РЕШЕНИЕ
№ 5317
Пловдив, 12.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - VIII Състав, в съдебно заседание на двадесет и осми май две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | НЕДЯЛКО БЕКИРОВ |
При секретар ЗЛАТКА ЧОБАНОВА и с участието на прокурора ИЛЯНА ДЕЛЧЕВА ДЖУБЕЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия НЕДЯЛКО БЕКИРОВ административно дело № 20257180700983 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ, считано от 01.07.2022г., а до 30.06.2022г. Закон за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ)).
На първо място, следва да се посочи, че част от административната преписка е приета като електронни файлове, записани върху оптичен диск (CD-R, лист 26).
Община Пловдив, с адрес: гр. Пловдив, пл. “Стефан Стамболов“ №1, ЕИК *********, представлявана от И. В. С.- изпълняващ длъжността (и.д.) кмет на общината, обжалва Решение №N-80 от 17.04.2025г. на Министър на околната среда и водите, в качеството му на ръководител на управляващия орган (УО) на Програма “Околна среда 2021-2027г.“ (ПОС-2021-2027), с което е определена финансова корекция в размер на 25% от стойността на разходите, признати от УО на ПОС-2021-2027 за допустими за финансиране по Договор за възлагане на обществена поръчка №25ДГ-66 от 21.01.2025г., с изпълнител “Я. ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, ЕИК ***, на стойност 4 420 820,00 лв. без ДДС, финансирани с Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програма “Околна среда“ 2021-2027г., съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на Европейския съюз по процедура чрез директно предоставяне на конкретен бенефициент №BG16FFPR002-5.001 “За по-чист въздух!“ от Програма “Околна среда“ 2021 – 2027г., с №BG16FFPR002-5.001-0006-C01 (№Д-34-50) от 08.05.2024г.
Претендира се отмяна изцяло на оспорения акт поради незаконосъобразност, като постановен при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и в несъответствие с целта на закона; както и присъждане на направените по делото разноски.
Ответникът- Министър на околната среда и водите (МинОСВ), чрез Д. В. В.- старши сътрудник УЕПП (управление на европейски проекти и програми) в Отдел “Администриране на нередности“ (О“АН“) в Главна дирекция “Оперативна програма “Околна среда“ (ГД“ОПОС“) в Министерството на околната среда и водите (МОСВ), правоспособен юрист (лист 23) и пълномощник (лист 22), изразява становище за неоснователност на жалбата; претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 540,00 лева, определен по правилата на чл.143, ал.3 от АПК, във връзка с чл.37, ал.1 от Закона за правната помощ ЗПП) и чл.25, ал.2 от Наредбата за заплащането на правната помощ (НЗПП), съгласно списък на разноските (лист 24).
Окръжна прокуратура- Пловдив, чрез прокурор Иляна Джубелиева, изразява становище за неоснователност на по жалбата.
По допустимостта на жалбата настоящият състав на съда констатира следното:
Според нарочна извадка (файл “8.2. Кореспонденция ИСУН № BG16FFPR002-5.001-0006-C01-M073_17.04.2025“) от базираната в интернет Информационна система за управление и наблюдение на структурните инструменти на ЕС в България 2020 (ИСУН), оспореното по делото решение (файл “8.1. motivirano_reshenie_FK_OP_3“) е съобщено на жалбоподателя на 17.04.2025г., съгласно чл.22, ал.3 от ЗУСЕФСУ, според която норма, когато производствата пред управляващите органи по този закон се провеждат посредством ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни актове, издадени в тези производства, се извършва чрез съобщение в ИСУН до съответния кандидат или бенефициент, като към съобщението е прикачен съответния акт; Актът се счита за връчен с изпращането на съобщението в ИСУН.
Пак според посочената нарочна извадка, датата на първото отваряне на съобщението (регистрационен №BG16FFPR002-5.001-0006-C01-M073) е 22.04.2025г.
От своя страна, жалбата (листи 7-20, 34-47, както и файл “ 9.1. imgF67C“) е подадена чрез ответника, посредством ИСУН на 30.04.2025г., видно от нарочна разпечатка от ИСУН (лист 21), както и от файл “9.3. Ж-97_30.04.2025 автоматичен обмен“, или в рамките на законоустановения срок. Като доказателство по делото е прието заверено копие на Заповед №25ОА-1350 от 28.04.2025г. (лист 182, 194) на кмет на община Пловдив, с която заповед, на основание чл.44, ал.1, чл.44, ал.2 и чл.39, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), е наредено И. В. С.- заместник-кмет “Екология и здравеопазване“ при Община Пловдив, подписал жалбата, предмет на настоящето производство, да изпълнява функциите на кмет на Община Пловдив за периода от 29.04.2025г. до 30.04.2025г. включително.
Предвид изложеното до тук, настоящият състав на съда намира, че жалбата е подадена и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна, макар и по съображения, различни от изложените.
Съгласно чл.168, ал.2 от АПК, съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.
Според писмо с Вх.№8025 от 14.05.2025г. (листи 2-5) на пълномощника на ответника, като приложение към същото се изпраща административната преписка и жалба срещу оспорения акт на CD-R (оптичен диск).
С Определение №4486 от 16.05.2025г. (лист 28), с което делото е насрочено за разглеждане в съдебно заседание на 28.05.2025г., ответникът е задължен да представи доказателства, че е ръководител на управляващия орган (УО) на Програма “Околна среда 2021 – 2027г.“ (ПОС-2021-2027), респективно, че е компетентен да издава актове от вида на оспорения по делото, като е определен 7-дневен срок за целта. Определение №4486 от 16.05.2025г. е получено в МОСВ на 16.05.2025г. като приложение към призовката за насроченото по делото открито съдебно заседание (лист 31). На 21.05.2025г. по делото постъпва писмо с Вх.№8503 (листи 189-190) от пълномощник на ответника, според което писмо компетентността на МинОСВ да издаде оспорения по делото акт произтича от нормите на чл.9, ал.5 и чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ, чл.5 и чл.33, ал.2 от Устройствения правилник на Министерството околната среда и водите (УПМОСВ), Решение №712 от 06.10.2020г. на Министерския съвет, както и Решение за избиране на Министерски съвет на Република България, прието от 51-вото Народно събрание на 16.01.2025г. (ДВ, бр.5 от 17.01.2025г.), с което решение М. Т. Г., издал оспорения акт, е избран за министър на околната среда и водите.
Според разпоредбата на чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на УО, одобрил проекта.
В случая, Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програма “Околна среда“ 2021-2027г., съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на Европейския съюз по процедура чрез директно предоставяне на конкретен бенефициент №BG16FFPR002-5.001 “За по-чист въздух!“ от Програма “Околна среда“ 2021 – 2027г., с №BG16FFPR002-5.001-0006-C01 (№Д-34-50) от 08.05.2024г. (файл “ 1.1. Pril_1_Admin_dogovor_Plovdiv-f (1)-clean“) е сключен между “Г. С. - главен директор на Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ в качеството й на ръководител на Управляващия орган на Програма „Околна среда 2021-2027 г.“ (оправомощена със заповед № РД-573/07.08.2023 г. на министъра на околната среда и водите) и М. Д., началник на отдел „Финансова дейност“ в Главна дирекция „Оперативна програма околна среда“ (ГД ОПОС) в Министерството на околната среда и водите, със седалище: гр. София, п.к.1000, район Оборище, бул. „Княгиня Мария Луиза” № 22 и адрес за кореспонденция: гр. София, п.к.1000, ул. „Уилям Гладстон“ № 67, наричан по-долу Ръководител на Управляващия орган от една страна“ и “Община Пловдив, … наричана по-долу Бенефициент, от друга страна“.
Видно от съдържанието на ПОС-2021-2027, одобрена от Европейската комисия (ЕК) на 07.10.2022г., неприложена по делото, но достъпна в интернет на страницата на Единен информационен портал на Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ, а считано от 01.07.2022г. Европейски фондове при споделено управление (ЕФСУ)), на адрес: https://www.eufunds.bg/sites/default/files/uploads/opos/editor/POS%202021-2027_BG%**********.pdf, УО на програмата е Главна дирекция Оперативна програма “Околна среда“, Министерство на околната среда и водите, а лице за контакт е Г. С..
Видно от съдържанието ПОС-2021-2027, Версия 2.0, изменена с Решение на ЕК от 04.06.2025г., неприложена по делото, но достъпна в интернет на страницата на Единен информационен портал на ЕСИФ (ЕФСУ), на адрес: https://www.eufunds.bg/sites/default/files/uploads/opos/docs/2025-06/PEnvi%202021-2027%20Amendment%20June%202025%20BG.pdf, ОУ на програмата е Главна дирекция Оперативна програма “Околна среда“, Министерство на околната среда и водите, а лице за контакт е Г. С..
Съгласно разпоредбите на чл.7 от ЗУСЕФСУ (ЗУСЕСИФ), (1) Органи на изпълнителната власт, отговорни за управлението на средствата от ЕФСУ (ЕСИФ), са: 1. Министерският съвет (МС); 2. заместник министър-председателят или министърът, отговарящ за цялостната организация, координация и контрол на системата за управление на средствата от ЕФСУ (ЕСИФ); 3. министърът на финансите. (2) Министерският съвет: 1. одобрява проекта на Споразумението за партньорство преди неговото внасяне в ЕК; 2. одобрява проектите на програмите по чл.3, ал.2 преди тяхното внасяне в ЕК; 3. определя структурите, отговорни за разработването на програмите по чл.3, ал.2 и за управлението, контрола, координацията и одита на средствата от ЕФСУ (ЕСИФ); 4. приема подзаконовата нормативна уредба за управление на средствата от ЕФСУ (ЕСИФ), предвидена в този закон.
Съгласно разпоредбите на чл.9 от ЗУСЕФСУ (ЗУСЕСИФ), (1) Органи по програмите по чл.3, ал.2, финансирани със средства от ЕФСУ (ЕСИФ), са управляващите органи, счетоводните органи и одитните органи. (3) За управлението на част от програма или за изпълнението на определени задачи на управляващия орган може да бъдат определени междинни звена. (4) Управляващите, счетоводните и одитните органи и междинните звена се създават като звено в администрация по реда на Закона за администрацията (ЗА) или Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), или като отделна администрация. Доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз, функциите на такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган или организация. (5) Управляващите органи отговарят за цялостното програмиране, управление и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции. Ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. Правомощия на ръководител на управляващия орган по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице.
С точка 1., буква “в“ от Решение на МС №712 от 06.10.2020г. (неприложено по делото, но достъпно в интернет на страницата на МС, на адрес: https://pris.government.bg/document/7acdbd73fd80b0d8bc4560790432e8b3), на основание чл.7, ал.2, т.3 от ЗУСЕСИФ (ЗУСЕФСУ), е решено Функциите на управляващи органи на програмите, съфинансирани от Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд+, Кохезионния фонд, Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури, Фонда за справедлив преход, Фонд „Вътрешна сигурност”, Фонд „Убежище и миграция“ и Инструмента за финансово подпомагане на управлението на границите и за визите като част от Фонда за интегрирано управление на границите за програмен период 2021-2027г., да се изпълняват от Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ на Министерството на околната среда и водите - Управляващ орган на Програма за околна среда.
Решение на МС №712 от 06.10.2020г. е изменяно с Решение на МС №272 от 28.04.2022г., с Решение на МС №519 от 22.07.2022г., с Решение на МС №97 от 01.02.2023г., както и с Решение на МС №275 от 06.04.2023г., като измененията не засягат точка 1., буква “в“ от Решение на МС №712 от 06.10.2020г.
Съгласно разпоредбата на чл.5 от УПМОСВ, Министърът или оправомощено от него длъжностно лице управлява програми и проекти в сферата на своята компетентност, финансирани от фондове и други финансови инструменти на Европейския съюз (ЕС), както и от други международни финансови институции и донори, и осигурява ефикасното и правомерното управление на тези програми и проекти.
А съгласно разпоредбите на чл.33 от УПМОСВ, (1) Главна дирекция “Оперативна програма “Околна среда“ се ръководи от главен директор. В изпълнение на своите правомощия главният директор се подпомага от двама заместник главни директори. (2) Главна дирекция “Оперативна програма “Околна среда“ изпълнява функциите на управляващ орган на програмите за околна среда, които се финансират чрез фондовете на ЕС по съответната Многогодишна финансова рамка, и всички произтичащи от това задължения и отговорности съгласно регламентите на ЕС, в т.ч…
Предвид посоченото до тук, настоящият състав на съда приема за установено, че УО на ПОС-2021-2927 е Главна дирекция Оперативна програма “Околна среда“ в МОСВ, която е определена за УО с Решение на МС №712 от 06.10.2020г.; а ръководител на ОУ е главният директор на Главна дирекция Оперативна програма “Околна среда“ в МОСВ, съгласно чл.33, ал.1 и ал.2 от УПМОСВ.
Видно от оспореното по делото решение, същото е издадено, “с оглед констатации, обективирани в писмо изх. №08-00-300/13.03.2025 г. (файл “6.1. pismo_predlojena_FK“), и сигнал за нередност за обособена позиция № 3 с рег. № 130, регистриран в Регистъра на сигналите за нередности по програма „Околна среда“ 2021-2027 г. на УО на ПОС“.
Според приетия по делото файл “6.1. pismo_predlojena_FK“, представляващ писмо по смисъла на чл.73, ал.2 от ЗУСЕФСУ, кметът на община Пловдив се уведомява, че е образувано производство по извършване на финансова корекция, предвид констатирани нередности по сключения за обособена позиция №3, с рег.№25ДГ-66/21.01.2025г. (файл “5.1.1. Договор(40912444)“), с изпълнител “Я. ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, на стойност 4 420 820,00 лв. без ДДС.
Писмо “6.1. pismo_predlojena_FK“ е подписано от Г. С.- Ръководител на УО на ПОС.
Като доказателство по делото е приет файл “7.1. Възражение 25МН-171-26.03.2025 г.“, част от чието съдържание на който файл е писмо с Изх.№25МН-171 от 26.03.2025г. на кмет на община Пловдив. Последно посоченото писмо с Изх.№25МН-171 от 26.03.2025г. представлява възражение по чл.73, ал.2 от ЗУСЕФСУ по основателността и размера на предложената от УО финансова корекция с писмо с изх.№08-00-300/13.03.2025г. (файл “6.1. pismo_predlojena_FK“) и същото е адресирано до:
“Г-ЖА Г. С.
РЪКОВОДИТЕЛ НА УПРАВЛЯВАЩ ОРГАН НА ПОС
МИНИСТЕРСТВО НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
ГР. СОФИЯ 1000, УЛ. „УИЛАМ ГЛАДСТОН“ №6“.
Съгласно чл.2, ал.2 от Закона за държавния служител (ЗДСл) и Класификатора за длъжностите в администрацията (КДА), длъжността “Главен директор на главна дирекция в министерство“ се заема от държавен служител по служебно правоотношение.
Съгласно чл.84, ал.1 от ЗДСл, при отсъствие на държавен служител изпълнението на служебните задължения се осъществява от непосредствения ръководител или от друг държавен служител от състава на съответната администрация.
Посочи се вече, че с Определение №4486 от 16.05.2025г. ответникът е задължен да представи доказателства, че е ръководител на УО на ПОС-2021-2027 и притежава нужната компетентност да издаде оспореното решение, но по делото не се представиха доказателства в тази насока- евентуално за отсъствие на главния директор на Главна дирекция “Оперативна програма “Околна среда“ в МОСВ на 17.04.2025г. или евентуално, че длъжността “Главен директор на Главна дирекция “Оперативна програма “Околна среда“ в МОСВ“ е незаета към 17.04.2025г., за да бъде изпълнявана от МинОСВ, нито пък дори се твърди такова нещо.
Предвид гореизложеното, настоящият състав на съда намира, че е налице изземване на компетентност от страна на по-горестоящ административен орган, какъвто в случая е МинОСВ по отношение на “Главен директор на Главна дирекция “Оперативна програма “Околна среда“ в МОСВ“, а съгласно Тълкувателно решение №2 от 14.05.1991г. по гр. дело №2/1991г. на Общото събрание на гражданската колегия на Върховния съд, докладчик Божидар Колев, административен акт, издаден от некомпетентен по степен орган, е нищожен.
Ето защо, като издадено от орган, който не притежава необходимата по степен компетентност, оспореното по делото решение е нищожен индивидуален административен акт, чиято нищожност следва да бъде обявена, а преписката да се изпрати на компетентния орган- Главен директор на Главна дирекция “Оперативна програма “Околна среда“ в МОСВ.
При това положение, изследването на въпроса за законосъобразността на оспорения акт, съобразно останалите основания по чл.146 от АПК е безпредметно.
А с оглед очерталия се изход на делото, искането за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на МОСВ е неоснователно и не следва да бъде уважено. В полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски до размера в който са доказано направени или в размер на 1 700,00 лв., представляващи заплатена държавна такса (лист 193а, 196).
Така мотивиран, съдът
Р Е Ш И:
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Решение №N-80 от 17.04.2025г. на Министър на околната среда и водите, в качеството му на ръководител на УО на Програма “Околна среда 2021-2027г.“, с което е определена финансова корекция в размер на 25% от стойността на разходите, признати от УО на ПОС-2021-2027 за допустими за финансиране по Договор за възлагане на обществена поръчка №25ДГ-66 от 21.01.2025г., с изпълнител “Я. ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, ЕИК ***, на стойност 4 420 820,00 лв. без ДДС, финансирани с Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програма “Околна среда“ 2021-2027г., съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на Европейския съюз по процедура чрез директно предоставяне на конкретен бенефициент №BG16FFPR002-5.001 “За по-чист въздух!“ от Програма “Околна среда“ 2021 – 2027г., с №BG16FFPR002-5.001-0006-C01 (№Д-34-50) от 08.05.2024г.
ИЗПРАЩА преписката по “констатации, обективирани в писмо изх. №08-00-300/13.03.2025 г., и сигнал за нередност за обособена позиция № 3 с рег. № 130, регистриран в Регистъра на сигналите за нередности по програма „Околна среда“ 2021-2027 г. на УО на ПОС“, по компетентност на Главен директор на Главна дирекция “Оперативна програма “Околна среда“ в Министерство на околната среда и водите.
ОСЪЖДА Министерството на околната среда и водите, ЕИК/БУЛСТАТ ***, да заплати на Община Пловдив, с адрес: гр. Пловдив, пл. “Стефан Стамболов“ №1, ЕИК ***, сумата от 1 700,00 (хиляда и седемстотин) лева, представляваща направени по делото разноски.
Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |