Решение по дело №118/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260011
Дата: 31 март 2022 г. (в сила от 30 май 2022 г.)
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20211720200118
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2021 г.

Съдържание на акта

 РЕШЕНИЕ

 

 

Номер      /31.03.  Година 2022          Град Перник

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пернишки районен съд ІІI-ти наказателен   състав

На 10.03.                                2021 година

В публично заседание в следния състав:

 

      Председател: БОГДАН ВЕЛЕВ

 

                   Съдебни заседатели:

 

Секретар: Наташа Динева

Прокурор:

Като разгледа докладваното от съдия ВЕЛЕВ НАХД дело номер 00118 по описа за 2021 година, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл.от ЗАНН и е образувано по подадена жалба в срок и от легитимирано лице-„ ТОПЛОФИКАЦИЯ ПЕРНИК“ АД ЕИК/БУЛСТАТ ********* срещу НП № 126 от 21.12.2020г., издадено от директора на РИОСВ -София, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание - "имуществена санкция" в размер на 30 000 лева, на основание чл. 164, ал.1,от Закона за опазване на околната среда, за нарушение на чл. 123в, т. 2 от същия закон.

Въззиваемата страна, Регионална инспекция по околната среда и водите - Перник – редовно уведомена, изпраща за представител ЮК Д.,която оспорва жалбата, моли съда да я отхвърли като неоснователна, като бъде потвърдено наказателно постановление като правилно и законосъобразно.

Жалбоподателят редовно уведомен „Топлофикация Перник“ АД, изпраща за представител ЮК С.. В хода по същество, ЮК С. изцяло поддържа доводите изложени в жалбата и моли съда да постанови решение, с което да отмени процесното НП като неправилно и незаконосъобразно.

Пернишкият районен съд, след като обсъди доказателствата по делото и доводите, изложени в процеса ,намира за установено от фактическа и правна страна следното:

"Топлофикация-Перник" АД притежавала комплексно разрешително/КР/ № 53-Н1/2014г. за инсталация за производство на топлинна енергия-ТЕЦ“Република“ от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околната среда и води/ИАОС в които са определени условия,които операторът следва да спазва.

В периода от 02 до 04.06.2020г. е извършена проверка на площадката на обект горивна инсталация за производство на топлинна и  електрическа енергия - ТЕЦ“Република“от експерти при РИОСВ –София,при която са констатирани неизпълнение на определени условия:

 

-  Условие 8.3.1.2 - съгласно представен ГДОС, през 2019 г. операторът е използвал видове и количества горива, съгласно определените в Таблица 8.3.1.2.

През 2019 г. операторът е използвал и горива, различни от посочените в Таблица 8.3.1.2  - биомаса. Употребеното количество биомаса за 2019г. докладвано от оператора е 156 350 т.

-  Условие 9.6.1.6 - не са представени протоколи от извършени СПИ по показател Hg от дейността на парогенераторите за 2019 г., съгласно Таблица 9.6.1.

-  Условие 11.1.1 - налични и съхранени са отпадъци от ИУЕЕО на открито върху бетонна площадка и върху почвата в непосредствена близост до бетонната площадка, които не са включени в таблиците към Условие 11.1.1.

-  Условие 11.3.1 - образуваните отпадъци с код 17 04 05, 19 10 01, 12 01 03, 10 01 01, 10 01 02 и 17 06 04 не се съхраняват на определените за това места, съгласно утвърден генплан. Посочените отпадъци са съхранени на различни места на територията на цялата производствена площадка, на открито и върху почвата. На територията па целия котелен цех и прилежащите му територии са установени разпръснати отпадъци с код 10 01 01 и 10 01 02.

-Условие 11.3.4 –съгласно представени 21 броя отчетни книги по Приложение №1,заверени от Директора на РИОСВ-Перник оператора образува регулярно отпадъци,но не ги предава съгласно посочените в условието срокове.Условието не било спазено за отпадъци с кодове 13 02 05* ,16 06 01 *,15 01 10* и 20 01 21*.

-  Условие 11.3.5 - образуваните отпадъци с код 17 04 05, 19 10 01, 12 01 03, 10 01 02 и 17 06 04 не се съхраняват на определените за това места, съгласно утвърден генплан. Посочените отпадъци са съхранени на различни места на територията на цялата производствена площадка, на открито и върху почвата. На територията на целия котелен цех и прилежащите му територии са установени разпръснати отпадъци с код 10 01 01 и 10 01 02.

-  Условие 11.3.6 - опасните отпадъци с код 20 01 21* се съхраняват в кашони върху метални стелажи в затворено помещение, налична е сяра. Налични и съхранени са отпадъци от ИУЕЕО на открито върху бетонна площадка и върху почвата в непосредствена близост до бетонната площадка.

- Условие 11.6.3 - до деня на проверката /04.06.2020г./ дружеството не е изградило и въвело в експлоатация Депо за неопасни отпадъци със съответната инфраструктура към него, отговарящо на изискванията на Наредба № 6/2013 г. Дружеството не е предавало отпадъците от Условие 11.6.3, за последващо третиране на външни лица, притежаващи съответните документи по чл. 35 от ЗУО.

- Условие 11.9.1 - не са представени отчетни книги за отпадъци с кодове: 10 01 01 и 10 01 02, както и книга по Приложение № 4 за разрешената в КР дейност по оползотворяване на отпадъци с кодове: 10 01 01, 10 01 02, 10 01 05 и 17 05 04.

 Представена е отчетна книга по Приложение № 1, с водена отчетност за отпадъците от ИУЕЕО. Представена е отчетна книга по Приложение № 4, заверена от директора на РИОСВ - Перник на 23.11.2016 г., в която следва да се води отчетност за дейност с код R9 с отработени масла.

В същата са направени записи единствено в графа „Третиран отпадък“, за периода от 12.2016 г. (дата на първия запис) до 04.2020г.

В останалите графи „Получен отпадък“, „Образувани отпадъци от третиране“ и „Предаден отпадък“, дружеството не е водило отчетност - липсват записи за периода от датата на заверката на книгата 23.11.2016 г. до момента 04.06.2020 г.

Резултатите от проверката са обективирани в Констативен протокол №1 –КР№53-Н1/04.06.2020г.

Въз основа на тези констатации е съставен на "Топлофикация- Перник" АД акт за установяване на административно нарушение № 87/2022 година, в който старши експерт от отдел „Контрол на компонентите и факторите на околната среда ,Дирекция „Контролна и превантивна дейност при РИОСВ –София е описала подробно констатираното в резултат на осъществената проверка нарушение, а именно това на чл. 123 в т. 2 от Закона за опазване на околната среда.

Актът е предявен е и подписан от Изпълнителния директор на "Топлофикация-Перник" АД , подадено е възражение от 30.07.202г. в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН пред административно наказващия орган.

Въз основа на съставения акт Директор на РИОСВ София е издал наказателно постановление №126/21.12.2020г., с което на основание чл. 164, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда за осъществен състав на административно нарушение по чл. 123в т. 2 от същия закон е наложена "имуществена санкция" в размер на 30 000 лв.

 Следва да се посочи, че в обстоятелствената част на процесното НП, АНО е изложил подробни и обосновани аргументи както по отношение на възприетото нарушение, така и относно размера на наложената санкция.

По доказателствата:

Съдът възприе гореизложената фактическа обстановка за установена по несъмнен начин,от данните,внесени в процеса чрез следните доказателствени средства и доказателства: заверени копия на Комплексното разрешително ,Констативния протокол, Заповед №РД-71/17.06.2020г. на Директор на РИОСВ-София ,относно правомощията на актосъставителката,АУАН.

 

 

 

При обсъждане на законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, от материално правна и от процесуално правна страна съдът констатира следното:

На първо място при така представената заповед, съдът не констатира незаконосъобразност, свързана със изискванията за материалната компетентност на контролните органи. Актът е съставен, а обжалваното НП е издадено от компетентни лица, оправомощени по надлежния ред. По силата на чл. 168 от ЗООС наред с министъра на околната среда и водите, съответните директори на РИОСВ по места са компетентни да издават НП относно нарушения по ЗООС по реда на ЗАНН. В конкретния случай, НП е издадено от директора на РИОСВ- София, който в кръга на правомощията си, по силата на горепосочената законова норма, е сторил това.

На следващо място, жалбата срещу НП е подадена в срок, от легитимирано лице, поради съдът счита, че същата е процесуално допустима и съдът следва да се произнесе по същество.

Настоящият съдебен състав при извършена служебна проверка на издадените АУАН и НП не намери допуснати процесуални нарушения, които да водят до порочност на същите и до отмяна на атакуваното НП.

Следва да се отбележи, че е посочено времето, мястото, начина и механизма на извършване вмененото нарушение/което като състав се изразява в нарушение общо на девет условия от комплексното разрешително, поради което следва да се отбележи, че и не са нарушени правата на жалбоподателя свързани с правото му на защита, доколкото съдът счита, че е бил надлежно уведомен за нарушените от него разпоредби.

Настоящият състав не споделя аргумента на жалбоподателя, че при издаване на процесното НП е допуснато нарушение на чл. 52, ал. 4 ЗАНН, тъй като видно от обстоятелствената част на обжалвания документ, наказващият орган е извършил анализ на събраните по административнонаказателната преписка доказателства.

Като виновно нарушена била посочена разпоредбата на  чл. 123в т. 2 от Закона за опазване на околната среда, с която се въвежда задължението на оператора да изпълнява условията на комплексното разрешително, за   инсталация за производство на топлинна енергия-ТЕЦ“Република“ от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околната среда и води/ИАОС/.

По размера на наказанието:

Административно наказващия орган правилно е приложил административно наказателната разпоредба.

 При определяне и налагане на наказанието в обстоятелствата част на наказателното постановление са изложени мотиви относно определения размер на имуществената санкция, наложена на "Топлофикация-Перник" АД.

От една страна,се сочат брой неизпълнени условия от Комплексното разрешително,но тъй като става въпрос за ЕДНО  вменено административно нарушение ,съдът отчита вида ,конкретиката на неизпълнението на определени условия: примерно по отношение на съхранението на  определени отпадъци и като вид и място, спрямо нарушения  по водене на отчетност/пето обсъдено възражение от АНО в обжалваното наказателно постановление/,съвпадащи две неизпълнени условия посочени с тяхното съдържание:Условие 11.3.1 и 11.3.5,и по  разбиране на съда,с определянето на имуществена санкция в размер на 18 000лв. биха се постигнали целите на наказанието, визирани в чл. 12 от ЗАНН.

 В контекста на изложеното,и с отчитане на предходни налагани имуществени санкции, и при приложение на правилата за  индивидуализацията на административната санкция съгласно чл. 27, ал. 2 и ал.3 от ЗАНН, в законоустановените граници предвидени в нормата на чл. 164, ал. 1 от ЗООС,съдът намира че обжалваното НП следва да бъде изменено.

На основание чл.63 ,ал.7,т.4  от ЗАНН,съдът

      Р      Е       Ш       И     :

Изменя НП № 126 от 21.12.2020г. ,издадено от издадено от директора на РИОСВ –София, с което на жалбоподателя „Топлофикация - Перник“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: област Перник, община Перник, кв. „Мошино“, с което  е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 30 000 лева ,на основание чл. 164,ал.1, от Закона за опазване на околната среда, за нарушение на чл. 123в, ал.1, т.2 от същия закон,като намалява размера на имуществената санкция на 18 000лв.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от обявяването му на страните, че е изготвено, пред Административен съд - гр. Перник като касационна инстанция.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:/П/

Вярно с оригинала:

    СГ

/Богдан Велев/