Решение по дело №122/2017 на Окръжен съд - Враца

Номер на акта: 36
Дата: 15 март 2018 г. (в сила от 27 март 2018 г.)
Съдия: Росица Иванова Маркова
Дело: 20171400900122
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 14 декември 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

 

                                      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 36

                                       гр.Враца, 15.03.2018г.

 

 

                                      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

         ВРАЧАНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, в съдебно заседание при закрити врати на 06.03.2018г., в състав:

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА ИВАНОВА

 

 

         при участието на секретаря ХРИСТИНА ЦЕКОВА разгледа докладваното от съдия ИВАНОВА т.д.№122 по описа за 2017г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

         Производство по чл.625 от ТЗ.

         Образувано е по молба на Национална агенция за приходите гр.София, БУЛСТАТ ********* срещу "Юник Софт"ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.Враца, ЖК ***. В молбата се твърди, че държавата има изискуемо вземане срещу "Юник Софт"ЕООД, произтичащо от договор за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика 2007-2013г.", приоритетна ос 1: "Развитие на икономиката, базирана на знанието и иновационни дейности, област на въздействие 1.1: "Подкрепа на иновационни дейности в предприятията", операция 1.1.1: "Подкрепа за създаване и развитие на стартиращи иновативни предприятия". На 11.10.2012г. между Министерство на икономиката, енергетиката и туризма /МИЕТ/, в качеството на договарящ орган, и "Юник Софт"ЕООД, като бенефициент, е сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за финансиране изпълнението на проект с наименование "Разработване на иновативен универсален мултиплатформен продукт в стартиращо иновативно предприятие" със срок за реализиране на финансираната дейност 24 месеца. Общият размер на разходите за изпълнение на проекта възлиза на 220 793.08лв., от които 213 848.49лв. са допустими разходи, а 6 944.59лв. - допълнителни. Договарящият орган се е задължил да финансира максимум 192 434.84лв.

         В молбата се твърди, че бенефициентът е длъжен да изпълни проекта съобразно описанието, съдържащо се в Приложение 1/формуляр за кандидатстване/, а предмет на проекта е създаването на универсален мултиплатформен софтуерен продукт /клиентски модул/ за визуализиране на база данни. Описана е целта на проекта.

         В съответствие с чл.4 от договора по сметката на  бенефициента са извършени авансово плащане на 11.02.2013г. в размер на 38 486.97лв., две междинни плащания на 29.01.2014г. в размер на 65 306.61лв. и на 15.09.2014г. в размер на 50 154.29лв. и окончателно плащане на 11.03.2015г. в размер на 13 987.86лв.

         Молителят сочи, че с цел последващ контрол на постигнатите резултати на 19.05.2016г. е извършена проверка на място след приключване на изпълнението на договора, при която е установено, че веднага след приключването на проекта са прекратени трудовите договори с наетите лица. Проектът е предвиждал разкриване на четири нови работни места и запазването им за срок от три години след приключването му като пряк резултат от реализираните дейности, а неспазването на изискването за разкриване на работни места води до непостигане на част от целите на проекта. Установено било също, бе бенефициентът не е осъществил никакви приходи  от продажби за 2015г. на разработения иновативен продукт, нито от продажби на други продукти. След реализирането на проекта е било заложено създаденият екип да продължи усилията си по внедряване на иновативния софтуерен продукт в редица предприятия, както и да продължи да разработва нови продукти. От бенефициента са изискани разяснения относно дейността на дружеството след приключване на проекта.

         С писмо от 20.05.2016г. бенефициентът е предоставил разяснения и е посочил, че според него в договора за безвъзмездна финансова помощ е допусната грешка относно запазването на разкритите след приключването на проекта  работни места. Представил е разписки за получени оферти от потенциални купувачи и сключен от него договор за внедряване на разработения софтуер, но не е оспорил това, че няма екип, който да се занимава с реализирането му на пазара.

         Заключението на управляващия орган е, че е нарушена разпоредбата на чл.57 "Дълготрайност на операциите" от Регламент/ЕО/ №1083/2006г. на Съвета и не е спазено задължението по чл.1.8 от Общите условия към договора, съгласно който бенефициентът е длъжен да запази работните места в срок от три години след приключване на проекта. Неизпълнението на поетите задължения и това, че средствата са верифицирани и платени на бенефициента е дало основание на управляващия орган да регистрира нередност и възстановяване на изплатената финансова помощ за възнаграждения на наетите по проекта  лица.

         Въз основа на Решение №РД-16-774/10.07.2016г. на министъра на икономиката е регистрирана нередност ОПРК/16/РР/239, чието финансово изражение възлиза на 68 177.96лв. и тази сума е изчислена пропорционално на тригодишния период на устойчивост, в който проектът не трябва да претърпи значителни изменения съгласно чл.1.8 от Приложение ІІ от договора за безвъзмездна финансова помощ.

         Съгласно чл.16, т.16.2, във връзка с т.16.1 от Приложение ІІ към договора в случай, че бенефициентът не възстанови изисканите суми в двуседмичен срок, договарящият орган има право на обезщетение за забавено плащане в рамките на законната лихва за периода на просрочието, увеличена с размера на лихвата, дължима от датата на извършване на плащането.

         С писмо изх.№26-Ю-8/25.08.2016г. до бенефициента е изпратена покана за доброволно възстановяване на сумата, писмото е получено на 20.08.2016г., но задължението не е изплатено.

         На 10.09.2016г. в търговския регистър са вписани договори за прехвърляне на дружествени дялове от М.Н.Х. и Б.Б.Б. на Т.Н.Ц., както и промяна на седалището и адреса на управление на дружеството.

         Тъй като бенефициентът не е възстановил сумата, Национална агенция за приходите е издала акт за установяване на частно държавно вземане №70/23.12.2016г., по който държавата има изискуемо вземане в общ размер 71 176.33лв., от които 69 177.86лв. - главница и 1 998.74лв. - законна лихва за периода от 10.09.2016г. до 23.12.2016г. Актът е изпращан два пъти на длъжника и е връщан с отбелязване в известието "непотърсен" и "непознат на адреса".

         Извършено е проучване на имущественото състояние на дружеството, но не открита информация за наличие на имущество.

         Твърдението на молителя е, че "Юник Софт"ЕООД е неплатежоспособно по смисъла на чл.608 от ТЗ, тъй като не е в състояние да изпълни задължението си по частното държавно вземане, което е изискуемо.

         Заявено е искане да бъде обявена неплатежоспособността на дружеството, да бъде открито производство по несъстоятелност, длъжникът да бъде обявен в несъстоятелност, като дейността му бъде прекратена.

         Редовно призовано в условията на чл.50, ал.2 от ГПК, "Юник Софт"ЕООД не е взело становище по молбата и не се представлява в проведеното съдебно заседание.

         Като взе предвид събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:

         С молбата е предоставен Договор за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013г., сключен между МИЕТ и "Юник Софт"ООД с предмет предоставяне на безвъзмездна помощ за изпълнението на проект "Разработване на иновативен универсален мултиплатформен софтуерен продукт в стартиращо иновативно предприятие", описан в Приложение 1 към договора. Общият размер на разходите за изпълнение на проекта по договора възлиза на 220 793.08лв., а предоставяната от договарящия орган безвъзмездна финансова помощ е в максимален размер 192 434.84лв.

         С писмо изх.№26-Ю-08/22.06.2016г. дружеството е уведомено за констатирано прекратяване на трудовите договори на наетите по проекта 4 броя лица и липса на нови трудови договори и за липса на продажби както на разработения по проекта иновативен продукт, така и на други такива за 2015г. Представен е доклад №93-00-1355/28.07.2016г. за извършена проверка и приключване на сигнал за нередност.

         С Решение №РД-16-774/10.08.2016г. на министъра на икономиката е прието, че е налице нередност по смисъла на параграф единствен, т.1 от ДР на НОПАНФИПСЕС при изпълнението на договора от страна на "Юник Софт"ООД, поради което неправомерно изплатената безвъзмездна финансова помощ в размер на 69 177.86г. е регистрирана като дълг. Представена е поканата за доброволно възстановяване на средствата, отправена до длъжника.

         Представен е Акт №70 за установяване на частна държавно вземане от 23.12.2016г. и разписки за доставяне, от които е видно, че длъжникът не е открит на адреса на седалището си.

         За извършването на експертен анализ на икономическото състояние на длъжника по делото е допусната и изслушана специализирана съдебно-счетоводна експертиза, чието заключение не се оспорва от страните и се възприема от съда.

         Вещото лице е установило, че в търговския регистър са обявени финансови отчети на длъжника за периода 2011-2015г. Не е подаден за публикуване отчет за 2016г. и такъв не е представен от длъжника, въпреки че съдът го е задължил да стори това. На регистърния адрес на седалището на дружеството не е открит негов представител.

         При извършената проверка в ТД на НАП гр.Враца експертизата е установила, че по данъчноосигурителната сметка на дружеството няма задължения за данъци и осигуровки.

         Вещото лице потвърждава обстоятелствата, твърдени от молителя относно сключването на процесния договор и извършените по него плащания, както и относно констатациите на извършената проверка във връзка с изпълнението на договорните задължения от страна на бенефициента.

         Експертизата е изчислила дължимата законна лихва върху вземането по издадения акт за установяване на частно държавно вземане, която за периода 10.09.2016г.-26.02.2018г. възлиза на 10 281.42лв. Плащания по акта не са извършвани.

         Вещото лице потвърждава това, че на 30.05.2016г. съдружниците в "Юник Софт"ООД са депозирали молба за напускане на дружеството, а на 10.09.2016г. в търговския регистър са вписани договори за прехвърляне на дружествени дялове и промяна на седалището и адреса на управление на дружеството.

         При извършения преглед на годишните счетоводни отчети на длъжника експертизата е установила, че за периода 2011-2015г. дружеството е отчело приходи единствено от полученото финансиране по процесния договор за безвъзмездна финансова помощ, които са признавани за текущи приходи в годините на тяхното получаване. За периода на изпълнение по договора дружеството е извършило основно разходи за заплати и осигуровки общо в размер на 153 хил.лв. и разходи за външни услуги в размер на 29 хил.лв. От публикуваните отчети за паричните потоци за финансиране на разходите по проекта са ползвани и допълнителни парични вноски от собствениците на дружеството, непогасената сума от които в края на 2015г. е в размер на 37 хил.лв.

         Експертизата се произнася, че към 31.12.2014г. активите на дружеството са с балансова стойност в размер на 30 хил.лв., а към 31.12.2015г. - 19 хил.лв. Към датата на изготвяне на заключението дружеството не разполага с налични активи и към датите на изготвяне на финансовите си отчети няма вземания от клиенти и  доставчици, както и материални запаси.

         Вещото лице се произнася, че към датата на подаване на молбата задълженията на длъжника са в размер на 97 459.28лв., в който е включено задължението към НАП и такова към собственика в размер на 18 000лв.

         Поради липса на публикуват отчет за 2016г. и непредоставянето му от страна на длъжника експертизата приема, че с наличните парични средства към 31.12.2015г. частично са погасени задълженията към собствениците и към края на 2016 и 2017г. дружеството не разполага с парични средства.

         Вещото лице и изчислило коефициентите на обща, бърза, незабавна и абсолютна ликвидност, които към 31.12.2014,г. 31.12.2015г., 31.12.2016г., и 31.12.2017г. са съответно 0.48, 0.51, 0.00 и 0.00. Към посочените дати коефициентите на задлъжнялост са съответно -1.94, -2.06, -1.00 и -1.00.

         При така изяснената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

         За да бъде открито производство по несъстоятелност, следва да са налице всички елементи от сложния фактически състав, уреден в разпоредбите на чл.608, чл.625, ал.1 и чл.631 от ТЗ, съответно чл.742, ал.2 от ТЗ, а именно: 1.Да е подадена молба от някое от лицата по чл.625, респ. чл.742, ал.2 от ТЗ; 2.Длъжникът да е търговец по смисъла на чл.1 от ТЗ; 3. Да е налице изискуемо парично задължение, породено или отнасящо се до търговска сделка или публичноправно задължение към държавата и общините, свързано с търговската му дейност, или задължение по частно държавно вземане; 4.Да е налице неплатежоспособност на длъжника по смисъла на чл.608, ал.1 от ТЗ или евентуално свръхзадълженост по чл.742, ал.1 от ТЗ; 5.Затрудненията на длъжника да не са временни, а състоянието на неплатежоспособност за е обективно и трайно по аргумент от чл.631 от ТЗ.

         Анализът на събраните по делото доказателства дава основание на съда да приеме, че предпоставките за откриване на производство по несъстоятелност за "Юник Софт"ЕООД са налице.

         Молителят Национална агенция за приходите е кредитор по изискуемо частно държавно вземане, установено с влязъл в сила акт.

         Неплатежоспособността по чл.608, ал.1 от ТЗ е обективно състояние, сочещо на невъзможност на длъжника да изпълнява своите изискуеми парични задължения. Изслушаната по делото счетоводна експертиза е установила коефициентите на ликвидност и задлъжнялост, които сочат, че длъжникът не е в състояние за покрие краткосрочните си задължения, тъй като не притежава активи. Това състояние има траен характер и дружеството не упражнява дейност, от което следва, че същото е в състояние на обективна и трайна неплатежоспособност.

         Като взе предвид установените по делото обстоятелства, съдът намира, че за начална дата на неплатежоспособността следва да бъде определен 31.12.2016г., когато е изтекъл срокът за доброволно изпълнение на задълженията по акта за установяване на частното държавно вземане.

         С оглед прехвърлянето на дяловете на съдружниците в ""Юник Софт"ООД на трето лице, липсата на лице за контакти на новорегистрираното седалище на дружеството и неподаването на годишни финансови отчети съдът намира, че продължаването на дейността му би увредило масата на несъстоятелността, поради което следва да намери приложение разпоредбата на чл.630, ал.2.

         За временен синдик на дружеството следва да бъде назначен К.П.И., който е представил декларация и съгласие по чл.656, ал.1 и 2 от ТЗ.

         Така мотивиран, и на основание чл.630, ал.2 от ТЗ Врачанският окръжен съд

 

 

                                               Р  Е  Ш  И  :

 

 

         ОБЯВЯВА неплатежоспособността на  "Юник Софт"ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.Враца, ЖК*** с начална дата 31.12.2016г. и ОТКРИВА производство по несъстоятелност.

         НАЗНАЧАВА за временен синдик К.П.И., ЕГН **********, с адрес: ***, тел. 088*******, на когото ОПРЕДЕЛЯ текущо месечно възнаграждение в размер на 600лв., платимо от масата на несъстоятелността, и дата на встъпване в длъжност - 22.03.2018г.

         ДОПУСКА обезпечение чрез налагане на запор и възбрана върху имуществото на длъжника.

         ОБЯВЯВА "Юник Софт"ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.Враца, ЖК*** в несъстоятелност и ПРЕКРАТЯВА дейността му.

         СВИКВА първо събрание на кредиторите, което ще се проведе в сградата на Окръжен съд-Враца на 10.04.2018г., 14ч., при следния дневен ред: 1.Изслушване на доклада на временния синдик по чл.688, т.2 от ТЗ; 2.Избор на постоянен синдик; 3.Избор на комитет на кредиторите.

         Решението подлежи на обжалване пред Софийски апелативен съд в 7-дневен срок от вписването му в търговския регистър.

         Решението да се впише в книгата по чл.634в от ТЗ и препис от него да се изпрати на Агенция по вписванията за вписване в търговския регистър.

 

 

                                                        ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: