Решение по дело №256/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 272
Дата: 3 август 2021 г. (в сила от 3 август 2021 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20217080700256
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№272

 

гр. Враца 03.08.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 20.07.2021г. /двадесети юли   две хиляди  двадесет и първа  година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                                                     ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                                                                                     КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря даниела ВАНЧИКОВА и с участието на прокурора  НИКОЛАЙ ЛАЛОВ  като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА  КАН дело № 256 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното: 

 

           Производството е по реда на чл.208 и сл.от АПК във връзка с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

           Образувано е въз основа на постъпила  касационна жалба от „М. ***   против РЕШЕНИЕ № 260011 от 12.03.2021г.,  постановено по анд №10/2021г.  по описа на Районен съд Оряхово, с което е потвърдено  издаденото от Директора на ОД“Безопасност на храните“ гр.Враца   Наказателно постановление №97/10.12.2020г. за налагане на имуществена санкция в размер на 1000/хиляда/лв. на основание чл.70 ал.2 вр.с ал.1 от Закона за управление на агрохранителната верига за нарушение на чл.23 т.2 от същия закон.

            В жалбата се сочи, че решението е неправилно поради нарушение на материалния закон, необоснованост и че наложената имуществена санкция е явно несправедлива. Твърди се, че  Районният съд не е обсъдил възраженията, направени в депозираната пред него жалба, като не е отчел обстоятелството, че  посочената като нарушена норма е бланкетна, не съдържа задължения за наказаното лице, които да се приеме, че не са изпълнени. Освен това, дори да се приеме, че е извършено нарушение от представляваното от мен дружество,  не е обсъден въпроса за прилагане на разпоредбата  от обикновените случаи от този вид.Иска се отмяната на решението и постановяване на друго, с което да бъде отменено  оспореното  наказателно постановление.

             Ответникът по касационната жалба ОДБХ гр.Враца в писмено становище, депозирано от * М.К., оспорва жалбата и заявява, че  решението на Районния  съд е правилно, тъй  като с поведението си  санкционираното дружество нееднократно е нарушавало правилата за  безопасност на храните, основно изискване за което е наличието на система за безопасност на храните ,част от която е  воденето на записи и входящ дневник, подробно описано в Регламент /ЕО/№852/2004г.

             Участващият в касационното производство прокурор дава заключение, че жалбата е неоснователна, решението на въззивния съд е правилно и като такова следва да бъде оставено в сила.

             Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата и в съдебно заседание доводи и съображения и след извършване на служебна проверка съгласно чл.218 ал.2 от АПК , приема следното:

               Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на оспорване, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е  и основателна по следните съображения:

             При постановяване  на  съдебния  акт  не са  допуснати съществени нарушения на процесуалния закон. Съдът е проявил процесуална активност, като е събрал всички относими към спора доказателства, преценил ги е поотделно и в тяхната съвкупност и въз основа на тях е направил крайния си извод за законосъобразност на обжалваното наказателно постановление. Законосъобразен е изводът на въззивния съд, че АУАН е съставен и НП е издадено от компетентни органи, както и в сроковете по чл.34 от ЗАНН. Съдът е приел, че нарушението и неговото авторство са безспорно доказани и че санкционната норма е приложена правилно. Това е мотивирало съдът да постанови съдебен акт, с която да потвърди оспореното пред него НП като законосъобразно.

         Касационният състав не възприема тези изводи на въззивния съд.  В АУАН и НП нарушението е описано като „непредставяне при поискване на записи за входящ контрол на наличните в обекта храни“, като същото е квалифицирано по чл.23 т.2 от ЗУАВ. Тестът на  тази разпоредба обаче не въвежда конкретни задължения за  лицата, спрямо които се налагат административни имуществени санкции, а само определя рамките на компетентността на контролните органи, които при осъществяване на дейността си имат право да изискват представяне на сведения, записи, документи и друг доказателствен материал,вкл. данни за лицата, от които са получени и/или на които са доставени елементи от агрохранителната верига. В тази разпоредба не са  детайлизирани записите, които проверяваните лица следва да представят. От разпита на свидетелите и от  писменото становище може да се направи извода, че това са записи, свързани със системата за контрол, която всеки дистрибутор на хранителни стоки  следва да поддържа, както и че  това задължение е вписано в Закона за храните и в Регламент /ЕО/ №852/2004. Никъде обаче не е посочено в кои текстове от тези два нормативни акта  са разписани тези задължения, за да може да се извърши съдебен контрол дали  са нарушени  от страна на дружеството-касатор. Неправилно е приложена и санкционната норма, която гласи: „Който не изпълни мярка по чл.23 от ЗУАВ се наказва с глоба, а ЮЛ с имуществена санкция“.  Мерките, които прилагат контролните органи, са разписани в чл.23 ал.1 от ЗУАВ, а не чл.23 ал.2, по който текст е квалифицирано нарушението, така че, дори да се приеме, че това е правната квалификация, то приложената санкционна норма не е съответна на  нарушението. Всичко това прави издаденото НП незаконосъобразно и като не е съобразил изложените по-горе нарушения на материалния закон от страна на административнонаказващия орган, първостепенният съд е постановил неправилен съдебен акт, който следва да бъде отменен.

           След отмяната на решението касационният състав следва да се произнесе по съществото на спора, тъй като  от предходния съдебен състав не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и не се налага установяване на факти, за които писмените доказателства не са достатъчни. По изложените по-горе съображения НП следва да бъде отменено като незаконосъобразно, издадено при неправилно приложение на материалния закон.          

           Воден от горното и на основание чл.221 ал.2 от АПК вр.чл.248 т.4 от НПК съдът    

              

Р  Е  Ш  И :

 

 

              ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ № 260011/12.03.2021г., постановено по анд №10/2021г. по описа на Районен съд  Оряхово, с което е потвърдено НП №97/10.12.2020г.  на Директора на Дирекция по безопасност на храните  гр. Враца и вместо него

 

ПОСТАНОВЯВА:

 

              ОТМЕНЯ НП №97/10.12.2020г.  на Директора на Дирекция по безопасност на храните  гр. Враца.

               Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

                                                                                                2.