Решение по дело №307/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 август 2021 г. (в сила от 23 август 2021 г.)
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20217200700307
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 34

 

гр. Русе,23.08.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, V-ти състав, в публично заседание на двадесет и втори юли две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

   

СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

при секретаря ЦВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия ВЪРБАНОВА административно дело № 307 по описа за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 268 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).

Образувано е по жалба на М.Г.М. *** против Решение № 110/30.04.2019 г. на Директора на ТД на НАП гр. Варна, с което е оставена без уважение негова жалба вх. № 28570/04.12.2018 и допълнение към нея вх. № 28570#2/12.12.2018 г. по описа на ТД на НАП – Варна, офис Русе, срещу Съобщение за насрочване на опис с изх. № С1180018-110-0003188/22.11.2018 г. на публичен изпълнител в дирекция „Събиране“ при ТД на НАП – Варна, ИРМ – Русе, в частта, с която е насрочен опис на недвижимите имоти, посочени в т. 8 и т. 9 от съобщението.

В жалбата се развиват подробни доводи за незаконосъобразност на оспореното решение поради противоречието му с материалния закон. Изложени са съображения както по отношение на характера на оспорения пред решаващия орган акт и наличието на правен интерес за жалбоподателя от оспорването му, така и по същество по насрочения опис на недвижимите имоти.

Иска се обжалваното решение да бъде отменено и съдът да постанови решение по съществото на спора като отмени действията на публичния изпълнител, обективирани в Съобщение за насрочване на опис № С180018-110-00003188/22.11.2018 г. в частта относно имоти по т. 8 и т. 9 от съобщението. Не се претендира присъждане на разноски.

Ответникът – Директор на ТД на НАП – Варна, чрез процесуалния си представител гл.юрисконсулт Р.М.- Б., счита жалбата за неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

След преценка на събраните в хода на делото доказателства, включително представените като административна преписка по издаване на оспорения административен акт, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

На 22.11.2018 г. М.Ц. – публичен изпълнител при ТД на НАП – Варна, офис Русе изпратила на жалбоподателя съобщение за насрочване на опис изх. № С180018-110-0003188/22.11.2018 г. (л. 4 от преписката, приложена към адм.д. № 58/2019 г. по описа на АдмС - Русе), с което съгласно чл. 233, ал. 1, изр. последно от ДОПК насрочила опис на 7 броя МПС и два недвижими имота (описани в т. 8 и т. 9 от съобщението). Описът бил насрочен за 17.12.2018 г. от 10:00 часа. Съобщението е получено от жалбоподателя на 27.11.2018 г. (л. 5 от преписката).

На 04.12.2018 г. М. подал жалба срещу Съобщение за насрочване на опис № С180018-110-0003188/22.11.2018 г. в частта му относно недвижимите имоти. В жалбата били развити доводи, свързани с приключило производство по несъстоятелност на едноличния търговец, чийто собственик е жалбоподателя и невъзможността за събиране от НАП на непредявени в това производство обезпечени вземания.

Във връзка с тази жалба било постановено Решение № 257/13.12.2018 г. на Директора на ТД на НАП – Варна (л. 1-2 от преписката), с което жалбата на основание чл. 147, ал. 2, във връзка с чл. 144, ал. 2 от ДОПК била оставена без разглеждане и производството, образувано въз основа на нея, било прекратено. От съдържанието на решението е видно, че решаващият орган е разгледал жалбата в производство по реда на чл. 266-267 от ДОПК (от Глава 27 „Защита срещу принудително изпълнение“). Цитирани са нормите на чл. 266, ал. 1, чл. 267, ал. 1 и ал. 2 и чл. 268, ал. 1 от ДОПК, след което е посочено, че съобщенията по чл. 243 от ДОПК не представляват действия или актове на публичния изпълнител, подлежащи на обжалване по реда на чл. 266 и сл. от ДОПК. Прието е, че съобщаването от страна на компетентния орган на длъжника за предстоящото извършване на бъдещата продан представлява единствено процесуална гаранция за законосъобразността на провеждането й, а не създава задължения за длъжниците. Съобщението за бъдещата продажба има уведомителен характер и не подлежи на самостоятелно обжалване. С оглед на това решаващият орган оставил жалбата на М. без разглеждане като недопустима поради липса на годен предмет за обжалване, позовавайки се на разпоредбата на чл. 147, ал. 2 във връзка с чл. 144, ал. 2 от ДОПК.

Решението било оспорено пред АдмС – Русе, за което било образувано адм.д. № 58/2019 г. по описа на съда. В хода на съдебното производство бил представен Протокол за опис изх. № С180018-028-0002701/17.12.2018 г., съставен от публичния изпълнител (л. 11-14 от адм.д. № 58/2019 г.), в който е отразено извършването на опис на единия от имотите, предмет на съобщението за насрочване на опис (по т. 9), а по отношение на другия недвижим имот (по т. 8 от съобщението) е посочено, че ще бъде насрочен нов опис. По делото били представени и актове на Окръжен съд – Русе, пред когото се е развило производството по несъстоятелност на едноличния търговец, чийто собственик е жалбоподателя.

С решение № 17/10.04.2019 г. по адм.д. № 58/2019 г. Административният съд отменил Решение № 257/13.12.2018 г. на Директора на ТД на НАП гр. Варна и върнал преписката на административния орган за ново произнасяне по жалба вх. № 28570/04.12.2018 г. на М.. След връщане на преписката било постановено оспореното в настоящото производство Решение № 110/30.04.2019 г. на Директора на ТД на НАП – Варна, с което жалбата на М. била разгледана по същество и оставена без уважение като неоснователна. В решението е описана хронологията на проведеното производство по несъстоятелност на жалбоподателя в качеството му на едноличен търговец и приключването му с прекратяване на производството и заличаване на търговеца без да е осребрявано негово имущество. Административният орган е посочил, че върху процесните недвижими имоти е наложена обезпечителна мярка – възбрана с ПНОМ № 1040/2011/000087/28.10.2015 г., надлежно вписано в АВ и връчено на синдика на едноличния търговец. Основните изводи на административния орган се основават на решението на АдмС – Русе по адм.д. № 57/2019 г., постановено по жалба на М.М. срещу решение на Директора на ТД на НАП – Варна, с което е оставена без уважение жалбата му срещу отказ на публичния изпълнител да прекрати производството по принудително изпълнение по изп.д. № 18110001040/2011 г. за публични задължения в общ размер на 257 183 лв., в т.ч. главница 131 826,66 лв., лихва – 125 301,17 лв. и нелихвоносна част – 55,92 лв. Съдът с решението си от 08.02.2019 г. е отхвърлил оспорването като е приел, че няма законови пречки принудителното изпълнение по посоченото изпълнително дело срещу жалбоподателя да може да бъде продължено.

При тази фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима.

Подадена e от надлежна страна – адресата на оспореното решение, чиято жалба е оставена без уважение. Решението на Директора на ТД на НАП – Варна е съобщено на М.М. на 17.06.2019 г., видно от приложената по делото на л. 6 разписка. Жалбата е подадена чрез органа, издал оспорения акт на 19.06.2019 г., видно от пощенското клеймо върху плика, приложен на л. 10 от делото. По делото не се спори, че подадената жалба не е била надлежно администрирана и изпратена своевременно до АдмС – Русе, поради което жалбоподателят на 18.05.2021 г. е подал изрична молба до настоящия съд с искане преписката във връзка с жалбата му да бъде служебно изискана от Директора на ТД на НАП – Варна. С оглед на това съдът намира, че оспорването по съдебен ред е реализирано валидно в 7-дневен срок от съобщаването на решението.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Решение № 110/30.04.2019 г. на Директора на ТД на НАП – Варна, което е предмет на оспорване в настоящото производство, е постановено по жалба на М.М. срещу съобщение за насрочване на опис на движими вещи и недвижими имоти, в частта за недвижимите имоти.

Решението е постановено от компетентен орган по чл. 266, ал. 1 от ДОПК, в писмена форма, с изложени подробни мотиви и със съдържание съобразно чл. 267, ал. 2, т. 5 от ДОПК. Съдът не констатира в хода на административното производство пред решаващия орган да са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Спорен по делото е единствено въпросът за материалната законосъобразност на оспорваното решение, респективно на действията на публичния изпълнител досежно насрочения опис на процесните два недвижими имота. Съдът намира, че в конкретния случай е налице неправилно приложение на материалния закон от страна на ответния административен орган. В решението си ответникът се позовава, както вече се посочи, основно на мотивите на Административния съд, изложени в решението му от 08.02.2019 г. по адм.д. № 57/2019 г. по описа на АдмС – Русе. В решението си съдът подробно е коментирал действието на разпоредбата на чл. 739, ал. 1 от ТЗ и неприложимостта й при прекратяване на производството по несъстоятелност на длъжник едноличен търговец и заличаването му.

В случая безспорно е установено, че пред Окръжен съд – Русе е било образувано производство по несъстоятелност на ЕТ „МГМ – Михаел – М.М.“***, представляван от жалбоподателя М.Г.М.. С решение от 27.04.2015 г. съдът е обявил неплатежоспособността на едноличния търговец и е открил производство по несъстоятелност. С определение от 30.06.2015 г. съдът е одобрил списъка на приетите от синдика вземания на кредитори. Списъкът включва единствено публични вземания, предявени от НАП. С последващо решение от 01.09.2015 г. е обявена несъстоятелността на едноличния търговец и е постановено прекратяване на дейността на предприятието му. Списъкът с приетите от съда вземания е допълнен с определение от 28.10.2015 г. с още публични вземания, предявени от НАП. С решение от 30.05.2016 г. съдът по несъстоятелността е спрял производството по несъстоятелност и с решение по чл. 632, ал. 4 ТЗ от 12.06.2017 г. производството по несъстоятелност е прекратено и е постановено заличаване на едноличния търговец.

С Тълкувателно решение № 2 от 13.07.2020 г. на ВКС по тълк. д. № 2/2018 г., ОСТК, докладчик съдията Костадинка Недкова, е прието, че когато производството по несъстоятелност е прекратено с решение по чл. 632, ал. 4 от ТЗ без да се е развила фаза по предявяване и приемане на вземанията, се погасяват на основание чл. 739, ал. 1 от ТЗ непредявените в производството по несъстоятелност вземания и неупражнените права, независимо от вида и източника на вземанията на кредиторите и правноорганизационната форма на длъжника.

По делото, както вече се посочи, не съществува спор относно факта, че в производството по несъстоятелност публичните задължения на едноличния търговец са били предявени и приети.

Оспореното в настоящото производство решение на Директора на ТД на НАП – Варна е постановено на 30.04.2019 г., т.е. преди постановяване на горепосоченото тълкувателно решение и съобразно една от възприетите тези по разглеждания в тълкувателното решение въпрос, поддържана и в решението на АдмС – Русе, която теза обаче не е подкрепена в тълкувателното решение. Според данъчната администрация субектът на публичните задължения е самото физическо лице и изпълнителното производство следва да продължи срещу неговото имущество. ОСТК на ВКС е приел, че подобно разбиране противоречи на правото на ЕС, което доминира над националното.

Вярно е, че в практиката си ВАС приема (Решение № 5980 от 22.05.2020 г. на ВАС по адм. д. № 720/2020 г., VIII о., докладчик съдията Д. П.; Решение № 4858 от 2.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 14991/2018 г., I о., докладчик съдията П. Ж. и др.), че ДОПК е специален закон, при което нормата на чл. 739 ТЗ е неприложима към спорното правоотношение по установяване на публично вземане, което се развива по реда на ДОПК.

Настоящият съдебен състав отчита, че тази практика (както и решението на АдмС – Русе по адм.д. № 57/2019 г.) е формирана преди постановяване на ТР № 2/13.07.2020 г. на ВКС по т. д. № 2/2018 г., ОСТК и тя не отчита съображенията в ДИРЕКТИВА (ЕС) 2019/1023 НА Европейския Парламент и на Съвета от 20.06.2019 г. за рамките за превантивно преструктуриране, за опрощаването на задължения и забраната за осъществяване на дейност, за мерките за повишаване на ефективността на производствата по преструктуриране, несъстоятелност и опрощаване на задължения и за изм. на Директива (ЕС) 2017/1132 (Директива за преструктурирането и несъстоятелността), приложима за всички производства, които водят до опрощаване на задължения, натрупани от изпаднали в несъстоятелност предприемачи. (чл. 1, ал. 1, б. б).

Както е посочено и в самото тълкувателно решение, с Директивата се утвърди "културата на спасяване" в Европейския съюз, като се предвиди, че производството по несъстоятелност следва да доведе до пълно опрощаване на дълга на предприемачите след максимален период от 3 години - чл. 21 от Директивата за преструктуриране и несъстоятелност. Този максимален срок е предвиден и за възстановяване на правата им – чл. 22 от Директивата. Съгласно чл. 23 от нея, държавите членки на Европейския съюз могат да предвидят в националното право дерогации от посочените правила (например отказ или ограничаване на опрощаването на дълга, или отмяна на опрощаването), като тези изключения следва да бъдат установени изрично и то "при ясно определени обстоятелства и когато такива дерогации са надлежно обосновани" и са в насоките, очертани от Директивата за преструктуриране и несъстоятелност. Националното законодателство не може да бъде тълкувано в разрез с постановките на Директивата, включително и в периода на транспонирането й.

Съгласно чл. 168, т. 6 от ДОПК, публичното вземане се погасява след разпределение на постъпленията от осребряване на актива на юридическо лице, обявено в несъстоятелност, освен ако други лица отговарят за публичното задължение. Съдът не споделя тезата, че публичните задължения на заличения поради несъстоятелност едноличен търговец подлежат на принудително събиране от физическото лице. Неправилно в обжалваното решение е прието (макар и без изрично да е посочено), че чл. 739, ал. 2 от ТЗ не се прилага за обявени в несъстоятелност и заличени поради несъстоятелност еднолични търговци, а само по отношение на заличени поради несъстоятелност търговски дружества. Разпоредбата на чл. 168 от ДОПК не е специална и не дерогира приложението на чл. 739, ал. 2 от ТЗ. В чл. 168 от ДОПК не се съдържа различна правна уредба относно погасяване на публични вземания поради заличаване на търговец поради несъстоятелност. За да е налице хипотеза, при която се прилагат разпоредби от специален закон, то това означава в разпоредбите на специален закон да са предвидени различни правни последици при същите материални предпоставки, които са посочени в и общия закон, но регламентираните последици в специалния и общия закон да са различни. В случая в чл. 168 от ДОПК не са предвидени различни правни последици за погасяване на публични вземания при заличаване на търговец поради несъстоятелност от предвидените в чл. 739, ал. 2 от ТЗ, поради което и разпоредбата на чл. 168 от ДОПК не е специална спрямо чл. 739, ал. 2 от ТЗ и не изключва нейното приложение. Разпоредбата на чл. 168, т. 6 от ДОПК не следва извод, че публичните вземания по отношение на заличен едноличен търговец поради несъстоятелност продължават да се дължат от физическото лице, което е било регистрирано като едноличен търговец.

Съгласно чл. 739, ал. 2 от ТЗ, неудовлетворените в производството по несъстоятелност вземания се погасяват, освен в случаите по чл. 744, ал. 1, и в случаите, когато за обезпечаване на неудовлетворените в производството по несъстоятелност вземания са учредени обезпечения от трети лица. В случая безспорно за събиране на публичните вземания, предявени от НАП в производството по несъстоятелност, е наложено обезпечение с ПНОМ № 65501/24.10.2011 г. – запор върху банкови сметки и движими вещи, поради което въз основа на предвиденото в нормата на чл. 739, ал. 2 от ТЗ изключение тези вземания не се погасяват и принудителното им събиране принципно би могло да продължи, но само досежно реализиране на обезпечението.

Съгласно чл. 222, ал. 1, т. 4 (сега т. 6) от ДОПК принудителното изпълнение се спира в други случаи, предвидени в закон. Такъв именно „друг“ случай е предвиден в чл. 638, ал. 1 от ТЗ, според който с откриване на производството по несъстоятелност се спират изпълнителните производства срещу имуществото, включено в масата на несъстоятелността, с изключение на имуществата по чл. 193 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (това е имущество, върху което преди откриването на производство по несъстоятелност вече са наложени мерки за обезпечаване на публични вземания или срещу което е започнало принудително изпълнение за събиране на публични вземания и което се реализира от публичния изпълнител при условията и по реда на ДОПК). Освен това съгласно ал. 4 на същия член от ТЗ, спряното производство се прекратява, ако вземането бъде предявено и прието при условията на чл. 693. Наложените в изпълнителното производство запори и възбрани са непротивопоставими на кредиторите на несъстоятелността. Не се допуска налагане на обезпечителни мерки по реда на Гражданския процесуален кодекс или Данъчно-осигурителния процесуален кодекс върху имуществото на длъжника след откриване на производство по несъстоятелност.

Анализът на цитираните разпоредби сочи, че принудително изпълнение в хипотезата на чл. 739, ал. 2 от ТЗ може да продължи само по отношение на имуществата по чл. 193 от ДОПК, т.е. тези с наложени обезпечителни мерки преди откриване на производството по несъстоятелност. В кръга на тези имущества не влизат двата процесни недвижими имота, върху които е наложена възбрана едва в хода на производството по несъстоятелност (въпреки забраната на чл. 638, ал. 4, изр. последно от ТЗ).

Това налага извод за незаконосъобразно насочване на принудителното изпълнение по изп.д. № 18110001040/2011 г. към тези недвижими имоти чрез насрочване от публичния изпълнител на извършването на опис. Изпратеното до жалбоподателя Съобщение за насрочване на опис с изх.№ С1180018-110-0003188/22.11.2018 г., издадено от публичен изпълнител при ТД на НАП – Варна, ИРМ – Русе, в частта на насрочен опис на недвижимите имоти, посочени в т. 8 и т. 9 от съобщението, се явява незаконосъобразно и необосновано, но жалбата срещу него е била отхвърлена от решаващия орган. Това налага отмяна на решението на Директора на ТД на НАП – Варна, както и на съобщението в оспорваната част.

 

Предвид изложеното и на основание чл. 268 ДОПК съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на М.Г.М. *** Решение № 110/30.04.2019 г. на Директора на ТД на НАП гр. Варна, с което е оставена без уважение негова жалба вх. № 28570/04.12.2018 и допълнение към нея вх. № 28570#2/12.12.2018 г. по описа на ТД на НАП – Варна, офис Русе, срещу Съобщение за насрочване на опис с изх. № С1180018-110-0003188/22.11.2018 г. на публичен изпълнител в дирекция „Събиране“ при ТД на НАП – Варна, ИРМ – Русе, в частта, с която е насрочен опис на недвижимите имоти, посочени в т. 8 и т. 9 от съобщението И ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА

ОТМЕНЯ Съобщение за насрочване на опис с изх. № С1180018-110-0003188/22.11.2018 г. на публичен изпълнител в дирекция „Събиране“ при ТД на НАП – Варна, ИРМ – Русе, в частта, с която е насрочен опис на недвижимите имоти, посочени в т. 8 и т. 9 от съобщението

 

На основание чл. 268, ал. 2 от ДОПК решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                   СЪДИЯ: