№ 48
гр. Б., 05.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Б., VI-ТИ НАК. СЪСТАВ, в закрито заседание на
пети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Н. Ц. П.
като разгледа докладваното от Н. Ц. П. Административно наказателно дело
№ 20211810200198 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59- 63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Г. П. Г., ЕГН ********** срещу Наказателно
постановление /НП/ № 20-0246-001043/ 29.10.2020г., издадено от началник
група към ОДМВР - София, РУ Б., с което на основание чл. 177, ал.5, пред.
първо вр. с чл. 177, ал.1, т.1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ му е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500 /петстотин/
лева за извършено нарушение на чл. 150а, ал.1 от ЗДвП.
В жалбата си жалбоподателя моли процесното НП да бъде отменено
като издадено при съществено нарушение на процесуалните правила, и в
противоречие с материалния закон, поради което същото се явява неправилно
и незаконосъобразно.
В съдебно заседание редовно призован не се явява и не изпраща
процесуален представител.
Ответната страна- РУ гр. Б., редовно призована не се явява и не
изпраща процесуален представител.
Б.ският районен съд, като прецени събраните по делото доказателства и
релевираните от страните доводи, приема за установено следното:
От фактическа страна:
На 02.05.2020г. около 01:13 часа, в с. Скравена на главен път 1-1 190км,
в Софийска област, община Б., посока гр. Б., жалбоподателят Г.Г. е
управлявал лек автомобил Ф. голф с рег. № *********.
Същият е спрян за проверка, при която било констатирано, че водачът
управлява автомобила без да притежава СУМПС, като същото му е отнето на
20.03.2020г., поради отнети контролни точки.
1
За констатираното нарушение бил съставен АУАН №
186478/02.05.2020г. в присъствието на санкционираното лице, актът му е
предявен за запознаване и подписан от жалбоподателят без възражения.
Въз основа на АУАН № 186478/02.05.2020г., в шестмесечния
преклузивен срок, при същото словесно и цифрово описание на извършеното
нарушение, е издадено обжалваното НП № 20-0246-001043 от 29.10.2020г., с
което на Г.Г. е наложено наказание „глоба“ в размер на 500 лева за нарушение
на чл. 150а, ал.1 от ЗДвП.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на събраните по делото доказателства: АУАН №186478/02.05.2020г., НП №
20-0246-001043/29.10.2020г., Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на МВР,
справка за нарушения на жалбоподателя, както и справка за наличие на
валидно СУМПС както и от гласните доказателствени средства- свидетелски
показания на актосъставителя ХР. П. ХР. и свидетелят Р. Н. Г., които следва
да бъдат кредитирани без резерви като единни, последователни и
кореспондиращи по между си. Съгласно чл.189, ал.2 от ЗДвП редовно
съставеният АУАН има доказателствена сила до доказване на противното. В
случая по делото няма доказателства, които да оборват констатациите от
Акта, а същевременно те се подкрепят от извършената справка за нарушения
на жалбоподателя. Поради това БРС приема посочените в Акта констатации
за безспорно установени.
От правна страна:
Жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок, подадена е от
процесуално легитимирано лице с правен интерес, срещу подлежащ на
обжалване акт до родово и местно компетентен съд, поради което същата се
явява процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните
съображения:
При извършена служебна проверка за законосъобразност, преценявайки
и възраженията на жалбоподателя, съдът не констатира допуснати
съществени процесуални нарушения на процедурата по издаването на НП.
Същата е приложена законосъобразно, при наличието на предпоставките за
това, тъй като по делото безспорно е доказано, че нарушението е извършено,
като същото е установено на място лично от актосъставителя и в
присъствието на жалбоподателя, както и на свидетеля по съставянето на акта.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са издадени от компетентен орган съгласно приложената по
делото Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на МВР. Актът е съставен в
присъствието на жалбоподателя, като последният го е подписал без
възражения. Спазен е срокът за издаване на НП. Както в АУАН, така и в НП е
описано пълно и точно извършеното нарушение, обстоятелствата, при които е
осъществено при сходна словесна и цифрова квалификация. И в двата
административни акта са посочени мястото, където се е движел нарушителят
2
и посоката му на движение, обстоятелството, че нарушителят е управлявал
лекия автомобил без СУМПС като е пояснено, че същото му е било иззето
поради изчерпване на наличните контролни точки. Посочена е по
недвусмислен начин и личността на дееца. В АУАН и НП правилно е
цитирана разпоредбата, която е нарушена, както и санкционната норма. С
оглед на това, съдът счита, че при съставянето на АУАН и при издаването на
НП са спазени съответно разпоредбите на чл.42, ал.1 от ЗАНН и чл.57 от
ЗАНН. Не се констатират съществени процесуални нарушения, допуснати в
хода на административно-наказателното производство, които да нарушават
правото на защита на жалбоподателя.
От Акта и от Наказателното постановление става безспорно ясно, също
така и от свидетелските показания на актосъставителя Х. и свидетелката Г., че
нарушителят е управлявал лек автомобил без да притежава СУМПС като
същото му е било отнето поради изчерпване на наличните контролни точки.
Поради това правилно административно – наказващият орган е приложил
чл.177, ал. 5,пред. първо във вр. с чл. 177, ал.1, т.1 от ЗДвП и съответно е
квалифицирал деянието като нарушение по чл.150а ал.1 от ЗДвП, която норма
визира управление на ППС без СУМПС, валидно за категорията, към която
спада управляваното ППС.
Съгласно разпоредбата на чл.150 от ЗДвП всяко пътно превозно
средство, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено
ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач. За да управлява
моторно превозно средство, водачът трябва да бъде правоспособен, съответно
да притежава свидетелство за управление – чл.150а, ал.1 от ЗДвП, което се
издава от органите на Министерство на вътрешните работи при посочените в
закона условия. СУМПС е удостоверителен документ, удостоверяващ
правоспособността на водача да управлява моторни превозни средства от
съответната категория. Според чл.157, ал.1 от ЗДвП при издаване на
свидетелство за управление, притежателят му получава контролен талон за
потвърждение валидността на притежаваното свидетелство и определен брой
контролни точки за отчет на извършваните нарушения. Съгласно чл.157, ал.3
от ЗДвП министърът на вътрешните работи с наредба определя
първоначалния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането
и възстановяването им, както и списъка на нарушенията, при извършването на
които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се
отнемат.
Съгласно чл.3 от Наредба IЗ – 2539 от 17.12.2012 г. за определяне
максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и
възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от
наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат
точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за
издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение /издадено
от МВР/ отнемането на точки е поставено в зависимост от влизане в сила на
Наказателното постановление, с което е наложено административно
3
наказание. Според чл.3, ал.2 от тази Наредба при налагане на наказания за
нарушенията, посочени в нея, в наказателното постановление се отбелязват
броят на отнетите и броят на оставащите контролни точки. Водач, на когото
са отнети всички контролни точки губи придобитата правоспособност и е
длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на
Министреството на вътрешните работи - чл.157, ал.4 от ЗДвП. Посочената
загуба на правото да се управлява моторно превозно средство е предвидена в
закона и евентуално, ако лицето не е изпълнило задължението си по чл. 157,
ал.4 от ЗДвП, съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП ръководителите на службите за
контрол са компетентни да изземват свидетелството за правоуправление. От
приетите по делото доказателства съдът намира като безспорно установено,
че на жалбоподателя поради извършени нарушения на ЗДвП са му били
наложени съответните наказания, при които са му били отнети всички
контролни точки. Същият не е изпълнил задължението си по чл.157, ал.4 от
ЗДвП да предаде СУМПС в ОПП – СДВР, при което в съответствие с чл.172,
ал.1 от ЗДвП е била издадена Заповед за прилагане на ПАМ – отнемане на
СУМПС на 20.03.2020г.
Съгласно чл.177, ал.1, т.1, предл.2, прил.2 от ЗДвП на административно
наказване подлежи водач, който управлява МПС с отнето по реда на чл.171,
т.4 от ЗДвП свидетелство за правоуправление. По делото има доказателства,
от които се установява, че СУМПС на жалбоподателя е било иззето със
ЗПАМ № 20-0967/20.03.2020г., поради изчерпване на наличните контролни
точки. Следователно към датата на нарушението – 02.05.2020г. Г. е
управлявал ППС без да ритежава валидно СУМПС, като същото е било
отнето по реда на чл.171, т.4 от ЗДвП.
Настоящият съдебен състав счита нарушението за безспорно доказано
от обективна и субективна страна, същото е съставомерно и извършено
виновно от жалбоподателя, поради което
така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Районен съд-Б., въззивен
състав
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 20-0246-001043/
29.10.2020г., издадено от началник група към ОДМВР - София, РУ Б., с което
на Г. П. Г., ЕГН ********** на основание чл. 177, ал.5, пред. първо вр. с чл.
177, ал.1, т.1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 500 /петстотин/ лева за
извършено нарушение на чл. 150а, ал.1 от ЗДвП.
Решението може да се обжалва по реда на АПК пред
Административен съд – София област в 14-дневен срок от съобщаването му
4
на страните.
Съдия при Районен съд – Б.: _______________________
5