Решение по дело №1863/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 486
Дата: 8 март 2021 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20207180701863
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 486/8.3.2021г.

гр. Пловдив,  08 март 2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

  Административен съд – Пловдив, Първо отделение, V състав, в открито съдебно заседание на  09,02,2021 година в състав:                                    

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

  при секретаря  В. К. , като разгледа докладваното от съдия Ботев адм. дело № 1863 по описа на съда за 2020 г.,  за да се произнесе, взе предвид следното:  

Производството е по реда на чл.172, ал.5  от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Жалбоподателят  - К.Г.А., ЕГН **********,*** чрез адв.Т. оспорва Принудителна административна мярка от 13.07.2020 г. – преместване на автомобил „Хюндай“ ***без знание и съгласие на собственика, наложена от „ТЕТ-61“ ЕООД София, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление в гр. София, ул. Козлодуй  №2, с управител Ц.В.в КК „Златни пясъци“.

В жалбата, както и в писмената защита на адв. Т. / л. 181/  се твърди, че посочената ПАМ е нищожна или незаконосъобразна,  като моли и за присъждане на съдебни разноски по делото.

Ответник – ТЕТ-61“ ЕООД , със седалище и адрес на управление в гр. София, ул. Козлодуй  №2, с управител Ц.В., чрез  адв.Н. оспорва жалбата, като неоснователна в писмена защита / л. 161/, представя и съдебна практика , като претендира и съдебни разноски.

Жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок, видно от представените по делото доказателства , че ПАМ  е била осъществена на 13,07,2020г., а жалбата срещу нея е подадена на 24,07,2020г. , директно в ПАС от лице, което има правен интерес да направи това, поради което същата е процесуално  допустима, а разгледана по същество  е  и основателна.

Съдът като съобрази фактите и събраните по делото доказателства , относно оспореният  административен акт предмет на съдебен контрол,  от фактическа страна установи следното:

На  13.07.2020 г. лек автомобил „Хюндай“ ***собственост на жалбоподателя ,  без знание и съгласие на собственика е репатриран  от „ТЕТ-61“ ЕООД София, ЕИК ********* в КК „Златни пясъци“ и е откаран на наказателен паркинг до к-с „Ревиера“. За репатреринето жалбоподателя е заплатил / л. 6/ сумата от 72 лева с фискален бон и л.а. е бил освободен .

Спор по горните факти няма.

Спора по същество е дали  репатрирането е извършено от компетентен орган , дали л.а. е бил спрян за забранено за целта место , обозначено с пътни знаци , дали е пречило на движението на другите участници  и дали репартрирането е следвало да се прекрати , при пристигане на собственика на автомобила.

По искане на жалбоподателя  съдът е задължил „ТЕТ-61“ ЕООД, София, да представи договор или друг документ, по силата на който е овластено да извършва действия по налагане на принудителни административни мерки – репатриране на МПС в к.к. „Златни пясъци“ и зоната на хотел „Престиж“, както и такива за овластяващото го лице, а също и доказателства за служебното и длъжностно качество на физическите лица от камион рег. № ***, работещи в него на 13.07.2020 г., доказателства към същата дата 13.07.2020 г. за ползването на този камион именно като „паяк“ и за стопанисването на паркинг „Ривиера“, к.к. „Златни пясъци“, като наказателен.

„ТЕТ-61“ ЕООД от 11.08.2020 г. е представил пълната административната преписка, за  репатриране на 13.07.2020 г. в к.к. „Златни пясъци“ на л. автомобил, марка Хюндай с рег. № ***. Представена е и справка  с изх.№ 460000-2321/11.08.2020 г. от Пето РУ на МВР – гр.Варна; сигнално писмо с изх.№ 460 000 1596/01.07.2020 г., издадено от Областна дирекция на МВР – Варна, V РУ на МВР и извадка от одобрен генерален план за организацията на движението на к.к. Златни пясъци за процесния участък с щемпел за съгласуване от община Варна

Съдът е  изискал  от „Паркстрой-Златни пясъци“ ООД – документи, удостоверяващи правото на собственост на дружеството  върху всички пътища /алеи и паркинги в к.к.Златни пясъци. От Агенция по геодезия, картография и кадастър, Служба по геодезия, картография и кадастър – Варна –да представи  извадка от кадастралния регистър и извадка от КК в графичен вид за поземления имот, върху който е реализирана процесната .

„Паркстрой-Златни пясъци“ ООД  е представил / л.78/  документи, удостоверяващи правото на собственост на дружеството  върху пътища, алеи и паркинги.

Съдът е разпитал свидетеля  А., съпруга на жалбоподателя  от показанията на която се установява , че на процесния ден излезнали на разходка с колата и се прибрали в късния следобед, паркирали на място, което им било  посочено от  служител на  хотела и по начин да не  пречат на движението на пешеходците по никакъв начин. Свидетеля не видял  знак забраняващ паркирането, както и  указващ принудително репатриране. Обяснява , че към  18.00 часа служител от хотела ги уведомил, че вдигат колата, съпругът й отишъл  веднага и тя отишла и видяла, че колата им е вече беше качена на един червен камион, без отличителни знаци. Пояснява , че нямало разграфяване за парко места на съответната улица.

Съдът е разпитал свидетеля  С., работещ  лятото на  Златни пясъци във фирма „ТЕТ-61” като касиер. Заявявам, че вероятно е виждал жалбоподателя , като лице идвало при него  да заплати глобата и да му освободи автомобила.  Спомня си че познава мястото и автомобила от снимките на л. 49 и  че тогава получил обаждане от служител на хотела, че автомобила пречи на движението и искат да бъде репатриран, тъй като автомобили-боклукчийки не могат да минат, както и автобуси за летището. Пояснява , че всички репатрирани МПС от комплекса се докарват в наказателния паркинг, намиращ се в началото на комплекса до комплекс Ревиера,  че за репатрираните автомобили съобщават на МВР веднага , в екипа нямат служител на МВР и  МПС го предават на собственика, след като той дойде на паркинга, плати санкцията и  подпише декларация че го е получил.

Цялата преписка е приложена по делото , като няма спор по пълнотата й. На л. 49 в плик са приложени 4-ри броя снимки , които не са оспорени от страните и ще бъдат кредитирани от съда, съобразно с другите доказателства по делото и становищата на страните.

От правна страна следва да се отбележи следното:

Целта на закона е спазване на правилата за движение и гарантиране безопасността на всички участници в него. За нарушаването им законодателят е предвидил съответна санкция и/или ПАМ.

Съобразно твърденията на жалбоподателя съдът следва да провери законосъобразността на оспорената ПАМ , респ. нейната нищожност.

Принудителните административни мерки (ПАМ) са актове на държавно управление от категорията индивидуални административни актове и следва да бъдат подчинени на принципа на законност по отношение на издаването и изпълнението им. Материалноправните предпоставки, с които се предвиждат такива мерки подлежат на стриктно и ограничително тълкуване, т.к. с прилагането им се засяга директно правната сфера на адресата. Именно поради своя рестриктивен характер е недопустимо да бъде разширяван предметния им обхват и приложно поле. В случая процесната ПАМ е регламентирана в нормата на чл. 171, т. 5 от ЗДвП, съгласно която службите за контрол, определени от кметовете на общините могат да преместят неправилно  паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик, когато превозното средство е паркирано в нарушение на правилата за движение на места, обозначени с неподвижен пътен знак, предупреждаващ за принудително преместване на паркирано превозно средство, както и когато създава опасност или прави невъзможно преминаването на другите участници в движението.

Принудителните административни мерки /ПАМ/ по смисъла на чл. 22 от ЗАНН целят предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях.

Съгласно разпоредбата на чл. 171, т.5 ЗДвП  е възможно  преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик, когато превозното средство е паркирано в нарушение на правилата за движение на места, обозначени с неподвижен пътен знак, предупреждаващ за принудително преместване на паркирано превозно средство, както и когато създава опасност или прави невъзможно преминаването на другите участници в движението.

В този случай лицата по чл. 168 уведомяват районното управление на Министерството на вътрешните работи, от територията на което е преместен автомобилът, за новото местоположение на превозното средство; разходите, направени във връзка с преместването на превозното средство, са за сметка на собственика на превозното средство, което може да бъде задържано до заплащане на тези разходи, а таксата за отговорното пазене на преместения автомобил се начислява от момента на уведомяването на районното управление на Министерството на вътрешните работи

Съдът обсъди съдебната практика по  ад № 3205/2018г. на Варненски админ.съд , както и по ад № 7062/20г. на ВАС , 7-мо отделение с които е обявена нищожността на  ПАМ приложен от  същия ответник , като е приета  липса на компетентност на органа .

В случая съдът обсъди приложените доказателства от “ Паркстрой-Златни пясъци“ ООД / л.78/ , удостоверяващи правото на собственост на дружеството  върху пътища, алеи и паркинги, както и  упълномощителните такива , поради което е склонен да приеме че процесната ПАМ е наложена от компетентен орган.

Отделно от горното съдът като взема предвид обсъдения по-горе рестриктивен характер на процесния  ПАМ , счита че към екипа за репатриране задължително следва да присъства  и служител на МВР , който следва да разпореди репатрирането.  Така е в гр. Пловдив , както и  в други градове на страната , като съдът счита че именно налагането на мярката от служител на МВР ще бъде в повечето случаи гаранция за законосъобразното й прилагане.  Обратно на казаното ,  в случая  налагането на мярката от служител на ответната фирма, предполага  на всяка цена репатриране на МПС , дори да не са налице кумулативно всички предпоставки по ЗДП, с цел  неправомерното и незаконосъобразно облагодетелстване на работодателя  на органа разпореждащ мярката.

Обсъждайки обаче законосъобразността на процесната ПАМ и конкретно  относимите правни норми  и събраните доказателства по делото съдът счита мярката за незаконосъобразна.

Разпоредбата на чл. 171, т.5 ЗДвП гласи, че е възможно  преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик, когато превозното средство е паркирано в нарушение на правилата за движение на места, обозначени с неподвижен пътен знак, предупреждаващ за принудително преместване на паркирано превозно средство, както и когато създава опасност или прави невъзможно преминаването на другите участници в движението.

Не се доказа по делото че процесното МПС е спряло на место за което е налице забрана за паркиране , както и знак указващ репатрирането на неправилно паркираните автомобили.

Не се доказа и че процесното МПС е спряло  по начин да пречи да преминават други автомобили , вкл. и сметосъбиращи и автобуси.

От приложените  снимки на л.49 се вижда , конкр. Снимка с буква „В“ се установява по безспорен начин , че са налице повече от две ширини  на лекия автомобил , свободни за преминаване на други автомобили и автобуси.

Не става ясно  знака на снимки на л.49 ,  с буква „Б“  за кой участък от пътя се отнася и не става ясно къде се намира тоя знак , спрямо репатрираното МПС.Съдът счита , че  ответника е следвало да изготви снимката по начин , доказващ че л.а. е паркирал след знака. В случая се вижда , че след знака  няма паркирал автомобил .

Неправилното приложение на материалния закон налага отмяната на оспорената ПАМ и присъждане на претендираните разноски, съобразно приложените доказателства / л.2,5 и 6/ в размер на 582/ петстотин осемдесет и два/ лева.

Водим от изложеното и на основание чл. 172      , ал. 5 от ЗДП Съдът

Р   Е  Ш  И  :

ОТМЕНЯ  по жалба на К.Г.А., ЕГН **********,***  Принудителна административна мярка от 13.07.2020 г. ,  преместване на автомобил „Хюндай“ ***без знание и съгласие на собственика, наложена от „ТЕТ-61“ ЕООД София, ЕИК ********* в КК „Златни пясъци“.

ОСЪЖДА  „ТЕТ-61“ ЕООД София, ЕИК ********* , със седалище и адрес на управление в гр. София, ул. Козлодуй  №2, с управител Ц.В.да заплати на К.Г.А., ЕГН **********,***  сумата от 582/ петстотин осемдесет и два/ лева.

  Решението е окончателно.                        

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ :