Решение по дело №71/2019 на Районен съд - Своге

Номер на акта: 57
Дата: 23 декември 2019 г. (в сила от 23 януари 2020 г.)
Съдия: Румен Атанасов Стойнов
Дело: 20191880200071
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Своге, 23.12.2019 г.

 

В    И  М  Е  Т  О   Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

         

          Свогенският районен съд, първи състав, в публичното съдебно заседание на двадесет и седми ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав :

 

          Председател : Р. Стойнов

 

при секретаря Мария Тодорова, като разгледа докладваното от съдия Стойнов нак.адм.хар.дело № 71/2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл. 59 – чл. 63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) във вр. с чл. 189, ал. 14 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП). Образувано е по жалба подадена от С.Б.К. ***, ЕГН **********, против Наказателно постановление № 42-0002643 от 29.10.2018г., издадено от началника на Областен отдел „Автомобилна администрация – София” (ОО „АА”) към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, упълномощен със Заповед № РД-08-249 от 15.05.2015г. на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. С обжалваното наказателно постановление на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 1500 лева за нарушение на чл. 177, ал. 4 от ЗДвП във вр. с чл. 8, предл. 3 във вр. с чл. 9, ал. 4 и т. 30 от Приложение № 1 от Наредба № 7 от 27.04.2018г. за укрепване на превозваните товари, издадена на основание чл. 127, ал. 4 от ЗДвП от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и съгласувана с министъра на вътрешните работи (Наредбата).

Жалбоподателят, чрез пълномощник, излага подробни съображения, че наказателното постановление е незаконосъобразно, като навежда доводи и за съществени процесуални нарушения в административнонаказателното производство.

Административнонаказващият орган в съпроводителното писмо посочва, че атакуваното наказателно постановление е съобразено с материалните и процесуалните правила при издаването му.

          Към делото е приобщена административната преписка по обжалваното наказателно постановление, приети са писмени доказателства, разпитани са свидетели.

Съдът приема за установено следното :

На 04.06.2018г., около 13,25 часа, в с. Реброво, общ. Своге, по път II-16 К. е управлявал товарен автомобил с полуремарке с неукрепен товар – дървени трупи, които по време на движение изпадат на пътното платно и върху движещ се в насрещната лента лек автомобил, като по този начин е предизвикано пътно транспортно произшествие с пострадали лица.

На място били изпратени служителите на ОО „АА” С.П. и А.Д., последният разпитан като свидетел. На 06.06.2018г. в сградата на ОО „АА е съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН). Актът е подписан от актосъставителя, жалбоподателя и свидетеля. С.К. се е запознал със съдържанието на акта и е бил е уведомен за правото в 3-дневен срок да направи допълнителни възражения и обяснения, което е удостоверено с подписа му. Издаденото на 29.10.2019г. наказателно постановление (НП) е връчено на 30.11.2018г., а жалбата е изпратена по пощата на 06.12.2018г.

Въз основа на установеното по делото съдът приема, че фактическите констатации, отразени в АУАН и НП, не се подкрепят от никакви доказателства и се основават единствено на логическото умозаключение, че щом трупите са паднали, то товарът е бил неукрепен в нарушение на изискванията на наредбата по чл. 127, ал. 4 от ЗДвП. Посочени са за нарушени чл. 8, предл. 3 от Наредбата – „БДС ЕN 12195-3, чл. 9, ал. 4 – „правилата, по които се извършва оценка дали са спазени изискванията за обезопасяване на превозвания товар и видовете неизправности, свързани с укрепването на товарите, са определени в приложение № 1 и т. 30 от приложението – „товарът е изцяло неосигурен. Последното, според съда, е изцяло произволно съждение на актосъставителя без каквито и да е доказателства в тази насока. В подкрепа на това е и обстоятелството, че в постановлението за привличане на обвиняем са посочени други и то конкретно нарушени норми.

Освен, че извършването на нарушението не е доказано, съдът счита, че АУАН и НП са издадени от материално некомпетентни органи. В чл. 9, ал. 1 от Наредбата е посочено, че службите за контрол по чл. 165, ал. 1 и чл. 166, ал. 1 от ЗДвП съобразно компетентностите си извършват контролни проверки за спазване на изискванията за обезопасяване на товарите :

„Чл. 165. (1) Определени от министъра на вътрешните работи служби :

1. контролират спазването на правилата за движение от участниците в движението, техническата изправност и обезопасяването на товарите на движещите се по пътя пътни превозни средства, като за целта служебните лица са длъжни да извършат проверката по безопасен начин, осигурявайки необходимата видимост;

Чл. 166.  (1) Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията чрез Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" контролира :

1. спазването на правилата за извършване на обществен превоз и превоз за собствена сметка на пътници и товари, както и всички документи, свързани с извършването на превоза ; ”.

  Следователно компетентни да издадат АУАН и НП са били службите подчинени на министъра на вътрешните работи, а не на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. По изложените съображения обжалваното НП като незаконосъобразно следва да бъде отменено. 

Наказателното постановление подлежи на отмяна и на още едно основание.

Фактите на административнонаказателното обвинение са част от предмета на наказателното производство по досъдебното производство № 58/2018г. по описа на ОСлО при СОП. Досъдебното производство е образувано на 04.06.2018г., а АУАН е съставен на 06.06.2018г.

Установената от чл. 33 от ЗАНН забрана за образуване и провеждане на административнонаказателно производство, ако за деянието е образувано наказателно производство, акцентира върхудеянието като водещо основание при преценката за приложението ѝ, без да поставя изискване за привличане на извършителя в качеството на обвиняемо лице. Това разбиране е синхронизирано и с разпоредбата на чл. 211 от НПК, съгласно която за образуването на досъдебно производство не се изискват данни, обуславящи изводи за извършителя.

С оглед изложеното съдът намира, че с издаването на НП наказващият орган е процедирал в противоречие с процесуалните правила, предвидени в чл. 33, ал. 2 от ЗАНН, тъй като административнонаказателното производство е следвало да бъде прекратено.

След като към момента е налице издадено НП, то същото следва да бъде отменено, а образуваното административнонаказателно производство – прекратено. Този извод произтича както от нормата на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН, така и от обстоятелството, че настоящата инстанция се явява такава, която осъществява контрол върху постановеното вече наказателно постановление. Ето защо при наличието на данни, че наказващият орган е следвало да прекрати образуваното пред него производство, съдът трябва да отмени НП и да прекрати производството.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

Отменя Наказателно постановление № 42-0002643 от 29.10.2018г., издадено от началника на Областен отдел „Автомобилна администрация – София” към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, с което на С.Б.К. ***, ЕГН **********, е наложено административно наказание глоба в размер на 1500 лева – на основание чл. 177, ал. 4 от ЗДвП във вр. с чл. 8, предл. 3 във вр. с чл. 9, ал. 4 и т. 30 от Приложение № 1 от Наредба № 7 от 27.04.2018г. за укрепване на превозваните товари, издадена на основание чл. 127, ал. 4 от ЗДвП от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и съгласувана с министъра на вътрешните работи.

 

Прекратява на основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН административнонаказателното производство, образувано срещу С.Б.К. ***, ЕГН **********, със съставянето от С.П.П. – на длъжност …. при … „… – С.” на акт за установяване на административно нарушение - серия А-2018, бл. № 251200 от 06.06.2018г.

 

След влизането в сила на настоящото решение препис от него да се изпрати на Районна прокуратура Своге за прилагане по досъдебно производство № 58/2018г. по описа на ОСлО при СОП, прокурорска преписка № 347/2018г. по описа на прокуратурата.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. Жалбата се подава чрез РС Своге.

 

 

 

 

 

 

                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ :