Р Е Ш Е Н И Е
Гр.Момчилград, 20.01.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Момчилградският
районен съд в публично заседание на 11.01.2021 година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СУНАЙ ОСМАН,
при участието на секретаря А.
ДОЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 165/ 2020г. по описа на
съда и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по чл.59 и сл. от ЗАНН, и е образувано по жалба на К.С.З. ***, против Наказателно постановление № КЖ-8/ 09.06.2020г.
на Началника на РДНСК- Кърджали, с което на жалбоподателя е било наложено
административно наказание „глоба” в размер на 1 000 лева.
Жалбоподателят
сочи, че горното нак. Постановление, с което му е била наложена глоба в размер
на 1 000 лева, за допуснато
нарушение на чл.143 ал.1 т.2 от ЗУТ и на осн.чл.232 ал.1 т.2 от ЗУТ, е
незаконосъобразно и необосновано, т.к. НП е било неправилно, и постановено при
съществени нарушения на материалният и процесуалният закон. Не било установено да е извършил посоченото
нарушение. Иска да се отмени нак.постановление изцяло.
В
съдебно заседание се представлява от адв.Е.П. ***, която поддържа жалбата и
развива допълнителни аргументи в подкрепа на искането си за отмяна на
процесното наказателно постановление, отразени подробно в съдебният протокол.
Претендира разноски.
Административно-
наказващият орган се представлява от юрисконсулт А.М., която намира жалбата за
неоснователна, и респ. процесното нак.постановление за правилно и
законосъобразно издадено и иска потвърждаването на същото по съображения,
подробно изложени в съдебно заседание чрез представената писмена защита-
претендира ю.к.възнаграждение, респ. прави възражение за прекомерност на адв.хонорар.
Съдът, като прецени и обсъди оплакванията в
жалбата, становищата на страните, както и доказателствата по делото приема за
установено следното:
При
извършване на служебна проверка по реда
на чл.156 от ЗУТ от длъжностни лица на РДНСК- Кърджали /административно
наказващият орган/ на 29.01.2019г. в
Общинска администрация- Кирково, а именно свидетелят инж.Г.Я. – старши
инспектор при РДДСК- Кърджали, е констатирал нарушение при издаване на
разрешение за строеж № 1/ 15.01.2019 г., издадено от Гл.Архитект на Община Кирково- за строеж ‘"Външно
електрозахранване на „Многофамилна жилищна сграда и магазин промишлени стоки“ в
УПИ 8, кв.74 по плана на с.Бенковски, с трасе за кабелна линия, преминаващо по
северния тротоар на улица с ос.т.142- 135 и западният тротоар на улица с
ос.т.135-114 до УПИ 8 в кв.74 по плана на с.Бенковски,общ.Кирково, с възложител
„Електроразпределение Юг“ ЕАД- Пловдив.
За
установеното по време на проверката е бил съставен Констативен протокол № РС-
КВ- 1/ 29.01.2019г. В този констативен протокол са посочени като нарушения съответните
обстоятелства- посочени конкретно, и прието, че издаденото РС и одобреният
проект на Гл.архитект на общината са незаконосъобразни. В констативният
протокол са посочени и приетите за нарушени правни норми от ЗУТ.
Въз
основа на констатациите по тази проверка, материализирани в горният Констативен
протокол № РС- КВ- 1/ 29.01.2019г., Началникът на РДНСК- Кърджали е издал
ЗАПОВЕД № ДК- 11-К- 1 от 31.01.2020г., с която е отменил като незаконосъобразни
разрешение за строеж № 1/ 15.01.2019 г., и Одобрените технически и работен
проект към него за цитираният по-горе „строеж„. Със същата заповед е наредено
Главният архитект на общината за отрази промяната върху строителните книжа,
предмет на заповедта.
Пак въз
основа на констатациите от този № РС- КВ- 1/ 29.01.2019г. е съставен Акт № К- 6/
10.03.2020г. от св.Г.Я., в присъствието на св.Д.К. /и двамата са служители на
РДНСК- Кърджали/, срещу жалбоподателя К.З., за това, че последният при
изпълнение на функциите си на Главен архитект на Община Кирково, е издал разрешение за строеж
№ 1/ 15.01.2019 г., издадено от Гл.Архитект на
Община Кирково- за строеж ‘"Външно електрозахранване на
„Многофамилна жилищна сграда и магазин промишлени стоки“ в УПИ 8, кв.74 по
плана на с.Бенковски, с трасе за кабелна линия, преминаващо по северния тротоар
на улица с ос.т.142- 135 и западният тротоар на улица с ос.т.135-114 до УПИ 8 в
кв.74 по плана на с.Бенковски, общ.Кирково, с възложител „Електроразпределение
Юг“ ЕАД- Пловдив, без представено положително становище от органите на пожарна
безопасност и защита на населението, което е било задължително за строежи от
3-та категория. Строежът бил от 3-та
категория съгл. Чл.137 ал.1 т.3 б.“б“ от ЗУТ
и чл.6 ал.2 т.6 от Наредба № 1 от 30.07.2003г. за номенклатурата на видове
строежи. В акта се сочи, че нарушението е извършено на 15.01.2019г. в Общинска
администрация- Кирково и е било установено по време на извършена служебна
проверка на 29.06.2019г. Нарушението е
било по чл.143 ал.1 т.2 от ЗУТ и Актът е бил съставен в отсъствието на жалбоподателят
К.З., който собственоръчно е написал, че е получил съставеният акт на
19.03.2020г. Нарушителят е бил поканен за съставянето на акта. От същият в
тридневен срок не е постъпило възражение.
Въз
основа на този акт е издадено обжалваното Наказателно постановление
№ КЖ- 8/ 09.06.2020г.
на Началник РДНСК- Кърджали, в което е описана горната фактическа обстановка, като
това деяние жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл.143 ал.1 т.2 от ЗУТ, и
е осъществил състава на деяние по чл.232 ал.1 т.2 от ЗУТ. С процесното
нак.постановление на жалбоподателят е наложена „глоба“ в размер на 1 000
лева. НП е било връчено на жалбоподателя на 15.06.2020г.
Като
доказателства са приложени следните документи; Заявление
вх.№26-00-16/09.01.2020г.- заверено копие; чертеж трасировъчен план-заверено
копие; чертеж ситуационен план-заверено копие; част Ел-заверено копие; договор
за присъединяване на клиенти от 02.05.2019г.- заверено копие; Заповед №
РД-13-171/13.06.2019г. за предоставяне на правомощия на началника на регионална
дирекция за национален строителен контрол-заверено копие; пълномощно с изх.№
ДК-05-Кж-2-00-025/31.01.2020г., с които /както и с обсъдените по-горе писмени
доказателства се установява описаната в АУАН и обжалваното нак-постановление
фактическа обстановка/.
Като свидетели са разпитани актосъставителят Я. и
св. по акта К., които в своите показания потвърждават горното, и чиито
показания са еднопосочни и се възприемат от съда като достоверни и в синхрон с писмените доказателства.
Като доказателство е приложено електронно копие на
съдебно решение, а именно; Решение № 15350/ 10.12.2020г. по адм.дело № 10058/
2020г. на ВАС, 2-ро отделение, с което е оставено в сила Решение № 126/
06.07.2020г. по адм.дело № 83/2020г. на Административен съд- Кърджали. От
решението на ВАС е видно, че жалбоподателят по настоящото производство е
обжалвал ЗАПОВЕД
№ ДК- 11-К- 1 от 31.01.2020г., с която е отменил като незаконосъобразни разрешение
за строеж № 1/ 15.01.2019 г., и Одобрените технически и работен проект към него
за цитираният по-горе „строеж‘- "Външно електрозахранване на „Многофамилна
жилищна сграда и магазин промишлени стоки“ в УПИ 8, кв.74 по плана на
с.Бенковски, с трасе за кабелна линия, преминаващо по северния тротоар на улица
с ос.т.142- 135 и западният тротоар на улица с ос.т.135-114 до УПИ 8 в кв.74 по
плана на с.Бенковски,общ.Кирково, с възложител „Електроразпределение Юг“ ЕАД-
Пловдив.
По
повод на неговата жалба е било постановено Решение № 126/
06.07.2020г. по адм.дело № 83/2020г. на Административен съд- Кърджали, с което
тази обжалвана заповед-
ЗАПОВЕД № ДК- 11-К- 1 от 31.01.2020г. на началника на РДНСК- Кърджали е обявена
за нищожна, като издадена от орган при липса на компетентност. Това решение на
Адм.съд- Кърджали е оставено в сила. В мотивите на съдебното решение се сочи,
че началникът на РДНСК- Кърджали не разполага със компетентност да извършва
служебна проверка на издадено разрешение за строеж / в т.ч. и процесното
разрешение, което е било отменено с визираната заповед/, както и на одобрените
проекти, като съставни части по Комплексният проект за инвестиционна инициатива
/КПИИ/, по реда на чл.156 от ЗУТ. Поради липсата на компетентност за проверка
за разрешения за строеж и одобрени проекти, то и издадената заповед, се явява
нищожна по смисъла на чл.146 ал.1 от АПК, която и не поражда правни действия
изначално.
При така установената
фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
В разпоредбата на чл.232
ал.1 т.2 от ЗУТ е предвидена санкция по отношение на длъжностно лице, което
съгласува, одобри или издаде строителни книжа в нарушение на посоченият закон,
на актовете по неговото прилагане и другите правила и нормативи по
проектирането и строителството, както и на действащите устройствени планове.
По делото не се спори, че
соченият като нарушител К.З. е изпълнявала към дата на издаване на разрешението
за строеж- 15.01.2020г. функциите на главен архитект на Община Кирково- т.е.
бил е длъжностно лице, в чиито правомощия е било издаването на разрешението за
строеж /чл.148
ал. 2 от ЗУТ/, което разрешение попада в легалната дефиниция на понятието
"строителни книжа" по см. на § 5
т.36 от ДР на ЗУТ и за което се твърди, че е издадено в нарушение на
посочените в НП норми на ЗУТ, и цитираната наредба.
Инвестиционните проекти, по
които се издава разрешение за строеж, се съгласуват и одобряват след писмено
заявление на възложителя и след представяне на съответно изброените в чл.144
ал.1 от ЗУТ документи. В конкретния случай се твърди от АНО, че липсва
положително становище от органите на органите на пожарна
безопасност и защита на населението, което е било задължително за строежи от
3-та категория. Строежът бил от 3-та
категория съгл. Чл.137 ал.1 т.3 б.“б“ от ЗУТ
и чл.6 ал.2 т.6 от Наредба № 1 от 30.07.2003г. за номенклатурата на
видове строежи.
Разрешението за строеж се издава на възложителя въз основа на одобрен
технически или работен инвестиционен проект, когато такъв се изисква. Разрешението
за строеж се издава едновременно с одобряването на инвестиционния проект,
когато това е поискано в заявлението, както е в конкретния случай, видно от
приложеното заявление, което е от 09.01.2020г.. В този случай разрешението за
строеж се издава в 7-дневен срок от постъпване на писменото заявление, когато
има одобрен инвестиционен проект/чл.148
ал.4 изр.последно от ЗУТ/. С други думи, одобряването на инвестиционния
проект предшества издаването на разрешението за строеж, тъй като последното е
допустимо само при одобрен инвестиционен проект по аргумент от чл.148
ал.4 изречение последно от ЗУТ. В легалната дефиниция на понятието
"строителни книжа" по см. на § 5,
т. 36 от ДР на ЗУТ също се разграничават "одобрени инвестиционни
проекти" и "разрешение за строеж". Санкционната норма на
цитираната по-горе разпоредба на чл.232
ал.1 т.2 от ЗУТ предвижда санкция по отношение на няколко действия на
длъжностно лице, а именно: което съгласува, одобри или издаде строителни книжа
в нарушение на посочения закон, на актовете по неговото прилагане и другите
правила и нормативи по проектирането и строителството, както и на действащите
устройствени планове. В разглеждания случай жалбоподателят, видно от
обстоятелствената част на обжалваното НП е санкциониран за това, че е издал разрешение за строеж № 1/ 15.01.2020г.-
без да има положително становище от органите за пожарна безопасност и защита на
населението при строеж от 3-та категория, което е било нарушение на чл.143 ал.1
т.2 от ЗУТ, и бил осъществен съставът на чл.232 ал.1 т.2 от ЗУТ. Наложената
санкция е една- глоба в размер от 1000 лева.
Въз
основа на гореизложеното съдът достигна до следните изводи; по делото се
установи със една категоричност, че на 15.01.2020г.
жалбоподателят, в качеството на Главен архитект на Община Кирково
е
издал Разрешение за строеж №1 за посоченият строеж- описан по-горе.
Разрешението за строеж е било отменено със Заповед от 31.01.2020г. на Началника
на РДНСК- Кърджали, който е АНО в настоящото производство, като от своя страна
тази Заповед е била обжалвана от жалбоподателят, и съответно същата е била
отменена като незаконосъобразна.
По
делото се установи, че Актосъставителят и административно– наказващият
орган са приели, че жалбоподателят, като Гл. архитект на община Кирково е
издал визираната по-горе заповед, без да е представено положително становище от
съответните органи за пожарна безопасност, което е било задължително за строежи
от 3-та категория. В обжалваното НП /а и в АУАН/, е посочено правното основание,
поради което строежът, като е от 3-категория, следва да бъде представено
положително становише от съответните /посочените органи за пожарна безопасност/
органи- сиреч, посочена е конкретна нарушена норма от ЗУТ. Ангажирането
на административно – наказателната отговорност изисква категорично и
безпротиворечиво доказване на извършеното нарушение, каквато безспорност в
конкретния случай е налице. За да носи отговорност по конкретния текст
следва жалбоподателя да е издал строителното нарушение,
без да е
съгласувал и одобрил инвестиционни проекти в нарушение на изискванията по ЗУТ.
По безспорен начин е установено, че липсва съгласуване, изразяващо с получаване
на положително становище от органите на пожарна и аварийна безопасност, т.к. даденото
разрешение за строеж касае строеж, който е от трета категория, за които
съгласно нормата на чл.137 ал.1 т.3 от ЗУТ, както и чл.6 ал.2 т.6 от Наредба
№ 1 от 30.07.2003г. за номенклатурата на видове строежи,
това е задължително.
Обжалваното наказателно
постановление следва да бъде потвърдено като законосъобразно, като съдът
намира, че при съставяне на АУАН не са допуснати и съществени процесуални
нарушения, а именно - че същото е издадено в съответствие с изискванията на
нормата на чл.42
от ЗАНН-посочени са датата, начина и мястото на извършване на нарушението,
самото нарушение е описано със неговите обективни и субективни белези. По
същият начин е законосъобразно и обжалваното нак.постановление, издадено въз
основа на същият АУАН- нак.постановлние отговаря на изискванията на чл.57
от ЗАНН. Съдът счита, че АНО правилно е установил съдържанието на
нарушената норма и е подвел деянието на жалбоподателя под същата и е наложил
съответстващото наказание, като е определил и размера на същото в минимален
размер.
В нак.постановление е направено съответно описание на обстоятелства, които
са релевантни по конкретният случай и тяхното подвеждане под приложимата
материално-правна норма. Съгласно препращащата норма на чл.238
ал.1 от ЗУТ, установяването на нарушението, издаването, обжалването и
изпълнението на НП се извършва по реда на ЗАНН, доколкото в специалния закон
няма предвидено друго. С оглед на тази препращаща разпоредба на ЗУТ, в
процедурата по установяване на нарушението, обективирано в съставения АУАН и
издаването на НП, намират приложение правилата за задължителното съдържание на
АУАН и НП по чл.42
и чл.57
ал.1 от ЗАНН. В настоящият съдът приема, че случай съдържанието на
АУАН покрива изискването по чл. 42 от ЗАНН и относно съдържанието на НП в частта по описание на нарушението
относно неговото време, място на извършване и обстоятелствата, при които е
извършено, които са задължителни елементи от съдържанието на НП по см. на
законовата регламентация по чл.57
ал.1 т.5 от ЗАНН.
От обстоятелството, че
разрешението за строеж е отменено с нарочна заповед на началника на РДНСК не
следва автоматично, че главният архитект е извършил административно нарушение.
Касае се за две отделни производства, за които се прилага различен правен ред,
уреден съответно в ЗУТ и в ЗАНН. От друга страна, отменяването на Заповедта на
Началника на РДНСК, също не води до извода, че главният архитект не е извърши
това нарушение, отново по същите съображения.
С оглед на изложеното съдът приема,
че в процесното нак.постановление са индивидуализирани всички съставомерни
признаци на нарушението, за което е наложено наказанието на жалбоподателя. Липсва допуснато съществено противоречие
между фактическото описание на същото в
АУАН и описаните в НП, като в акта и в нак.постановление е посочено, че жалбоподателя
е извършил нарушението в качеството си на Главен архитект на община.
Предвид горното съдът
приема, че е допуснато нарушение на чл.143 ал.1 т.2 от ЗУТ, с което е осъществен
състав на административно деяние по чл.232 ал.1 т.2 от ЗУТ, за което правилно е
определено и наложено наказание „глоба“ в 1 000 лева. Съдът приема, че
извършените от жалбоподателят действия съставляват административно нарушение, поради и което следва
наказателното постановление да бъде потвърдено.
Ето защо атакуваното
наказателно постановление- описано по-горе, с което на жалбоподателят за
нарушение по чл.142 ал.1 т.2 от ЗУТ и на основание чл. 232 ал.1 т.2 от ЗУТ е
наложена глоба в размер на 1 000 лева, следва да бъде потвърдено.
При този изход на делото
и на осн.чл.63 ал.5 от ЗАНН, съдът, предвид обстоятелството, че АНО е бил
защитаван в производството по делото от юрисконсулт, намира, че следва в полза
на РДНСК- Кърджали да се присъди ю.к. възнаграждение в размер на 100 лева.
Предвид изложеното и на
основание ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № КЖ- 8/ 09.06.2020г., с което на арх.К.С.З. с ЕГН- **********, от гр.София, за нарушение
по чл.143 ал.1 т.2 от ЗУТ и на основание чл.232 ал.1 т.2 от ЗУТ е наложена
глоба в размер на 1 000 лева.
ОСЪЖДА арх.К.С.З. с ЕГН- **********, от гр.София, ДА ЗАПЛАТИ на
РДНСК-Кърджали сумата от 100 лева, представляваща юрисконсултско
възнаграждение.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд- Кърджали в 14-дневен срок от
съобщаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ;