Р Е
Ш Е Н
И Е
№
град Ловеч, 07.07.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, тричленен административен състав, в открито съдебно
заседание на тридесети юни две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА
ЧЛЕНОВЕ:
ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА
МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ
при секретаря Татяна
Тотева и в присъствието на прокурора Павлинка Кръстинова, като разгледа
докладваното от съдия Кръстева адм.д. №139/2020 г. по описа на Административен
съд - Ловеч, на основание данните по делото и закона, за да се произнесе
съобрази:
Производството е по реда
на чл.185 и сл. от АПК.
Административното дело е
образувано въз основа на протест с вх.№ 1245/13.03.2020 г. подадена от Светла
Иванова Иванова, прокурор при ОП - Ловеч, против чл. 3, т. 7 от Правилника за
реда и условията за отпускане на финансова помощ на новородено или осиновено
дете в Община Троян.
В протеста се прави
искане за отмяна на разпоредбите като незаконосъобразни, противоречащи на нормите
на чл. 4, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗЗДискр., чл.6, ал. 1 от ЗСПД, чл.11 от
ППЗСПД и чл.6 от Конституцията.
Предмет на оспорване е
отделна разпоредба от подзаконов нормативен акт на орган на местното
самоуправление. Подзаконовите нормативни актове съдържат административно-правни
норми, които се отнасят за неопределен и неограничен брой адресати и имат
многократно правно действие по смисъла на чл. 76, ал. 3 вр. чл. 75 от АПК.
Иска се отмяна на
протестираната разпоредба като незаконосъобразна.
В съдебно заседание подалият
протеста прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч поддържа протеста. Претендира
възстановяване на сторените деловодни разноски.
Ответникът – Общински
съвет Троян, не се представлява в заседанието по съществото на спора.
Окръжна прокуратура
Ловеч, редовно призована, се представлява от прокурор Павлинка Кръстинова.
Изразява становище за основателност на протеста.
Съобщението за
постъпилия протест е обявено по реда на чл.181 вр. с чл.188 от АПК. По делото
не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.
Ловешки административен
съд, тричленен състав, след като прецени доводите на страните и доказателствата
по делото, намира за установено следното:
Предмет на съдебен контрол
за законосъобразност е отделен текст - чл. 3, т. 7 от Правилника за реда и
условията за отпускане на финансова помощ на новородено или осиновено дете в
Община Троян.
Чл.186 от АПК
регламентира правото на оспорване. В нея са посочени субектите, които имат
право да оспорват подзаконови нормативни актове – това са както гражданите,
организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са
засегнати или могат да бъдат засегнати от него, или за които той поражда
задължения, така и прокурора, който може да подаде протест срещу акта.
Съгласно чл. 186, ал. 2
от АПК прокурорът може винаги да подава протест, тъй като по презумпция всеки
незаконен нормативен акт нарушава обществения интерес. Съгласно чл. 187, ал. 1
от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение
във времето, а съгласно чл. 185, ал. 2 от АПК подзаконовите нормативни актове
могат да бъдат оспорени както изцяло, така и в отделни техни разпоредби.
Предвид изложеното протестът на прокурора от Окръжна прокуратура Ловеч се явява
процесуално допустим.
Съдът не е обвързан с
посочените в протеста основания за незаконосъобразност на Правилника в
оспорената част, а е длъжен да извърши пълна проверка съгласно чл. 168 от АПК.
Разгледан по същество,
протестът се явява основателен при следните съображения:
Правилникът е приет на
основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, и е с предмет уреждане на обществените
отношения свързани с отпускането на еднократна финансова помощ за новородено
или осиновено до трето дете в семейство от Община Троян.
Общинският съвет, като
орган на местно самоуправление на територията на Община Троян, решава
самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в
неговата компетентност. По силата на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и в изпълнение на
предоставените му правомощия, той е овластен да издава нормативни
административни актове, уреждащи въпроси от местно значение, сред които правилници
и наредби.
Предвид изложеното,
съдът намира, че Правилникът, от който са протестираните разпоредби, е приет от
компетентен орган – Общински съвет Троян.
В представената по
делото административна преписка по приемане на Правилника са приложени
доказателства за спазване на процедурата по ЗНА – чл. 26, ал. 2 и чл.
28 от Закон за нормативните актове. Представени са доказателства за обнародване
на Правилника по реда на чл. 37, ал. 3 от ЗНА в печата /лист 72/, публикуван е
и на сайта на Община Троян, разгласен е по реда от ЗНА.
Съдът счита, че при
приемането на Правилника са спазени процесуалните правила, същият е издаден в
изискуемата от закона форма и от материално компетентен орган.
Но при приемане на
протестираните разпоредби е допуснато противоречие с разпоредби от нормативни
актове от по-висок ранг, което води до незаконосъобразност на Правилника в тази
част.
Съгласно чл. 6, ал.1 и ал.2 от ЗСПД майката има право на еднократна помощ при
раждане на живо дете, независимо от доходите на семейството, когато детето не е
настанено за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето, като размерът на помощта по ал. 1 се определя ежегодно със закона за
държавния бюджет на Република България за съответната година, който не е
по-малък от предходната година и се диференцира според поредността на децата,
родени от майката, като за първо, второ и трето дете е по-висок. Единственото
въведено условие от закона за диференциране по размер на помощта е поредността
на децата.
Съгласно чл. 11 от
ППЗСПД единственото обстоятелство, които има значение за диференциране размера
на помощта, е поредността на родените от майката деца.
Съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗЗДискр. е забранена
всяка пряка или непряка дискриминация, основана на пол, раса, народност,
етническа принадлежност, човешки геном, гражданство, произход, религия или
вяра, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично или
обществено положение, увреждане, възраст, сексуална ориентация, семейно
положение, имуществено състояние или на всякакви други признаци, установени в
закон или в международен договор, по който Република България е страна. Пряка дискриминация
е всяко по-неблагоприятно третиране на лице на основата на признаците по ал. 1,
отколкото се третира, било е третирано или би било третирано друго лице при
сравними сходни обстоятелства /ал.2 на същия член от закона/.
С разпоредбата на чл. 3,
т. 7 от протестирания Правилник на ОбС- Троян е регламентирано условие за
отпускане на еднократна финансова помощ за новородено или осиновено до трето
дете в семейство: родителите трябва да имат завършено не по-ниско от средно
образование към датата на подаване на заявлението.
Въведеното условие за
образователен ценз е в пряко противоречие със ЗСПД, който не предвижда никакви
условия свързани с образованието на родителите при отпускането на помощи за
деца, както и с разпоредбата на чл. 6, ал. 2, изр. 2 от КРБ – „Не се допускат никакви ограничения на
правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност,
пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа
принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние.“.
Протестираната
разпоредба е приета от ОбС Троян, без да разполага с правомощие и при
превишаване на предоставената му дискреционна власт да приема подзаконови
нормативни административни актове. Същата е незаконосъобразна и следва да бъде
отменена.
Разпоредбата на чл. 3,
т. 7 от Правилника противоречи на разпоредби от нормативни актове от по-висока
степен и е приета в противоречие с разпоредбите на чл. 8 и чл. 15 от ЗНА,
поради което следва да бъде отменена.
По делото е направено искане от подалия протест прокурор за възстановяване
на сторените деловодни разноски за обявление в Държавен вестник в размер на 20
лв. При този изход от делото претенцията се явява основателна и следва да бъде уважена.
Воден от горното,
Ловешки административен съд, тричленен административен състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ чл. 3, т. 7
от Правилника за реда и условията за отпускане на финансова помощ на новородено
или осиновено дете в Община Троян, като незаконосъобразен.
ОСЪЖДА Общински съвет
Троян да възстанови на Окръжна прокуратура – Ловеч сумата от 20 лв. /двадесет
лева/, представляващи сторени деловодни разноски по делото.
Решението подлежи на
обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните.
РЕШЕНИЕТО да се
обнародва от Общински съвет Троян съгласно чл.194 от АПК, при неподаване на
касационни жалба или протест, или ако те са отхвърлени.
Препис от решението да
се изпрати на страните по делото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1.
2.