Решение по дело №3043/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 март 2024 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20237180703043
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

2366

Пловдив, 12.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - VII Състав, в съдебно заседание на дванадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

МАРИАНА ШОТЕВА

При секретар ХРИСТИНА НИКОЛОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИАНА ШОТЕВА административно дело № 20237180703043 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка със Закона за закрила и развитие на културата (ЗЗРК) и Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г. за условията и реда за провеждане на конкурси и за предоставяне на средства от Национален фонд „Култура“ (Наредба № Н-5/27.06.2007 г.).

Образувано е по жалба на Фондация „Едно за Култура и Изкуства“, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. П., ул. „Б.Т.“ № **, ет. *, ап. *, представлявана от А.А. – председател на Управителния съвет, чрез пълномощник адв. Е.Р., срещу Решение на Управителния съвет на Национален фонд „Култура“, в частта, с която се отказва финансиране на Фондацията по проектно предложение № SD2023US-39, подадено по програма „Създаване“, Модул „Устойчиви организации и фестивали“, Сценични изкуства.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на административния акт и се иска неговата отмяна от съда. Претендират се сторените по делото разноски съгласно представен списък.

Ответникът по жалбата – Управителен съвет на Национален фонд „Култура“, редовно призован, не изразява становище по допустимостта и основателността на жалбата.

Административен съд – Пловдив, Второ отделение, VII състав, след като прецени поотделно и в съвкупност, събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.

Жалбата е подадена при наличието на правен интерес и в предвидения процесуален срок, поради което съдът намира същата за ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения.

Между страните не е спорно, че жалбоподателят е участвал в конкурс по Програма „Създаване“ 2023 г., модул „Устойчиви организации и фестивали“, Сценични изкуства (съгласно регламент за кандидатстване на л. 118 и сл.), за което е подадено по електронен път Проектно предложение № SD2023US-39 с проект „ONE DANCE School – образователна и творческа платформа“ (л. 54 и сл.).

Със Заповед № З-303-21/11.09.2023 г., допълнена със Заповед № З-303-21-1/15.09.2023 г. на Изпълнителния директор на Национален фонд „Култура“ е назначена техническа комисия за извършване на проверка за допустимост на подадените проектни предложения (л. 144-145), която комисия съгласно Протокол № К-12/04.10.2023 г. и Протокол № К-12-1/13.10.2023 г. е извършила оценка за допустимост на подадените проектни предложения и проектът на жалбоподателя е приет за допустим (л. 149 и сл.).

Със Заповед № З-303-23/12.09.2023 г., изменена със Заповед № З-303-23-1/15.09.2023 г. и допълнена със Заповед № З-303-23-2/27.09.2023 г. на Изпълнителния директор на Национален фонд „Култура“ на основание чл. 7 и чл. 8б от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г. за условията и реда за провеждане на конкурси за предоставяне на средства от Национален фонд „Култура“ и решение на Управителния съвет на Национален фонд „Култура“ от 28.06.2023 г., е назначена комисия (експертна) по Програма „Създаване“ с председател В.Б. и членове, сред които А.К. – Музика и Сценични изкуства, Б.К. – Сценични изкуства и В.Р. – Сценични изкуства (л. 146 и сл.).

Съответно съгласно Протокол за разпределение на проекти от Председател на Експертна комисия, част 1 и част 2, като оценители в Модул „Устойчиви организации и фестивали“ в Направление „Сценични изкуства“ и по-конкретно досежно подадения от жалбоподателя проект, са определени Б.К. и В.Р. (л. 161 и сл.).

Изготвен е Доклад от работата на експертната комисия по Програма „Създаване“ 2023 г. с Модул „Устойчиви организации и фестивали“ и Модул „Нови организации“ с вх. № К-17-1/31.10.2023 г., съгласно който в Направление „Сценични изкуства“ е установено следното: 1) предложените за финансиране проекти, подредени в последователност според дадената им оценка в низходящ ред и размера на финансирането със средства от фонда – брой 9 (от 2 до 11 ред в таблицата, включително) на обща стойност 492 956 лв.; 2) проекти, които не са предложени за финансиране поради недостиг на средства, подредени в последователност според дадената им оценка в низходящ ред в продължение на реда по т. 1 – резерви брой 9 (от 12 до 20 ред в таблицата, включително), на обща стойност 470 633 лв.; 3) неодобрени за финансиране проекти – брой 63; 4) мотивите за решенията на комисията по т. 1, 2 и 3 (л. 171 и сл.).

Видно от приложената таблица, досежно жалбоподателя е установено следното: вх. № SD2023US-39; сесия: Сценични изкуства; кандидат: Фондация „Едно за култура и изкуства“; име на проекта: „ONE DANCE School – образователна и творческа платформа“; начало: 01.12.2023 г.; край: 31.07.2024 г.; общ бюджет на проекта: 138 852 лв.; искана сума от НФК: 69 192 лв.; кратко описание/резюме: Образователната и творческа платформа ONE DANCE School е международно събитие с участието на хореографи от България и чужбина и училища от Пловдив. В няколко етапа ще се проведат образователни модули, физикални творчески работилници и ще се създадат спектакли с участието на ученици, които да бъдат представени напълно безплатно в публично пространство. Платформата ще послужи и за вдъхновение, рисърч, менторство между екипа и артистите, които да създадат спектакли за голямата сцена; крайни точки 56,5; предложено финансиране: 0; заключително становище: ONE DANCE School е международно събитие с участието на хореографи от България и чужбина, както училища и ученици от Пловдив. Като организатори на най-големия международен фестивал за съвременен танц и пърформанс в България - ONE DANCE WEEK, фондацията иска на надгради събитията си в Пловдив. Целта е през месеците на съвместна работа да се проведат образователни модули и физикални творчески работилници, които да доведат до: 1/ създаване на 5 завършени спектакъла с участието на учениците, които да бъдат представени пред широката публика напълно безплатно и публично централно пространство в Пловдив; 2/ да послужат като творческо вдъхновение/период на рисърч и анализ и менторство от страна на екипа на фестивала за артистите А.Г., К.К. и Й.П., които да създадат спектакли за голямата сцена, и чиито премиери да бъдат представени в програмата на фестивала ONE DANCE WEEK през 2024 и 25-та година. Организацията има сериозна творческа биография и стои зад един от най-големите фестивали в България. Предложеният проект е за създаването на 8 спектакъла, като 5 от тях ще се осъществят съвместно с ученици, а за останалите 3 е предвидено да са по-мащабни културни продукции. Проектът за създаването на спектаклите е описан подробно и акуратно. Действеният план е последователен, но не е ясно защо кандидатът вмъква в описанието и 3-те спектакъла, предвидени за 2025 г., имайки предвид, че индикативният край на Програмата „Създаване“ е декември 2024 г., и всички дейности, които програмата финансира трябва да приключат дотогава. Организацията представя писма за подкрепа на проекта, но отсъства каквато и да било конкретика по отношение на самите ученици и училища, към които проектът е насочен. Липсват потвърждения за участие или най-малкото документи, подсказващи интерес от страна на образователни институции, а именно това би било водещо при конструиране на подобно предложение. Друг слаб сегмент на проекта е отсъствието на постпродукционна стратегия – какъв творчески живот се предвижда за 5 спектакъла, как кандидатът оценява устойчивостта на продукцията, която представя. Въз основа на гореизложеното, макар проектът да е интересен и иновативен, на този етап НЕ се предлага за финансиране. Проектът не се одобрява финансиране (л. 208).

С Протокол № 15 от неприсъствено заседание по електронна поща на УС на НФ (без дата), на основание чл. 5, ал. 6 от Правила за организацията на работа на Управителния съвет на Национален фонд „Култура“, е взето решение, с което е приет Доклад на Председателя на Експертната комисия по Програма „Създаване“ – 2023 г. и предложенията за финансова подпомагане на Експертната комисия по Програма „Създаване“ – 2023 г., обективирани в електронна таблица, неразделна част към протокола, ведно с мотивите по всеки от проектите. Решението е прието с осем гласа „за“ и два „въздържал се“ (л. 181).

Със съобщение от 15.11.2023 г. са обявени резултатите по програма „Създаване“ – 2023 г. (л. 239-240).

При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи.

Оспореното решение е издадено от орган със съответната материална компетентност, определена с чл. 27, ал. 1, т. 3 от ЗЗРК (в приложимата редакция) и чл. 10, ал. 1 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г. във връзка с чл. 31, ал. 3 от ЗЗРК. Съгласно последния от посочените текстове, средствата по Национален фонд „Култура“ се предоставят след провеждане на конкурс при условия и по ред, определени от министъра на културата, като цитираната по-горе норма от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г. вменява в правомощие на УС на НФК, определянето на конкретните проекти, които ще бъдат финансирани.

Съгласно чл. 26, ал. 1 и ал. 2 от ЗЗРК (в приложимата редакция), Управителният съвет на Национален фонд „Култура“ се състои от председател и 10 членове, като председател е министърът на културата, а при негова невъзможност да присъства, последният се замества от упълномощен от него заместник-министър. Управителният съвет заседава в присъствието на две трети от състава му и взема решенията си с мнозинство от повече от половината от общия брой на неговите членове (така чл. 28, ал. 2 от ЗЗРК). В чл. 13, ал. 3 от Правила за организацията на работата на Управителния съвет на Национален фонд „Култура“ и устройството и дейността на Национален фонд „Култура“, е предвидена възможност УС да заседава неприсъствено, чрез технически средства за връзка. На заседанието се осъществява видеозаснемане за нуждите на протоколирането на заседанието, като записът е за служебно ползване. След снемане на пълен протокол той се предоставя по електронен път на членовете на УС, които имат възможност в петдневен срок да представят бележки. Той се подписва от Председателя на УС и се удостоверява за вярност от съставителя на протокола.

Съгласно отразеното в Протокол № 15 (без дата) от неприсъствено заседание по електронна поща на УС на НФК, в него са участвали 9 членове и министърът на културата. Заседанието е проведено при дневен ред от две точки, като т. 1 от тях е: Запознаване с Доклада на Председателя на Експертната комисия по Програма „Създаване“ – 2023 г., обсъждане и приемане на резултатите по програмата. Отново според отразеното в протокола, е взето решение, с което е приет Докладът на Председателя на Експертната комисия по Програма „Създаване“ – 2023 г. и предложенията за финансово подпомагане на Експертната комисия по Програма „Създаване“ – 2023 г., обективирани в електронна таблица, неразделна част от протокола, ведно с мотивите по всеки от проектите, което решене е прието с осем гласа „ЗА“: К.К., Н.Н., С.С., Ц.В., С.Ч., Д.Г., О.М. и Т.Д. и два „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ“: Д.Е. и М.В.. Протоколът е подписан от лицето, което го е водило и от министъра, който по право е председател на УС на Национален фонд „Култура“ (л. 181).

Решението на УС на Национален фонд „Култура“ обаче, в оспорената му част, е незаконосъобразно, тъй като не е спазено изискването за форма на административния акт и по-конкретно поради липсата на мотиви за приемането на това решение, като съображенията за това са следните:

Съгласно чл. 8б от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г., Експертната комисия извършва оценка само на проектите, допуснати от техническата комисия, като Председателят на експертната комисия разпределя проектните предложения между експертите в експертната комисия в съответствие с професионалната им компетентност и оценката на всеки проект се извършва от двама експерти независимо един от друг. Окончателната оценка е средноаритметична от дадените оценки на двамата оценители и се отразява в таблица.

Съответно, съгласно чл. 8 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г., проектите, които кандидатстват за получаване на средства от Фонда, се оценяват от експертната комисия в съответствие с обявените условия на конкурса и съобразно следните критерии: 1. художествени и естетически критерии за качество, посочени в условията за кандидатстване; 2. приноса за развитието на българската култура и изкуство; 3. реалистичност и обоснованост на предлагания бюджет.

Разпоредбата на чл. 9, ал. 3 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г. предвижда, че Експертната комисия съставя доклад за дейността си, като в него се включва и информацията за дейността на техническата комисия. Докладът се подписва от председателя. Към него се прилага електронна таблица, която съдържа: 1. предложените за финансиране проекти, подредени в последователност според дадената им оценка в низходящ ред и размера на финансирането със средства от фонда; 2. проекти, които не са предложени за финансиране поради недостиг на средства, подредени в последователност според дадената им оценка в низходящ ред в продължение на реда по т. 1; 3. неодобрени за финансиране проекти; 4. мотивите за решенията на комисиите по т. 1, 2 и 3.

И най-сетне, съгласно чл. 10, ал. 1 и ал. 4 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г., Управителният съвет обсъжда доклада по чл. 9, ал. 3, като с решението си определя окончателно проектите, спечелили конкурса, и размера на тяхното финансиране. Като решението по ал. 1 съдържа: 1. проектите, спечелили конкурса, подредени в низходящ ред според дадената им оценка, които ще бъдат финансирани от фонда; срещу всеки проект се посочва размерът на одобреното финансиране; 2. проектите в низходящ ред в продължение на реда по т. 1 според дадената им оценка, за които не са достигнали средствата за финансиране от фонда; посочва се размерът на одобрените, но нефинансирани бюджети; 3. неодобрени за финансиране проекти; 4. мотиви за взетите решения по т. 1, 2 и 3.

В конкретния случай, както вече се посочи и по-горе, между страните не е спорно, че проектът на жалбоподателя е допуснат от техническата комисия и същият е разпределен на двама експерти – Б.К. и В.Р. в съответствие с разпоредбата на чл. 8б от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г. От събраните по делото доказателства обаче не се установява нито какво е установил всеки един от тези двама експерти по отношение на представения от жалбоподателя проект, нито каква оценка е поставена.

Не се установява също така и на кое от обявените условия на конкурса, а така също и на кой от критериите по чл. 8 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г. отговаря, респ. не отговаря въпросният проект, още по-малко пък по какъв начин същият е оценен от Експертната комисия, доколкото липсват конкретни мотиви както в доклада, така и в протокола от неприсъственото заседание, което дори не се установява на коя дата е проведено. Основателни в тази връзка са възраженията на жалбоподателя, че липсват мотиви от страна на ответника на кои точно условия и критерии не отговаря.

До извод в обратната насока не водят и изложените констатации в оценъчната карта, доколкото същите от една страна са твърде общи и отново не посочват кои точно критерии не е спазил жалбоподателят, а от друга – не могат да бъдат обвързани с дейностите, заложени в проектното предложение на жалбоподателя. Достатъчно в тази връзка е да се посочи, че никъде в проекта не се твърди, че се търси финансиране за дейности за 2025 г., напротив – в него е посочено изрично, че: „Индикативният срок за реализация на проекта е 8 месеца. От декември 2023 до юли 2024 г.“, както и че: „...е замислен като дългосрочен, като през 2024 г. ще се проведе пилотното издание...“ и целта е: „...1/ създаването на 5 завършени спектакъла с участието на учениците, които да бъдат представени пред широката публика напълно безплатно в публично централно пространство в Пловдив и 2/ да послужат като творческо вдъхновение/период на рисърч и анализ и менторство от страна на екипа на фестивала за артистите ...., които да създават спектакли за голямата сцена, и чиито премиери да бъдат представени в програмата на фестивала ... през 2024 и 25-та година.“

На следващо място, в цитирания по-горе Протокол № 15 (без дата) от неприсъствено заседание на УС на Национален фонд „Култура“ не се установява да е било налице обсъждане на въпросния доклад, както предписва правилото на чл. 10, ал. 1 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г., липсва също така и конкретика относно установени несъответствия с общите критерии по чл. 8, ал. 2 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г. Казано по друг начин, в конкретния случай органът не посочва коя точно е причината за постановения отказ, което от една страна създава твърде голяма неопределеност в отношенията между страните и в сериозна степен накърнява правото на защита на жалбоподателя, а от друга - препятства извършването на проверка от съда относно законосъобразността на оспорения административен акт. В решението следва да се посочат кои точно изисквания съгласно одобрените от административния орган условия по програмата не са спазени в подадения от жалбоподателя проект, как е формирана оценката за него, както и да се посочат фактите и доказателствата, въз основа на които се извежда извода за неодобрението му за финансиране, каквото се установи, че не е било сторено.

Тук е мястото да се посочи, че изискването за обосноваване на административния акт е една от гаранциите за законосъобразност на същия, които законът е установил за защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите - страни в административното производство. Тази гаранция се проявява в две насоки. С излагането на мотивите се довежда до знанието на адресата съображенията, въз основа на които административният орган е издал конкретен административен акт. Това подпомага лицето в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата срещу такива актове. От друга страна пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения. Значението на изискването за мотиви според АПК е такова, че тяхното неизлагане към административния акт, съставлява съществено нарушение на закона и е основание за неговата отмяна. Впрочем, в този смисъл следва да бъде съобразено и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., ОС на съдиите. За пълнота е необходимо да се посочи, че липсата на мотиви за издаване на обжалвания акт, не може да бъде попълнена за първи път в хода на съдебното производство по обжалването му. Съдът не може и не следва да замества мотивите, фактическите и правни основания за издаване на административния акт, тъй като по този начин би подпомогнал една от спорещите страни, с което би нарушил един от основните принципи в административния процес - принцип за равенство на страните, прогласен в чл. 8 от АПК. Липсата на мотиви относно това каква е причината за постановяване на процесния отказ – несъответствие с обявените условия на конкурса и/или с критериите по чл. 8 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г. и кой точно от тях, води до извод за съществено нарушение при издаване на процесния акт, поради което същият ще следва да бъде отменен.

Отделно от посоченото, съгласно чл. 15, ал. 1 от Правилата за организацията на работата на УС на НФК, приети с Решение на Управителния съвет на Национален фонд „Култура" от 17.07.2017 г. (в приложимата редакция), е предвидено за заседанията на УС да се води протокол, който да се подписва от присъствалите на заседанието членове на УС на Фонда, а от съдържанието на протокол № 15 е видно, че същият е подписан от Управителя на УС и протоколистът, а не от всички присъствали на заседанието членове. Нарушението на изискването за подписването на протокола от всички присъствали членове на заданието на УС на фонда е още едно съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

Изложените до тук съображения, обосновават незаконосъобразност на оспореното решение, което налага извод за основателност на жалбата.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да бъде изпратена на Управителния съвет на Национален фонд „Култура“ за ново произнасяне по подаденото от жалбоподателя проектно предложение № SD2023US-39, по програма „Създаване“, Модул „Устойчиви организации и фестивали“, Сценични изкуства, при съблюдаване на дадените с настоящото решение указания по тълкуването и прилагането на закона, в 14-дневен срок от получаване на преписката.

С оглед изхода на спора на жалбоподателя се дължат сторените разноски, които се констатираха в размер на 1 210 лева, съгласно представения списък.

Воден от горното, на основание чл. 172, ал. 2, чл. 173, ал. 2 и чл. 174 от АПК, Административен съд – Пловдив, II отд., VII състав,

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение на Управителния съвет на Национален фонд „Култура“, в частта, с която се отказва финансиране на Фондация „Едно за Култура и Изкуства“, ЕИК ********** със седалище и адрес на управление гр. П., ул. „Б.Т.“ № **, ет. *, ап. *, представлявана от А.А. – председател на Управителния съвет, по проектно предложение № SD2023US-39, подадено по програма „Създаване“, Модул „Устойчиви организации и фестивали“, Сценични изкуства.

ИЗПРАЩА преписката на Управителния съвет на Национален фонд „Култура“ за ново произнасяне по проектно предложение № SD2023US-39, подадено по програма „Създаване“, Модул „Устойчиви организации и фестивали“, Сценични изкуства, подадено от Фондация „Едно за Култура и Изкуства“, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. П., ул. „Б.Т.“ № **, ет. *, ап. *, представлявана от А.А. – председател на Управителния съвет, при съобразяване с дадените с решението указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОПРЕДЕЛЯ 14-дневен срок за произнасяне по предложението, считано от датата на получаване на преписката.

ОСЪЖДА Национален фонд „Култура“ да заплати на Фондация „Едно за Култура и Изкуства“, ЕИК *********** със седалище и адрес на управление гр. П., ул. „Б.Т.“ № **, ет. *, ап. *, представлявана от А.А. – председател на Управителния съвет сумата от 1 210 (хиляда двеста и десет) лева разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

Съдия: