О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 514
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
– МОНТАНА, в закрито съдебно заседание на 14 август 2023 г. в
състав:
Председател:
Соня Камарашка
Членове: Огнян Евгениев
Рени Цветанова
като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, ЧКАД
№ 508 по описа за 2023 г. на Административен Съд Монтана, за да се произнесе
взе предвид следното:
Постъпила е частна жалба и
молба от л/св И.М.П.,*** против Определение № 446/10 07 2023 г. по адм.д. №
415/2023 г. по описа на Адм съд Монтана.
В жалбата се твърди, че не е
въведена изрична забрана за обжалване на оспорената пред Адм Съд Монтана
Заповед,поради което счита жалбата му за допустима. Позовава се на чл. 120, ал.
2 от Конституцията на Република България, както и че обстоятелството, че
Началникът на Затвора действа в условията на оперативна самостоятелност, не
променя характера на постановения от него отказ. Позовава се и на новите
изменения на ЗИНЗС от 2017 г., според което тълкуване на законодателя е че
дейността на затворническата администрация по повод организацията на
изтърпяване на наказанието лишаване от свобода вече се разглежда като
административна такава. В този контекст за засегнатите лица е предвидена същата
защита като за страните по административни правоотношения.
С обжалваното Определение е оставена без разглеждане жалбата от
л.св. И.М.П. против Заповед № Л-1894/16.06.2023 г. на Началника на Затвора В***
, с която на основание чл. 66, ал. 5, вр. с ал. 2 от ЗИНЗС е отказано на
лишения от свобода да бъде заменен режима му на изтърпяване на наказанието от
„общ“ на „лек“ и производството по по адм. дело № 415/2023 г. по описа на
Административен съд –Монтана е прекратено.
За да прекрати производството първоинстанционния съдия приема,
че производството по делото е по реда и условията на на чл. 66, ал. 1 от ЗИНЗС,
според която първоначалният режим може да бъде заменен със следващия по-лек от
началника на затвора след изтърпяване, включително със зачитане на работните
дни, на една четвърт, но не по-малко от 6 месеца от наложеното или намаленото с
помилване наказание, ако лишеният от свобода има добро поведение и покаже, че
се поправя. Според ал. 2 от същата разпоредба началникът на затвора се
произнася с мотивирана заповед след вземане на становището на ръководителя на
направлението за социална дейност и възпитателна работа, на заместник -
началника по режимно-охранителната дейност или на началника на съответното
затворническо общежитие относно поведението на осъдения по време на изтърпяване
на наказанието. Екземпляр от заповедта се връчва на осъдения срещу подпис и се
изпраща на прокурора, осъществяващ надзор върху изпълнението на наказанието.
При правилно очертан предмет на делото, съставът на
Административен съд Монтана приема, че обжалваната Заповед подлежи на оспорване
с протест по реда на АПК в 14-дневен срок от връчването й пред административния
съд по местоизпълнение на наказанието. Систематичното логическо тълкуване на
нормите на чл. 66, ал. 1 и ал. 2 от ЗИНЗС водят до извод, че законът предвижда
възможност за съдебно оспорване само на заповедта за замяна на режима в по-лек
от конкретно определен правен субект в лицето на Прокурора. В текстовете на
нормите липсва предвидена възможност за оспорване на заповедите за отказ за
замяна на първоначалния режим с по-лек от страна на осъденото лице. Нормите са
специални и дерогират общото правило на чл. 147, ал. 1 от АПК. Препращането към
АПК е относно реда за разглеждане на протеста, но и относно легитимираните за
оспорването лица. В този смисъл е и съдебната практика - Определение № 2954 от
28.02.2019 г. по адм. дело № 1160/2019 г. на ВАС на РБ, Определение № 1750 от
04.02.2020 г. по адм. дело № 477 от 2020 г. на ВАС на РБ, Определение № 14541
от 24.11.2020 г. по адм. дело № 12188 от 2020 г. на ВАС на РБ; Определение №
111 от 4.01.2019 г. на ВАС по адм. д. № 15247/2018 г., IV о., докладчик съдията
С*** С*** /. Този състав счита, че нормите на ЗИНЗС са специални, съдържат в
себе си забрана за обжалване на заповедта за замяна на първоначално определения
режим в по-лек от лишения от свобода, която забрана, макар и да не е
формулирана изрично, се подразбира от начина, по който е структурирана правната
норма и от изричното посочване на начина, по който подлежи на протест
единствено и само заповедта за замяна на режима с по-лек. Отказвайки замяна на
първоначално определения режим, началникът на затвора не внася никаква промяна
в правния мир, поради което заповедта му не засяга ничии законни интереси. В
този смисъл оспорената заповед не е неблагоприятна за жалбоподателя, защото с
нейното издаване правното положение на жалбоподателя като осъдено лице не е
утежнено или променено по какъвто и да било начин. При тези изводи и на
основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК жалбата е оставена без разглеждане, а
производството по делото прекратено.
Този касационен състав намира, че обжалваното Определение е
валидно и допустимо, постановено при правилно
прилагане на закона. Първоинстанционният
съд не е допуснал съществени процесуални нарушения на съдопроизводствените
правила, които да обуславят отмяна на постановеното решение. Фактическата
обстановка е правилно установена и въз основа на нея са изведени обосновани и
логични правни изводи, които изцяло се споделят от настоящия състав, без да е
необходимо тяхното преповтаряне в настоящото решение, към които мотиви съдът
препраща, съгласно чл. 221, ал. 2 от АПК.
Определението е постановено съобразно установената съдебна
практика.
С оглед на изложеното и на основание чл. 213а, ал. 3 от АПК,
троен състав на Административен съд Монтана
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ В СИЛА като правилно Определение № 446/10 07 2023 г. по
адм.д. № 415/2023 г. по описа на Адм съд Монтана.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не
подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: