Решение по дело №69/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 93
Дата: 20 юли 2020 г. (в сила от 20 юли 2020 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20207280700069
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 93/20.7.2020 г.

 

20.07.2020 г., гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

        Ямболският административен съд, І касационен състав, в публично заседание на втори юли 2020г. в следния състав:

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                     ЧЛЕНОВЕ: 1.ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                            2.ВАНЯ СТОЯНОВА

 

при секретар:  Добрина Димитрова                   и с участието

на прокурора:  Рени Лефтерова

Като разгледа докладваното от съдия В. Стоянова  КАНД   № 69  по описа за 2020 година

 За да се произнесе, взе предвид следното:

 Производството е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, вр. с чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

  Касационно анд № 69/2020г. е образувано по жалба на  „БТК“ ЕАД-гр.С.,  ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.С., ***, против Решение № 95/05.03.2020г. постановено по анд № 46/2020г. на Ямболския районен съд, с което е потвърдено наказателно постановление №  0044278/03.09.2019 г., издадено от Директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при КЗП, с което на „Българска телекомуникационна компания“ /БТК/ ЕАД-С., ЕИК *********  на осн. чл. 222а от ЗЗП, за нарушение по чл. 113, ал.2, вр.чл. 113, ал.1 от ЗЗП е наложена имуществена санкция в размер на 700 лв.

  В жалбата се сочи, че решението на ЯРС  е постановено при нарушения на процесуалния и материалния закон -  касационни отменителни основания по чл.348, ал.1, т. 1 и  т.2   от НПК, както и че същото е необосновано. Прави се искане за отмяната му и постановяване на съдебен акт, с който издаденото наказателно постановление да бъде отменено. Алтернативно се иска намаление на размера на имуществената санкция.

 В съдебно заседание касаторът редовно и своевременно призован  не изпраща процесуален представител.

         Ответната страна редовно и своевременно призована  не изпраща процесуален представител и не взема становище по жалбата.

          Представителят на ЯОП намира, че подадената жалба е неоснователна и пледира за оставяне в сила на оспореното решение  като законосъобразно и правилно.

          Настоящият съдебен състав извършвайки касационна проверка на оспорваното решение за наличието на наведените в жалбата касационни основания, както и валидността, допустимостта и съответствието му с материалния закон, установи следното:

          Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от страна, която има право и интерес да обжалва и в срока по чл.211 от АПК. Разгледана по същество се преценява като НЕОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:

  Предмет на осъществявания съдебен контрол е Решение № 95/05.03.2020г. постановено по анд № 46/2020г. на Ямболския районен съд, с което е потвърдено наказателно постановление №  № 0044278/03.09.2019 г., издадено от Директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при КЗП, с което на „Българска телекомуникационна компания“ /БТК/ ЕАД-С., ЕИК *********  на осн. чл. 222а от ЗЗП, за нарушение по чл. 113, ал.2, вр.чл. 113, ал.1 от ЗЗП е наложена имуществена санкция в размер на 700 лв.   За да постанови своя съдебен акт,  ЯРС е събрал всички необходими доказателства при строго спазване на процесуалните правила. Приетата за установена фактическа обстановка изцяло се споделя от настоящата инстанция. Първоинстанционния съд е направил обосновани правни изводи  като е  приел, че в административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, а от материалноправна страна е безспорно установено извършването от  страна на касатора на описаното в АУАН и НП административно нарушение.

          Решението е правилно.

Съгласно разпоредбата на чл.113, ал.2 от ЗЗП,  привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя. В случая проверката е извършена по повод постъпила жалба в търговски обект на „Виваком" ЕАД,  находящ се на ***, стопанисван  от касатора "БТК" ЕАД,  Видно от материалите по делото рекламацията е предявена на 22.06.2018 г., т.е законоустановения едномесечен срок е изтекъл на 23.07.2018 г. Към датата на подаване на жалбата от страна на потребителя, а и към датата на проверката стоката не е приведена в съответствие с договора за продажба, с което жалбоподателят е допуснал административно нарушение на чл. 113, ал.2 от ЗЗП. Твърденията на жалбоподателя, че при тази рекламация не е бил установен заявеният от абоната дефект, не е подкрепено с никакви доказателства. Потребителят е получил телефона на 23.08.2018 г., т.е. един месец след изтичане на едномесечния срок и видно от показанията на свид. Ставрев още при получаването му в магазина телефона е проявил същият дефект, което е наложило и регистрирането на третата рекламация на 23.08.2018 г. Със самото изтичане на преклузивния срок на чл. 113, ал.2 от ЗЗП и непривеждането на стоката в съответствие с договора представлява административно нарушение по посочения текст, каквото в настоящия случай „БТК“ ЕАД е допуснал.

В НП Правилно изрично е посочено, че към 23.07.2018 г., т.е. датата на която е изтекъл едномесечния срок по чл. 113, ал.2 от ЗЗП, стоката не е била приведена в съответствие с договора. Посочено е точно и ясно мястото на извършване на нарушението - магазин „Виваком“, находящ се в ***, както и че същото е констатирано при извършването на проверката, към която дата - 13.02.2019 г. „БТК“ ЕАД е извършвало търговска дейност в обекта.

Действително, ЯРС не е посочил в решението си името на сервиз „Булграм“ ЕООД, но е взел предвид, че при първата рекламация търговецът е спазил изискванията  на чл. 113 ал. 2 от ЗЗП и е привел стоката в изправност в 1 месечен срок от рекламацията, но не и при втората рекламация. В този смисъл намира за неоснователно възражението в касационната жалба, че становището на сервиз „Булграм“ ЕООД не  е взето предвид от съда и АНО, още повече, че последния е  посочил сервиза в констатациите си в АУАН.

       Наложената имуществена санкция е справедливо определена в съответствие с разпоредбата на чл.27 от ЗАНН, към минималния предвиден размер в разпоредбата на чл.222а от ЗЗП, съгласно която за нарушение на чл. 113 и чл. 114, ал. 3  от ЗЗП на виновните лица се налага глоба, а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция, в размер от 500 до 3000 лв. за всеки отделен случай.           

           По изложените съображения, ЯАС намира, че подадената касационна жалба е неоснователна и като такава не следва да бъде уважавана.

           Решението на първоинстанционния съд е валидно, като постановено от законен състав, допустимо и  в съответствие с материалния закон и следва да бъде оставено в сила.  

 

          Предвид изложеното  и  на  осн. чл.221, ал. 2 от АПК, вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, ЯАС, първи касационен състав,

 

                                                Р Е Ш И:

 

          ОСТАВЯ  В СИЛА Решение № 95/05.03.2020г. постановено по анд № 46/2020г. на Ямболския районен съд.

 

 

         Решението е окончателно и не подлежи на  обжалване и протестиране.

 

 

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете                  ЧЛЕНОВЕ:1./п/ не се чете                                                                                   

 

 

                                                                                                                                                2./п/ не се чете