Решение по дело №112/2018 на Окръжен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 юни 2018 г.
Съдия: Ралица Каменова Райкова
Дело: 20183400500112
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 9 май 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№61

гр. Силистра, 05.06.2018г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ОКРЪЖЕН СЪД – СИЛИСТРА, Гражданско отделение, в публичното заседание на двадесет и девети май две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА ВАСИЛЕВА

          ЧЛЕНОВЕ: ДОБРИНКА СТОЕВА

                     Мл. с. РАЛИЦА РАЙКОВА

при секретаря Данаила Георгиева, като разгледа докладваното от мл. съдия Райкова в. гр. дело № 112 по описа за 2018г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 258 и сл. от ГПК.

С Решение № 114/05.04.2018г., постановено по гр.д. № 1947/2017г. по описа на Районен съд – Силистра, са уважени предявените от Я.Л.К. срещу Общинско предприятие „Общински имоти и услуги 2012“ – с. Ситово кумулативно обективно съединени искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1-3 КТ, във вр. с чл. 225, ал. 2 КТ, като е признато за незаконно уволнението на ищеца и е отменена Заповед № 31/29.09.2017г. на Кмета на Община Ситово, с която на основание чл. 330, ал. 2, т. 8 КТ е прекратено трудовото правоотношение помежду им, възстановен е ищецът на длъжност „Директор“ в Общинско предприятие „Общински имоти и услуги 2012“ в Община Ситово и ответникът е осъден да заплати на ищеца на основание чл. 225, ал. 2 КТ обезщетение за незаконно уволнение в размер на 1657,14 лв., заедно със законната лихва, считано от 20.11.2017г. до окончателното изплащане на задължението.

Срещу така постановеното решение е предявена въззивна жалба от ответника Общинско предприятие „Общински имоти и услуги 2012“ – с. Ситово, чрез процесуалния му представител адв. Р., в която се излагат съображения за неправилност и необоснованост на първоинстанционния съдебен акт, като се поддържа, че съдът без да вникне в съществото на казуса е приел, че формално липсват мотиви в атакуваната заповед за прекратяване на трудовото правоотношение. Твърди се, че според събраните в трудовото досие доказателства към момента на издаване на заповедта става ясно, че ищецът е отказал да попълни декларация за липса на несъвместимост по чл. 107а, ал. 1 КТ, което въззивникът счита за задължително за заемане на длъжността, на която е бил възстановен служителят. Счита, че е недопустимо лице, което е председател на кооперация, да заема и длъжността Директор на Общинско предприятие, което се явява второстепенен разпоредител с бюджетни средства. Навежда се довод, че съдържанието на заповедта и аргументът за несъвместимост са достатъчно ясни, видно и от коментарите на ищеца в исковата молба, който е провел обширна съдебна защита в процеса, именно относно мотива, посочен в заповедта. При тези съображения моли обжалваното решение да бъде отменено, като вместо това предявените искове бъдат отхвърлени.

Въззиваемият Я.Л.К., чрез процесуалния му представител адв. С., е подал в законоустановения срок отговор на въззивната жалба, в който излага становище за нейната неоснователност и моли обжалваното решение да бъде потвърдено като правилно. Счита за безспорна липсата на мотиви в атакуваната заповед за прекратяване на трудовото правоотношение, поради което съдът следва да отмени тази заповед без да разглежда спора по същество. Поддържа, че е неоснователен доводът на ответника за конфликт на интереси, поради това, че общинското предприятие и РПК са извършвали стопанска дейност, тъй като двете юридически лица имат коренно различни предмети на дейност. Посочва, че чл. 107а, ал. 1 КТ не предвижда отказа да се попълни декларация по чл. 107а КТ за основание за несключване/прекратяване на трудово правоотношение.

Жалбата е подадена в срока по чл. 259, ал. 1 ГПК и е допустима, а разгледана по същество се явява основателна.

Съгласно чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му част, като по останалите въпроси е ограничен от релевираните въззивни основания в жалбата.

Процесното първоинстанционно решение е валидно и допустимо.

Тъй като по правилата на чл. 154, ал. 1 ГПК тежестта, т. е. процесуалното задължение за установяване законността на уволнението носи работодателят, е необходимо да се очертаят всички материални предпоставки, които трябва да бъдат налице при законното прекратяване на трудовото правоотношение по чл. 330, ал. 2, т. 8 КТ – когато е налице несъвместимост в случаите по чл. 107а, ал. 1 КТ.

Законността на едностранното прекратяване на трудовото правоотношение на посоченото правно основание се обуславя от проявлението на следните обстоятелствата (юридически факти): 1) компетентен орган на работодателя да е издал уволнителния акт; 2) ищецът да е работещ по трудово правоотношение в държавната администрация и 3) да е налице основание за несъвместимост по чл. 107а, ал. 1 КТ.

От Заповед № 339/25.09.2017г., издадена от Общинска администрация Ситово, се установява, че ищецът е възстановен на длъжност „Директор“ на Общинско предприятие „Общински имоти и услуги – 2012“, на която е бил назначен с Трудов договор № 13/21.03.2012г.

Между страните не е спорно, че при явяването на ищеца при работодателя, за да започне работа след възстановяването му на длъжност „Директор“, му е била предоставена за подпис декларация по чл. 107а КТ, с която да декларира, че не са налице основанията за несъвместимост, изброени в цитираната разпоредба, като ищецът е отказал да я подпише. Последният е навел фактически твърдения в подадената от него искова молба, че е уведомил работодателя си, че е избран за председател на управителния съвет на Кооперация – РПК „Бъдеще“ и е заявил, че подписването на тази декларация би означавало съзнателно да декларира неверни данни. След като е заявил това и е отказал да подпише декларацията на ищеца му е връчена атакуваната в настоящото производство заповед за прекратяване на трудовото му правоотношение с правно основание чл. 330, ал. 2, т. 8 КТ, с посочени причини за прекратяване на трудовия договор - несъвместимост по чл. 107а, ал. 1 КТ. Тези обстоятелства не се оспорват от ответника, който е изложил в отговора на исковата молба, че е узнал за обстоятелството, че ищецът е избран за председател на посочената кооперация, вкл. от вписванията в Търговския регистър и е счел, че това обстоятелство е основание за несъвместимост на двете длъжности.

При така изложените от страните факти се налага изводът, че между тях не съществува никакво съмнение или колебание, каква е причината за прекратяването на трудовото правоотношение, а именно, че работодателят на ищеца е счел, че бъдейки член на орган на управление на кооперация, служителят не може да работи на длъжност „Директор“ в общинското предприятие, съгласно чл. 107а, ал. 1, т. 2 КТ. Нещо повече, ищецът е развил съдебната си защита срещу незаконосъобразността на прекратяването на трудовото правоотношение на това основание, посочвайки и че друго лице, заемащо длъжност „Директор“ в друго общинско предприятие при Община Ситово е едноличен собственик и управител на търговско дружество, към което лице не са били поставени такива изисквания от кмета на Община Ситово.

Съдебната практика на ВКС, обективирана в Решение № 46 от 04.07.2011г. на ВКС по гр. д. № 16/2010 г., IV г.о., приема, че във всички случаи на прекратяване на трудовото правоотношение следва да има яснота за основанието, на което се извършва, както с оглед защитата на работника или служителя, така и поради правните последици. Възможно е работодателят да не е посочил правно основание или да е объркал правната квалификация - от значение са изложените обстоятелства. Важното във всички случаи е работникът или служителят да разбере кои са фактите в обективната действителност, поради които трудовото правоотношение се прекратява, а съдът да може да извърши проверка дали са се осъществили, като ги подведе под съответна правна норма и въз основа на това да заключи дали уволнението е законосъобразно. Няма и законова пречка мотивите в заповедта да се изчерпват с цитиране на правната норма, тогава, когато тя не предполага различни фактически основания, нито има нужда от излагане на допълнителни данни, формирали волята на законодателя, какъвто е случаят с хипотезите на чл. 330, ал. 2, т. 7 и т. 8 КТ. В заключение, трайно се възприема становището, че мотивите на заповедта за уволнение и в двете хипотези могат да се изчерпят само с цитиране на съответната правна норма или само с възпроизвеждане на текста на съответния фактически състав.

В този смисъл, изводът на първоинстанционния съд, че заповедта за уволнение при условията на чл. 330, ал. 2, т. 8 КТ не е мотивирана се явява неправилен, с оглед липсата на спор относно основанието за несъвместимост според работодателя, тъй като ищецът е бил наясно кой факт от обективната действителност е причината за прекратяване на трудовия му договор, а именно заемането на длъжност председател и член на управителния съвет на Кооперация „Районна потребителна кооперация“ Бъдеще.

Процесният уволнителен акт – Заповед № 31/25.09.2017г. за прекратяване на трудовото правоотношение на ищеца на длъжността „Директор“ в Общинско предприятие „Общински имоти и услуги – 2012“ е издаден от кмета на Община Ситово.

Съгласно чл. 44, ал. 1, т. 3 ЗМСМА кметът на общината назначава и освобождава от длъжност заместник-кметовете на общината, кметските наместници, ръководителите на звената на издръжка от общинския бюджет, началниците и служителите в общинската администрация. Според приетия по делото като писмено доказателство и неоспорен от страните Правилник за устройството и дейността на Общинско предприятие „Общински имоти и услуги 2012“, директорът на общинското предприятие се назначава от кмета на Община Ситово и му е административно подчинен, съгласно чл. 7, ал. 2 и 3 от Правилника.

От цитирания правилник за устройството и дейността на работодателя се установява правнорелевантното обстоятелство, че Общинско предприятие „Общински имоти и услуги 2012“ е второстепенен разпоредител на общинския бюджет, не е самостоятелно юридическо лице и осъществява своята дейност в рамките на предоставените му правомощия и задължения от името на Община Ситово, като реализираните от общинското предприятие собствени приходи се внасят в приход на общината – арг. чл. 4, ал. 2 и 3 и чл. 11, ал. 2 от Правилника. Изяснява се от разпоредбата на чл. 15, ал. 2 от Правилника, че общинското предприятие е административно звено от общинската администрация и като такова си взаимодейства и сътрудничи с другите административни звена от общинската администрация на Община Ситово.

Съгласно чл. 52, ал. 1 от ЗОбС общинското предприятие е специализирано звено на общината за изпълнение на дейности и услуги, финансирани от общинския бюджет. То е част от специализираната общинска администрация и като такова се приравнява на всяко организационно и структурно обособено звено от същата – в този смисъл Решение № 17225 от 28.12.2011г. на ВАС по адм.д. № 10453/2011г., III о.

При тези съображения се налага изводът, че Общинско предприятие „Общински имоти и услуги 2012“ е част от общинската администрация на Община Ситово, респ. и длъжността „директор“ на същото. В този смисъл разпоредбата на чл. 107а, ал. 1 КТ е приложима спрямо ищеца, като работещ по трудово правоотношение в общинската администрация. Използваното от законодателя общо понятие „държавна администрация“ включва административните структури на централната и териториална администрация на изпълнителната власт, каквато е общинската администрация, съгласно чл. 36 ЗА. Следователно, в процеса на доказване са установени първите две материални предпоставки, обуславящи законността на уволнението – компетентен орган е издал процесната заповед за прекратяване на трудовото правоотношение и ищецът е заемал длъжност в общинската администрация, съотв. в държавната администрация.

Съгласно чл. 107а, ал. 1 КТ в изброените в разпоредбата хипотези не може да бъде сключван трудов договор в държавната администрация, а ако такъв съществува, следва да се прекрати по чл. 330, ал. 2, т. 8 КТ. В този случай на нетърпимост на съществуващото трудово правоотношение е без значение волята на страните, тъй като законодателят не е дал възможност на работодателя да преценява дали да уволни работника или служителя, както е в хипотезата на ал. 1 на чл. 330 КТ. Разпоредбата на чл. 330, ал. 2, т. 8 КТ е въведена в публичноправен интерес и целта е да се избегне възможността да се оказва неправомерно въздействие върху лицата, които изпълняват дейността или работата по трудовото правоотношение в държавната и общинската администрация.

Безспорно е между страните, че към датата на уволнението ищецът е бил орган на управление на кооперация, а и от представеното извлечение от Търговския регистър относно Районна потребителна кооперация „Бъдеще“, се установява, че ищецът е председател на управителния съвет на Кооперация – РПК „Бъдеще“, т.е. е налице основание за несъвместимост, съгласно чл. 107а, ал. 1, т. 2 КТ. Следователно, по делото са установени всички юридически факти, обуславящи законността на едностранното прекратяване на трудовото правоотношение между страните на основание чл. 330, ал. 2, т. 8 КТ, поради което предявеният от ищеца иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ се явява неоснователен и следва да бъде отхвърлен.

Обстоятелството дали в друго общинско предприятие при Община Ситово, различно от ответника в настоящия процес, е назначено лице на длъжност „директор“, което едновременно е и управител в търговско дружество, е без значение за законността на уволнението на ищеца. Както бе изяснено по-горе, за работодателя не съществува възможност за преценка дали да уволни служителя при наличието на несъвместимост по чл. 107а, ал. 1 КТ, каквато категорично се установява относно ищеца, тъй кметът на общината е допуснал съществуване на трудово правоотношение с друг служител при сходни обстоятелства, които не са предмет на установяване в настоящото дело. Евентуалната хипотеза на нетърпимост на това трудово правоотношение с друг директор в друго общинско предприятие при Община Ситово и необходимостта от неговото прекратяване, не обуславят незаконосъобразност на процесния уволнителен акт.

След като главният иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ за признаването на уволнението за незаконосъобразно и неговата отмяна е неоснователен, следва да бъдат отхвърлени и обусловените от него искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 2 и т. 3 КТ, във вр. с чл. 225, ал. 2 КТ – за възстановяване на заеманата преди уволнението длъжност и за присъждане на обезщетение в размер на разликата между трудовите възнаграждения на двете длъжности  за шестмесечния период след уволнението.

Тъй като изводите, до които настоящият съдебен състав е достигнал, не съвпадат с крайните изводи на първоинстанционния съд, обжалваното съдебно решение трябва изцяло да бъде отменено, а предявените кумулативно обективно съединени искове да бъдат отхвърлени.

При този изход на правния спор, предмет на въззивното производство, в полза на въззивника следва да се присъдят сторените от него разноски за двете съдебни инстанции в общ размер от 665,14 лв. –  на основание чл. 78, ал. 3 ГПК сумата от 552 лв., представляваща заплатено адвокатско възнаграждение за процесуално представителство пред Районен съд – Силистра, и на основание чл. 78, ал. 1 ГПК, във вр. с чл. 273 ГПК сумата от 113,14 лв., представляваща заплатена държавна такса за разглеждане на въззивната жалба.

Така мотивиран, Окръжен съд – Силистра

 

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Решение № 114/05.04.2018г., постановено по гр.д. № 1947/2017г. по описа на Районен съд – Силистра, като вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТХВЪРЛЯ предявените от Я.Л.К., ЕГН **********, с адрес ***, срещу Общинско предприятие „Общински имоти и услуги – 2012“ – с. Ситово, Община Ситово, искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1, 2 и 3 КТ, във вр. с чл. 225, ал. 2 КТ за признаване на уволнението, наложено със Заповед № 31/29.09.2017г. на Кмета на Община Ситово, с която на основание чл. 330, ал. 2, т. 8 КТ е прекратено трудовото правоотношение помежду им, за незаконно и неговата отмяна; за възстановяването му на заеманата преди уволнението длъжност – „Директор“ в Общинско предприятие „Общински имоти и услуги – 2012“ – с. Ситово и за заплащане на парично обезщетение за незаконно уволнение за времето през което е получавал по-ниско трудово възнаграждение, а именно за периода от 25.09.2017г. до 25.03.2018г. в размер на сумата от 1657,14 лв., ведно със законната лихва от подаване на исковата молба – 20.11.2017г., до окончателното й заплащане.

ОСЪЖДА Я.Л.К., ЕГН **********, с адрес *** да заплати на Общинско предприятие „Общински имоти и услуги – 2012“ – с. Ситово, Община Ситово сумата от 665,14 лв. – съдебни разноски за двете съдебни инстанции.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния касационен съд по правилата на чл. 280 ГПК в едномесечен срок от връчването му на страните.

ПРЕПИС от настоящото Решение да се връчи на страните.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                              

 

ЧЛЕНОВЕ:                 1.                 

         

                         2.