Р Е Ш Е Н И Е
№ 25/ 12.3.2020г.
12.03.2020г. гр.Карнобат
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Районен съд- гр.Карнобат, 4 наказателен състав, в открито съдебно заседание, проведено на двадесет и шести февруари две хиляди и двадесета година, в
следния състав:
Председател: Красимир Сотиров
При секретаря: Веска
Христова, разгледа докладваното от съдия Красимир Сотиров НАХД №42 по
описа за 2020г. на РС- гр.Карнобат и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по повод на
жалба, подадена чрез административнонаказващия орган, от
ЗК „Житен край“, ЕИК:*********, със седалище и адрес на
управление: община Карнобат, с.Екзарх Антимово, представлявана от Р.Р.-
Председател, срещу Наказателно постановление №470593-
F491164/16.10.2019г. на Началник на
отдел „Оперативни дейности“- гр.Бургас в ЦУ на НАП, с което е
наложена имуществена санкция в размер на 500 лв., за неизпълнение на
задължение по чл.118, ал.4 от ЗДДС, вр.
чл.39, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,
които извършват продажби чрез електронен магазин, издадена от министъра
на финансите, наложена на основание чл.185, ал.2, изр.II, вр. чл.185, ал.1 от ЗДДС. В
жалбата се твърди, че е приложен неправилно материалния закон, поради
несъответствие между фактическото описание на нарушението и съответната
материалноправна норма. Посочва се, че наложеното административно наказание не
съответства на предвиденото в разпоредбата на чл.185, ал.2, изр.II, вр. ал.1 от
ЗДДС. Релевирани са съображения за наличието на основание за приложението на
чл.28 от ЗАНН. Пледира се за отмяна на обжалваното наказателно постановление.
В
съдебно заседание се явяват процесуален представител на жалбоподателя, както и
представител на административнонаказващия орган и вземат отношение по случая съобразно
процесуалното си положение.
Съдът, след като разгледа
жалбата и изложените в нея твърдения и се запозна със събраните по делото
доказателства, доводите и възраженията на страните, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в
законен срок от легитимирано лице. Съдържа изискуемите от закона реквизити за редовност и е предявена пред компетентен съд. Разгледана по съществото на
спора същата се явява основателна. Съображенията за това са следните:
От
фактическа съдът намира следното:
С акт за установяване на
административно нарушение №F491164/07.06.2019г., съставен от Д.У.-
инспектор по приходите в ЦУ на НАП, при извършена проверка на 05.06.2019г., в
10:55 ч., на обект, с регистрирана електронна система с фискална памет, /ЕСФП/,
модел ОЙЛ СИС 2.0 Д- КL, инд. №0S005064/05.06.2019г.- ведомствена
бензиностанция, стопанисвана от жалбоподателя, находяща се в стопански двор в община Карнобат, с.Екзарх Антимово, ул. „Първи май“ №1, е констатирано, че за периода:15.05.2019г.- 31.05.2019г., вкл., не е налице
отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет
за всеки ден, в който в ЕСФП са регистрирани зареждания на течни горива. От
отпечатана контролна
лента на електронен носител, /КЛЕН/, за същия период се установява, че са налице
данни за извършено зареждане на дизелово гориво. Съставен е Протокол за
извършена проверка сер. №348392/05.06.2019г.
Препис от съставения АУАН за
констатираното нарушение е връчен на пълномощник на дружеството- жалбоподател
на 07.06.2019г.
Приложени по делото са
протокол за извършена проверка, фискални и служебни бонове.
Въз основа на съставения
АУАН е издадено на 16.10.2019г. обжалваното наказателно постановление, с което на основание чл.185, ал.2, изр.II, вр. чл.185, ал.1 от ЗДДС, за нарушение на чл.118, ал.4 от ЗДДС вр. чл.39, ал.1 от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане
на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, извършено на 20.05.2019г.
на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв.
Възпроизведени са фактическите констатации, изложени в съставения АУАН.
Наказателното постановление е връчено надлежно на представител на наказаното
лице на 08.11.2019г.
В публично съдебно заседание
свидетелят Д.У. посочва, че на горната дата е извършена съвместна проверка с
Български институт по метрология, както и че преди проверката е извършена
справка в електронните бази данни на НАП и е установена липса на подадени
дневни Z-отчети, /запис
във фискалната памет/, за извършени продажби на гориво, предаващи дистанционно
и в реално време информация към НАП, в периода: 16.05.2019г.- 31.05.2019г.
Свидетелят изяснява, че на място е установено, че не са съставяни дневни
финансови отчети за периода, като са съставяни служебни бонове за касова
наличност- X- отчети. Посочва се, че липсата на отпечатани Z- oтчети препятства
органите на приходните администрация при установяване на количествата доставено
гориво и тези, които са заредени от бензиноколонката в съответния ден.
С оглед на установеното от
фактическа страна съдът намира от правна страна следното:
В настоящото производство
съдът извършва цялостна проверка за правилното приложение на закона, независимо
от наведените от жалбоподателя основания, като има правомощия на инстанция по
съществото на спора.
На основание чл.118, ал.4, т.3 от ЗДДС, министърът на финансите е оправомощен да издаде наредба, с която да
определи изискванията, реда и начина
за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към НАП. Съгласно чл.118, ал.8 от ЗДДС,
данъчно задължено лице, което извършва зареждане на превозни средства, машини,
съоръжения или друга техника за собствени нужди с течни горива, е длъжно да
регистрира и отчита зареждането им по реда на наредбата по ал.4. В чл.39, ал.1 от Наредба
№Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин на министъра
на финансите, в редакцията й съгласно ДВ, бр. 26 от 2019 г., в сила от
29.03.2019 г., е предвидено, че всяко фискално устройство,
включително вградено в автомат на самообслужване, както и интегрирана
автоматизирана система за управление на търговската дейност, /ИАСУТД/,
генерират автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет и в КЛЕН, в 23:59:59 часа за всеки календарен ден (от 0:00 до
24:00 часа), през който в устройството са регистрирани продажби/ сторно или служебно
въведени операции, когато не е генериран или отпечатан дневен финансов отчет за
деня преди 23:59:59 часа или когато е генериран или отпечатан дневен финансов
отчет, за деня преди 23:59:59 часа и след генерирането му/ отпечатването му в
устройството са регистрирани продажби/ сторно или служебно въведени операции. На основание чл.3, ал.12 от същата наредба, лице, което извършва зареждане
на течни горива по чл.118, ал.8 от ЗДДС за
собствени нужди от стационарни подземни резервоари за съхранение на горива или
неподвижно прикрепени към земята или стоящи на собствената си тежест резервоари
с вместимост над 1 000 литра, е длъжно да регистрира и отчита зареждането по
реда на ал.2 и ал.3, с изключение зареждане на течни горива на съоръжения и/или
инсталации за производство и/или отопление. Горната алинея не се прилага от
лицата, които извършват зареждане на течни горива по чл.118, ал.8 от ЗДДС за собствени нужди от
съд/ съдове/ подвижни резервоари/ цистерни с обща вместимост до 1 000 литра
включително, като общото заредено количество гориво за календарната година не
трябва да превишава 2 000 литра, както и от лицата, регистрирани като
земеделски производители, които извършват зареждане за собствени нужди с течни
горива на превозни средства, машини, съоръжения или друга техника, регистрирана
по Закона за регистрация и контрол на
земеделската и горската техника, от резервоари, които не са стационарни
подземни резервоари, на основание чл.3, ал.13, изр.II от Наредбата.
Следва да се достигне до извод,
законодателят е установил правила за отчетност по отношение на данъчно
задължените лица, които извършват продажби на течни горива чрез средства за
измерване на разход, както и по отношение на тези, които извършват зареждане на
течни горива по чл.118, ал.8 от ЗДДС за
собствени нужди. За последните възниква задължението да подават данни в НАП за
наличните съдове/ съоръжения за съхранение и/или зареждане с течни горива по
реда на глава девета "б", а
именно: идентификационни
данни за задълженото лице (пълно наименование/ име, ЕИК от Търговския регистър/
ЕИК по регистър БУЛСТАТ/ ЕГН/ ЛНЧ), постоянен адрес/ адрес на управление, код и
наименование на икономическата дейност по КИД- 2008, общо изразходвано
количество гориво за предходната година, местонахождение на съда/ съоръжението,
вид на съда/ съоръжението, обем/ вместимост на съда/ съоръжението, вид на
горивото и мерна единица, предназначение на горивото, регистрационен номер на
стопанисваната мобилна цистерна за зареждане и дата (година), от която се
стопанисва съдът/ съоръжението. На основание чл.3, ал.12, вр. ал.3 от
Наредбата, лицата, които извършват
зареждане на течни горива по чл.118, ал.8 от ЗДДС за собствени нужди следва да предават на НАП по установената
дистанционна връзка и данни, които дават възможност за определяне на наличните
количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни
горива. С така очертаната нормативна база е въведено задължение за установяване
на електронна свързаност на измервателните
уреди с електронната система на приходната администрация. За надлежното ангажиране на
административнонаказателна отговорност на лице, извършващо зареждане на течни
горива по чл.118, ал.8 от ЗДДС за
собствени нужди се изисква от обективна страна нарушението да е описано
надлежно съобразно изискванията на горната наредба на министъра на финансите. Като
се запозна с приложения доказателствен материал настоящата съдебна инстанция
намира, че не са изпълнени от актосъставителя и от адмнистративнонаказващия
орган изискванията за надлежно описание на процесното нарушение. Не са
конкретизирани следните данни: идентификационни данни за задълженото лице- адрес на
управление, код и наименование на икономическата дейност по КИД- 2008, общо
изразходвано количество гориво за предходната година, вид на съда/
съоръжението, обем/ вместимост на съда/ съоръжението, вид на горивото и мерна
единица, предназначение на горивото, регистрационен номер на стопанисваната
мобилна цистерна за зареждане и дата (година), от която се стопанисва съдът/
съоръжението. Описанието на обекта като ведомствена бензиностанция „Житен
край“, находяща се в община Карнобат, с.Екзарх Антимово, ул. „Първи май“ №1, стопански двор, не
представлява надлежно описание на обстоятелствата, относими за процесното
нарушение. Приложените по делото схеми не са в състояние да отговорят на въведените
с приложимата подзаконова нормативна уредба изисквания. Наказателно постановление има
характер на правораздавателен акт при осъществяване на
административнонаказателна дейност от органите на изпълнителната власт. Условия за ангажирането
на административнонаказателната отговорност на лицата е нарушението, за което
се санкционират и обстоятелствата, въз основа на които то се основава, да са
надлежно описани от обективна страна, на основание чл.42, т.4 и чл.57, ал.1,
т.5 от ЗАНН. При неизпълнение на така посоченото законово изискване е налице
порок в издаденото наказателно постановление, водещ до отмяната му от съда при
подадена жалба.
Така
мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл. III oт ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление №470593- F491164/16.10.2019г. на Началник на отдел „Оперативни дейности“- гр.Бургас в ЦУ на НАП, с което на ЗК „Житен край“,
ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление: община Карнобат, с.Екзарх
Антимово, представлявана от Р.Р.- Председател, е наложена имуществена санкция
в размер на 500 /петстотин/ лв., на основание
чл.185, ал.2, изр.II от ЗДДС, за нарушение на по чл.118, ал.4 от ЗДДС,
вр. чл.39, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез
фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин, издадена от министъра на финансите.
Решението може да бъде
обжалвано с касационна жалба пред Административен съд- гр.Бургас, в 14-дневен
срок от съобщаването му.
Районен
съдия: