РЕШЕНИЕ
№ 2366
Пловдив, 12.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - VII Състав, в съдебно заседание на дванадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
МАРИАНА ШОТЕВА |
При
секретар ХРИСТИНА НИКОЛОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИАНА ШОТЕВА
административно дело № 20237180703043 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във
връзка със Закона за закрила и развитие на културата (ЗЗРК) и Наредба № Н-5 от
27.06.2007 г. за условията и реда за провеждане на конкурси и за предоставяне
на средства от Национален фонд „Култура“ (Наредба № Н-5/27.06.2007 г.).
Образувано е
по жалба на Фондация „Едно за Култура и Изкуства“, ЕИК ********* със седалище и
адрес на управление гр. П., ул. „Б.Т.“ № **, ет. *, ап. *, представлявана от А.А.
– председател на Управителния съвет, чрез пълномощник адв. Е.Р., срещу Решение
на Управителния съвет на Национален фонд „Култура“, в частта, с която се
отказва финансиране на Фондацията по проектно предложение № SD2023US-39,
подадено по програма „Създаване“, Модул „Устойчиви организации и фестивали“,
Сценични изкуства.
В жалбата се
навеждат доводи за незаконосъобразност на административния акт и се иска
неговата отмяна от съда. Претендират се сторените по делото разноски съгласно
представен списък.
Ответникът
по жалбата – Управителен съвет на Национален фонд „Култура“, редовно призован,
не изразява становище по допустимостта и основателността на жалбата.
Административен
съд – Пловдив, Второ отделение, VII състав, след като прецени поотделно и в
съвкупност, събраните в настоящото производство доказателства, намира за
установено следното.
Жалбата е
подадена при наличието на правен интерес и в предвидения процесуален срок,
поради което съдът намира същата за ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата
е ОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения.
Между
страните не е спорно, че жалбоподателят е участвал в конкурс по Програма
„Създаване“ 2023 г., модул „Устойчиви организации и фестивали“, Сценични
изкуства
(съгласно регламент за
кандидатстване на л. 118 и сл.), за което е подадено по електронен път Проектно
предложение № SD2023US-39
с проект „ONE DANCE School –
образователна и творческа платформа“ (л. 54 и сл.).
Със Заповед
№ З-303-21/11.09.2023 г., допълнена със Заповед № З-303-21-1/15.09.2023 г. на
Изпълнителния директор на Национален фонд „Култура“ е назначена техническа
комисия за извършване на проверка за допустимост на подадените проектни
предложения (л. 144-145), която комисия съгласно Протокол № К-12/04.10.2023 г.
и Протокол № К-12-1/13.10.2023 г. е извършила оценка за допустимост на
подадените проектни предложения и проектът на жалбоподателя е приет за допустим
(л. 149 и сл.).
Със Заповед
№ З-303-23/12.09.2023 г., изменена със Заповед № З-303-23-1/15.09.2023 г. и
допълнена със Заповед № З-303-23-2/27.09.2023 г. на Изпълнителния директор на
Национален фонд „Култура“ на основание чл. 7 и чл. 8б от Наредба № Н-5 от 27.06.2007
г. за условията и реда за провеждане на конкурси за предоставяне на средства от
Национален фонд „Култура“ и решение на Управителния съвет на Национален фонд
„Култура“ от 28.06.2023 г., е назначена комисия (експертна) по Програма
„Създаване“ с председател В.Б. и членове, сред които А.К. – Музика и Сценични
изкуства, Б.К. – Сценични изкуства и В.Р. – Сценични изкуства (л. 146 и сл.).
Съответно
съгласно Протокол за разпределение на проекти от Председател на Експертна
комисия, част 1 и част 2, като оценители в Модул „Устойчиви организации и
фестивали“ в Направление „Сценични изкуства“ и по-конкретно досежно подадения
от жалбоподателя проект, са определени Б.К. и В.Р. (л. 161 и сл.).
Изготвен е Доклад
от работата на експертната комисия по Програма „Създаване“ 2023 г. с Модул
„Устойчиви организации и фестивали“ и Модул „Нови организации“ с вх. №
К-17-1/31.10.2023 г., съгласно който в Направление „Сценични изкуства“ е
установено следното: 1) предложените за финансиране проекти, подредени в
последователност според дадената им оценка в низходящ ред и размера на
финансирането със средства от фонда – брой 9 (от 2 до 11 ред в таблицата,
включително) на обща стойност 492 956 лв.; 2) проекти, които не са предложени
за финансиране поради недостиг на средства, подредени в последователност според
дадената им оценка в низходящ ред в продължение на реда по т. 1 – резерви брой
9 (от 12 до 20 ред в таблицата, включително), на обща стойност 470 633 лв.; 3)
неодобрени за финансиране проекти – брой 63; 4) мотивите за решенията на
комисията по т. 1, 2 и 3 (л. 171 и сл.).
Видно от
приложената таблица, досежно жалбоподателя е установено следното: вх. №
SD2023US-39; сесия: Сценични изкуства; кандидат: Фондация „Едно за култура и
изкуства“; име на проекта: „ONE DANCE School –
образователна и творческа платформа“; начало: 01.12.2023 г.; край: 31.07.2024
г.; общ бюджет на проекта: 138 852 лв.; искана сума от НФК: 69 192 лв.; кратко
описание/резюме: Образователната и творческа платформа ONE DANCE School е
международно събитие с участието на хореографи от България и чужбина и училища
от Пловдив. В няколко етапа ще се проведат образователни модули, физикални
творчески работилници и ще се създадат спектакли с участието на ученици, които
да бъдат представени напълно безплатно в публично пространство. Платформата ще
послужи и за вдъхновение, рисърч, менторство между екипа и артистите, които да
създадат спектакли за голямата сцена; крайни точки 56,5; предложено
финансиране: 0; заключително становище: ONE DANCE School е международно събитие
с участието на хореографи от България и чужбина, както училища и ученици от
Пловдив. Като организатори на най-големия международен фестивал за съвременен
танц и пърформанс в България - ONE DANCE WEEK, фондацията иска на надгради
събитията си в Пловдив. Целта е през месеците на съвместна работа да се
проведат образователни модули и физикални творчески работилници, които да
доведат до: 1/ създаване на 5 завършени спектакъла с участието на учениците, които
да бъдат представени пред широката публика напълно безплатно и публично
централно пространство в Пловдив; 2/ да послужат като творческо
вдъхновение/период на рисърч и анализ и менторство от страна на екипа на
фестивала за артистите А.Г., К.К. и Й.П., които да създадат спектакли за
голямата сцена, и чиито премиери да бъдат представени в програмата на фестивала
ONE DANCE WEEK през 2024 и 25-та година. Организацията има сериозна творческа
биография и стои зад един от най-големите фестивали в България. Предложеният
проект е за създаването на 8 спектакъла, като 5 от тях ще се осъществят
съвместно с ученици, а за останалите 3 е предвидено да са по-мащабни културни
продукции. Проектът за създаването на спектаклите е описан подробно и акуратно.
Действеният план е последователен, но не е ясно защо кандидатът вмъква в
описанието и 3-те спектакъла, предвидени за 2025 г., имайки предвид, че
индикативният край на Програмата „Създаване“ е декември 2024 г., и всички
дейности, които програмата финансира трябва да приключат дотогава.
Организацията представя писма за подкрепа на проекта, но отсъства каквато и да
било конкретика по отношение на самите ученици и училища, към които проектът е
насочен. Липсват потвърждения за участие или най-малкото документи, подсказващи
интерес от страна на образователни институции, а именно това би било водещо при
конструиране на подобно предложение. Друг слаб сегмент на проекта е отсъствието
на постпродукционна стратегия – какъв творчески живот се предвижда за 5
спектакъла, как кандидатът оценява устойчивостта на продукцията, която
представя. Въз основа на гореизложеното, макар проектът да е интересен и
иновативен, на този етап НЕ се предлага за финансиране. Проектът не се одобрява
финансиране (л. 208).
С Протокол №
15 от неприсъствено заседание по електронна поща на УС на НФ (без дата), на основание чл. 5, ал. 6 от Правила
за организацията на работа на Управителния съвет на Национален фонд „Култура“,
е взето решение, с което е приет Доклад на Председателя на Експертната комисия
по Програма „Създаване“ – 2023 г. и предложенията за финансова подпомагане на
Експертната комисия по Програма „Създаване“ – 2023 г., обективирани в
електронна таблица, неразделна част към протокола, ведно с мотивите по всеки от
проектите. Решението е прието с осем гласа „за“ и два „въздържал се“ (л. 181).
Със
съобщение от 15.11.2023 г. са обявени резултатите по програма „Създаване“ –
2023 г. (л. 239-240).
При така
установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи.
Оспореното
решение е издадено от орган със съответната материална компетентност,
определена с чл. 27, ал. 1, т. 3 от ЗЗРК (в приложимата редакция) и чл. 10, ал. 1 от Наредба № Н-5 от
27.06.2007 г. във връзка с чл. 31, ал. 3 от ЗЗРК. Съгласно последния от
посочените текстове, средствата по Национален фонд „Култура“ се предоставят
след провеждане на конкурс при условия и по ред, определени от министъра на
културата, като цитираната по-горе норма от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г.
вменява в правомощие на УС на НФК, определянето на конкретните проекти, които
ще бъдат финансирани.
Съгласно чл.
26, ал. 1 и ал. 2 от ЗЗРК (в
приложимата редакция),
Управителният съвет на Национален фонд „Култура“ се състои от председател и 10
членове, като председател е министърът на културата, а при негова невъзможност
да присъства, последният се замества от упълномощен от него заместник-министър.
Управителният съвет заседава в присъствието на две трети от състава му и взема
решенията си с мнозинство от повече от половината от общия брой на неговите
членове (така
чл. 28, ал. 2 от ЗЗРК).
В чл. 13, ал. 3 от Правила за организацията на работата на Управителния съвет
на Национален фонд „Култура“ и устройството и дейността на Национален фонд
„Култура“, е предвидена възможност УС да заседава неприсъствено, чрез
технически средства за връзка. На заседанието се осъществява видеозаснемане за
нуждите на протоколирането на заседанието, като записът е за служебно ползване.
След снемане на пълен протокол той се предоставя по електронен път на членовете
на УС, които имат възможност в петдневен срок да представят бележки. Той се
подписва от Председателя на УС и се удостоверява за вярност от съставителя на
протокола.
Съгласно
отразеното в Протокол № 15 (без дата) от неприсъствено заседание по електронна
поща на УС на НФК, в него са участвали 9 членове и министърът на културата.
Заседанието е проведено при дневен ред от две точки, като т. 1 от тях е:
Запознаване с Доклада на Председателя на Експертната комисия по Програма
„Създаване“ – 2023 г., обсъждане и приемане на резултатите по програмата.
Отново според отразеното в протокола, е взето решение, с което е приет Докладът
на Председателя на Експертната комисия по Програма „Създаване“ – 2023 г. и
предложенията за финансово подпомагане на Експертната комисия по Програма
„Създаване“ – 2023 г., обективирани в електронна таблица, неразделна част от
протокола, ведно с мотивите по всеки от проектите, което решене е прието с осем
гласа „ЗА“: К.К., Н.Н., С.С., Ц.В., С.Ч., Д.Г., О.М. и Т.Д. и два „ВЪЗДЪРЖАЛ
СЕ“: Д.Е. и М.В.. Протоколът е подписан от лицето, което го е водило и от
министъра, който по право е председател на УС на Национален фонд „Култура“ (л.
181).
Решението на
УС на Национален фонд „Култура“ обаче, в оспорената му част, е
незаконосъобразно, тъй като не е спазено изискването за форма на
административния акт и по-конкретно поради липсата на мотиви за приемането на
това решение, като съображенията за това са следните:
Съгласно чл.
8б от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г., Експертната комисия извършва оценка само
на проектите, допуснати от техническата комисия, като Председателят на
експертната комисия разпределя проектните предложения между експертите в
експертната комисия в съответствие с професионалната им компетентност и
оценката на всеки проект се извършва от двама експерти независимо един от друг.
Окончателната оценка е средноаритметична от дадените оценки на двамата
оценители и се отразява в таблица.
Съответно,
съгласно чл. 8 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г., проектите, които
кандидатстват за получаване на средства от Фонда, се оценяват от експертната
комисия в съответствие с обявените условия на конкурса и съобразно следните
критерии: 1. художествени и естетически критерии за качество, посочени в
условията за кандидатстване; 2. приноса за развитието на българската култура и
изкуство; 3. реалистичност и обоснованост на предлагания бюджет.
Разпоредбата
на чл. 9, ал. 3 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г. предвижда, че Експертната
комисия съставя доклад за дейността си, като в него се включва и информацията
за дейността на техническата комисия. Докладът се подписва от председателя. Към
него се прилага електронна таблица, която съдържа: 1. предложените за
финансиране проекти, подредени в последователност според дадената им оценка в
низходящ ред и размера на финансирането със средства от фонда; 2. проекти,
които не са предложени за финансиране поради недостиг на средства, подредени в
последователност според дадената им оценка в низходящ ред в продължение на реда
по т. 1; 3. неодобрени за финансиране проекти; 4. мотивите за решенията на комисиите
по т. 1, 2 и 3.
И най-сетне,
съгласно чл. 10, ал. 1 и ал. 4 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г., Управителният
съвет обсъжда доклада по чл. 9, ал. 3, като с решението си определя окончателно
проектите, спечелили конкурса, и размера на тяхното финансиране. Като решението
по ал. 1 съдържа: 1. проектите, спечелили конкурса, подредени в низходящ ред
според дадената им оценка, които ще бъдат финансирани от фонда; срещу всеки
проект се посочва размерът на одобреното финансиране; 2. проектите в низходящ
ред в продължение на реда по т. 1 според дадената им оценка, за които не са
достигнали средствата за финансиране от фонда; посочва се размерът на
одобрените, но нефинансирани бюджети; 3. неодобрени за финансиране проекти; 4.
мотиви за взетите решения по т. 1, 2 и 3.
В конкретния
случай, както вече се посочи и по-горе, между страните не е спорно, че проектът
на жалбоподателя е допуснат от техническата комисия и същият е разпределен на
двама експерти – Б.К. и В.Р. в съответствие с разпоредбата на чл. 8б от Наредба
№ Н-5 от 27.06.2007 г. От събраните по делото доказателства обаче не се
установява нито какво е установил всеки един от тези двама експерти по
отношение на представения от жалбоподателя проект, нито каква оценка е
поставена.
Не се установява
също така и на кое от обявените условия на конкурса, а така също и на кой от
критериите по чл. 8 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г. отговаря, респ. не
отговаря въпросният проект, още по-малко пък по какъв начин същият е оценен от
Експертната комисия, доколкото липсват конкретни мотиви както в доклада, така и
в протокола от неприсъственото заседание, което дори не се установява на коя
дата е проведено. Основателни в тази връзка са възраженията на жалбоподателя,
че липсват мотиви от страна на ответника на кои точно условия и критерии не
отговаря.
До извод в
обратната насока не водят и изложените констатации в оценъчната карта,
доколкото същите от една страна са твърде общи и отново не посочват кои точно
критерии не е спазил жалбоподателят, а от друга – не могат да бъдат обвързани с
дейностите, заложени в проектното предложение на жалбоподателя. Достатъчно в
тази връзка е да се посочи, че никъде в проекта не се твърди, че се търси
финансиране за дейности за 2025 г., напротив – в него е посочено изрично, че: „Индикативният
срок за реализация на проекта е 8 месеца. От декември 2023 до юли 2024 г.“,
както и че: „...е замислен като дългосрочен, като през 2024 г. ще се проведе
пилотното издание...“ и целта е: „...1/ създаването на 5 завършени
спектакъла с участието на учениците, които да бъдат представени пред широката
публика напълно безплатно в публично централно пространство в Пловдив и 2/ да
послужат като творческо вдъхновение/период на рисърч и анализ и менторство от
страна на екипа на фестивала за артистите ...., които да създават спектакли за
голямата сцена, и чиито премиери да бъдат представени в програмата на фестивала
... през 2024 и 25-та година.“
На следващо
място, в цитирания по-горе Протокол № 15 (без дата) от неприсъствено заседание
на УС на Национален фонд „Култура“ не се установява да е било налице обсъждане
на въпросния доклад, както предписва правилото на чл. 10, ал. 1 от Наредба №
Н-5 от 27.06.2007 г., липсва също така и конкретика относно установени
несъответствия с общите критерии по чл. 8, ал. 2 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007
г. Казано по друг начин, в конкретния случай органът не посочва коя точно е
причината за постановения отказ, което от една страна създава твърде голяма
неопределеност в отношенията между страните и в сериозна степен накърнява
правото на защита на жалбоподателя, а от друга - препятства извършването на
проверка от съда относно законосъобразността на оспорения административен акт. В решението следва да се посочат кои
точно изисквания съгласно одобрените от административния орган условия по
програмата не са спазени в подадения от жалбоподателя проект, как е формирана
оценката за него, както и да се посочат фактите и доказателствата, въз основа
на които се извежда извода за неодобрението му за финансиране, каквото се
установи, че не е било сторено.
Тук е
мястото да се посочи, че изискването за обосноваване на административния акт е
една от гаранциите за законосъобразност на същия, които законът е установил за
защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите -
страни в административното производство. Тази гаранция се проявява в две
насоки. С излагането на мотивите се довежда до знанието на адресата
съображенията, въз основа на които административният орган е издал конкретен
административен акт. Това подпомага лицето в избора на защитните средства и
въобще при изграждането на защитата срещу такива актове. От друга страна пък,
наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху
законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред
съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения.
Значението на изискването за мотиви според АПК е такова, че тяхното неизлагане
към административния акт, съставлява съществено нарушение на закона и е
основание за неговата отмяна. Впрочем, в този смисъл следва да бъде съобразено
и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., ОС на
съдиите. За пълнота е необходимо да се посочи, че липсата на мотиви за издаване
на обжалвания акт, не може да бъде попълнена за първи път в хода на съдебното
производство по обжалването му. Съдът не може и не следва да замества мотивите,
фактическите и правни основания за издаване на административния акт, тъй като
по този начин би подпомогнал една от спорещите страни, с което би нарушил един
от основните принципи в административния процес - принцип за равенство на
страните, прогласен в чл. 8 от АПК. Липсата на мотиви относно това каква е
причината за постановяване на процесния отказ – несъответствие с обявените
условия на конкурса и/или с критериите по чл. 8 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007
г. и кой точно от тях, води до извод за съществено нарушение при издаване на
процесния акт, поради което същият ще следва да бъде отменен.
Отделно от
посоченото, съгласно чл. 15, ал. 1 от Правилата за организацията на работата на
УС на НФК, приети с Решение на Управителния съвет на Национален фонд
„Култура" от 17.07.2017 г. (в приложимата редакция), е предвидено за
заседанията на УС да се води протокол, който да се подписва от присъствалите на
заседанието членове на УС на Фонда, а от съдържанието на протокол № 15 е видно,
че същият е подписан от Управителя на УС и протоколистът, а не от всички
присъствали на заседанието членове. Нарушението на изискването за подписването
на протокола от всички присъствали членове на заданието на УС на фонда е още
едно съществено нарушение на административнопроизводствените правила.
Изложените
до тук съображения, обосновават незаконосъобразност на оспореното решение,
което налага извод за основателност на жалбата.
На основание
чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да бъде изпратена на Управителния съвет
на Национален фонд „Култура“ за ново произнасяне по подаденото от жалбоподателя
проектно предложение № SD2023US-39, по програма „Създаване“, Модул „Устойчиви
организации и фестивали“, Сценични изкуства, при съблюдаване на дадените с
настоящото решение указания по тълкуването и прилагането на закона, в 14-дневен
срок от получаване на преписката.
С оглед
изхода на спора на жалбоподателя се дължат сторените разноски, които се
констатираха в размер на 1 210 лева, съгласно представения списък.
Воден от
горното, на основание чл. 172, ал. 2, чл. 173, ал. 2 и чл. 174 от АПК,
Административен съд – Пловдив, II отд., VII състав,
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение на Управителния съвет на
Национален фонд „Култура“, в частта, с която се отказва финансиране на Фондация
„Едно за Култура и Изкуства“, ЕИК ********** със седалище и адрес на управление
гр. П., ул. „Б.Т.“ № **, ет. *, ап. *, представлявана от А.А. – председател на
Управителния съвет, по проектно предложение № SD2023US-39, подадено по програма
„Създаване“, Модул „Устойчиви организации и фестивали“, Сценични изкуства.
ИЗПРАЩА преписката на Управителния съвет на
Национален фонд „Култура“ за ново произнасяне по проектно предложение №
SD2023US-39, подадено по програма „Създаване“, Модул „Устойчиви организации и
фестивали“, Сценични изкуства, подадено от Фондация „Едно за Култура и
Изкуства“, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. П., ул. „Б.Т.“
№ **, ет. *, ап. *, представлявана от А.А. – председател на Управителния съвет,
при съобразяване с дадените с решението указания по тълкуването и прилагането
на закона.
ОПРЕДЕЛЯ 14-дневен срок за произнасяне по
предложението, считано от датата на получаване на преписката.
ОСЪЖДА Национален фонд „Култура“ да заплати
на Фондация „Едно за Култура и Изкуства“, ЕИК *********** със седалище и адрес
на управление гр. П., ул. „Б.Т.“ № **, ет. *, ап. *, представлявана от А.А. –
председател на Управителния съвет сумата от 1 210 (хиляда двеста и десет) лева
разноски по делото.
Решението
подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните
за постановяването му.
Съдия: |
|