата на чл. 12, ал.3 ЗСПЗЗ и установената след изменението на чл. 11,
ал.2 ЗСПЗЗ забрана за доказване на правото на собственост с писмени декларации
следва да се разглежда във връзка с отмяната на ал.3 на чл. 12 /решение № 249/13.07.2010
г. по гражданско дело № 559/09 г., Първо Г.О. на ВКС/.
Съгласно т.4 от ТР
№ 2 от 25.06.1996 г. по гр. д. № 2/1996 г., ОСГК на ВС правото на собственост върху земеделските
земи подлежи на доказване с посочените в чл. 12, ал. 2 ЗСПЗЗ писмени
доказателства. Поради трудността на доказването декларацията с нотариално
заверен подпис по чл. 12, ал. 3 ЗСПЗЗ по изключение е
допусната като самостоятелно доказателствено средство и тя трябва да се представи най-напред в производството
пред общинската поземлена комисия по реда
на чл. 13, ал. 2 ППЗСПЗЗ се приложи към заявлението за възстановяване правото
на собственост. Когато липсват други писмени доказателства, ако декларацията с
нотариално заверен подпис отговаря на изискванията на чл. 13, ал. 3 ППЗСПЗЗ,
общинската поземлена комисия /ОСЗ/ може да я приеме
като единствено доказателство. При обсъждането й поземлената комисия трябва да
се съобразява с разпоредбата на чл. 12, ал. 5 ЗСПЗЗ (ДВ., бр. 45/1995
г.) за проверка на посочените в декларацията данни от направената
индивидуализация на имота съобразно всички доказателства, които съществуват за
земите в землището и
когато за част от имотите
липсват други писмени доказателства, общинската служба трябва да цени декларациите с нотариална заверка на подписа като
единствено доказателствено средство за тези имоти.
Ето защо, след отмяна на процесното решение
и връщане на административния орган за ново произнасяне по заявление вх.№ 3976/27.05.1992г. ответникът ОСЗ-Кърджали следва да направи анализ на всички
доказателства, за да установи
съществува ли право на възстановяване на собственост
върху спорната земеделска земя на наследниците на К.А.К., а
също и да прецени дали не съществуват пречки за връщане на имотите.
С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК на жалбоподателя
следва да се присъдят направените по делото разноски съобразно представения
списък на разноските по чл.80 от ГПК,а именно, за заплатено адвокатско
възнаграждение в размер на 500,00лв.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОБЯВЯВА за нищожно Решение по Протокол № 204/10.11.1993г. по
преписка по заявление вх.№ 3976/27.05.1992г. на Общинска служба по земеделие –
Кърджали /Поземлена комисия –Кърджали/ за признаване правото на възстановяване
на собствеността на наследниците на К.А.К. с план за земеразделяне на имоти - земеделски
земи в землището на с.Рудина, подробно описани в посоченото протоколно решение.
ИЗПРАЩА преписката на Общинска служба по земеделие -
Кърджали със задължителни
указания по тълкуването и прилагането на закона съобразно изложеното в мотивната част на решението за ново произнасяне.
ОСЪЖДА Общинска служба
по земеделие – Кърджали да заплати
на Т.Б.К.,с ЕГН **********,***, направените по делото разноски в размер на 500,00лв.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд Кърджали в 14-дневен срок от получаване на съобщението
за обявяването му.
Съдия: