Решение по дело №2074/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 6175
Дата: 8 юли 2025 г. (в сила от 8 юли 2025 г.)
Съдия: Даниела Драгнева
Дело: 20247040702074
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 6175

Бургас, 08.07.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - X-ти състав, в съдебно заседание на двадесети юни две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА

При секретар ЙОВКА БАНКОВА като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА административно дело № 20247040702074 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.215, ал.2 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалба на „Золумови“ АД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление [населено място], общ.Камено, представлявано от М. И. И., със съдебен адрес [населено място], [улица]адв.Р. С. против решение на комисията по чл.210 от ЗУТ при О. К., за определяне оценка на ограничено вещно право на преминаване през имот във връзка с ПУП, одобрен с решение от протокол № 46/21.09.2023 г. на Общински съвет Камено. Решението се обжалва по отношение определените оценки на собствените на дружеството поземлени имоти, находящи се в землището на [населено място], община Камено, а именно: № 12245.26.4, № 12245.26.31, № 12245.27.18, № 12245.27.27, № 12245.22.5, 12245.22.39 и № 12245.22.78. Прави искане да се отмени решението, като незаконосъобразно или да се определи оценка в съответствие със заключение на вещото лице.

Ответникът – Община Камено, редовно уведомен, не изразява становище по жалбата.

Заинтересуваната страна - „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД, със седалище и адрес на управление [населено място], район Витоша, [улица], изразява становище за неоснователност на жалбата и прави искане да се отхвърли.

Заинтересуваната страна – „Био Пи Солар Енерджи“ ЕООД, със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], ет.1, ап.3, редовно уведомена, оспорва жалбата и прави искане да бъде отхвърлена, като неоснователна и недоказана.

Административен съд - Бургас намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.215, ал.4 от ЗУТ от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е основателна.

С решение на Общински съвет Камено, обективирано в т.12 от Протокол № 46/21.09.2023 г. (л.115 от делото), е одобрен ПУП-Парцеларен план на обект на техническата инфраструктура извън границите на населените места и селищни образувания за обект: „Трасе на ВЕП 110 kV за присъединяване на ФЕЦ в землището на [населено място] от нова ППС към ново поле 110 kV от ОРУ 110 kV на П/СТ „Камено“. Решението е публикувано в Държавен вестник брой 87 от 17.10.2023 г. (л.112 от делото). До 21.11.2023 г. в Общинска администрация Камено не са постъпили възражения срещу обявеното решение, за което е изготвен и нарочен акт (л.114 от делото).

Със заповед № РД-09-971/01.12.2023 г. на кмета на община Камено, е назначена комисия по чл.210 от ЗУТ (л.10 от делото).

От „Сървей груп“ ЕООД е изготвен оценителски доклад за определяне на препоръчителна пазарна стойност на ограничено вещно право върху поземлени имоти в земеделска територия, засегнати от одобрен ПУП-Парцеларен план (л.13 от делото) на обект „Трасе на ВЕП 110 kV за присъединяване на ФЕЦ в землището на [населено място], от нова ППС, към ново поле 110 kV от ОРУ 110 kV на П/СТ Камено“ и подобект: „Учредяване на безсрочно право на строеж и сервитутно право в ПИ, землища: [населено място], [населено място], [населено място] и [населено място], общ.Камено, обл.Бургас с възложител „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД и изпълнител „Сървей Груп“ ЕООД. При определяне пазарната оценка на обезщетението са приложени следните критерии: площ на поземлен имот, включен в границите на сервитута; видове ограничения на ползването и срок на ограничението, а пазарната цена е определена по посочена формула. В доклада е отбелязано, че при учредяване право на ползване на предприятие за неопределен срок, коефициентът Кс е 0.9, съгласно чл.23, ал.2 от ЗМДТ. При определяне на препоръчителната пазарна стойност е използван „Метод на сравнимите продажби“ или т.нар „Пазарни аналози“, за което е използвана информация от Службата по вписванията - Бургас, с данни за сделки с подбрани пазарни аналози със сходни характеристики, използвани на стойност различна от данъчната оценка. Определена е осреднена цена (Сзем) на имоти в близост до оценяваните в землищата [населено място], [населено място], [населено място] и [населено място] в размер на 1 821.20 лева/дка за земеделска територия и 13 893.55 лв./дка за урбанизирана територия (Приложение 2 и 3 към доклада). Определена е и оценка на трайните насаждения. Предложената препоръчителна пазарна стойност за учредяване на безсрочно право на строеж и сервитутно право в позелените имоти е представена под формата на таблици в приложения към доклада. Изчислената препоръчителна пазарна стойност на учредяване на безсрочно сервитутно право в ПИ по формула за община Камено, в частност поземлените имоти на жалбоподателя в [населено място] е обективирана в Приложение № 1 (л.73 от делото), както следва: № по ред 6 - [ПИ], начин на трайно ползване – нива, категория 4, площ 16,582 дка и засегната площ 4,854 дка, размер на паричното обезщетение 6 366 лева; № по ред 9 - [ПИ], начин на трайно ползване – нива, категория 4, площ 17,999 дка и засегната площ 1,813 дка., размер на обезщетението - 2 377 лева; № по ред 13 - [ПИ], начин на трайно ползване – нива, категория 4, площ 3,749 дка и засегната площ 1,109 дка., размер на обезщетението 1 454 лева; № по ред 17 - [ПИ], начин на трайно ползване – нива, категория 4, площ 19,997дка и засегната площ 2,479 дка, размер на обезщетението 3 251 лева; № по ред 19 - [ПИ], начин на трайно ползване – нива, категория 4, площ 6,330 дка и засегната площ 1,784 дка, размер на обезщетението 2 339 лева; № по ред 29 - [ПИ], начин на трайно ползване – пасище, категория 7, площ 10,998 дка и засегната площ 4,949 дка, размер на обезщетението 6 490 лева и № по ред 32 - [ПИ], начин на трайно ползване – пасище, категория 7, площ 3,003 дка и засегната площ 0,891 дка, размер на обезщетението 1 169 лева. Общо за седемте поземлени имота пазарната стойност на правото на преминаване според доклада възлиза на 23 446,00 лева.

На заседание на комисията по чл.210 от ЗУТ, проведено 04.12.2023 г. е приет изготвения от „Сървей груп“ ЕООД оценителски доклад. За неразделна част от протокола е обявена таблицата за оценки на трайно заета площ, от стъпка на стълб и безсрочен сервитут в земеделски имоти засягащ участък от трасето за обл.Бургас, общ.Камено – [населено място], [населено място], [населено място] и [населено място]. Протоколът е обявен с обявление от Общинска администрация Камено, публикувано на 04.12.2023г. (л.9 от делото).

Решението на комисията е изпратено с писмо изх.№ 97-00-30/08.10.2024 г., връчено е на дружеството на 14.10.2024 г., съгласно приложеното известие за доставяне (л.12 от делото) и е обжалвано с жалба вх.№ 54-00-475/22.10.2024 г., подадена в срока по чл.215, ал.4 от ЗУТ.

По делото е допусната и приета съдебно-оценъчна експертиза, като съгласно заключението на вещото лице пазарната стойност към 2024 г., на правото на преминаване върху имоти с идентификатори с идентификатори № 12245.26.4, 12245.26.31, 12245.27.18, 12245.27.27, 12245.22.5, 12245.22.39, 12245.22.78, намиращи се в землището на [населено място], общ.Камено, засегнати от одобрен ПУП-ПП възлиза в общ размер на 30 467 лева.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Обжалваното решение е прието от компетентен орган с оглед на разпоредбата на чл.210, ал.1 от ЗУТ – комисия назначена от кмета на община Камено, чийто състав е определен със заповед № РД-09-971/01.12.2023 г. Заседанието на комисията, на което е прието решението е законно, тъй като на него са присъствали председателя и всички пет члена. Съответно, решението е прието с единодушие, тоест при наличието на необходимото мнозинство.

Решението е мотивирано, тъй като в него се съдържат фактическите и правни основания за приемането му.

Съгласно чл.64, ал.1 от Закон за енергетиката (ЗЕ), при разширение на съществуващи и при изграждане на нови линейни енергийни обекти в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект възникват сервитути.

Съгласно чл.64, ал.4 от ЗЕ, сервитутите възникват когато: 1.има влязъл в сила подробен устройствен план, с който се определя местоположението и размерите на сервитутните зони на линейния енергиен обект в засегнатите имоти и 2.титулярят на сервитута изплати или внесе еднократно обезщетение по реда на ал.6 на разположение на собственика, и на носителите на други вещни права върху засегнатия имот.

Съгласно чл.64, ал.6 от ЗЕ, определянето на размера и изплащането на обезщетенията за сервитутите на енергийните обекти се извършват по реда на чл.210 и 211 от ЗУТ или по взаимно съгласие на страните въз основа на оценка от независим оценител. Обжалването на размера на обезщетението от заинтересованите лица не препятства упражняването на сервитутните права от лицата по ал.1.

Съгласно чл.65, ал.1 от ЗЕ, размерът на обезщетението по чл.64, ал.4, т.2 се определя при прилагане на следните критерии: 1.площта на чуждия поземлен имот, включена в границите на сервитута; 2.видовете ограничения на ползването; 3.срок на ограничението; 4.справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута.

Съгласно чл.210, ал.1 от ЗУТ, изготвянето на оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи се извършват по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината, а съгласно ал.2, кметът нарежда служебно или въз основа на искане на заинтересуваните лица определянето на обезщетения или оценка от комисията.

В случая, безспорно е налице първото основание за възникване на сервитут, предвидено в нормата на чл.64, ал.4 от ЗЕ, а именно наличието на одобрен ПУП- Парцеларен план на обект на техническата инфраструктура извън границите на населените места и селищни образувания за обект: „Трасе на ВЕП 110 kV за присъединяване на ФЕЦ в землището на [населено място] от нова ППС към ново поле 110 kV от ОРУ 110 kV на П/СТ“Камено“.

Процесната оценка е определена във връзка с изпълнението на второто предвидено основание за възникване на сервитута - изплащане на еднократно обезщетение на собственика на засегнатия имот. Това обезщетение е определено от комисията по чл.210 от ЗУТ, към който ред препраща нормата на чл.64, ал.6 от ЗЕ.

Жалбоподателят не е съгласен с определеното му с решението обезщетение в общ размер на 23 446 лева и го е оспорил. В подкрепа на твърденията, за неправилно определяне на размера на дължимото обезщетение по делото е допусната съдебно-оценъчна експертиза, вещото лице по която за да изготви своето заключение е ползвало за пазарни аналози - сделки вписани в Агенция по вписванията за 12 на брой имоти, със сходни характеристики, разположени в землищата в съседство – [населено място], [населено място], [населено място], [населено място], [населено място] посочени в нарочна таблица. Калкулирана е средна продажна цена за изследвания период 2 405 лв./дка за начин на трайно ползване – ниви. За двата поземлени имота с начин на трайно ползване пасища е приложен корекционен коефициент К=0.8 спрямо средната цена за ниви, поради липса на пазарни свидетелства за продадени пасища в изследвания период, като е калкулирана средна цена в размер на 1 924 лв./дка. Приложен е и методът на поземлената рента – директна капитализация на дохода, като за целта е отчетена норма на възвращаемост и ръст на приходите в процент конкретно посочен определен трайно реализирания чист годишен приход на имота при взета предвид средна наемна цена на поземлени имоти – ниви и лозя в землището на [населено място], независимо от площта и категорията им, съответно 65лв./дка за ниви и 52лв./дка за пасища, с приложен корекционен коефициент. В резултат е изведена крайна пазарна стойност на поземлените имоти за ПИ с НТП ниви в размер на 2 167лв./дка и за ПИ с НТП пасища 1 829лв./дка.

На база на така приетите методи за оценка, допусканията и направените изчисления пазарната стойност на правото на преминаване е определено от вещото лице както следва: 1.за [ПИ] пазарна стойност на сервитута с площ от 2,479 дка - 4 080 лева; 2.за [ПИ] пазарна стойност на сервитута с площ от 1,784 дка - 3 303 лева; 3.за [ПИ] пазарна стойност на сервитута с площ от засегната площ 4,949 дка - 7 739 лева; 4.за [ПИ] пазарна стойност на сервитута с площ от 0,891 дка - 1 320 лева; 5.за [ПИ] пазарна стойност на сервитута с площ от 4,854 дка - 8 988 лева; 6.за [ПИ] пазарна стойност на сервитута с площ от 1,813 дка - 2 984 лева; 7.за [ПИ] пазарна стойност на сервитута с площ от 1,109 дка - 2 053 лева. Общо за седемте поземлени имота пазарната стойност на правото на преминаване е определено от вещото лице в размер на 30 467 лева.

Заключението на вещото лице не е оспорено от страните и се кредитира от съда, като компетентно и безпристрастно. То е изготвено на база реално извършени сделки с имоти находящи се в конкретно посочените землища, сред които и [населено място], в което землище се намират и имотите на жалбоподателя, като са ползвани действително извършени сделки с имоти, вписани Агенцията по вписванията. Начинът, по който е определена справедливата пазарна стойност на паричното обезщетение от вещото лице най-точно отговаря на условията, поставени от законодателя за определяне на пазарната цена. Приложените в комбинация от вещото лице сравнителен метод (пазарни аналози) и приходен метод (поземлена рента), дават възможност да се определи справедливата пазарна оценка на имотите, попадащи в границите на сервитута, респ. на дължимото обезщетение. Оценката е изготвена в съответствие с чл. 210, ал.1 от ЗУТ и чл.65, ал.1 от ЗЕ по пазарни цени, поради което се кредитира от изцяло.

С оглед на изложеното обжалваното решение, в оспорената част следва да бъде изменено, като стойността на определеното на жалбоподателя паричното обезщетение се увеличи общо от 23 446 лева на 30 467 лева, съобразно заключението на вещото лице, по приетата по делото съдебно-оценъчна експертиза.

При този изход на спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК в полза на жалбоподателят следва да се присъдят направените по делото разноски в общ размер на 1 490,00 лева, от които 50,00 лева за образуване на съдебно производство, 640,00 лева платено възнаграждение на вещото лице и 800,00 лева платено адвокатско възнаграждение.

На основание чл.215, ал.7, т.5 от ЗУТ настоящото решение е окончателно.

Мотивиран от изложеното, Административен съд гр.Бургас, десети състав

Р Е Ш И

ИЗМЕНЯ решение от 04.12.2023г. на комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Камено, В ЧАСТТА, в която е определено обезщетение във връзка с учредяване на безсрочно право на строеж и сервитутно право в поземлени имоти находящи се в землището на [населено място], общ.Камено, собственост на „Золумови“ АД с ЕИК *********, засегнати от одобрен ПУП-ПП за обект „Трасе на ВЕП 110 kV за присъединяване на ФЕЦ в землището на [населено място], от нова ППС, към ново поле 110 kV от ОРУ 110 kV на П/СТ „Камено“, като УВЕЛИЧЕВА размера на обезщетението, както следва: за имот с [идентификатор] – от 3 251,00 лева на 4 080,00 лева; за имот с [идентификатор] – от 2 339,00 лева на 3 303,00 лева; за имот с [идентификатор] – от 6 490,00 лева на 7 739,00 лева; за имот с [идентификатор] – от 1 169,00 лева на 1 320,00 лева; за имот с [идентификатор] – от 6 366,00 лева на 8 988,00 лева; за имот с [идентификатор] – от 2 377,00 лева на 2 984,00 лева и за имот с [идентификатор] – от 1 454,00 лева на 2 053,00 лева.

ОСЪЖДА Община Камено да заплати в полза на „Золумови“ АД, с ЕИК *********, със съдебен адрес [населено място], [улица], разноски по делото в размер на 1 490,00 (хиляда четиристотин и деветдесет лева).

Решението не подлежи на обжалване.

Съдия: