О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 694
гр.Стара Загора, 27.02.2024г
Старозагорският
административен съд в закрито заседание на двадесет и седми февруари две хиляди и двадесет и четвърта
година, първи състав:
СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА
при участието на
секретаря......................................................, като разгледа
адм.д. № 159 по описа за 2024 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е с правно основание
чл.145 и сл. от АПК.
Образувано е по
жалба от Г.Л.Л. *** с искане за обявяване нищожността на Решение № 9/ 07.12.2023г на Общински
съвет Стара Направено искане за спиране на изпълнението и на предварителното
изпълнение на Решение № 9/ 07.12.2023г на Общински съвет Стара Загора, с което е открита процедура за провеждане на конкурс
за избор на управител на „Диагностично-консултативен център I“ ЕООД и определяне на условията и
реда за провеждане на конкурса. Изложени са съображения, че провеждане на
конкурс по опорочена процедура ще опорочи избора и ще нанесе вреди на
жалбоподателя като участинк в конкурса и на общинското здравно заведение.
След изискване на
административната преписка и като прецени доводите на жалбоподателя съдът
установи следното от фактическа страна :
С Решение № 9/ 07.12.2023г
на Общински съвет Стара Загора, което на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА;
чл.63, ал.3 от ЗЛЗ , чл. 21,ал.1 от ЗПП, чл. 31и сл. от ППЗПП във вр. чл.3,
ал.1, чл.4, чл.5, ал.1 и ал.3; чл.6 от Наредба № 9 от 26.06.2000 г за условията
и реда за провеждане на конкурси за възлагане на управлението на лечебни
аведения по ЗЛЗ; и чл.40, ал.1 от Наредба за реда за упражняване правото на
собственост на Община Стара Загора в търговски дружества с общинско участие в
капитала и за сключване на договори за съвместна дейност е открита процедура за
провеждане на конкурс за избор на управител на „Диагностично-консултативен
център I“ ЕООД; определен е начален срок на процедурата; допуснато е
предварително изпълнение на решението и е възложено на кмета на общината да
извърши всички последващи действия по провеждане на конкурса.
Решението е
публикувано на интернет страницата на Община Стара Загора на 14.12.2023г и по
това обстоятелство няма спор между страните.
При тези фактически
установявания съдът намира направеното оспорване и свързаното с него искане за
спиране на изпълнение и на предварително изпълнение за недопустими по следните
съображения:
Правото на жалба
възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални
предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното
производство. По аргумент от разпоредбите на чл.159, т.1 АПК една от
предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба, е наличието на
акт, подлежащ на съдебно оспорване. Тази процесуална предпоставка е от
категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно.
Подлежащи на
съдебно обжалване са административните актове /индивидуални, общи и подзаконови
нормативни/, доколкото не са изключени от приложното поле на действие на АПК. Съгласно
формираната практика на ВАС по приложението на чл. 21 от ЗПП, с откриването на
конкурсната процедура между общинския съвет и кандидатите за участие в конкурса
възниква административно правоотношение. То се характеризира с това, че от една
страна на правоотношението като негов субект е държавен орган, а от другата
страна е гражданин или организация. Двете страни на административното правоотношение
не са равнопоставени и правоотношението
между тях не е гражданскоправно, тъй като общинският съвет осъществява
властнически правомощия, свързани с процедурата по чл. 21 от ЗПП, а не като
собственик на капитала. По отношение на конкурсната процедура той осъществява
властнически правомощия, защото извършва действия от позиция на вертикална
зависимост спрямо кандидатите и които действия засягат пряко техния интерес.
Споровете, които възникват между страните на административните правоотношения
относно съдържанието и обсега на действие на включените в тях права и
задължения и/или засягане на законни интереси, следва да се решават по съдебен
ред от административен съд.
Актът, с който общински
съвет Стара Загора открива една такава процедура на общо основание подлежи на
преценка за законосъобразност, при положение, че той засяга непосредствено и
пряко правната сфера на оспорващия .Оспорваният акт поставя единствено началото
на конкурсната процедура и упражняването на тази възможност зависи само и
единствено от преценката на съответния общински съвет. Нормата на чл. 21, ал. 5 АПК указва, че не са индивидуални административни актове волеизявленията,
действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или
изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от
производствата по издаване на нормативни актове. Не са индивидуални
административни актове волеизявленията, с които се обявяват условията за
участие в състезателно административно производство по издаването на индивидуални
административни актове, освен ако в специален закон е предвидено друго.
Конкурсната
процедура има състезателен характер, поради което с оспорения акт се определят
изискванията към кандидатите за участие в конкурса, необходимите документи за
участие в конкурса, срока за тяхното подаване, начина на провеждане на
процедурата и одобряване на проекта на договора за възлагане на управлението на
дружеството. В обсъжданата част от оспореното решение се обявяват условията за
участие в конкурса, поради което съгласно чл. 21, ал. 5, изр. второ АПК тази
част не представлява административен акт, тъй като е насочен да подготви
състезателното административно производство.
Допълнително следва
да се има предвид, че откриването на конкурсната процедура създава само
потенциална възможност за лицата, които отговарят на тези условия и изявят
желание да участват в конкурса. Актът поставя единствено началото на
административно производство, поради което няма как да засегне правата и
законните интереси на жалбоподателя, което води до липса на правен интерес.
Наред с това след
като жалбоподателят е подал заявление за участие в конкурса, неговите права
биха могли да бъдат засегнати от акта за отстраняването от конкурса или
евентуално от акта, с който е обявен спечелилият участник в конкурса, които не
са предмет на оспорване по настоящото производство.
Правният интерес е
абсолютна процесуална предпоставка за упражняването на правото на жалба и
отсъствието му прави жалбата недопустима – основание за прекратяване на
производството съгласно чл. 159, т. 4 АПК. Водим от гореизложеното и на
основание чл. 159, т. 4 АПК, съдът
По тези съображения
оспорването на Решение № 9/ 07.12.2023г на Общински съвет Стара като направено
против акт, които не подлежи на съдебно
обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК, е процесуално
недопустимо, поради което следва да бъде оставено без разглеждане, а
производството по делото – прекратено. Поради недопустимостта на оспорването
съдът не следва да разглежда и да се произнася по направеното искане по чл.166
от АПК за спиране на изпълнението и на предварителното изпълние на Решение № 9/
07.12.2023г на Общински съвет Стара Загора.
Водим от горните
мотиви и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът
О П
Р Е Д Е
Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.Л.Л. *** с искане за обявяване
нищожността на Решение № 9/ 07.12.2023г на Общински съвет Стара Загора като недопустима.
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на Г.Л.Л. *** за спиране изпълнението и предварителното
изпълнение на Решение № 9/ 07.12.2023г на Общински съвет Стара Загора.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 159/
2024г. по описа на Административен съд – Стара Загора.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ
: