Решение по дело №202/2020 на Районен съд - Сливница

Номер на акта: 260011
Дата: 12 март 2021 г. (в сила от 28 юни 2021 г.)
Съдия: Мариана Митева Маркова
Дело: 20201890200202
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                  гр. Сливница, 12.03.2021 г.

 

         В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД – гр. Сливница, пети състав, в публично съдебно заседание, проведено на четиринадесети октомври през две хиляди и двадесета година в състав:

                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРИАНА МАРКОВА

 

при участието на секретаря Галина Владимирова като разгледа докладваното от съдията НАХД № 202  по описа на съда за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

Д.Л.Д., с ЕГН: **********,***, обжалва електронен фиш серия „К”, № 2802502, издаден от  ОДМВР - София, с който за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, за това, че на 26.04.2019 г. в 10.03 часа на път І-8, в района на 41 – ви километър, ресторант „ROUTE 80“ с посока на движение към гр. Драгоман, като водач на МПС – л.а. „Опел”, модел „Инсигниа”, с рег. № .., при ограничение на скоростта за движение от 60 км.ч. въведена с пътен знак В-26, се движел със 124 км.ч. (или с превишение от 64 км.), като скоростта, датата и часа са фиксирани с автоматизирано техническо TFR1-M № 508, на основание чл. 189 ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 700 лв. Жалбоподателят твърди, че не е извършил нарушението, за което е санкциониран, тъй като на представената по АНП снимка е заснет и друг автомобил, при което не може да бъде категорично установено кой се е движил с несъобразена с въведеното ограничение скорост. Поддържа, че към момента на заснемането, управляваният от него автомобил е напускал дясната лента за движение с цел предприемане на десен завой в посока към с. Пролеша, в който не може да се навлезе със скорост по – висока от 50 км./ч.  При тези съображения за незаконосъобразност и неправилност на атакувания фиш жалбоподателят иска той да бъде отменен.

Административнонаказващият орган не изразява становище по жалбата.

Съдът, след като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства намира за установено следното:

На 26.04.2019 г. в 10.03 часа на път І-8, в района на 41 – ви километър, пред ресторант „ROUTE 80“, с посока на движение от гр. София към гр. Драгоман с техническо средство TFR1-M № 508 е заснет лек автомобил, марка „Опел”, модел „Инсигния”, с рег. № .. да се движи със скорост от 124 км./ч. при въведено ограничение на скоростта от 60 км/ч. извън населено място. С това водачът е нарушил чл. 21, ал. 2 от ЗДвП. За нарушението е съставен електронен фиш серия „К”, № 2802502, издаден от  ОДМВР - София. Следва да се приеме, че същият е бил управляван от жалбоподателя, тъй като в срока по чл. 189 ал. 5 от ЗДвП, последния не е представил декларация с данни за лицето което е управлявало цитираното МПС на установената дата и място. Ето защо в конкретния случай не са налице основания за анулиране на така издадения фиш.

Безспорно е установено също така, че в района на 41-ви километър на ПП І-8 се е осъществявал контрол на скоростта на движещите се МПС с техническо средство TFR1-M № 508. Техническото средство било валидно към датата на която е било установено нарушението, видно от приложения по делото протокол от проверка № 2-41-19/18.03.2019 г., поради което по безспорен начин е установена и скоростта, с която автомобила се е движил, както и точният час на нарушението.

Видно от приложеното по делото удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, е че се касае за мобилна система за видеоконтрол тип ТFR1-М. Техническото средство е било валидно към датата, на която е било установено нарушението, видно от приложеното удостоверение е, че срокът на валидност е до 24.02.2020 г., поради което според решаващия съдебен състав по безспорен начин е установена и скоростта, с която автомобилът се е движил, както и точният час на нарушението. Посочените в обжалвания фиш данни, съдът възприема за безспорно установени и с оглед разпоредбата на чл. 189 ал. 15 от ЗДвП.

На следващо място, от заключението на съдебната автотехническа експертиза се установява, че в участъка на 40-ти км. от ПП-I-8 Калотина – София  пътят е с две платна с по две ленти за движение във всяка посока с добре видима и различима маркировка. В този участък от пътя в посока София – Калотина са поставени пътни знаци, на 39 км.+ 690 м., както следва: пътен знак „В  26”, въвеждащ ограничение на скоростта от 60 км./ч., „В 14“ (забранено влизането на изобразените ППС)  и „В 18“ (забранено влизането на ППС с маса с товар по-голяма от означената). Точката с посочените в електронния фиш координати се намира в района на 40 – ти км. на ПП – I – 8 пред входа на ресторант „ROUTE 80“, непосредствено преди моста на кръстовището за Костинброд – Пролеша. Автомобилът на жалбоподателя е бил на отстояние от пътен знак „В 26“ (60 км./ч.) при Т = 0 сек. на 310.00 м. и при Т = 1 сек. на 335.00 м. Отстоянието на автомобила от камерата, която го е заснела при Т = 0 сек. е 180.00 м. и при Т = 1 сек. е 215.00 м. Автомобилът е заснет отзад, след като е подминал камерата и разстоянието между камерата и заснетия от нея автомобил се увеличава с отдалечаването му, поради което системата за контрол в конкретния случай не е могла да засече скоростта на автомобила преди знака, въвеждащ ограничение на скоростта, защото е обърната в посока обратна на посока, в която е разположен пътния знак.

От приложената по делото справка за собственост на лек автомобил марка „Опел”, модел „Инсигния”, с рег. № … се установява, че същият е собственост на жалбоподателя Д.Л.Д..

При така описаната фактическа обстановка, съвпадаща с възприетата от административнонаказващия орган, настоящия съдебен състав намира, че атакуваният електронен фиш е законосъобразен и правилен и следва да бъде потвърден изцяло.

За да бъде ангажирана административно – наказателна отговорност спрямо едно лице е необходимо да са налице няколко кумулативно предвидени от закона предпоставки: На първо място следва да е извършено административно нарушение (действие или бездействие), което нарушава установения ред. То следва да е извършено виновно и да е обявено от закона за наказуемо с административно наказание по административен ред. На второ място, отговорността в административно – наказателното производство е лична, от което се налага извода, че по безспорен и категоричен начин е необходимо да бъде установено авторството на деянието. На трето място е необходимо да са спазени формалните изисквания на чл. 34 от ЗАНН, относно предпоставките за образуване на административно наказателно производство и сроковете за завършването му, както и издадените фишове да отговарят на формалните изисквания и да съдържат предвидените в закона реквизити.   

Тези обективно дадени предпоставки обуславят наличието, или не на съответното административно нарушение.

В конкретния случай съдът намира, че представения по делото електронен фиш, издаден от ОДМВР София, от формална страна съдържа изискуемите реквизити и отговаря на изискванията на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП, именно: съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, или мястото на доброволното й заплащане, а също така образецът на електронния фиш съответства на утвърдения от министъра на вътрешните работи. Законодателят е определил точно какви елементи съдържа този специфичен административен акт. Електронният фиш няма характеристиките на АУАН и в този смисъл по отношение на него не намират приложение разпоредбите на чл. 42 от ЗАНН.

В случая е без значение и типа на техническото средство – мобилно, или стационарно. По делото са налични доказателства (удостоверение за одобрен пит средство за измерване) от които се налага извода, че техническото средство, с което е била измерена скоростта на движение и е заснет автомобила управляван от жалбоподателя е годно техническо средство по смисъла на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП. Законовият текст не разграничава техническите средства на мобилни и стационарни, а единственото условие е, че нарушението е установено от самото техническо средство в отсъствие на контролен орган и нарушител. Логичното тълкуване на този текст предполага, че при установяване на нарушението, контролният орган (дори да се приеме, че присъства на място) не спира движещият се автомобил и не му съставя АУАН, т.е. изключва се човешкият фактор, както от страна на контролния орган, така и на нарушителя.

В случая нарушението е установено от мобилна система за видеоконтрол TRF 1 - M с радар с идент. № 508, надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър, като единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този участък. Ето защо съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение. Именно по тази причина в електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като операторът на системата за видеоконтрол няма това качество.

Всички автоматизирани технически средства - мобилни и стационарни, са преминали метрологична проверка, в това число и софтуера за обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при стриктно спазване на нормативните предписания. При въвеждането в експлоатация на всяко техническо средство, сертифициращият орган - Български институт по метрология, осъществява проверка и на софтуерната програмата, генерираща снимковия материал, което е отразено и в сертификата и първоначалната метрологична проверка. Принципът на действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е един и същ: измерване на скоростта от сертифициран измерител и задействане на камера, визуализираща измерването, респективно превозното средство. Обработката и издаването на електронен фиш и за двата вида системи е от централизирана информационна система.

В този смисъл е и  Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (Наредбата). В чл. 9 от същата изрично е регламентирано, че за осъществяване на контрол с АТСС служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока. Служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес. След изтичане на времето за контрол, служителят изключва автоматизираното техническо средство или система, като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с установените нарушения, което се отразява в протокола по чл. 10 от Наредбата.

В тази връзка съдът намира за неоснователно твърдението, че наличието на друг автомобил в кадъра (на една от деветте снимки от видеоклипа, които съобразно методиката се разглеждат при неяснота от формата от 4 снимки, за да се избягнат и най-малките съмнения, че измерената скорост е присъединена на друг участник в движението), чиято скорост е присъединена към автомобила, управляван от жалбоподателя, препятства възможността по несъмнен начин да се установи скоростта на МПС, управлявано от Д.. В процедурата по установяване на нарушение с мобилна система за видеоконтрол скоростта се въвежда от служител на ОДМВР – София, в случая това са били мл. инспектор Б.П. и мл. инспектор В. П. (съобразно представената от ОДМВР – София информация). Както беше посочено и по-горе скоростта на движение на автомобилите, които се движат със скорост над максимално допустимата се засича и заснема автоматично от камерата. При това положение в случай, че автомобил със скорост, несъобразена с наложеното ограничение, изпревари автомобил, който се движи в рамките на ограничението, камерата ще отчете и ще бъде генериран фиш само на автомобила, който се движи с превишена скорост, като автомобилът, който се движи със съобразената с ограничението скорост няма да бъде заснет, тъй като не попада в параметрите, зададени с превишаване на скоростта. Част от техническите характеристики на тази система за измерване е възможността да измери скоростта на всички, навлизащи в обхвата на радара ППС и да идентифицира всяко от тях.

Видно от представените снимки, автомобилът на жалбоподателя е в дясната лента по посока на движението, пред системата, с която е засечен. Между превозното средство и системата няма друг обект, а видно от методическите указания за работа с технически средства автоматично фиксиращи нарушенията за скорост, червен сигнал изпреварване и други TRF 1 – M, радарът винаги регистрира МПС, движещо се с най - висока скорост, като при трафик с много висока интензивност измерванията се блокират. В методиката е отразено, че извън населено място, при движение с по-малък интензитет или при по-високи очаквани скорости, радарът се настройва в режим „М“ (80 м.-150 м.) и обсегът му е по-голям при регистриране на скорости на автомобили, движещи се по посока на излъчването. След като е направен клип, който съдържа автомобила на жалбоподателя, съдът приема, че и всички условия за изготвянето му са били налице.

Според решаващия съдебен състав на първо място безспорно е установено по делото, че на конкретния пътен участък е наличен ограничаващ скоростта на движението знак „В-26“, въвеждащ задължителна максимална скорост на движение от 60 км./ч.

Съдът приема за доказано авторството на деянието, тъй като автомобилът е заснет с мобилна камера за превишена скорост и снимката е приложена по делото, като върху нея са посочени датата и часът на нарушението. Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.5 ЗДвП, собственикът или този, на когото е предоставено моторното превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение, като собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. В случай, че не собственикът е управлявал автомобила, а друго лице, съгласно разпоредбата на, след получаване на електронния фиш, жалбоподателят е следвало в 14 - дневен срок да подаде писмена декларация до териториалната структура на МВР с данни за лицето, извършило нарушението и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. В настоящия случай в изпълнение разпоредбата на наказващият орган е изпратил ел. фиш на лицето по справката за собственост, като в същия изрично е указана възможността за подаване на цитираната по-горе декларация. Вместо декларация, жалбоподателят е подал жалбата, предмет на настоящото производство, т.е. той не се е възползвал от предоставената му законова възможност. С оглед на това законосъобразно е ангажирана неговата отговорност.

От съдържащият се в делото доказателствен материал може да се направи обоснован извод, че на посочените в обжалвания фиш, дата, час и място, жалбоподателят е извършил нарушение на правилата за движение по пътищата, а именно, както правилно е посочено там – чл. 21 ал.2  от ЗДвП, като вместо със скорост от 60 км.ч. се е движил със скорост от 124 км.ч. или е превишил максимално допустимата скорост с 64 км.ч. поради което подлежи на санкция на основание чл. 182 ал. 2 т. 6 от ЗДвП в размер на 700 лева. В случая АНО е наложил именно предвидената в цитираната разпоредба глоба, поради което не се налага нейното изменение.

За прецизност следва да се отбележи, че не е налице несъответствие между установената скорост на движение и тази, за която е санкциониран нарушителя. Посочената в ЕФ скорост е редуцирана съобразно трайната и ноторно известна практика на наказващия орган от установената скорост да бъде приспаднато допустимото отклонение от 3% което винаги е в полза на водача, поради което и в обжалвания фиш е посочена скорост с 3 км. по – ниска от реално установената.

Ето защо обжалвания електронен фиш, следва да бъде потвърден изцяло, като правилен и законосъобразен.

С оглед горните съображения и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН съдът

 

                                                                  Р Е Ш И :

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия „К”, № 2802502, издаден от  ОДМВР София, с който на Д.Л.Д., с ЕГН: **********,***, за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, за това, че на 26.04.2019 г. в 10.03 часа на път І-8, в района на 41 – ви километър, ресторант „ROUTE 80“ с посока на движение към гр. Драгоман, като водач на МПС – л.а. „Опел”, модел „Инсигниа”, с рег. № …., при ограничение на скоростта за движение от 60 км.ч. въведена с пътен знак В-26, се движел със 124 км.ч. (или с превишение от 64 км.), като скоростта, датата и часа са фиксирани с автоматизирано техническо TFR1-M № 508, на основание чл. 189 ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 700 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София област в 14 -  дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му.

 

                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: