Решение по дело №380/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 171
Дата: 29 ноември 2021 г. (в сила от 29 ноември 2021 г.)
Съдия: Габриела Георгиева Христова Декова
Дело: 20217130700380
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

град Ловеч, 29.11.2020 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

             

при секретаря Антоанета Александрова и в присъствието на прокурора .........................., като разгледа докладваното от съдия Христова а.х.д. № 380/2021г. по описа на Административен съд Ловеч, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във връзка с чл.38 от Закона за държавната собственост ЗДС).

Административното дело е образувано по жалба на „Агроком консулт” ЕООД с ЕИК ********* и седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. „Васил Левски” №174, ет.5, офис 7, представлявано от Т.С.К., подадена против Решение № 531/22.07.2021г. на Министерски съвет на Република България за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект „Автомагистрала Хемус”, участък от км 137+800 от идейния проект на НКСИП = 139+340 по техническия проект от 2018г. (края на пътен възел при пресичане с път ІІ-35) до км 166+144 от идейния проект на НКСИП = 167+572 по техническия проект от 2020г. (след пресичането с път ІІІ-301) на територията на община Плевен, област Плевен и община Ловеч, област Ловеч, в частта за отчуждаване на част от поземлен имот № 11452.97.3, находящ се в землището на с. Владиня, област Ловеч, представляващ нива с площ за отчуждаване 5.491 дка и цена на обезщетението в размер на 4064 лева.

В жалбата си оспорващият излага, че не е доволен от размера на определеното му парично обезщетение за отчуждавания имот, тъй като е занижено и не отговаря на действителната му пазарна цена. Определената оценка не представлява равностойно парично обезщетение, тъй като не съответства нито на Наредбата за условията и реда за установяване на текущи пазарни цени на земеделските имоти, нито се доближава до пазарната цена на земеделските земи в землището на село Владиня. В подкрепа на последното сочи, че има поне две сделки на по-високи цени за това землище. Иска да се измени решението на Министерски съвет в оспорената част и да се определи ново, по-високо по размер обезщетение.

В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява и не ангажира становище.

Ответникът Министерски съвет не изпраща представител в съдебно заседание. В писмено становище по делото оспорва жалбата като неоснователна с доводи за законосъобразност на решението на МС в оспорената част, установено и от заключението на вещото лице.

Заинтересованата страна Министърът на регионалното развитие и благоустройството не се явява и не се представлява в съдебно заседание. В писмена молба оспорва жалбата, като излага доводи по съществото на спора.

Заинтересованата страна Министърът на финансите не се явява, не се представлява и не ангажира становище по жалбата.

Заинтересованата страна Агенция „Пътна инфраструктура” гр. София в съдебно заседание чрез упълномощен адвокат излага доводи за неоснователност на жалбата и за правилност и законосъобразност на решението на МС в оспорената част.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 250/25.04.2013г. на Министерския съвет републикански път А-2 „София-Ботевград-Шумен-Девня-Варна“, част от който е и Автомагистрала „Хемус“, е обявен за обект с национално значение по смисъла на §5, т.62 от ДР на ЗУТ и за национален обект по смисъла на §1 от ДР на ЗДС.

Предпоставка за извършване на отчуждаването е наличието на влезли в сила подробни устройствени планове – парцеларни планове, одобрени с влезли в сила Заповед №РД-02-15-89 от 30.09.2020г. и Заповед №РД-02-15-12 от 02.02.2021г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройство, предвиждащи изграждането на национален обект: „Автомагистрала „Хемус“, участък км 137+800 от идейния проект на НКСИП = 139+340 по техническия проект от 2018г. (края на пътен възел при пресичане с път ІІ-35) до км 166+144 от идейния проект на НКСИП = 167+572 по техническия проект от 2020г. (след пресичането с път ІІІ-301) на територията на община Плевен, област Плевен и община Ловеч, област Ловеч. От Агенция „Пътна инфраструктура“ е направено мотивирано искане за отчуждаване до министъра на финансите и до министъра на регионалното развитие и благоустройството, като към него са приложени документите, изброени в чл.34, ал.2 от ЗДС. От двамата министри е направено предложение до МС за отчуждаване на имотите, с приложен към него съвместен доклад и изискуемите от чл.34а, ал.4 от ЗДС приложения. Решението е разгласено по реда на чл.34а, ал.3 от ЗДС. В табличен вид са определени имотите за отчуждаване с техните характеристики, вид, местонахождение, размер и данни за собствениците. Приложена е финансова обосновка и оценка на имотите, извършена в административното производство от лицензиран оценител, който е изготвил оценителски доклад за определяне на равностойно парично обезщетение на засегнатите имоти.

С Решение № 531/22.07.2021г. на Министерски съвет на Република България в оспорената му част, е определено обезщетение в размер на 4064 лева за отчуждаване на 5.491 дка от поземлен имот № 11452.97.3, представляващ нива с обща площ 6.600 дка. Имотът се намира в землището на с. Владиня, общ. Ловеч, обл. Ловеч, преди влизане в сила на ПУП-ПП е представлявал земеделска земя – нива, и е собственост на жалбоподателя.

Ответникът е приложил административната преписка по издаване на обжалвания акт, включително експертната оценка (оценителски доклад) за обезщетение на отчуждените имоти. По делото са събрани писмени доказателства, назначена е съдебно-оценителна експертиза и е прието заключение на вещото лице.

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок, от лице, притежаващо активна процесуална легитимация и интерес от оспорване, и пред местно компетентния административен съд по местонахождение на отчуждавания имот, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, Ловешки административен съд, втори административен състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

Предмет на съдебен контрол е Решение № 531/22.07.2021г. на Министерския съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала Хемус”, участък от км 137+800 от идейния проект на НКСИП = 139+340 по техническия проект от 2018г. /края на пътен възел при пресичане с път ІІ-35/ до км 167+572, по техническия проект от 2020г. /след пресичането с път ІІІ-301/ на територията на община Плевен, област Плевен и община Ловеч, област Ловеч, издадено на основание чл.34а, ал.1 във връзка с чл.34б от ЗДС и §1 от ДР на ЗДС.  

Съгласно разпоредбата на чл.34а, ал.1 от ЗДС отчуждаването на имоти и части от имоти – частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

Според §1 от ДР на ЗДС, национален обект е обект, определен като такъв със закон, както и подробно посочени инфраструктурни обекти, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет. Както бе изложено, с Решение № 250/25.04.2013г. на Министерския съвет републикански път А-2 „София-Ботевград-Шумен-Девня-Варна“, част от който е и Автомагистрала „Хемус“, е обявен за обект с национално значение по смисъла на §5, т.62 от ДР на Закона за устройство на територията и за национален обект по смисъла на §1 от ДР на ЗДС. След като обектът, за който се извършва отчуждаването е национален обект, то компетентен да издаде процесното решение е именно Министерският съвет.

Оспореното решение е постановено от Министерски съвет, по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите. С него са отчуждени имоти/части от имоти-частна собственост, предназначени за изграждането на национален обект-автомагистрала. По изложените съображения съдът приема, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност, чиито режим за издаване е регламентиран със Закона за държавната собственост.  

Решението е издадено в изискуемата от закона форма, като издателят му е посочил наличието на държавната нужда, за която се отчуждават имотите, видът, местонахождението и размерът им, стойността на дължимото обезщетение и собствениците на имотите, с което е изпълнил изискването за съдържание, регламентирано в чл.34б от ЗДС. 

Съдът не констатира при издаване на обжалваното решение да е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, такива възражения не са релевирани и в жалбата. Спазени са административнопроизводствените правила за вземане на решението, регламентирани в чл.34, чл.34а и чл.34б, ал.2 от ЗДС.

По отношение приложението на материалния закон съдът съобрази следното:

Съгласно чл.32, ал.1 от ЗДС, имоти и части от имоти – собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение. 

Равностойното парично обезщетение за имотите, предмет на отчуждаване, се определя в съответствие с предназначението, което са имали преди влизането в сила на подробния устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания – чл.32, ал.2 от ЗДС.

В §1а, т.1 от ДР на ЗДС е дадена легална дефиниция на понятието „равностойно парично обезщетение” – това е цената на отчуждавания имот или част от имот, определена по реда на този закон. Тоест, парично обезщетение е дължимо само за имота или частта от него, която се отчуждава и то се формира от оценката на този имот. Едновременно с това, съгласно §1а, т.2 от ДР на ЗДС, „пазарни цени” са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота.

Съгласно §1а, т.4 от ДР на ЗДС, приложим с оглед изискването на чл.32, ал.2 от ЗДС и съотнесен към настоящия случай, „имоти, намиращи се в близост до отчуждавания” са имотите, които са разположени в едно и също землище в земеделските територии. Видно е от изготвената в хода на административното производство експертна оценка, въз основа на чието заключение е определено обезщетението в оспореното решение, че оценителят правилно и след като е установил, че има вписани сделки за имоти със сходни характеристики в същото землище, е приложил сравнителния (пазарен) метод. Оценката е изготвена по реда на чл.32, ал.2 от ЗДС във вр. с §1а от ДР на ЗДС, като са използвани пазарни аналози, предоставени от Агенция по вписванията съгласно задълженията й по чл.32, ал.4 от ЗДС.

В конкретния случай според приложения по делото оценителски доклад, равностойното парично обезщетение за процесните имоти, предвид наличието на повече от две сделки със земеделски земи в землището на с. Владиня в период една година назад от датата на  възлагането на оценката (от 05.11.2019г. до 05.11.2020г.), отговарящи на изискванията на чл.32, ал.2 и §1а, т.1 и т.2 от ДР на ЗДС, е определено по този ред – въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. За процесния имот в землището на с. Владиня, община Ловеч, използваните като аналози пазарни сделки са описани на стр.12 в оценителския доклад, като са осъществени 4 сделки с осреднена цена 740,18 лв/дка. 

Съобразно изготвената оценка, в решението на МС в оспорената му част за отчуждаване на 5.491 дка от поземлен имот № 11452.97.3 е определено обезщетение в размер на 4064 лева.

Във връзка с оспорването на размера на обезщетението съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение, определено по реда на чл.32, ал.2 от ЗДС във вр. с §1а от ДР на ЗДС. Съдът кредитира заключението на вещото лице като обективно и компетентно изготвено, отговарящо на доказателствата по делото и неоспорено от страните. Приема така определения в същото размер на равностойното парично обезщетение като обоснован и съобразен с относимите материалноправни изисквания.

Отчитайки нормативната база, събраните по делото доказателства и наличието на повече от две сделки със земеделски имоти в землището на с. Владиня за периода 05.11.2019г. - 05.11.2020г., вещото лице е дало заключение, че справедливата пазарна стойност на отчуждената част от процесния имот, която е определил по реда на чл.32, ал.2 във вр. с §1а от ДР на ЗДС, чрез равностойно парично обезщетение в съответствие с предназначението на имотите преди влизане в сила на ПУП и въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания, е 4064 лв. Вещото лице е изчислило, че средната цена от описаните пазарни аналози е 740,18 лв/дка, и е получило равностойното парично обезщетение, като е умножило тази цена по отчуждаемата част на имота – 5.491 дка. Експертът е посочил, че при посещението си в АВ Ловеч е установил, че в едногодишния период назад от 05.11.2020г. липсват други сделки, които да отговарят на условията на чл.32 от ЗДС, освен използваните от оценителя в административното производство.

Следователно от доказателствата по делото и заключението на експертизата се установява, че оценката в административното производство за спорния имот не е занижена, а е определена при стриктно спазване на законовите разпоредби, и е еднаква с тази, изчислена от вещото лице. Заключението на вещото лице не е оспорено от нито една от страните по делото, липсват и възражения по отношение на изчислената от него цена.

В тази връзка съдът намира за неоснователно възражението на оспорващия, че трябва да получи по-голямо обезщетение, тъй като има поне две сделки с ниви за землището на с. Владиня, които са с по-високи цени от определения среден размер на обезщетението за декар. Както императивно е разписано в §1а, т.2 от ДР на ЗДС, „пазарни цени” за определяне на равностойното парично обезщетение са осреднените цени от всички сделки с имоти, вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. При дефиниране на този термин законодателят е отчел възможността както да има по-ниски, така и по-високи пазарни цени, и именно затова е въвел правилото равностойното парично обезщетение да се определя не съобразно най-високата или най-ниската цена, а при осредняване на стойностите на извършените и вписани сделки със сходни имоти.

Неоснователно е и възражението в жалбата, че определената от органа оценка не съответства на Наредбата за условията и реда за установяване на текущи пазарни цени на земеделските имоти. При наличие на поне две сделки, отговарящи на условията на §1а, т.2 от ДР на ЗДС, Наредбата е неприложима, като равностойното парично обезщетение се определя въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания.

Изложените дотук мотиви водят до извода, че изготвената в административното производство оценка съответства на нормативните изисквания, поради което определеният въз основа на нея размер на обезщетението е правилен. Решението на Министерския съвет в оспорената му част е законосъобразно, съответно подадената срещу него жалба следва да се отхвърли като неоснователна.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК във връзка с чл.38, ал.8 от ЗДС, Ловешки административен съд, втори административен състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Агроком консулт” ЕООД с ЕИК ********* и седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. „Васил Левски” №174, ет.5, офис 7, представлявано от Т.С.К., против Решение № 531/22.07.2021г. на Министерски съвет на Република България за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект „Автомагистрала Хемус”, участък от км 137+800 от идейния проект на НКСИП = 139+340 по техническия проект от 2018г. (края на пътен възел при пресичане с път ІІ-35) до км 166+144 от идейния проект на НКСИП = 167+572 по техническия проект от 2020г. (след пресичането с път ІІІ-301) на територията на община Плевен, област Плевен и община Ловеч, област Ловеч, в частта за отчуждаване на част от поземлен имот № 11452.97.3, находящ се в землището на с. Владиня, област Ловеч, представляващ нива с площ за отчуждаване 5.491 дка и цена на обезщетението в размер на 4064 лева.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно оспорване на основание чл.38, ал.8 от ЗДС.

Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: