Решение по дело №420/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 499
Дата: 8 март 2024 г.
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20237130700420
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ №

                                         гр. Ловеч, 08.03.2024 година

                                        

                                              В ИМЕТО НА НАРОДА

 

     ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи административен състав в публично заседание на двадесет и девети февруари две хиляди  двадесет и четвърта година в следния състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

при участието на секретар: ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА, като разгледа  докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ  адм. дело420 по описа за 2023 година на Ловешкия административен съд и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

                     Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 32 от Постановление № 114 на Министерски съвет от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост (обн., ДВ, бр. 43 от 10.06.2022 г., изм. и доп., бр. 70 от 30.08.2022 г., в сила от 30.08.2022 г., бр. 47 от 30.05.2023 г., в сила от 30.05.2023 г.) – ПМС № 114/2022 г.

              Административното дело е образувано по жалба на „****“ ЕООД, ЕИК ***** със седалище и адрес на управление: с. ****, против Решение № РД-02-16-1683 от 30.10.2023 г. на главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на Структурата за наблюдение и докладване /СНД/ на Програма за икономическа трансформация /ПИТ/, с което се отказва предоставянето на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост /МВУ/ на кандидата, с подадено предложение за изпълнение на инвестиция с регистрационен номер BG-RRP-3.006-0120, по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.006 с наименование: „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“ по Програма за икономическа трансформация, компонент 3 „Интелигентна индустрия“ от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България.

              Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на оспореното решение, като издадено в противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. Моли за неговата отмяна и присъждане на направените в производството разноски. Излага, че „****“ ЕООД е изпълнил в срок /на 10.10.2023 г. получените на 03.10.2023 г. указания, като изисканият пакет документи е напълно окомплектован и предоставен, качен в електронната платформа ИСМ-ИСУН, но в модул/секция „Е-отчитане“. В този смисъл сочи, че ситуацията, следва да бъде разглеждана като допусната техническа грешка, а не неизпълнение на указания за представне на доказателства в преклузивен срок. Според оспорващото дружество, по Механизма за възстановяване и устойчивост „Процедура за сключване на договор за финансиране с крайните получатели BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“, не са заложени и не се признават разходи за консултантски услуги и с оглед на това, объркването на модула, в който са качени изисканите в хода на процедурата документи, не следва да се приема от административния орган за неизпълнение на указания в срок.

      В съдебно заседание оспорващият „****“ ЕООД се представлява от управителя К.Б. и пълномощника си адв. Н. от САК, която поддържа жалбата на заявените в нея основания и моли за отмяна на решението.

      В съдебно заседание ответника - ръководителят на Структурата за наблюдение и докладване, главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на иновациите и растежа, редовно призован, не изпраща представител. С писмено становище с вх. № 677/26.02.2024 г. в АдмС Ловеч от процесуалния представител на ответника юк. Н. е направено искане да се даде ход на делото, изложени са доводи по съществото на спора и е направено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

    Съдът, като взе предвид констатациите в обжалвания акт, становищата на страните и представените по делото доказателства, приема за установено следното:

    Във връзка с изпълнение на Националния план за възстановяване и устойчивост на Р България е открита процедура за безвъзмездно финансиране BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“.

    Със Заповед № РД-02-16-61 от 14.02.2023 г. на главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на СНД са утвърдени насоки за провеждане на процедурата, определящи Условията за кандидатстване и Условия за изпълнение, заедно с приложенията към тях. Същите, ведно със заповедта са публикувани на интернет страницата на Министерство на иновациите и растежа: https://www.mig.government.bg/naczionalen-plan-za-vazstanovyavane-i-ustojchivost/podkrepa-za-investiczii-za-kombinirane-na-vazobnovyaemi-iztochnic zi-za-elektricheska-energiya-sas-saorazheniya-za-lokalno-sahranenie/.

    Отделно, Условията за кандидатстване за получаване на безвъзмездни средства по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“ са представени и с административната преписка /л. 124-154/.

    В т. 24.2 от Условията за кандидатстване за получаване на безвъзмездни средства по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“ е посочено, че процедурата по проверка на документалната допустимост на кандидатите ще се извършва изцяло в електронна среда чрез системата ИСМ-ИСУН 2020, раздел НПВУ, поради което комуникацията между СНД на ПИТ и кандидатите ще се води единствено през нея. Чрез ИСМ-ИСУН 2020, раздел НПВУ до всеки одобрен за финансиране кандидат се изпраща електронно уведомление /покана по чл. 19, ал. 2 от ПМС № 114/2022 г./ за представяне на конкретни изброени доказателства за доказване на съответствието му с изискванията за краен получател. Уведомлението съдържа указания за вида и формата за действителност на изисканите доказателства, както и срока, в който тези доказателства следва да бъдат представени. Поканите се считат за получени от съответния кандидат с изпращането им в ИСМ-ИСУН 2020, раздел НПВУ.

    Между страните по делото няма спор, че „****“ ЕООД е кандидатствало за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с подадено предложение за изпълнение на инвестиция с регистрационен номер BG-RRP-03.006-0120 и с наименование: „Изграждане на нови фотоволтаични системи за собствено потребление в комбинация с батерии“ по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“, по Програма за икономическа трансформация, Компонент 3 „Интелигентна индустрия“ от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България.

    Резултатите от работата на оценителната комисия, назначена със Заповед № РД-02-16-1241/22.05.2023 г. на главни директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на СНД са обективирани в Коригиран оценителен доклад /л. 111-121/, неразделна част от който е и Списък на предложените за финансиране предложения за изпълнение на инвестиции по процедурата /л.158-162/. Оценителният доклад е одобрен от ръководителя на СНД на 31.08.2023 г.

   Кандидатът „****“ ЕООД е класиран под № 224 в Списък на предложените за финансиране предложения за изпълнение на инвестиции по процедурата /л. 160-гръб/.

   Със Заповед № РД-02-16-1604/18.09.2023 г. главният директор на Главна дирекция „Европейски фондове и конкурентноспособност“ и ръководител на СНД /л.105-110/ е определил състава на екипа по договаряне за извършване на проверка за документална допустимост и сключване на договори за предоставяне на средства от Механизма с кандидати по процедура BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“, компонент „Интелигентна индустрия“, инвестиция C3.I2 Програма за икономическа трансформация на Националния план за възстановяване и устойчивост. С тази заповед на екипа по договаряне са възложени редица функции и задачи, сред които и изготвянето и изпращането чрез ИСУН, модул „Комуникация“, подписани от ръководителя на СНД уведомления до кандидатите, включени в Списъка на предложените за финансиране предложения за изпълнение на нивестиции, като на екипа изрично е вменено в уведомленията да посочи, че кандидатите следва да представят изискуемите документи в 14-дневен срок, като уведомлението се счита за връчено от съответния кандидат с изпращането му в ИСМ-ИСУН, раздел НПВУ, модул „Комуникация“.

   С електронна покана, изпратена чрез Информационната система на Механизма /ИСМ-ИСУН/, раздел Национален план за възстановяване и устойчивост /НПВУ/, модул „Комуникация“ /л. 88-98/, кандидатът е уведомен, че след проведената оценка и одобрение на оценителния доклад от ръководителя на СНД предложението му за изпълнение на инвестицията е получило общо 25 бр. точки и е включено в Списъка на предложените за финансиране предложения.

   Видно от поканата, на кандидата е указан начинът, по който следва да представи изисканите от него доказателства и условията, на които трябва да отговарят тези доказателства, за да бъдат приети за валидни. Документите са свързани с процедурата по сключване на административния договор между кандидата и органа. Конкретно се съдържа указание към кандидата „****“ ЕООД да предостави посочените в поканата доказателства, че отговаря на изискванията за краен получател на средствата от Механизма, като на дружеството изрично е подчертано, че изисканите документи следва да бъдат представени в отговор на изпратената покана по чл. 19, ал. 2 от ПМС № 114/2022 г., чрез модул „Комуникация“ в ИСМ-ИСУН, раздел НПВУ, в срок до 14 календарни дни /л. 96-гръб/.

   Административният орган е установил, че поканата е изпратена на кандидата посредством ИСУН на 02.10.2023 г., като същият се е запознал със съдържанието ѝ на 03.10.2023 г. /л. 86, л. 103-104/, поради което е приел, че нормативно определеният срок за предоставяне на доказателствата е изтекъл на 16.10.2023 г.

   Съобразявайки отчетените действия в профила на „****“ ЕООД в ИСМ-ИСУН, ръководителят на СНД на ПИТ е счел, че дружеството не е извършило указаното с оглед реализиране на правата си, предоставени с включването му в Списък на предложените за финансиране предложения за изпълнение на инвестиции по процедура № BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“.

   Въз основа на гореизложеното, на основание чл. 21, т. 3, хипотеза втора от ПМС № 114/2022 г., главният директор на Главна дирекция „Европейски фондове и конкурентоспособност“ и ръководител на СНД на ПИТ е издал обжалваното в настоящото съдебно производство Решение № РД-02-16-1683 от 30.10.2023 г. /л. 62-63/, с което на „****“ ЕООД е отказано предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост.

    С преписката са приложени и контролен лист за предварителен контрол на решение за отказ за предоставяне на средства от МВУ /л. 64-72/, контролен лист за извършена проверка на допустимост на кандидат, предложен за финансиране /л. 73-85/, примерни указания за създаване на потребителски профили за електорнно отчитане по процедура BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“ /л. 99-102/, образец на декларация при кандидатстване – приложение 2 /л. 182-186/.

    По делото е приобщена цялата административна преписка по издаване на обжалвания акт. По представените пред съда писмени доказателства няма оспорени такива по реда на чл. 193 и сл. от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК.

    Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

    Жалбата на „****“ ЕООД е редовна по отношение на форма и съдържание. Подадена е срещу акт, подлежащ на оспорване по реда на АПК, съгласно чл. 32 от ПМС № 114 на МС от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост, пред компетентния да я разгледа съд. Подателят на жалбата е с правен интерес от оспорването на процесния акт, с който пряко се засягат негови права и законни интереси, чрез отказ за предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост във връзка с подадено предложение за изпълнение на инвестиция, и в преклузивния 14-дневен срок от съобщаването. Съобразно изложеното жалбата, се явява допустима за разглеждане в настоящото производство.

    Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, Ловешки административен съд, първи състав, намира жалбата за неоснователна, по следните съображения:

    Съобразно изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извършва пълна проверка на обжалвания административен акт на всички основания по чл. 146, от АПК относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът, с оглед правните и фактически основания, посочени в оспорения индивидуален административен акт, без да се ограничава с обсъждане на тези, посочени от жалбоподателя.    

    Правилата за предоставяне на средства на крайните получатели по Механизма за възстановяване и устойчивост са регламентирани в Постановление № 114 на Министерския съвет от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост. Съгласно чл. 3, ал. 1, т. 3 и Приложение 1 от ПМС № 157 от 07.07.2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България и на техните основни функции, Министерство на иновациите и растежа е отговорно за изпълнението на инвестицията в качеството му на Структура за наблюдение и докладване по Националния план за възстановяване и устойчивост, компонент 3 „Интелигентна индустрия“, Програма за икономическа трансформация. Съгласно § 1, т. 6 и 7 от ДР на ПМС № 114 от 2022 г., ръководител на структура за наблюдение и докладване е ръководителят на структурата по т. 7. Правомощията на ръководител на структура за наблюдение и докладване по това постановление може да се упражняват и от овластено от него лице. Структура за наблюдение и докладване е определено звено в министерство или друго ведомство в централната администрация или определено негово звено, или определени с акт на ръководителя на министерство негови звена и ведомства, второстепенни разпоредители към министерството, или национална автономна организация, определена със закон, което отговаря за подбора, в случаите, в които е предвиден такъв, за договарянето на финансиране с крайни получатели, за обобщаването на финансовата и техническата информация и за осъществяването на контрол върху финансовото и техническото изпълнение на инвестициите, реализирани в рамките на споразумение с Министерството на финансите.

   В съответствие с чл. 27, ал. 1, т. 7 от Устройствения правилник на Министерството на иновациите и растежа, Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ изпълнява функциите на Министерството като ведомство, определено да изпълнява реформи и инвестиции от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България, за които е определена като Структура за наблюдение и докладване, като отговаря за координацията и отчетността на изпълнението на съответната реформа в съответствие със Системата за управление и контрол на Плана.

   Оспореното решение е издадено от главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ и ръководител на Структурата за наблюдение и докладване по Националния план за възстановяване и устойчивост, надлежно оправомощен съгласно Заповед № РД-14-423/11.10.2023 г. на министъра на иновациите и растежа /л. 157/, с която на главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ са възложени правомощия на ръководител на СНД.

   Решението е подписано от неговия издател с квалифициран електронен подпис. Съгласно разпоредбата на чл. 25 от Регламент /ЕС/ № 910/2014 г. правната сила и допустимостта на електронния подпис като доказателство при съдебни производства не могат да бъдат оспорени единствено на основанието, че той е в електронна форма или че не отговоря на изискванията за квалифицирани електронни подписи. Правната сила на квалифицирания електронен подпис е равностойна на тази на саморъчния подпис. Следователно, оспореният акт е издаден от компетентен орган, разполагащ с функционална и материална компетентност. 

   Съдът намира, че са спазени изискванията за форма на акта. Оспореното Решение № РД-02-16-1683 от 30.10.2023 г. е издадено в изискуемата съгласно чл. 21 от ПМС № 114 от 08.06.2022 г. писмена форма – мотивирано решение, като съдържа всички реквизити, предвидени в чл. 59, ал. 2 от АПК, в т.ч. и посочване на фактическите и правни основания за постановяването му. Като фактическо основание за отказа са отразени коментираните по-горе обстоятелства, квалифицирани като непредставяне в срок на доказателства, че кандидатът отговаря на изискванията за краен получател на средствата от Механизма, а като правно такова – разпоредбата на чл. 21, т. 3, хипотеза 2-ра, във връзка с чл. 19, ал. 2 от ПМС № 114/2022 г. В процесния административен акт са посочени конкретни обстоятелства и правните изводи, въз основа на които издателят му е приел, че следва да откаже предоставянето на средства от Механизма на кандидата за изпълнение на предложението за инвестиция. Действителното наличие на сочените от ръководителя на СНД на ПИТ факти и направените въз основа на тях правни изводи са предмет на преценка при проверката за материалната законосъобразност на извършения отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

   Оспореният акт е издаден при липса на съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Следва да се има предвид, че нарушението на административно производствените правила е съществено само в случаите, когато недопускането му е довело, или би могло да доведе административния орган до различен от постановения правен резултат, каквито съдът не констатира при издаване на оспореното решение. Производството по предоставяне на средства по конкретната процедура е осъществено изцяло в съответствие с утвърдените условия за кандидатстване.

   С Националния план за възстановяване и устойчивост са одобрени средства по линия на Регламент /ЕС/ 2021/241 на ЕП и на Съвета от 12.02.2021 г. за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост /ОВ, L 57/17 2 от 18 февруари 2021 г./, които съответно представляват Средствата от Механизма по смисъла на ПМС № 114/2022 г. Процедурата по предоставяне на средства на крайните получатели по Механизма за възстановяване и устойчивост е уредена именно с посочения подзаконов нормативен акт.  Съгласно чл. 5, ал. 1, т. 1 от ПМС № 114/2022 г., за всяка процедура за предоставяне на средства чрез подбор, ръководителт на структурата за наблюдение и докладване утвърждава насоки, определящи Условията за кандидатстване за получаване на средства от Механизма. В конкретния случай такива са утвърдени със Заповед № РД-02-16-61 от 14.02.2023 г., публикувана на интернет страницата на Министерство на иновациите и растежа: https://www.mig.government.bg/naczionalen-plan-za-vazstanovyavane-i-ustojchivost/podkrepa-za-investiczii-za-kombinirane-na-vazobnovyaemi-iztochnic zi-za-elektricheska-energiya-sas-saorazheniya-za-lokalno-sahranenie/.                 

   Заповедта, с която се утвърждават условията за кандидатстване, по своята правна същност представлява изрично волеизявление на административен орган, с което се създават права и задължения за гражданите или организации, поради което следва да се квалифицира като административен акт със самостоятелно правно значение, който определя конкретните правила по дадена процедура. В този смисъл, Условията за кандидатстване не са сред финализиращите процедурата актове, но те имат характер на задължителни правила по конкретна процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за финансиране.

  Оспореното решение е постановено при спазване на принципа на свободна конкуренция, равно третиране, публичност и недопускане на дискриминация, прокламиран в чл. 2, ал. 2 от ПМС № 114/2022 г.  В случая на кандидата е предоставена възможност за участие в процедурата по предоставяне на средства по Механизма за възстановяване и устойчивост – същият е класиран в списъка на предложените за финансиране предложения за изпълнение на инвестиции по процедурата, изготвен на основание чл. 18, ал. 1, т. 1 от ПМС 114/2022 г., като на основание чл. 19, ал. 2 от ПМС № 114/2022 г. му е изпратена електронна покана за предоставяне на доказателства, че отговаря на изискванията за краен получател на средствата от Механизма. С оглед горното, оспорващият не е бил лишен, а напротив – осигурена му е възможност, да защити своите права и законни интереси в хода на административното производство.

  Гореизложеното обосновава извод за спазване на правилата за предоставяне на средства на крайните получатели по Механизма за възстановяване и устойчивост, предвидени в ПМС № 114/2022 г., респективно за липса на процедурни нарушения при издаване на оспорения административен акт.

  Обжалваното решение е постановено и в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби.

  Чл. 19, ал. 2 от ПМС № 114/2022 г. задължава органът да извърши проверка, че кандидатите от списъка по чл. 18, ал. 1, т. 1 от ПМС № 114/2022 г. /на предложените за финансиране предложения/ отговарят на изискванията за краен получател на средства от Механизма, включително на изискванията по чл. 6, посочени в условията за кандидатстване по чл. 5, ал. 1, т. 1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване. Ако на този етап се установи такова несъответствие, последицата е издаване на мотивирано решение, с което се отказва предоставянето на средства от Механизма на основание чл. 21, т. 3 от ПМС № 114/2022 г., представляващо самостоятелно основание за отказ за предоставяне на помощта. 

  Релевантните за реализиране на състава елементи са както следва: 1. кандидатът е в списъка по чл. 18, ал. 1, т. 1 от ПМС № 114/2022 г.; 2. спрямо него е извършена проверка по чл. 19, ал. 2 от ПМС № 114/2022 г.; и 3. в хода на проверката се установява, че кандидат не отговаря на изискванията за краен получател на средства от Механизма или не е представил в срок доказателства за това. Всички елементи следва да са осъществени кумулативно. В конкретната хипотеза всички те са налице и органът ги е обективирал в мотивите на акта си с правна квалификация чл. 21, т. 3, 2-ра хипотеза от ПМС № 114/2022 г.

  Постановеният отказ за предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост е мотивиран с разпоредбата на  чл. 21, т. 3 от ПМС № 114/2022 г., и конкретно с втората нейна хипотезата – непредставяне в определения срок от страна на кандидата на доказателства за това, че отговаря на изискванията за краен получател на средства от Механизма. От представената на л. 86 и л. 103-104 от делото разпечатка от ИСУН 2020 се установява, че поканата до оспорващото дружество за представяне на документи за сключване на договор за безвъзмездно подпомагане е изпратена на 02.10.2023 г., като датата на първото отваряне на писмото е 03.10.2023 г. Съобразно разпоредбата на чл. 13, ал. 1 от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ИСУН/ и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН, електронен документ и/или електронно изявление се счита за получено от съответния кандидат с изпращането му в ИСУН. Аналогично е и изискването на т. 24.2. „Процедура за сключване на договори за финансиране с крайните получатели и издаване на откази за предоставяне на средства“ от Условията за кандидатстване, където се съдържа и указанието, че поканите по чл. 19, ал. 2 от ПМС № 114/2022 г. се считат за получени от съответния кандидат с изпращането им в ИСМ-ИСУН 2020, раздел НПВУ /л. 147-гръб/. С оглед на това, от 02.10.2023 г. е започнал да тече 14-дневният срок по чл. 19, ал. 2 от ПМС № 114 от 8.06.2022 г. за представяне на доказателства от страна на кандидата, като съобразно правилото за изчисляване на срок, който се брои на дни, регламентирано в чл. 60, ал. 5 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, същият е изтекъл на 16.10.2023 г., както правилно е приел органът в оспорваното решение.

     Видно от разпечатката от ИСУН, документите не са изпратени от „****“ ЕООД в този срок чрез модул „Комуникация“ в ИСМ-ИСУН, раздел НПВУ, което обстоятелство не се оспорва от жалбоподателя.

     От събраните по делото доказателства се установява, че в изпратената до „****“ ЕООД покана по чл. 19, ал. 2 от ПМС № 114/2022 г. на кандидата ясно и конкретно е указано да предостави посочените в поканата документи в отговор чрез модул „Комуникация“ в ИСМ-ИСУН, раздел НПВУ, в срок до 14 календарни дни /л. 96-гръб/. В заключение в поканата още веднъж е подчертано на кандидата, че кореспонденцята с административният орган по повод процедурата по сключване на договор се осъществява именно чрез модул „Комуникация“ в ИСМ-ИСУН /л. 97-гръб/.

    На следващо място, видно от Заповед № РД-02-16-1604/18.09.2023 г. главният директор на Главна дирекция „Европейски фондове и конкурентноспособност“ и ръководител на СНД /л. 105-110/, екипът по договаряне за извършване на проверка за документална допустимост и сключване на договори е оправомощен да работи именно в модул „Комуникация“ в ИСМ-ИСУН. С оглед на което, съдът споделя доводите на процесуалния представител на ответника, че на етап оценка на проектни предложения и договаряне, цялата комуникация и размяна на документи с кандидатите се осъществява чрез модул „Комуникация“ в ИСМ-ИСУН. В този смисъл са и изричните указания, които екипът по договаряне е дал на кандидата /л. 96-гръб/. Органът и неговите служители нямат задължение да следят за документи, прикачени в различни модули на системата, освен изрично посочените. Доколкото системата ИСМ-ИСУН е разработена в няколко модула, касаещи всички етапи на отпускане на безвъзмездни средства - оценка на проектни предложения, договаряне, изпълнение, отчитане, плащания, служителите на органа нямат достъп до всички модули едновременно. Достъпът им е съобразен с функциите, които същите упражняват. Предвид изложеното, дори и да се приеме, че действително на 10.10.2023 г. жалбоподателят е предоставил изискуемите документи в модул/секция „Е-отчитане“, то същите не са били видими за екипа по договаряне, доколкото модулът е свързан с друг етап на изпълнение на договора – при вече сключен договор за предоставяне на средства по Механизма. Следва да се посочи и че въпреки изрично указаната от съда доказателствена тежест с определението, с което са конституирани страните и делото е насрочено, от страна на оспорващия не са представени конкретни доказателства, че изисканите документи са изпратени в друг модул на ИСУН. По делото са предсатвени единствено копия на изисканите от органа документи /л. 10-54/, но не и доказателства за начина на изпращането им.

    Обстоятелство, че дружеството е прикачило документите в друг модул е неотносимо към пропускането на срока за депозиране на поисканите от дружеството документи. При подробно запознаване с поканата жалбоподателят е следвало да е наясно, че действията по създаване на е-профил за електронно отчитане по процедурата са отделна стъпка и не заместват стъпката за представяне в срок на доказателства, че отговаря на изискванията за краен получател по горепосочената процедура BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“.

    Отделно от горното, в поканата е посочен и телефонен номер на служител, който персонално да отговори на въпросите на кандидата-жалбоподател, ако такива възникнат /л. 98/. Аналогична възможност е предвидена и в чл. 5, ал. 3 от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН, съгласно която дирекция „Централно координационно звено“ в Министерството на финансите /утвърдила процедурата по управлението на потребителските профили в ИСУН на осн. чл. 5, ал. 2 от същата наредба/ осигурява техническа подкрепа на потребителите на ИСУН от 9,00 до 17,30 ч. в работни дни. 

    В този смисъл, грешката не е просто техническа, а се дължи на липса на проявена от кандидата дължима грижа да се запознае детайлно със задълженията, които произтичат от участието му в процесната процедура. Екипът по договаряне съобразно процедурните правила, съдържащи се в заповедта за екип /л. 105-110/ е имал задължение да работи в модул „Комуникация“, като модулът, в който дружеството евентуално е прикачило изисканите документи не е бил видим за екипа по договаряне.

    Настоящият съдебен състав намира за неоснователни релевираните от жалбоподателя доводи, че доколкото по Механизма за възстановяване и устойчивост „Процедура за сключване на договор за финансиране с крайните получатели BG-RRP-3-006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“, не са заложени и не се признават разходи за консултантски услуги, то объркването на модула, в който са качени изисканите в хода на процедурата документи, не следва да се приема от административния орган за неизпълнение на указания в срок. Следва да се посочи, че липсва нормативно изискване както в ПМС № 114/2022 г., така и в другите приложими нормативни актове, което да вменява задължение за провеждане на обучение на кандидатите по използване на ИСМ-ИСУН, нито за осигураване на финансиране на консултантски услуги за процеса на кандидатстване по Механизма. Предвид това, всеки потенциален кандидат, при условията на свободна конкуренция следва да прецени дали и как да участва в процедурата по предоставяне на средства от МВУ.

   Неоснователни са доводите на процесуалния представител на жалбоподателя, че дори и да става въпрос за пропуск, е трябвало да им бъдат дадени указания. В случая се касае за нередовности на етап сключване на административен договор, а не на етап подаване на формулярите за кандидатстване, където, както в ПМС № 114/2022 г., така и в самите Указания за кандидатстване такава възможност вече не е предвидена. Нормата на чл. 15, ал. 2 от ПМС № 114/2022 г. на етап допустимост на предложението предвижда, че когато при оценката по ал. 1 се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от 7 дни. Уведомлението съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до недопускане на предложението до техническа и финансова оценка и прекратяване на производството по отношение на кандидата. Отстраняването на нередовностите не може да води до промени по същество. В процесния случай дружеството е стигнало до етап след оценителен доклад по чл. 18 от ПМС № 114/2022 г., където такава възможност за изправяне на нередовности не е предвидена. В случая не могат да се приложат общите разпоредби на АПК, тъй като има изрично уредена процедура по издаване на акта в специалния нормативен акт - ПМС № 114/2022 г. Следва да се отчете, че процесното производство за предоставяне на средства по Механизма за възстановяване и устойчивост, завършило с постановяване на оспореното решение за отказ, е следвало да се проведе и е осъществено именно при спазване на цитираните норми в ПМС № 114/2022 г., дерогиращи приложението на общите такива по АПК.    

  Постановление № 114/2022 г. съдържа преклузивна норма, свързана със срока за представяне на доказателства — чл. 21, т. 3 /хипотеза втора/. В случая, ръководителят на СНД е издал мотивирано решение за отказ за предоставяне на средства от Механизма на кандидат, който не представи в срок доказателства, че отговаря на изискванията за краен получател по Механизма. В случай, че не се съобрази с тази разпоредба, ако допусне /при наличие на такава възможност/ по нерегламентиран начин да бъдат представени доказателства в производството от конкретния кандидат - административният орган би поставил в неравнопоставено положение останалите участващи в процедурата кандидати, като по този начин би третирал кандидатите при различни условия в разрез с принципа, заложен в чл. 2, ал. 2 от ПМС № 114/2022, съгласно който средствата от Механизма се предоставят в съответствие с принципите на свободна конкуренция, равно третиране, публичност и недопускане на дискриминация.

  На следващо място, нито в ПМС № 114/2022 г., нито в друг относим нормативен акт, е предвидена възможност за продължаване или възстановяване на срока по чл. 19, ал. 2 от ПМС № 114/2022 г. Това законодателно разрешение е продиктувано от факта, че подборът на проектни предложения, за които се предоставя безвъзмездна финансова помощ, се провежда в съответствие с принципите на свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация, публичност и прозрачност. Посочените принципи изискват органът, чрез всяко свое действие, да гарантира на всички кандидати равни условия, в т. ч. и равни условия за представяне на безвъзмездната финансова помощ. С оглед на това, органът не може да продължава срока на отделни лица – кандидати за безвъзмездно финансиране, независимо от причините за неговото пропускане, тъй като ако стори това, би допуснал нарушение на принципите на процедурата за подбор и последната ще бъде опорочена. Неспазването на преклузивен срок, независимо с колко дни и по какви причини, всякога преклудира възможността за упражняване на правото, което е следвало да бъде реализирано в този срок.

  Неизпълнението на задължението за предоставяне на доказателства от страна на кандидатите в посочения срок, води до задължение за ръководителя на СНД да издаде мотивирано решение, с което отказва предоставянето на средства от Механизма на основание чл. 21, т. 3 от ПМС № 114/2022 г. При това положение задължение и основание за ръководителя на СНД е да издаде мотивирано решение за отказ за предоставяне на средства, което той е извършил с оспорения акт.

  С оглед спецификата на процедурата, последващ етап след оценителния процес е договаряне, видно и от Условията за кандидатстване. На този етап се изискват документи, изискуеми преди сключване на договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Съответно ако не са представени, съгласно изискванията, в рамките на указаните срокове, не се сключва договор с одобрения на етап оценка кандидат. Всички документи, които следва да бъдат представени от кандидата, и не са представени, съгласно изискванията в поканата, са задължителни, доколкото стават неразделна част от сключения административен договор за предоставяне на средства от Механизма, при условие, че бъде сключен. Същите са изискуеми не само, съгласно поканата, но и съгласно Условията за кандидатстване по процедурата, с които правила кандидатът е запознат на етап подаване на проектно предложение по процедурата. Следва да се посочи, че Условията за кандидатстване за получаване на безвъзмездни средства по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.006 „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“ имат характер на задължителни правила по тази конкретна процедура, спрямо които се извършва оценката на предложенията за изпълнение на инвестиции.

 Анализът на събраните по делото доказателства налага извода, че в електронната система, администрирана от ответника дори и да са били входирани файлове от жалбоподателя, то същите не съответстват на установените към тях изисквания, доколкото не са постъпили в модул „Комуникация“ на ИСМ-ИСУН, в който именно модул е заложено да се осъществява кореспонденцията между кандидата и назначения екип по договаряне.

  Предвид горното, правилно и в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби главният директор в Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на СНД на ПИТ е постановил обжалваното решение за отказ от предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост.

  Обжалваният административен акт е постановен и в съответствие с целта на закона – предоставяне на безвъзмездни средства по Механизма за възстановяване и устойчивост единствено на кандидати, които са доказали по съответния ред и в предвидените срокове, че отговарят на изискванията за крайни получатели, при стриктно спазване на предварително обявените условия.

   С оглед изложеното, съдът намира жалбата за неоснователна, а  обжалваният индивидуален административен акт за законосъобразен – постановен от компетентен орган, в предвидената от закона писмена форма, при спазване на приложимите процедурни правила, при установеност на посочените в мотивната му част фактически основания, които се подкрепят от събраните по делото писмени доказателства, и на правно основание, съответстващо на приложимия материален закон и на неговата  цел.

   При този изход на спора, искането на ответника за разноски, обективирано в становище с вх. № 677/26.02.2024 г. /л. 181/, се явява основателно и следва да бъде уважено, като на основание чл. 143, ал. 3 във връзка с чл. 144 от АПК, чл. 78, ал. 3 и 8 от ГПК, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в тежест на „****“ ЕООД следва да бъде възложено заплащането на сумата от 100,00 лв., представляваща възнаграждение за юрисконсулт в минимален размер.

   Водим от гореизложеното, Ловешки административен съд, първи административен състав, на основание чл. 172, ал. 2, предложение последно от Административнопроцесуалния кодекс,     

    РЕШИ:

    ОТХВЪРЛЯ оспорването на „****“ ЕООД, ЕИК ***** със седалище и адрес на управление: с. ****, против Решение № РД-02-16-1683 от 30.10.2023 г. на главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на Структурата за наблюдение и докладване на Програма за икономическа трансформация, с което се отказва предоставянето на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост на кандидата, с подадено предложение за изпълнение на инвестиция с регистрационен номер BG-RRP-3.006-0120, по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.006 с наименование: „Изграждане на нови ВЕИ за собствено потребление в комбинация с локални съоръжения за съхранение на енергия в предприятията“ по Програма за икономическа трансформация, компонент 3 „Интелигентна индустрия“ от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България.

    ОСЪЖДА „****“ ЕООД, ЕИК ***** със седалище и адрес на управление: с. ****, да заплати на Министерство на иновациите и растежа направените по делото разноски в размер на 100 /сто/ лева. 

  Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

  Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: