Разпореждане по дело №1059/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 3135
Дата: 27 септември 2023 г. (в сила от 2 октомври 2023 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20237260701059
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

3135

Хасково, 27.09.2023 г.

Административният съд - Хасково - III състав, в закрито заседание на двадесет и седми септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ПЕНКА КОСТОВА

като разгледа докладваното от съдията административно дело20237260701059 по описа за 2023 година на Административен съд - Хасково, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 250 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на П.Т.З. ***, подадена чрез пълномощник – адв. Б.Б., срещу незаконосъобразни действия на Община Симеоновград, в качеството на администратор на лични данни – публикуване на интернет страницата на Община Симеоновград, секция – Достъп до обществена информация, Отчет на заявленията за достъп до обществена информация за 2022г., т.1, т.2 и т.3 на трите имена на жалбоподателя. Иска се прекратяване на незаконосъобразните действия на Община Симеоновград – премахване от интернет-страницата на Общината на пълното име (трите имена) на оспорващия.

Жалбоподателят твърди, че на 10.09.2023г. установил, че на интернет страницата на Община Симеоновград, секция – Достъп до информация, отчет на заявленията за достъп до обществена информация – 2022 г., са публикувани трите му имена – П.Т.З., идентифициращи го пряко и непосредствено пред неопределен кръг лица – посетители на общинската интернет-страница, и разкриващи част от личния му живот, каквито били темите на депозираните от него заявления по ЗДОИ. Сочи нарушение на разпоредбата на чл.15в, ал.3 от ЗДОИ от страна на ответника. Поддържа, че имената му са „лични данни“ съгласно чл. 4 от Регламент (ЕС) 2016/679 и представляват защитена от закона информация, която ответникът незаконосъобразно разгласил в разрез с правилото на чл. 8 от Хартата на основните права на Европейския съюз (ХОПЕС). По изложените съображения, прави искане да бъде осъдена Община Симеоновград да премахне от интернет-страницата си трите имена на оспорващия. Претендира присъждане на направените разноски.

Ответникът – Община Симеоновград представя становище по чл. 252 от АПК – вх. № 7200 от 27.09.2023 г., в което посочва, че погрешка на интернет страницата на Община Симеоновград са посочени трите имена на жалбоподателя П.Т.З., без да фигурират други данни за същия. След установяване на допуснатата неточност е извършена корекция и към настоящия момент в сайта на общината за лицето фигурира само име и фамилия. Към становището е представена разпечатка от интернет страницата на Община Симеоновград – Отчет за получени заявления за 2022г. за достъп до обществена информация, от която е видно, че жалбоподателят фигурира с двете си имена П.З.. Счита, че сами по себе си посочените три имена на жалбоподателя П.Т.З. не е задължително да представляват лични данни, по смисъла на ЗЗЛД, тъй като не е задължително трите му имена да се свържат с точно определено лице, дори е възможно с трите имена да не може да се направи връзка с дадено лице, тъй като липсват други идентификации за посочената личност.

Съдът намира за установено от фактическа страна следното:

Видно от представената с жалбата и след извършена от съда служебна справка разпечатка от интернет-страницата на Община Симеоновград, секция „Достъп до обществена информация“ - „Отчет за получените заявления за 2022г. за достъп до обществена информация“, към 12.01 часа на 21.09.2023г. срещу заявления с вх. № С-1502/21.03.2022г, № С-1592/23.03.2022г. и №С-1593/23.03.2022г., поредност 1,2 и 3 от таблицата, в колона „Кратко описание на исканата информация“ са публикувани имената на заявителя П.Т.З..

Към постъпилото на 27.09.2023г. становище от ответника по чл.252 от АПК е приложена разпечатка от официалната интернет страницата на Община Симеоновград – Отчет за получени заявления за 2022г. за достъп до обществена информация, от която е видно, че жалбоподателят фигурира с двете си имена П.З., като в тази връзка следва да се подчертае, че ответника счита, че по този начин е преустановил твърдяните от жалбоподателя неоснователни действие по обявяване на личните му данни на сайта на общината.

От представено с жалбата писмо до жалбоподателя от Община Димитровград – рег. № ГР-08-566#1 от 21.08.2023 г., се установява, че към 17.08.2023 г. в Национална база „Население“ имената П.Т.З. се идентифицират с ЕЛРК на лицето П.Т.З. с ЕГН **********, тоест с ЕЛРК на жалбоподателя. Това обстоятелство се потвърждава и от представеното писмо изх. № 18П4653/20.04.2023г. на Община Пловдив.

От представеното с жалбата Писмо изх. № ППН-01-762#1 от 19.09.2023 г. на Председателя на Комисията за защита на личните данни до П.Т.З., се установява, че към 18.09.2023 г. липсва инициирано от същия висящо производство пред Комисията за защита на личните данни или решение на комисията, което да е обжалвано и за което да няма влязло в сила решение на съда срещу Община Симеоновград.

При тези данни съдът намира за установено от правна страна следното:

Съгласно § 1, т. 1 от ДР на ЗЗЛД във връзка с чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679 „лични данни“ са всяка информация, свързана с идентифицирано физическо лице или физическо лице, което може да бъде идентифицирано („субект на данни“), а физическо лице, което може да бъде идентифицирано, е лице, което може да бъде идентифицирано, пряко или непряко, по-специално чрез идентификатор като име, идентификационен номер, данни за местонахождение, онлайн идентификатор или по един или повече признаци, специфични за физическата, физиологичната, генетичната, психическата, умствената, икономическата, културната или социална идентичност на това физическо лице. В този смисъл, доколкото в случая се установи, че в НБД не фигурира друго физическо лице с три имена, идентични с тези на жалбоподателя, освен него, трите имена на последния представляват лични данни, чрез които той може да бъде идентифициран.

Съгласно § 1, т. 4 от ДР на ЗЗЛД, във връзка с чл. 4, т. 2 от Регламент (ЕС) 2016/679 „обработване на лични данни“ е всяка операция или съвкупност от операции, извършвана с лични данни или набор от лични данни чрез автоматични или други средства като събиране, записване, организиране, структуриране, съхранение, адаптиране или промяна, извличане, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване или друг начин, по който данните стават достъпни, подреждане или комбиниране, ограничаване, изтриване или унищожаване.

В случая не е спорно, че публикувайки постъпилите заявления за достъп до обществена информация, Община Симеоновград, в качеството й на администратор на лични данни по смисъла на § 1, т. 2 от ДР на ЗЗЛД във връзка с чл. 4, т. 7 от Регламент (ЕС) 2016/679, е действала в изпълнение на нормативно установено задължение по чл. 15а, във връзка с чл. 15, т. 11 от ЗДОИ.

Съгласно действащата разпоредба на чл. 39, ал. 1 от АПК при нарушаване на правата му по Регламент (ЕС) 2016/679 и по този закон субектът на данни може да обжалва действия и актове на администратора и на обработващия лични данни пред съда по реда на АПК. Съдебният ред за защита е алтернативен на този пред КЗЛД, уреден в чл. 38 от ЗЗЛД, и доколкото специалният закон не съдържа процесуални разпоредби за съдебното производство, приложими са тези в АПК, а доколкото жалбоподателят твърди, че ответникът в качеството си на администратор на лични данни е допуснал нарушения по Регламент (ЕС) 2016/679 и по ЗЗЛД чрез действие (публикуване на отчет на заявленията за достъп до обществена информация, съдържащ лични данни – трите имена, позволяващи идентификацията му) и иска неговото прекратяване (премахване на имената му от сайта на Общината и съответния регистър), приложимият ред е този по чл. 250 от АПК.

За да е допустимо искането до съда за прекратяване на действия, с които се нарушават права по ЗЗЛД, разпоредбата на чл. 250 от АПК изисква наличието на правен интерес като абсолютна процесуална предпоставка. Наличието на правен интерес означава, че в случай на уважаване на жалбата в правната сфера на жалбоподателя пряко и непосредствено ще настъпят благоприятни правни последици, в случая преустановяване на действие, което засяга защитени по ЗЗЛД права. Затова защитата трябва да е насочена срещу извършващо се, а не срещу бъдещо или вече преустановено действие. В случая действието, защита срещу което се търси, не е преустановено. В процесния отчет, публикуван на сайта на Община Симеоновград, към момента е заличено само фамилното име на жалбоподателя, като заличаването не е извършено както следва с посочване само на инициалите на лицето – П.Т.З. или П.З., начин по който няма да бъде позволено заявителят да бъде идентифициран, т.е. да бъдат оповестени личните му данни.

При така установеното, съдът намира, че към дата на подаване на жалбата и към 27.09.2023г., датата на постановяване на настоящото разпореждане, Община Симеоновград публикувайки на интернет страницата на общината в секция – Достъп до обществена информация, отчет за получените заявления за достъп до обществена информация за 2022г., в т.1, т.2 и т.3 на трите имена на жалбоподателя осъществява незаконосъобразно действие по смисъла на чл.250 от АПК, чието безусловно прекратяване следва да бъде разпредено с настоящия съдебен акт.

При този изход на делото ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски, които са в размер на 1010 лева, съгласно представен Списък на направените разноски и Договор за правна защита и съдействие.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 253, ал. 2 от АПК,съдът

РАЗПОРЕДИ:

НЕЗАБАВНО и безусловно прекратяване на неоснователни действия, изразяващи се в публикуване на официалната интернет страница на Община Симеоновград в секция – Достъп до обществена информация, Отчет за получените заявления за достъп до обществена информация за 2022г., в т.1, т.2 и т.3 на трите имена на жалбоподателя П.Т.З., чрез предприемане незабавно на действия по заличаване на личните му данни, съобразно дадените указания в съдебния акт.

ОСЪЖДА Община Симеоновград да заплати на П.Т.З., ЕГН: **********,***, сумата от 1 010 лева (хиляда и десет лева) – разноски по делото.

Разпореждането подлежи на обжалване с частна жалба в 3-дневен срок от днес пред Върховния административен съд.

Разпореждането да се съобщи незабавно на страните.

Съдия: