Решение по дело №292/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 ноември 2022 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20227220700292
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 234

 

гр. Сливен, 02. 11. 2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесети октомври, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 292 по описа на съда за  2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 68, ал. 1 от Закона за защита от дискриминация /ЗЗДискр./.

            Образувано е по жалба от Общински съвет Сливен, подадена против Решение № 384 от 04.07.2022 г. на Комисия за защита от дискриминация /КЗД/, петчленен разширен заседателен състав, по преписка № 49 / 2021 г., в следните части: в частта, в която е установено, че Общински съвет Сливен с въведеното изискване в Програмата по Направление „Спорт“ „Международни състезания в областта на спорта“, т. 2 „Постигнато класиране при минимум участие на 4 държави и при конкуренция от 6 участници в дисциплина или категория за възрастите от 8-12 клас и 8 държави и 12 участници за възрастите от 1-8 клас“, като привидно неутрална правна норма създава предпоставка за осъществяване на непряка дискриминация по смисъла на чл. 4, ал. 3 от ЗЗДискр. по защитения съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗЗДискр. признак „в.“ за деца и младежи от различни възрастови групи, уреждайки завишени изисквания за по-малките по възраст /т. I от решението/; и в частта, в която, съгласно чл. 76, ал. 1, т. 1 от ЗЗДискр., е дадено задължително предписание на Общински съвет Сливен да се предприемат мерки за отстраняване на текстовете в Програмата, създаващи предпоставки за непряка дискриминация и нарушение на ЗЗДискр., и се прецизират изискванията на Наредбата за условията и реда за отпускане на стипендии и финансово стимулиране на деца и младежи с изявени дарби от Община Сливен, като се съобразят категориите класове (от 1 до 8 клас и от 8 до 12 клас) с изискванията брой държави и брой участници /т. II от решението/.

            В жалбата си оспорващият твърди, че решението в оспорените части е неправилно, процесуално и материално незаконосъобразно и необосновано. Излага съображения, че: решението визира като нарушение едно предположение, една вероятност; КЗД е тълкувала разширително разпоредбата на чл. 4, ал. 3 от ЗЗДискр.; в административното производство не са събрани доказателства за по - неблагоприятно третиране, липсват лица в сравнимо сходно положение; липсва както осъществена непряка д., така и липсва предпоставка за осъществяване на непряка д.; П.Д. е м. н.; по отношение на нея не е осъществена непряка д., нито е налице предпоставка за осъществяване на такава непряка д., както неправилно е възприела КЗД. Моли решението на КЗД да бъде отменено в оспорените части. Претендира присъждане на разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се представлява. В представено писмено становище чрез упълномощен процесуален представител поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган, редовно призован, не се представлява в съдебно заседание. В представени писмени бележки чрез упълномощен процесуален представител оспорва жалбата като неоснователна, моли да бъде отхвърлена, излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на оспореното решение, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение, прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Заинтересованата страна – Д.В.К., в к. й на м.и з. п.на П.Д.Д., редовно призована, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по жалбата.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Производството пред КЗД е образувано въз основа на жалба с Вх. № 44-00-167/22.01.2021 г. и допълнение към нея с Вх. № 44-00-755/08.03.2021 г., подадени от Д. И. Д., б. и з. п.на П.Д.Д.,срещу Общински съвет Сливен, утвърдил Програма за отпускане на стипендии и финансово стимулиране на деца и младежи на Община Сливен за 2020 г. с Решение № 161 / 23.04.2020 г., с твърдения в жалбата за д. по признаци „в.“, „л. п.“ и „о. п.“ във връзка със с. лице – П.Д.Д. /д. на жалбоподателя/. В производството по преписката в качеството на жалбоподател е встъпила Д.В.К. - м.и з. п.на П.Д.Д., след като изпратеното до Д. И. Д. уведомление за призоваване се е върнало в КЗД с отметка „п.“. По постъпилата жалба с Разпореждане № 279 от 05.03.2021 г. на Председателя на КЗД е образувана преписка № 49 / 2021 г., като преписката е разпределена за разглеждане на петчленен разширен заседателен състав на КЗД. На заседание на състава са определени председател на състава и докладчик по преписката, за което е уведомен Председателят на КЗД, който с разпореждане от 23.03.2021 г. е определил подпомагащ експерт. Извършено е проучване, в хода на което е изискано становище и информация от ответната страна– Общински съвет Сливен. В процедурата по проучване е представено становище от Общински съвет Сливен, в което са изложени съображения за неоснователност на твърденията, че П.Д.Д. е д. и е заявено искане КЗД да остави жалбата без уважение.

В хода на административното производство е установено, че: С Решение № 1339 от 15.11.2018 г. на Общински съвет Сливен е приета Наредба за условията и реда за отпускане на стипендии и финансово стимулиране на деца и младежи с изявени дарби от Община Сливен, съгласно чл. 5, ал. 1 от която, за целите на Наредбата ежегодно до 28 февруари Кметът внася за утвърждаване от Общинския съвет „Програма за отпускане на стипендии и финансовото стимулиране на деца и младежи.“; С Решение № 161 от 23.04.2020 г. на Общински съвет Сливен е утвърдена Програма за отпускане на стипендии и финансово стимулиране на деца и младежи за 2020 година; В Програмата по Направление „С.“ - Международни състезания в областта на „спорта“, в т. 2 е въведено изискване: „Постигнато класиране при минимум участие на 4 държави и при конкуренция от 6 участници в дисциплина или категория за възрастите от 8-12 кл и 8 държави и 12 участници за възрастите от 1-8 клас“; През 2020 г. Д. И. Д. като б. и з. п.на П.Д.Д. е кандидатствал за отпускане на стипендия от Община Сливен, съгласно Наредбата за условията и реда за отпускане на стипендии и финансово стимулиране на деца и младежи с изявени дарби от Община Сливен, в предвидения срок – от 01.04.2020 г. до 30.04.2020 г.; С Протокол № 3 от 15.05.2020 г. на Комисията по стипендиите, утвърден с Решение № 255 от 25.06.2020 г. на Общински съвет Сливен, не е присъдена годишна стипендия на никого от подалите искания в направление „С.“, включително и на П.Д.Д..

Въз основа на събраните доказателства, са изготвени Доклад-заключение и Допълнение към Доклад-заключение от докладчика по преписката, като съответно на предложението му е насрочено открито заседание за разглеждане на преписката, за което страните са редовно уведомени. Проведени са две открити заседания, видно от протоколи от 07.03.2022 г. и 18.05.2022 г., за които страните са надлежно уведомени. На първото заседание, проведено на 07.03.2022 г., е дадена възможност за водене на помирително производство и на страните е указано, че до следващото заседание, в случай че са постигнали споразумение, могат да го представят на състава. Тъй като не е постигнато споразумение, разглеждането на преписката е продължило по общия ред. В проведеното на 18.05.2022 г. заседание на състава е прието, че преписката е изяснена от фактическа страна и е обявена за решение, като на страните е даден 10-дневен срок за представяне на писмени бележки.

С оспореното в настоящото производство Решение № 384 от 04.07.2022 г. на КЗД, петчленен разширен заседателен състав, по преписка № 49 / 2021 г., е установено, че Общински съвет Сливен, представляван от председателя, с въведеното изискване в Програмата по Направление „С.“ „Международни състезания в областта на с.“, т. 2 „Постигнато класиране при минимум участие на 4 държави и при конкуренция от 6 участници в дисциплина или категория за възрастите от 8-12 клас и 8 държави и 12 участници за възрастите от 1-8 клас“, като привидно неутрална правна норма създава предпоставка за осъществяване на непряка дискриминация по смисъла на чл. 4, ал. 3 от ЗЗДискр. по защитения съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗЗДискр. признак „в.“ за деца и младежи от различни възрастови групи, уреждайки завишени изисквания за по-малките по възраст, каквато е д. на жалбоподателката /т. I от решението/; и съгласно чл. 76, ал. 1, т. 1 от ЗЗДискр., е дадено задължително предписание на ответната страна Общински съвет гр. Сливен, представляван от председателя, да се предприемат мерки за отстраняване на текстовете в Програмата, създаващи предпоставки за непряка дискриминация и нарушение на Закона за защита от дискриминация, и се прецизират изискванията на Наредбата за условията и реда за отпускане на стипендии и финансово стимулиране на деца и младежи с изявени дарби от Община Сливен, като се съобразят категориите класове (от 1 до 8 клас и от 8 до 12 клас) с изискванията брой държави и брой участници /т. II от решението/. Решението е постановено на основание чл. 64, чл. 65 и чл. 66 от ЗЗДискр. В мотивите на решението е прието, че: с въведеното изискване в Програмата за отпускане на стипендии и финансово стимулиране на деца и младежи за 2020 година по Направление „С.“ - Международни състезания в областта на „с.“, в т. 2, всички ученици от 1 до 8 клас, които се занимават със с., са поставени в неравностойно положение спрямо учениците от 8 до 12 клас, тъй като изискванията за учениците 1 до 8 клас са два пъти по-високи в сравнение с изискванията за учениците 8 до 12 клас; с утвърждаването на Програма за отпускане на стипендии и финансово стимулиране на деца и младежи на Община Сливен за 2020 г. с Решение № 161 от 23.04.2020 г.,  Общински съвет Сливен е осъществил непряка д. спрямо П.Д. по признак „в.“.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 68, ал. 1 от ЗЗДискр, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган и от надлежен състав - разширен състав от петима членове, съобразно разпоредбата на чл. 48, ал. 3 от ЗЗДискр. и с оглед твърденията в жалбата за множествена дискриминация по смисъла на § 1, т. 11 от ДР на ЗЗДискр. Решението съответства на изискването за форма: постановено е в писмена форма, съдържа фактически и правни основания за издаването му, подписано е от членовете на състава на комисията. При издаването на решението не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Спазени са специалните правила, регламентирани в ЗЗДискр. - Раздел I „Производство пред Комисията за защита от дискриминация“ от Глава четвърта „Производство за защита от дискриминация“.

Решението в оспорените части е постановено и в съответствие с материалния закон. Съставът на Комисията е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, формулирана в чл. 2 от ЗЗДискр.

С разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗЗДискр. е въведена забрана на всяка пряка и непряка дискриминация, основана на изчерпателно изброени признаци, между които и признака „в.“. По смисъла на чл. 4, ал. 3 от ЗЗДискр., непряка дискриминация е поставянето на лице или лица, носители на признак по чл. 4, ал. 1, или на лица, които, без да са носители на такъв признак, съвместно с първите търпят по-малко благоприятно третиране или са поставени в особено неблагоприятно положение, произтичащо от привидно неутрални разпоредба, критерий или практика, освен ако разпоредбата, критерият или практиката са обективно оправдани с оглед на законова цел и средствата за постигане на целта са подходящи и необходими. В случая, от състава на Комисията обосновано е прието, че спрямо П.Д.Д. е осъществена непряка д. по защитения съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗЗДискр. признак „в.“. С изискването по Направление „С.“, въведено в утвърдената от Общински съвет Сливен Програма за отпускане на стипендии и финансово стимулиране на деца и младежи за 2020 година, спрямо учениците от 1-8 клас са поставени два пъти по-високи изисквания в сравнение с изискванията за учениците от 8-12 клас, въпреки че първите са по-малки на години и че между първите и последните по години разликата в годините е значителна. Налага се извод, че лица в аналогично положение се третират по различен начин, без това да има обективно и разумно оправдание. От изложеното следва, че от състава на Комисията законосъобразно е установено, че с горепосоченото изискване в утвърдената Програма се създава предпоставка за осъществяване на непряка дискриминация по смисъла на чл. 4, ал. 3 от ЗЗДискр. по защитения признак „в.“ за деца и младежи от различни възрастови групи, чрез въвеждане на завишени изисквания за по-малките по възраст.

Съобразено с материалния закон е и решението в частта му по т. II, в която е дадено задължително предписание на Общинския съвет. Съгласно разпоредбата на чл. 76, ал. 1, т. 1 от ЗЗДискр, за предотвратяване или преустановяване на нарушенията по този или по други закони, уреждащи равенство в третирането, както и за предотвратяване или отстраняване на вредните последици от тях, комисията по своя инициатива или по предложение на синдикални организации, на физически или юридически лица може да прилага следната принудителна административна мярка: да дава задължителни предписания на работодателите и длъжностните лица за отстраняване на нарушения на законодателството за предотвратяване на дискриминация. С оглед установените в производството факти, наложената принудителна административна мярка е в съответствие с констатираното нарушение на антидискриминационното законодателство.

По изложените съображения, решението в оспорените части е законосъобразно, а подадената срещу решението жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на разноски по делото е неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна, поради което оспорващият следва да бъде осъден да заплати на административния орган юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Общински съвет Сливен, подадена против Решение № 384 от 04.07.2022 г. на Комисия за защита от дискриминация, петчленен разширен заседателен състав, по преписка № 49 / 2021 г., В ЧАСТТА, в която е установено, че Общински съвет Сливен, представляван от председателя, с въведеното изискване в Програмата по Направление „С.“ „Международни състезания в областта на с.“, т. 2 „Постигнато класиране при минимум участие на 4 държави и при конкуренция от 6 участници в дисциплина или категория за възрастите от 8-12 клас и 8 държави и 12 участници за възрастите от 1-8 клас“, като привидно неутрална правна норма създава предпоставка за осъществяване на непряка дискриминация по смисъла на чл. 4, ал. 3 от ЗЗДискр. по защитения съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗЗДискр. признак „в.“ за деца и младежи от различни възрастови групи, уреждайки завишени изисквания за по-малките по в., каквато е д. на жалбоподателката; И В ЧАСТТА, в която, съгласно чл. 76, ал. 1, т. 1 от ЗЗДискр., е дадено задължително предписание на ответната страна Общински съвет гр. Сливен, представляван от председателя, да се предприемат мерки за отстраняване на текстовете в Програмата, създаващи предпоставки за непряка дискриминация и нарушение на Закона за защита от дискриминация, и се прецизират изискванията на Наредбата за условията и реда за отпускане на стипендии и финансово стимулиране на деца и младежи с изявени дарби от Община Сливен, като се съобразят категориите класове (от 1 до 8 клас и от 8 до 12 клас) с изискванията брой държави и брой участници.

ОСЪЖДА Общински съвет Сливен да заплати на Комисия за защита от дискриминация сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                         АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: